Vad händer efter döden?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad händer efter döden?

Inläggav manne » 2021-05-29 15:48:10

varför så finns det inget liv efter döden. :cry: :-)063 :!:

När man dör så flyger det ut en osynlig ande till en annan dimension och träffar Jesus guds son ..ofta inte troligt alls. folk tror på jultomten också.

Och många tror på att jultomten bor på nordpolen och färdas runt med flygande renar i världen och delar ut julklappar. :-)063 :o :?:

Black - Wonderful Life + Lyrics
https://www.youtube.com/watch?v=uAE3flVjzV4

Tror inte på ett liv efter döden lika lite som att jag tror på jultomten och flygande renar.
så vad tror ni då? :-)063 :o :?:
manne
 
Inlägg: 18538
Anslöt: 2007-08-23

Vad händer efter döden.?

Inläggav manne » 2021-05-30 22:23:33

jag pratade med en person som var väldigt kristen för många år sedan och han sa följande.

När de Oskar på och blixtrar då så är det gud som gör det för han är arg och när det regnar så är det Jesus som är ledsen.

sa han till mig. :shock: :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18538
Anslöt: 2007-08-23

Vad händer efter döden.?

Inläggav yumxi » 2021-05-31 2:25:04

Det är ingen som vet utom de döda men man får hoppas att efterlivet inte är värre än det nuvarande i alla fall :?
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Vad händer efter döden.?

Inläggav antonius » 2021-05-31 9:47:26

Uppgår i nirvana som är som en evig orgasm...[längtande smajly]
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad händer efter döden.?

Inläggav manne » 2021-05-31 10:06:46

antonius skrev:Uppgår i nirvana som är som en evig orgasm...[längtande smajly]


under 1800 talet var det kyrk tvång i byarna alla blev tvingade att gå i kyrkan.

prästerna predikade och sa till folket att inte oro sig för det kommer att få ett bättre rikare liv efter döden.

under 1800 talet så var landet också i en stor fattigdom och folk hade inte mat för dagen. :!:

prästerna sa oro er inte för att ni är fattig och inte har mat för ni kommer att få ett bättre och mera rikare liv efter döden så sa prästerna.jävla lögn och bedrägeri. :!: :-)063 :o :?:
manne
 
Inlägg: 18538
Anslöt: 2007-08-23

Vad händer efter döden.?

Inläggav Seiji » 2021-05-31 10:15:20

Jag vet inte om jag tror på något, men hoppas lite att det är som att testet rättas för en när det är över och man får förhoppningsvis reda på vad som var meningen med allt. Chansen att man får reda på det som levande känns ju rätt liten.
Seiji
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2020-11-22
Ort: Tokyo

Vad händer efter döden.?

Inläggav Dalaberger » 2021-05-31 12:40:27

När vi dör kommer själen separera från kroppen, den kan hänga kvar på jorden som en ande, hemsöka nära och kära eller göra livet irriterande för nästa som flyttar in i ditt hem. Eller så kan man gå vidare, mycket möjligt någon form av återfödelse eller återförening. Det är för deppigt att det bara blir svart och även osannolikt, jag köper inte evolutionen och att allt är en slump rakt av, i någon varierande mån är vår utveckling styrd från övernaturliga krafter, det vi ofta kallar gud men som vi aldrig kan säga säkert vad det är förrän vi dött och sett det själva om ens då. Vem vet, det är det vi inte gör, vi kan inte säga säkert om något.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Vad händer efter döden.?

Inläggav Micke » 2021-05-31 12:53:22

Varför skulle det inte finnas liv efter den fysiska döden? Det finns ju gott om intressanta nära-döden-upplevelser att ta del utav vilka talar för att det finns något mer än det vi ser här, tillsammans med alla mer eller mindre seriösa medium som kommunicerar med andevärlden. Glöm dom gamla religiösa uppfattningarna, dessa är ofta vilseledande.


Vetenskapen talar om osynlig "mörk materia" i universum. Det vi inte kan uppfatta med våra sinnen, och i det här fallet inte heller med våra instrument annat än indirekt, det förefaller ju som osynligt för oss. Det som är synligt är det som vi kan interagera med. All form utav fysisk interaktion grundar sig i att energier/materia attraherar varandra eller repellerar varandra, och det är dessa repelleringar som ligger bakom all slags kollisioner, vilket i sin tur ligger bakom all upplevelse utav fast materia, något som alltså i grunden är en illusion.

