Asperger och testosteron

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Asperger och testosteron

Inläggav RapeRegs » 2021-05-23 20:31:19

slackern skrev:
RapeRegs skrev:
slackern skrev:fast å andra sidan tycker jag att det märks på mig själv rätt omgående att jag inte har en intellektuell funktionsnedsättning.


Vi får helt enkelt vara överens om att vara oense när det gäller den saken.


Det var ju trist att höra att du har så pass lågt självförtroende att du upplever att du uppfattas som obegåvad.


I rest my case.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Asperger och testosteron

Inläggav CalleJ » 2021-05-24 0:39:53

RapeRegs skrev:
CalleJ skrev:jag känner mig inte som en vanlig man. Vad det nu innebär.


Om du inte vet vad det innebär kan du kanske inte vara säker på att den saken? Hur vet man att man känner sig som en vanlig man?


Jag kan ju vara säker på min känsla. Att jag inte känner mig som en vanlig man.

Antagligen är det något annat du undrar men saknar förmågan att formulera frågan.

Vad en vanlig man är och innebär är svårt att definiera. Men att man har svårt definiera det betyder inte att känslan är fel

Finns inga bra liknelser och jag vill inte nedvärdera män men jag tror t ex att du inte känner dig som en vanlig tupp? Att du inte kan definiera vad en vanlig tupp är betyder inte att du är en.

Överdrivet exempel men finns inga bättre.
CalleJ
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2021-03-07

Asperger och testosteron

Inläggav RapeRegs » 2021-05-24 1:03:55

CalleJ skrev:Jag kan ju vara säker på min känsla. Att jag inte känner mig som en vanlig man.


Men det har du redan sagt, vad jag frågade är alltså hur du vet att du inte känner dig som en vanlig man? Vad är det i känslan som gör att det absolut inte kan vara en vanlig mans känsla?

Antagligen är det något annat du undrar men saknar förmågan att formulera frågan


Nej, jag undrar hur du vet att du inte känner dig som en vanlig man? Vad jämför du med? Vad har du för norm eller måttstock?

men jag tror t ex att du inte känner dig som en vanlig tupp? Att du inte kan definiera vad en vanlig tupp är betyder inte att du är en.


Jag vet tyvärr varken hur en vanlig eller ovanlig tupp känner sig så jag kan inte med säkerhet säga varken eller. Det var en väldigt förbryllande liknelse?

Vet du hur en ovanlig tupp känner sig?
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Asperger och testosteron

Inläggav Odal_ » 2021-05-24 1:05:28

Testosteron nivåer säger inte så mycket som folk tror.
Odal_
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1323
Anslöt: 2019-12-29

Asperger och testosteron

Inläggav Showtime » 2021-05-24 10:21:46

LordNelson skrev:
Kentarou skrev:Jag förstår inte varför man vill vara en Asperger. Hursomhelst så är Asperger ett handikapp som gör att många inte kan arbeta.

Aspergare ser NTs som anledningen till att dom inte kan arbeta eftersom NTs inte anpassar sig i tillräcklig utsträckning till aspergaren.

Aspergare ser dom med autism som lägst stående sen kommer NTs och överst aspergaren. Det är inte förenat med självbilden hos aspergaren att bli sammanföst med dom uslaste och mest värdelösa.


Trist att det ska vara så.
Showtime
Bannad
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2021-04-19

Asperger och testosteron

Inläggav Hadraniel » 2021-05-24 20:41:35

LordNelson skrev:Aspergare ser NTs som anledningen till att dom inte kan arbeta eftersom NTs inte anpassar sig i tillräcklig utsträckning till aspergaren.

Aspergare ser dom med autism som lägst stående sen kommer NTs och överst aspergaren. Det är inte förenat med självbilden hos aspergaren att bli sammanföst med dom uslaste och mest värdelösa.

