Tallrikar som inte gnisslar. Tips?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tallrikar som inte gnisslar. Tips?

Inläggav Mimmisen » 2021-05-25 22:37:47

Hej!

Har någon tips på vart man kan hitta tallrikar som inte gnisslar? Helst inte melamin eftersom dom är lite giftiga. Men någon annan sort som gärna funkar i diskmaskin och micro. Spelar ingen roll om dom är fula, bara jag slipper höra oljudet varje dag vid matbordet. Jag blir tokig på familjemedlemmar som inte kan äta utan att gnissla

:-)154
Mimmisen
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2021-05-25

Tallrikar som inte gnisslar. Tips?

Inläggav Abskissa » 2021-05-26 0:42:52

Mimmisen skrev:Hej!

Har någon tips på vart man kan hitta tallrikar som inte gnisslar? Helst inte melamin eftersom dom är lite giftiga. Men någon annan sort som gärna funkar i diskmaskin och micro. Spelar ingen roll om dom är fula, bara jag slipper höra oljudet varje dag vid matbordet. Jag blir tokig på familjemedlemmar som inte kan äta utan att gnissla

:-)154


Mitt tips är att ändra på besticken ist. Om du inte vill anv plast pga gifter så kanske det kan funka med nåt biologiskt nedbrytbart? Men om du har det såhär alltid så blir det kanske störigt. Funkar för mig som akutåtgärd.
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Tallrikar som inte gnisslar. Tips?

Inläggav antonius » 2021-05-26 9:38:15

Förr åt vanligt fattigt folk på en träplatta, och med händerna eller med en träsked och ur en lerskål/kåsa om det vankades soppa, så jag gissar att det gnisslade mindre. Gafflar fans inte fören långt senare i och med järnspisarnas intåg i köken, men bara hos mer förmöget folk... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tallrikar som inte gnisslar. Tips?

Inläggav slackern » 2021-05-26 12:43:24

Emaljerade tallrikar kanske funkar?
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tallrikar som inte gnisslar. Tips?

Inläggav Mimmisen » 2021-05-26 20:52:14

Abskissa skrev:
Mimmisen skrev:Hej!

Har någon tips på vart man kan hitta tallrikar som inte gnisslar? Helst inte melamin eftersom dom är lite giftiga. Men någon annan sort som gärna funkar i diskmaskin och micro. Spelar ingen roll om dom är fula, bara jag slipper höra oljudet varje dag vid matbordet. Jag blir tokig på familjemedlemmar som inte kan äta utan att gnissla

:-)154


Mitt tips är att ändra på besticken ist. Om du inte vill anv plast pga gifter så kanske det kan funka med nåt biologiskt nedbrytbart? Men om du har det såhär alltid så blir det kanske störigt. Funkar för mig som akutåtgärd.


Byta gafflar var ett bra tips som nödlösning, tack! :D Hmm jag är så dåligt insatt egentligen, men vilket material är biologiskt nedbrytbart och icke giftigt?
Mimmisen
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2021-05-25

Tallrikar som inte gnisslar. Tips?

Inläggav Mimmisen » 2021-05-26 20:54:42

antonius skrev:Förr åt vanligt fattigt folk på en träplatta, och med händerna eller med en träsked och ur en lerskål/kåsa om det vankades soppa, så jag gissar att det gnisslade mindre. Gafflar fans inte fören långt senare i och med järnspisarnas intåg i köken, men bara hos mer förmöget folk... :-)063


Haha jag skulle levt förr i tiden alltså :wink: De hade faktiskt en hel del fördelar som man inte tänker på
Mimmisen
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2021-05-25

Tallrikar som inte gnisslar. Tips?

Inläggav Mimmisen » 2021-05-26 21:00:13

slackern skrev:Emaljerade tallrikar kanske funkar?


Tack för tipset! Jag googlade på det nu och kom in på Ikeas hemsida, tallriken EGENDOM är emaljerad och ser helt okej ut faktiskt. Latmasken i mig gillar dock inte att de behöver handdiskas, men jag tror att de kan fungera bra när man har kött och annat som gör att det gnisslar extra mycket. Det tror jag verkligen att det kan vara värt! :D
Mimmisen
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2021-05-25

Tallrikar som inte gnisslar. Tips?