Kanske består våran egna kropp utav ett flertal lager av olika energifrekvenser, så att när ett lager dör så blir man medveten i en annan? Den här nya kroppen skulle då interagera med en annan typ utav energi, och således skulle vi då uppleva att vi befinner oss i en annan dimension lika verklig som den fysiska vi tidigare upplevde. Kanske är det därför som en del inte förstår att dom har lämnat den fysiska kroppen utan fortsätter att leva här? Dessa brukar benämnas som jordbundna andar.

Materian är som sagt en illusion, likväl tror många att materia ligger bakom vår upplevelseförmåga. Att något dött kan skapa något levande. Att det kan skapa förutsättningar för att man ska kunna ha en upplevelse här är en annan sak. Men våran upplevelseförmåga måste alltså gå betydligt djupare än vad attraherande och repellerande energier kan orsaka, och därför är det inget som säger att den måste upphöra för alltid enbart för att dess nuvarande fysiska kropp dör. Mycket kan vara ett verk utav slump och naturligt urval, men knappast upplevelseförmågan. Utan denna så hade det i bästa fall skapats någon slags artificiell intelligens, alltså individer utan förmåga att verkligen uppleva sin existens. Men så är ju inte fallet.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Vad händer efter döden.?

Inläggav manne » 2021-05-31 12:56:49

Dalaberger skrev:När vi dör kommer själen separera från kroppen, den kan hänga kvar på jorden som en ande, hemsöka nära och kära eller göra livet irriterande för nästa som flyttar in i ditt hem. Eller så kan man gå vidare, mycket möjligt någon form av återfödelse eller återförening. Det är för deppigt att det bara blir svart och även osannolikt, jag köper inte evolutionen och att allt är en slump rakt av, i någon varierande mån är vår utveckling styrd från övernaturliga krafter, det vi ofta kallar gud men som vi aldrig kan säga säkert vad det är förrän vi dött och sett det själva om ens då. Vem vet, det är det vi inte gör, vi kan inte säga säkert om något.


OM jag skulle välja en religion så väljer jag denna religionen.

Indian Vision - Chirapaq - Native American - Powerful Pride - Sacred Medicine

https://www.youtube.com/watch?v=X6Y4kpZ7xQk

https://sv.wikipedia.org/wiki/Schamanism

MEn för övrigt så tror jag att gud sitter mest i skallen precis som att folk tror på tomtar och troll. :-)063 :?:

Micke skrev:Varför skulle det inte finnas liv efter den fysiska döden? Det finns ju gott om intressanta nära-döden-upplevelser att ta del utav vilka talar för att det finns något mer än det vi ser här, tillsammans med alla mer eller mindre seriösa medium som kommunicerar med andevärlden. Glöm dom gamla religiösa uppfattningarna, dessa är ofta vilseledande.


Vetenskapen talar om osynlig "mörk materia" i universum. Det vi inte kan uppfatta med våra sinnen, och i det här fallet inte heller med våra instrument annat än indirekt, det förefaller ju som osynligt för oss. Det som är synligt är det som vi kan interagera med. All form utav fysisk interaktion grundar sig i att energier/materia attraherar varandra eller repellerar varandra, och det är dessa repelleringar som ligger bakom all slags kollisioner, vilket i sin tur ligger bakom all upplevelse utav fast materia, något som alltså i grunden är en illusion.

Kanske består våran egna kropp utav ett flertal lager av olika energifrekvenser, så att när ett lager dör så blir man medveten i en annan? Den här nya kroppen skulle då interagera med en annan typ utav energi, och således skulle vi då uppleva att vi befinner oss i en annan dimension lika verklig som den fysiska vi tidigare upplevde. Kanske är det därför som en del inte förstår att dom har lämnat den fysiska kroppen utan fortsätter att leva här? Dessa brukar benämnas som jordbundna andar.

