Fulaste eller konstigaste namnen?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Huggorm » 2020-04-01 14:44:31

I Sveriges Dödbok 1901-2013 finns heller ingen Sebastina eller Sabastina, det närmaste man kommer är en ensam Sebastiana född 1905 i Göteborg.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Alien » 2020-04-01 16:09:54

Ja, det kan ju inte ha varit ett släktnamn. Bönderna använde ju sådana så därför heter alla likadant i generation efter generation. Äldste sonen fick namn efter farfar, näst äldste efter morfar, tredje efter far. Samma med döttrarna, de fick namn efter farmor och mormor, men inte alltid efter sin mor.

Men i borgerliga familjer kan man ha varit mer fantasifulla. Sabastian är en form av Sebastian. De kan ju ha inspirerats av något de läst i en tidning el roman. I allmogens hem fanns bara psalmbok och bibel.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav slackern » 2020-04-01 16:24:05

Alien skrev:Men i borgerliga familjer kan man ha varit mer fantasifulla. Sabastian är en form av Sebastian. De kan ju ha inspirerats av något de läst i en tidning el roman. I allmogens hem fanns bara psalmbok och bibel.


Fanns ju ett helgon som hette Sebastian.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Alien » 2020-04-01 16:48:44

antonius skrev:
Alien skrev:Fick han stryk bara för namnets skull?

Valter är ju ett gammalt namn, det var kanske fel generation på din tid? Egentligen är ju själva inställningen att vissa namn är fula och/el skrattretande upprinnelsen till mobbning.


Då var det nog de med "gamla" namn, som fick mest stryk, men även de med nya/udda/ovanliga namn, som kanske rimmade med något könsord eller liknade. Detta gjorde att det i vissa klasser fanns 3-4 stycken som hette Mikael eller Tomas som var neutrala namn, men mobbare kan såklart hitta "ammunition" överallt... :-)063

En sak vore om han blev retad för namnet och då själv började slåss. Men att andra slog honom för namnets skull tycker jag verkligen låter konstigt. Och flera mot en, antar jag. Dåligt av lärarna och rektor att inte stoppa det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2020-04-01 17:06:39

Jag har ett både gammalmodigt och relativt ovanligt namn, men det är nog en av få saker som mina mobbare INTE störde sig på...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav antonius » 2020-04-01 17:35:37

Alien skrev:
antonius skrev:
Alien skrev:Fick han stryk bara för namnets skull?

Valter är ju ett gammalt namn, det var kanske fel generation på din tid? Egentligen är ju själva inställningen att vissa namn är fula och/el skrattretande upprinnelsen till mobbning.


Då var det nog de med "gamla" namn, som fick mest stryk, men även de med nya/udda/ovanliga namn, som kanske rimmade med något könsord eller liknade. Detta gjorde att det i vissa klasser fanns 3-4 stycken som hette Mikael eller Tomas som var neutrala namn, men mobbare kan såklart hitta "ammunition" överallt... :-)063

En sak vore om han blev retad för namnet och då själv började slåss. Men att andra slog honom för namnets skull tycker jag verkligen låter konstigt. Och flera mot en, antar jag. Dåligt av lärarna och rektor att inte stoppa det.


På den tiden om någon var mobbad så skylde man på den mobbade, och föräldrar uppmanade bara till att slå tillbaka, och den som var mobbad var en svag och dålig människa som inte kunde försvara sig. Det hette inte ens mobbing, det ordet fanns inte, åtm inte där jag bodde. Man sa bara att någon var en hackkyckling, eller en svag stackare, i nedlåtande ton givetvis. Man såg bara problemet hos offret, speciellt om hen hette ngt i deras öron underligt... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Furienna » 2020-04-11 0:14:41

antonius skrev:På den tiden om någon var mobbad så skylde man på den mobbade, och föräldrar uppmanade bara till att slå tillbaka, och den som var mobbad var en svag och dålig människa som inte kunde försvara sig. Det hette inte ens mobbing, det ordet fanns inte, åtm inte där jag bodde. Man sa bara att någon var en hackkyckling, eller en svag stackare, i nedlåtande ton givetvis. Man såg bara problemet hos offret, speciellt om hen hette ngt i deras öron underligt... :-)063

