Lärare och AST-personer

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Lärare och AST-personer

Inläggav dandansson » 2021-05-27 11:48:12

Hejsan!
Jag upplever att många lärare (och då syftar jag inte enbart på lärare i skolan) vill "pusha på" elever att göra något som är lite svårare än vad eleven faktiskt ibland klarar av eller orkar med. Oftast blir det så för mig att jag får göra för mycket på en och samma gång. Kanske blir det att fokusera på fem olika saker på en och samma gång när jag bara klarar av att fokusera på två saker på en och samma gång.
Är det vanligt att lärare ger för svåra uppgifter som gör att vi lär oss dåligt eller strunta i att lära oss det vi skulle lärt oss eftersom det blev för jobbigt?
Är detta en AST-problematik? Varför vill lärare ge onödigt svåra uppgifter till folk?

Jag upplever att många som är lite mer "normala" har lättare att fokusera på flera saker samtidigt och njuter utav det. De kan ha sin störning i att de måste fokusera på flera saker samtidigt (men oftast lär de sig väldigt dåligt har jag upplevt). Jag vet inte riktigt. Är det "normalt" att lära sig genom att fokusera på många olika saker på en och samma gång medans ASt-personer behöver fokusera på max två saker i taget?
När jag talat med lärare om detta har inte alla förstått vad jag menar och sagt att det är mig det är fel på. Att folk "pushar på" är oftast dåligt har jag märkt, i alla fall för mig.
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

Lärare och AST-personer

Inläggav Toblerone » 2021-05-28 18:22:15

Hej,

jag är själv lärare och har AS själv. Det är svårt att veta om uppgifterna ni har fått verkligen är för svåra. Bästa sättet att ta reda på det är om du frågar någon annan elev som brukar klara av uppgifter i det ämnet, någon som är bra i det ämnet. Om den personen (eller gärna flera såna) tycker att det inte verkar ovanligt svårt - alltså inte bara att de själva klarar det, utan att de även tycker att det verkar rimligt - så kan du nog vara ganska säker på att uppgiften är lagom. Om inte - då bör man ju prata med läraren om det.

Det kan förstås vara så att lärarna pushar på för att du ligger efter och de inte vill att du hamnar ännu mer efter, för då blir det ju ännu svårare att hinna ikapp. Det är ju tyvärr det som är kruxet - om man kommer efter så måste man ju på något sätt komma ikapp. Men ibland går det inte, och en del med AS är väldigt stress-känsliga. Då får man ta det lite lugnare ändå, med risken att eleven då inte når godkänd betyg. Generellt tror jag att läraren vill pusha dig till att kunna bli godkänd i ämnet, eller ligger du redan på en godkänd nivå? Går du i vanlig klass?

Ja, det kan vara så om man har AS (eller ADHD) att man kan ha svårt att fokusera på flera saker. Kan dina föräldrar ta upp det med din klassföreståndare?

Jag kan försöka ge fler tips, men jag skulle gärna ha lite feedback av dig, dvs. berätta lite mera. Vilket ämne, vad består uppgiften i, vilken årskurs?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Lärare och AST-personer

Inläggav Abskissa » 2021-05-28 18:50:03

dandansson skrev:Är det "normalt" att lära sig genom att fokusera på många olika saker på en och samma gång medans ASt-personer behöver fokusera på max två saker i taget?


Sry att jag låter klyschig nu men allt är normalt. Det är lätt hänt att man känner sig kass när man inte gör saker på samma sätt som andra, åt alla håll. Nån som inte kan koncentrera sig på en sak i taget utan måste hålla på med tusen grejer samtidigt kan känna sig lika kass som nån som måste stiga på bromsen för att det är för mkt samtidigt. Dina lärare borde veta det. Jag gissar att ni behöver ha en bättre dialog.
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Lärare och AST-personer

Inläggav RapeRegs » 2021-05-28 18:57:31

dandansson skrev:När jag talat med lärare om detta har inte alla förstått vad jag menar och sagt att det är mig det är fel på. Att folk "pushar på" är oftast dåligt har jag märkt, i alla fall för mig.


Vet din lärare om att du har en diagnos?
RapeRegs
 
Inlägg: 1950
Anslöt: 2015-06-19

Lärare och AST-personer

Inläggav dandansson » 2021-05-29 16:02:45

Toblerone skrev:Hej,

jag är själv lärare och har AS själv. Det är svårt att veta om uppgifterna ni har fått verkligen är för svåra. Bästa sättet att ta reda på det är om du frågar någon annan elev som brukar klara av uppgifter i det ämnet, någon som är bra i det ämnet. Om den personen (eller gärna flera såna) tycker att det inte verkar ovanligt svårt - alltså inte bara att de själva klarar det, utan att de även tycker att det verkar rimligt - så kan du nog vara ganska säker på att uppgiften är lagom. Om inte - då bör man ju prata med läraren om det.

Det kan förstås vara så att lärarna pushar på för att du ligger efter och de inte vill att du hamnar ännu mer efter, för då blir det ju ännu svårare att hinna ikapp. Det är ju tyvärr det som är kruxet - om man kommer efter så måste man ju på något sätt komma ikapp. Men ibland går det inte, och en del med AS är väldigt stress-känsliga. Då får man ta det lite lugnare ändå, med risken att eleven då inte når godkänd betyg. Generellt tror jag att läraren vill pusha dig till att kunna bli godkänd i ämnet, eller ligger du redan på en godkänd nivå? Går du i vanlig klass?

Ja, det kan vara så om man har AS (eller ADHD) att man kan ha svårt att fokusera på flera saker. Kan dina föräldrar ta upp det med din klassföreståndare?

Jag kan försöka ge fler tips, men jag skulle gärna ha lite feedback av dig, dvs. berätta lite mera. Vilket ämne, vad består uppgiften i, vilken årskurs?