Inläggav nallen » 2021-05-27 17:14:26

Hur bär ni er åt för att få tallriken att gnissla? :shock:
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Tallrikar som inte gnisslar. Tips?

Inläggav slackern » 2021-05-27 17:33:25

nallen skrev:Hur bär ni er åt för att få tallriken att gnissla? :shock:


Jag skulle kunna gissa mig till att det är skrapandet/skärandet som "gnisslar" för oljud, jag känner till folk som ryser utav det ljudet.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tallrikar som inte gnisslar. Tips?

Inläggav antonius » 2021-05-27 20:37:42

slackern skrev:
nallen skrev:Hur bär ni er åt för att få tallriken att gnissla? :shock:


Jag skulle kunna gissa mig till att det är skrapandet/skärandet som "gnisslar" för oljud, jag känner till folk som ryser utav det ljudet.


Samma ljud som en del lärare torterade en med i skolan när de drog sina nikotin gula klor till naglar efter svartatavlan... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tallrikar som inte gnisslar. Tips?

Inläggav Karamell » 2021-05-28 10:20:09

Man kan ha en filt under bordsduken om man vill ha ännu mindre ljud från bestick och tallrikar.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Tallrikar som inte gnisslar. Tips?

Inläggav Marjatta » 2021-05-31 12:09:19

Vet inte om besticken låter lika mycket mot en tallrik av glas. Kanske iaf värt att prova?
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Tallrikar som inte gnisslar. Tips?

Inläggav Alien » 2021-05-31 12:39:09

Man skär upp maten i bitar innan den tillagas och sedan serveras maten i skålar och man äter med träpinnar. Soppa äter man med en porslinssked. Inga tallrikar och inga slamriga metallbestick! :-)005
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tallrikar som inte gnisslar. Tips?

Inläggav antonius » 2021-05-31 18:25:25

Tror jag läst om en typ av tallrikar som helt enkelt var gjorda av bröd, där man avslutade måltiden med att äta upp brödet, ingen disk och en hyffsat klimatsmart dukning IMO, men det finns ju sådana där taco bröd som är som små matskålar är ju iofs samma tanke, med mat och talrik i samma enhet.

Det mexikanska köket har fler lösningar av samma typ, burritos osv, men även det italienska med fyllda cannelloni och pizzan är ju som en tunn talrik färdig att slukas om den är lagom sliced, ända nackdelen är väl att det är inte så mager mat med mycket kolhydrater... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tallrikar som inte gnisslar. Tips?

Inläggav slackern » 2021-05-31 20:10:22

antonius skrev:Tror jag läst om en typ av tallrikar som helt enkelt var gjorda av bröd, där man avslutade måltiden med att äta upp brödet, ingen disk och en hyffsat klimatsmart dukning IMO, men det finns ju sådana där taco bröd som är som små matskålar är ju iofs samma tanke, med mat och talrik i samma enhet.

Det mexikanska köket har fler lösningar av samma typ, burritos osv, men även det italienska med fyllda cannelloni och pizzan är ju som en tunn talrik färdig att slukas om den är lagom sliced, ända nackdelen är väl att det är inte så mager mat med mycket kolhydrater... :-)004


Det där med bröd som tallrik är ju ingen ny idé som du var inne på, för brödet hade ju den funktionen under medeltiden i stora delar utav Europa.

Här har du exempel på hur det fungerade i Sverige under vikingatiden.

Ju högre upp man befann sig på samhällets stege desto finare bröd åt man. Platta bröd användes ofta som tallrikar att äta av. Såsen från det man åt sögs då upp av brödet och till slut kunde man sätta tänderna i brödet - om man fortfarande var hungrig. I de fall brödet åts som en tallrik var brödet av grövre slag.


https://www.fotevikensmuseum.se/d/vikin ... mat/recept

Jag har läst om det där tidigare kanske inte just om vikingar kommer inte ihåg, men under medeltiden.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in