Materian är som sagt en illusion, likväl tror många att materia ligger bakom vår upplevelseförmåga. Att något dött kan skapa något levande. Att det kan skapa förutsättningar för att man ska kunna ha en upplevelse här är en annan sak. Men våran upplevelseförmåga måste alltså gå betydligt djupare än vad attraherande och repellerande energier kan orsaka, och därför är det inget som säger att den måste upphöra för alltid enbart för att dess nuvarande fysiska kropp dör. Mycket kan vara ett verk utav slump och naturligt urval, men knappast upplevelseförmågan. I sådana fall hade det enbart skapats artificiell intelligens, alltså individer utan förmåga att verkligen uppleva sin existens. Men så är ju inte fallet.


Indianerna trodde på detta men de tog också en massa droger för att komma i kontakt med ande världen.

de rökte cannabis och tog magiska svampar. :o :-)063 :?:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Psykedeliska_svampar

Här är indianernas religion. :wink:
Wonderful Native American Indians, Shamanic Spiritual Music, Música De Los Nativos Indios Americanos

https://www.youtube.com/watch?v=vKqJe0t263A
manne
 
Inlägg: 18538
Anslöt: 2007-08-23

Vad händer efter döden.?

Inläggav notwoodstock » 2021-05-31 13:14:19

“Och han är huvudet för kroppen, det är församlingen, han som är begynnelsen, den förstfödde ifrån de döda. Så skulle han i allt vara den främste.” Kolosserna 1:18, (1917 års Bibel)
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Vad händer efter döden.?

Inläggav notwoodstock » 2021-05-31 13:35:06

“Ty att evangelium blev förkunnat jämväl för döda, det skedde, för att dessa, om de än till köttet blevo dömda, såsom alla människor dömas, likväl till anden skulle få leva, så som Gud lever”
‭‭1 Petrusbrevet‬ ‭4:6 (1917 års Bibel)
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Vad händer efter döden.?

Inläggav Heidi79 » 2021-05-31 16:28:50

Inte bibeln säger mycket ifall ska hända..

Johannes 3:16 Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på honom skall icke förgås, utan hava evigt liv.

Johannes 17:3 Och detta är evigt liv, att de känna dig, den enda sanne Guden, och den du har sänt, Jesus Kristus.

E så där.. Inte bibeln säger att kommer leva kvar i himmelen. Utan att e evigt liv att känna Gud. Typ. :-)063
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Vad händer efter döden.?

Inläggav Gräddfil » 2021-05-31 17:06:39

Pratat med flertalet mediala personer som alla sagt exakt samma sak om vad de fått för svar angående detta.
Vi kommer till högre dimensioner, först någon slags viloplats för oss själva, vi får veta hur vi skött livet osv. Vi kommer att agera hjälpare åt andra själar som behöver det ett tag. Man har det bra i den där världen, inga krämpor, ingenting. Man är överallt hela tiden och tid existerar inte.

Sedan är det dags att planera inför nästa fysiska liv i denna 3d verklighet. Allt går ut på att lära sig saker och bli en ren själ full av kärlek. Allt handlar om kärlek, tacksamhet och medlidande.
Vi väljer ibland enklare liv och ibland svårare liv. De medium jag pratat med säger även att vi väljer när och hur vi kommer att dö i stora drag innan. Vi väljer våra föräldrar och alla djupare band med andra personer på jorden är bestämda.

Jag säger inte att det är såhär för ingen vet. Men det var även ungefär vad jag trodde innan. Alltid haft en känsla av att det går till såhär. Jag tror inte heller egentligen att denna värld är vad vi tror. Den är inte så fast och konkret som vi ser den. Jag tror att vi skapar vår egna verklighet.
Gräddfil
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2020-08-10

Vad händer efter döden.?

Inläggav Heidi79 » 2021-05-31 17:12:44

Gräddfil skrev:Pratat med flertalet mediala personer som alla sagt exakt samma sak om vad de fått för svar angående detta.
Vi kommer till högre dimensioner, först någon slags viloplats för oss själva, vi får veta hur vi skött livet osv. Vi kommer att agera hjälpare åt andra själar som behöver det ett tag. Man har det bra i den där världen, inga krämpor, ingenting. Man är överallt hela tiden och tid existerar inte.