Jag går inte i någon skola. Just nu är det mestadels privata kurser eller gruppundervisning utanför skolan.
Jag gick exempelvis på danskurser förut. Ibland var det så att man fick någon litet tips och sen skulle man bara dansa på. För mig handlade det om att hoppas att jag bara skulle lyckas helt plötsligt. Tyvärr behövde jag träna på danserna. Att bara köra på innebär oftast att man måste kunna gå igenom flera saker samtidigt. Även enkla danser inkluderar flera steg.
Sen gillar jag mer att se hur alla olika danserna hänger ihop med varandra (tänker i system där allt hänger ihop?).
Även när jag ställde konkreta frågor ville folk faktiskt att jag skulle dansa istället för att bry mig om detaljerna. Jag frågade om grundläggande detaljer som man behöver för att dansa. Folk vill bara kunna dansa utan att behöva öva verkar det som. Ingen blev särskilt duktig genom denna metod. Det är lite som att lära sig att springa ute i löparspåret innan man kan ens kan gå.
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

Lärare och AST-personer

Inläggav Liljan » 2021-05-29 20:27:34

Kan du ge ett exempel? Jag kommer inte på något tillfälle där vi var tvungna att fokusera på fem olika saker på en gång.

Jag är inte säker på om jag förstår dig rätt, men om du menar att frågorna rent kunskapsmässigt är för svåra (alltså inte att du inte förstår frågan) så är det inte läraren som har bestämt. Vissa saker ska ingå i kursen och det finns olika kursmål eleverna ska klara. Jag har hört att det är vanligt att de med Asperger inte förstår vad som frågas efter men några sådana problem har jag aldrig haft.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Lärare och AST-personer

Inläggav Vildsvin » 2021-05-29 21:29:06

dandansson skrev:Jag går inte i någon skola. Just nu är det mestadels privata kurser eller gruppundervisning utanför skolan.
Jag gick exempelvis på danskurser förut. Ibland var det så att man fick någon litet tips och sen skulle man bara dansa på. För mig handlade det om att hoppas att jag bara skulle lyckas helt plötsligt. Tyvärr behövde jag träna på danserna. Att bara köra på innebär oftast att man måste kunna gå igenom flera saker samtidigt. Även enkla danser inkluderar flera steg.


Jag gissar att det handlar om motoriska färdigheter som kommer naturligt för många människor, men inte för NPF:are. När jag gick på taekwondo fick jag studera mycket hemma genom att titta på videoklipp i slow-motion hur saker skulle utföras och härma dem.

Liljan skrev:Kan du ge ett exempel? Jag kommer inte på något tillfälle där vi var tvungna att fokusera på fem olika saker på en gång.

Det är en ganska subjektiv upplevelse beroende på hur bra man är på att automatisera flera saker på samma gång. Att knyta en knut samtidigt som man går i en trappa och pratar med någon på ett främmande språk är lätt för vissa och svårt för andra.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Lärare och AST-personer

Inläggav CalleJ » 2021-05-29 22:11:24

dandansson skrev:Hejsan!
Jag upplever att många lärare (och då syftar jag inte enbart på lärare i skolan) vill "pusha på" elever att göra något som är lite svårare än vad eleven faktiskt ibland klarar av eller orkar med. Oftast blir det så för mig att jag får göra för mycket på en och samma gång. Kanske blir det att fokusera på fem olika saker på en och samma gång när jag bara klarar av att fokusera på två saker på en och samma gång.
Är det vanligt att lärare ger för svåra uppgifter som gör att vi lär oss dåligt eller strunta i att lära oss det vi skulle lärt oss eftersom det blev för jobbigt?
Är detta en AST-problematik? Varför vill lärare ge onödigt svåra uppgifter till folk?

Jag upplever att många som är lite mer "normala" har lättare att fokusera på flera saker samtidigt och njuter utav det. De kan ha sin störning i att de måste fokusera på flera saker samtidigt (men oftast lär de sig väldigt dåligt har jag upplevt). Jag vet inte riktigt. Är det "normalt" att lära sig genom att fokusera på många olika saker på en och samma gång medans ASt-personer behöver fokusera på max två saker i taget?
När jag talat med lärare om detta har inte alla förstått vad jag menar och sagt att det är mig det är fel på. Att folk "pushar på" är oftast dåligt har jag märkt, i alla fall för mig.


Kan man säga att du vill lära dig detaljer före du tar dig an helheten?

Tror det kallas top-down eller bottom-up inlärning. Någon här vet nog mer/bättre om det i så fall.

Om jag höll på att lära mig stegen i en dans skulle det vara jobbigt för mig om läraren kom och bad mig räta på ryggen t ex.

När jag lärde mig köra bil ville jag först träna på att växla och släppa kopplingen innan jag gav mig iväg ut i trafiken.
CalleJ
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2021-03-07

Lärare och AST-personer

Inläggav dandansson » 2021-05-30 12:06:10

CalleJ skrev:Kan man säga att du vill lära dig detaljer före du tar dig an helheten?

Kanske. Ibland undrar jag om detta jag beskriver kan låta som om jag vill bli extremt detaljfokuserad. Så är det inte. Bara jag får de grundläggande detaljerna förklarade.
Jag behöver träna på färre detaljer samtidigt. Man skall göra för mycket på en och samma gång eller överdriver fokusera på detaljer.
EN del talar om att det är vanligt för folk med AST att fokusera på hur ett system är uppbyggt. Man vill liksom inte bara köra på och strunta i att gå igenom hur allt är uppbyggt. Detta sker liksom ganska naturligt sägs det. Är det inte just detta som vi använde när vi lärde oss vårt modersmål?
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in