Fy sjutton. Inte för att jag heller blev mobbad för mitt namn, bara för mycket annat. Men det går alltid för sådana skitungar att hitta något att trycka ner en med. Vi får ju bara vara glada för att lärare idag får bättre kunskaper om vad mobbning är, och vad en sådan pärs gör med ett barn.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav antonius » 2020-04-11 9:03:01

Furienna skrev:
antonius skrev:På den tiden om någon var mobbad så skylde man på den mobbade, och föräldrar uppmanade bara till att slå tillbaka, och den som var mobbad var en svag och dålig människa som inte kunde försvara sig. Det hette inte ens mobbing, det ordet fanns inte, åtm inte där jag bodde. Man sa bara att någon var en hackkyckling, eller en svag stackare, i nedlåtande ton givetvis. Man såg bara problemet hos offret, speciellt om hen hette ngt i deras öron underligt... :-)063

Fy sjutton. Inte för att jag heller blev mobbad för mitt namn, bara för mycket annat. Men det går alltid för sådana skitungar att hitta något att trycka ner en med. Vi får ju bara vara glada för att lärare idag får bättre kunskaper om vad mobbning är, och vad en sådan pärs gör med ett barn.


Ja många fick såklart traumatiska besvär, ända fördelen då var att de slapp mobbarna när de var hemma, medan numera förföljs folk på sociala medier också, så det har väl inte blivit bättre egentligen. Man kan väl bara uppmana föräldrar att hålla koll på deras barns nätaktiviteter, förutom vad som sker IRL.. :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Alien » 2020-05-07 14:47:46

Apropå konstiga namn såg jag detta soldatnamn: Kukelin

Men tror det var påverkat av alla dessa finskklingande namn: Kucko, Kukko, Cucko, Kuko som säkert kommer från namn som Kukkonen och Kukkola. Hittade även soldatnamnet Kukka (finska för blomma).

Men värst var detta namn: Amanda Maria Kuk

En del soldatnamn har överlevt som efternamn till våra dagar (som Rask och Frimodig) men inte alla...
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Fabela » 2020-05-07 15:40:36

Kukko betyder tupp. Undrade om det och kuk har samma ursprung, och åtminstone indirekt är det så.

Etymologi: Åtminstone sedan 1650 och troligen mycket tidigare. Besläktat med engelska cock med samma betydelse, egentligen "tupp; hane". Besläktat med gök.

https://sv.wiktionary.org/wiki/kuk

Hittar inget lika exakt om etymologin till kukko. Den verkar ha kommit in två olika vägar, en gällande fågeln, och en gällande en maträtt, där ursprunget är tyskans kuchen.
Även i finskan går det i betydelsen fågel tillbaka till gök (käki).
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav antonius » 2020-05-07 15:41:04

Alien skrev:Men värst var detta namn: Amanda Maria Kuk


Vad är det för fel på det namnet, låter potent? Vid en anställninsförfrågan hade det gett ett plus. "Den tjejen är det stake i" eller "That girl have balls"... :wink:
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2020-05-07 19:39:44

Alien skrev:Apropå konstiga namn såg jag detta soldatnamn: Kukelin

Men tror det var påverkat av alla dessa finskklingande namn: Kucko, Kukko, Cucko, Kuko som säkert kommer från namn som Kukkonen och Kukkola. Hittade även soldatnamnet Kukka (finska för blomma).

Men värst var detta namn: Amanda Maria Kuk

En del soldatnamn har överlevt som efternamn till våra dagar (som Rask och Frimodig) men inte alla...


:lol: Skrattar rakt ut!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Huggorm » 2020-05-07 20:16:06

Men den där soldaten kanske var bra på att stå i givakt.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav yumxi » 2020-05-08 22:53:35

X Æ A-12
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Alien » 2021-06-02 11:58:27

Ett danskt flicknamn Riborre. Förekom förr i tiden men kanske inte idag.

Grubblar på betydelsen. Ri-borre? Rib-orre? (Orre som fågeln?) Kan ju iofs inte danska.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Huggorm » 2021-06-02 12:34:28

Alien skrev:Ett danskt flicknamn Riborre. Förekom förr i tiden men kanske inte idag.