Sedan är det dags att planera inför nästa fysiska liv i denna 3d verklighet. Allt går ut på att lära sig saker och bli en ren själ full av kärlek. Allt handlar om kärlek, tacksamhet och medlidande.
Vi väljer ibland enklare liv och ibland svårare liv. De medium jag pratat med säger även att vi väljer när och hur vi kommer att dö i stora drag innan. Vi väljer våra föräldrar och alla djupare band med andra personer på jorden är bestämda.


Hur dom kan veta?
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Vad händer efter döden.?

Inläggav slackern » 2021-05-31 17:17:57

Det går troligtvis åt en hel del energi att kremera en människa, vet inte hur pass stor miljöpåverkan det har i Sverige vilken form utav energi som används i krematorier. Så beroende på koldioxidutsläppen så kan ju döden påverka människor som bor nära havsnivån på sikt.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad händer efter döden.?

Inläggav Gräddfil » 2021-05-31 17:24:17

Heidi79 skrev:
Gräddfil skrev:Pratat med flertalet mediala personer som alla sagt exakt samma sak om vad de fått för svar angående detta.
Vi kommer till högre dimensioner, först någon slags viloplats för oss själva, vi får veta hur vi skött livet osv. Vi kommer att agera hjälpare åt andra själar som behöver det ett tag. Man har det bra i den där världen, inga krämpor, ingenting. Man är överallt hela tiden och tid existerar inte.

Sedan är det dags att planera inför nästa fysiska liv i denna 3d verklighet. Allt går ut på att lära sig saker och bli en ren själ full av kärlek. Allt handlar om kärlek, tacksamhet och medlidande.
Vi väljer ibland enklare liv och ibland svårare liv. De medium jag pratat med säger även att vi väljer när och hur vi kommer att dö i stora drag innan. Vi väljer våra föräldrar och alla djupare band med andra personer på jorden är bestämda.


Hur dom kan veta?


De får på något sätt information av högre spirituella "varelser" som guidar oss på jorden. Jag är ganska medial Själv och får hjälp märker jag. Intuition kallas det. De jag pratat med får bilder och ord i huvudet.
Gräddfil
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2020-08-10

Vad händer efter döden.?

Inläggav manne » 2021-05-31 17:28:17

Gräddfil skrev:
Heidi79 skrev:
Gräddfil skrev:Pratat med flertalet mediala personer som alla sagt exakt samma sak om vad de fått för svar angående detta.
Vi kommer till högre dimensioner, först någon slags viloplats för oss själva, vi får veta hur vi skött livet osv. Vi kommer att agera hjälpare åt andra själar som behöver det ett tag. Man har det bra i den där världen, inga krämpor, ingenting. Man är överallt hela tiden och tid existerar inte.

Sedan är det dags att planera inför nästa fysiska liv i denna 3d verklighet. Allt går ut på att lära sig saker och bli en ren själ full av kärlek. Allt handlar om kärlek, tacksamhet och medlidande.
Vi väljer ibland enklare liv och ibland svårare liv. De medium jag pratat med säger även att vi väljer när och hur vi kommer att dö i stora drag innan. Vi väljer våra föräldrar och alla djupare band med andra personer på jorden är bestämda.


Hur dom kan veta?


De får på något sätt information av högre spirituella "varelser" som guidar oss på jorden. Jag är ganska medial Själv och får hjälp märker jag. Intuition kallas det. De jag pratat med får bilder och ord i huvudet.


JA det är bra det själv så är jag fascinerad indianer och deras religion. :-)049 :D :!:

Wolf Vision: Chirapaq ~ Chilling American Indian song
https://www.youtube.com/watch?v=OTzFI7DckLU
manne
 
Inlägg: 18538
Anslöt: 2007-08-23

Vad händer efter döden.?

Inläggav manne » 2021-05-31 17:36:44

Gräddfil skrev:
Heidi79 skrev:
Gräddfil skrev:Pratat med flertalet mediala personer som alla sagt exakt samma sak om vad de fått för svar angående detta.
Vi kommer till högre dimensioner, först någon slags viloplats för oss själva, vi får veta hur vi skött livet osv. Vi kommer att agera hjälpare åt andra själar som behöver det ett tag. Man har det bra i den där världen, inga krämpor, ingenting. Man är överallt hela tiden och tid existerar inte.

Sedan är det dags att planera inför nästa fysiska liv i denna 3d verklighet. Allt går ut på att lära sig saker och bli en ren själ full av kärlek. Allt handlar om kärlek, tacksamhet och medlidande.
Vi väljer ibland enklare liv och ibland svårare liv. De medium jag pratat med säger även att vi väljer när och hur vi kommer att dö i stora drag innan. Vi väljer våra föräldrar och alla djupare band med andra personer på jorden är bestämda.


Hur dom kan veta?


De får på något sätt information av högre spirituella "varelser" som guidar oss på jorden. Jag är ganska medial Själv och får hjälp märker jag. Intuition kallas det. De jag pratat med får bilder och ord i huvudet.


finns ett tv spel som jag spelade nämligen denna som handlar om andar och ande världen.

beyond two souls

https://www.google.se/search?q=beyond+t ... rOu_ZP1_8M

https://www.google.se/search?q=beyond+t ... UTYfF1n-PM

klarade ut det för många år sedan nu.väldigt bra spel. :wink:
manne
 
Inlägg: 18538
Anslöt: 2007-08-23

Vad händer efter döden.?

Inläggav Micke » 2021-05-31 17:47:28

Jag ser mig inte som medial, men har ändå fått svar ett par gånger när jag öppenhjärtigt och närmast uppgivet ställt frågan om meningen med mitt liv. Svaret i form utav inre bilder och en plötslig vetskap har varit just kärlek, att växa i kärlek.

Jag tyckte vid dessa tillfällen att det lät flummigt och var inte det svar jag hade hoppats på, men senare har jag förstått att det finns en klar logik bakom konceptet kärlek (eller närmare bestämt nästakärleksförmågan då det inte handlar om romantisk kärlek), och att det inte behöver vara det minsta flummigt. Man kan börja med att öka sin förståelse för djupare saker om man vill, så kan empatin och kärleken växa efter hand som man blir lite klokare.

Jag tror att alla kan få inre vägledning om man bara lyckas göra sig mottaglig för det. Det är ju inte så att vissa människor är viktigare än andra ur det högre perspektivet, dock kan vi ju ha olika talang vad gäller detta som med allt annat, troligtvis beroende på vad vi prioriterat i tidigare liv. Men att växa i kärlek verkar i vart fall vara det huvudsakliga målet för alla jordmänniskor tycks det som. :-)Happy
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Vad händer efter döden.?

Inläggav Kahlokatt » 2021-05-31 20:13:47

Jag tror inte att något händer, men jag är öppen för att hjärnan kan skapa illusioner av att något fantastiskt händer, så att man skall vara lycklig när man dör.
Sedan hoppas jag givetvis att jag har fel och att man faktiskt kommer till ett paradis och får träffa alla igen.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad händer efter döden.?

Inläggav manne » 2021-05-31 20:36:01

Kahlokatt skrev:Jag tror inte att något händer, men jag är öppen för att hjärnan kan skapa illusioner av att något fantastiskt händer, så att man skall vara lycklig när man dör.
Sedan hoppas jag givetvis att jag har fel och att man faktiskt kommer till ett paradis och får träffa alla igen.


MAN kan träffa på magiska varelser här på jord livet nämligen djur tex hundar och katter. :-)049 :D :!:

jag vet i alla fall att under 1800 talet så var det kyrk plikt och man måste besöka kyrkan varje söndag.

https://www.so-rummet.se/content/mannis ... -och-lagen

jag skulle inte vilja leva i ett samhälle där man blir tvingad att läsa bibeln. :-)056
Eller att höra av prästen att fattigdom och uselt jord liv betyder inget och man får en bättre rika plats i himlen i stället.
manne
 
Inlägg: 18538
Anslöt: 2007-08-23

Vad händer efter döden.?

Inläggav Huggorm » 2021-05-31 21:47:28

Det finns mycket som tyder på att åtminstone en del människor blir reinkarnerade.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad händer efter döden.?

Inläggav antonius » 2021-05-31 21:50:35

vi är ju ändå bara stjärnstoft egentligen...
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad händer efter döden.?

Inläggav Kahlokatt » 2021-05-31 22:29:30

antonius skrev:vi är ju ändå bara stjärnstoft egentligen...


We are stardust, we are golden
We are billion year old carbon
And we got to get ourselves back to the garden...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Intressanta intressen



Logga in