Grubblar på betydelsen. Ri-borre? Rib-orre? (Orre som fågeln?) Kan ju iofs inte danska.
Är en variant av Riborg så det uttalas väl som vårat Valborg skulle gjort i Danmark, om det gör saken något enklare :D
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2021-06-02 12:53:46

Huggorm skrev:
Alien skrev:Ett danskt flicknamn Riborre. Förekom förr i tiden men kanske inte idag.

Grubblar på betydelsen. Ri-borre? Rib-orre? (Orre som fågeln?) Kan ju iofs inte danska.
Är en variant av Riborg så det uttalas väl som vårat Valborg skulle gjort i Danmark, om det gör saken något enklare :D


I sådana fall betyder det ungefär "mäktigt beskydd" eller "mäktig beskyddare."
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2021-06-02 12:54:25

Huggorm skrev:Men den där soldaten kanske var bra på att stå i givakt.


:mrgreen:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Vildsvin » 2021-06-02 22:16:57

Fabela skrev:Kukko betyder tupp. Undrade om det och kuk har samma ursprung, och åtminstone indirekt är det så.

Etymologi: Åtminstone sedan 1650 och troligen mycket tidigare. Besläktat med engelska cock med samma betydelse, egentligen "tupp; hane". Besläktat med gök.

https://sv.wiktionary.org/wiki/kuk

Hittar inget lika exakt om etymologin till kukko. Den verkar ha kommit in två olika vägar, en gällande fågeln, och en gällande en maträtt, där ursprunget är tyskans kuchen.
Även i finskan går det i betydelsen fågel tillbaka till gök (käki).

Jag gissar att det är härmning av gökhanens läte som använts om fågelhanar i allmänhet och sen har det smalnat av till betydelsen tupp.

En inbakad maträtt kan liknas vid en portmonä (kukkaro) och är den dessutom långsträckt liknar den ett svenskt "koger". Kanske tog hunnerna orden till Europa, i så fall är urspungsbetydelsen "lägel".
https://en.wiktionary.org/wiki/Reconstr ... kex%C3%BCr
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Alien » 2021-06-03 0:16:27

Kahlokatt skrev:
Huggorm skrev:
Alien skrev:Ett danskt flicknamn Riborre. Förekom förr i tiden men kanske inte idag.

Grubblar på betydelsen. Ri-borre? Rib-orre? (Orre som fågeln?) Kan ju iofs inte danska.
Är en variant av Riborg så det uttalas väl som vårat Valborg skulle gjort i Danmark, om det gör saken något enklare :D


I sådana fall betyder det ungefär "mäktigt beskydd" eller "mäktig beskyddare."

Ah, Riborg (Rigborg), då blir ju namnet mer begripligt. "Vår Gud är oss en väldig borg", borg betyder ju skydd både bokstavligt (en fästning) och bildligt. Det var just formen Riborre som jag tyckte såg så konstig ut.

Inte för att Riborg låter så vackert heller, för mycket R-ljud.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Huggorm » 2021-06-03 7:00:20

Alien skrev:Inte för att Riborg låter så vackert heller, för mycket R-ljud.
Danskan har ju inte mycket till R-ljud så det ordnar sig :wink:
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav schwindel » 2021-06-19 23:12:01

På första plats kommer oslagbart: Muhammed
Det är det absolut fulaste namnet av dom alla.

Andra namn som jag ogillar och bara inte kan ta seriöst är:
Melvin
Kevin
Liam
Pontus
Jerry
schwindel
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2021-06-12

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Alien » 2021-06-19 23:32:49

Liam är ju jättefint, en kortform av William.

Ett konstigt namn jag hittade från förr i tiden var Fürchtegott, dvs Fruktagud. Den tiden var det vanligt med dueller som ofta slutade med döden för den ene. Tänker mig ett krogbråk och någon säger "Dra åt helvete, Fürchtegott!" Eller kanske "Snart får du möta Gud, Fürchtegott!"
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2021-06-19 23:46:37

Pontus tycker jag är gulligt. Muhammed är väl kanske inte fult, men ropar man det i mitt hemtrakter så lovar jag att minst 30 personer svarar...

De andra namnen håller jag med om. Jerry är så himla fult, så hårt och rått.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Språket



Logga in