Jag skulle väl snarare säga att det handlar om att arbetslivet och samhället i allmänhet är anpassat för att fungera efter NT människors preferenser och styrkor vilket gör att aspergare och andra med avvikande funktionssätt måste anpassa sig in i absurdum till en enorm energikostnad för att kunna uppnå samma framgång som NTs inom dessa system vilket ofta leder till antingen utbrändhet eller sämre prestation och att personen ifråga blir mindre attraktiv på arbetsmarknaden. Man kan kanske jämföra det med att allt i samhället skulle vara anpassat för personer som är 3 meter långa vilket troligen skulle ställa till med mycket problem för de som är av normallängd eller till och med bara 1 meter långa om ingen hänsyn tas eller anpassningar görs. Undantagen är väl oftast när arbetsgivare lyckas anpassa arbetsvillkoren till individens annorlunda funktionssätt eller att personens annorlunda funktionssätt blir en större tillgång än belastning för just den specifika arbetsplatsen och arbetsuppgifterna.

Anledningen att inte vilja bli förknippad med personer med autism tror jag för många handlar om att man inte vill blandas ihop med personer som har intellektuella funktionsnedsättningar då aspergers syndrom bara ges till personer med normal till hög intelligensnivå medan vissa typer av autism innebär att man även är svagbegåvad på detta området. Så det kan nog handla om en rädsla för att drabbas av fördomar från andra personer gällande att man även skulle vara intellektuellt funktionsnedsatt. Många aspergare vill nog inte ha en ännu större risk för stigmatiserande behandling än den som redan finns avseende aspergersdiagnosen. I alla fall känner jag själv så gällande att jag hellre säger att jag har aspergers än autism snarare än att jag ser ner på de som fått autism istället för asperger.
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Asperger och testosteron

Inläggav Gräddfil » 2021-05-24 23:37:49

Odal_ skrev:Testosteron nivåer säger inte så mycket som folk tror.


Testosteron är allt för det manliga hälsan och välmående. Låga värden ger trötthet, irritation, sömnproblem, ångest, depression, autistiska symptom, ADD (koncentrationsproblem) mm.
Högre värden är alltid att föredra och borde enligt min mening minska de negativa symptomen på
Asperger rejält därav min trådstart.
Jag märker tydligt att de perioder i livet jag haft högre testosteron (enligt blodprover) då jag tränat bra och skött kosten och sovit bra så har jag blivit mycket mindre autistisk och inte haft lika mycket katastroftänk osv. Lugnare och gladare.
Gräddfil
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2020-08-10

Asperger och testosteron

Inläggav Hadraniel » 2021-05-24 23:48:08

Gräddfil skrev:Testosteron är allt för det manliga hälsan och välmående. Låga värden ger trötthet, irritation, sömnproblem, ångest, depression, autistiska symptom, ADD (koncentrationsproblem) mm.
Högre värden är alltid att föredra och borde enligt min mening minska de negativa symptomen på
Asperger rejält därav min trådstart.
Jag märker tydligt att de perioder i livet jag haft högre testosteron (enligt blodprover) då jag tränat bra och skött kosten och sovit bra så har jag blivit mycket mindre autistisk och inte haft lika mycket katastroftänk osv. Lugnare och gladare.

Det låter som något värt att undersöka helt klart. Vet att jag själv legat på normalvärde för testosteron när jag kollat upp det, men väldigt nära botten av normalvärdesintervallet. Så vore intressant att se om jag också mår bättre om jag lyckas få till ett högre värde.

Dock är det väl rätt farligt att manipulera värdet med tillskott och dylikt om jag förstått det rätt då det kan sabba kroppens egna produktion på sikt så det bästa vore väl att försöka påverka det indirekt genom ändrad livsstil, kost och sånt istället. Tyvärr är väl en stor sänkare av testonivåerna stress vilket är svårt att få bort när man ständigt får kämpa med mycket här i livet.
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Asperger och testosteron

Inläggav Heidi79 » 2021-05-25 2:05:18

Ifall det testosteron
Hur e att inte all tjejer få asperger? :-)063
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Asperger och testosteron

Inläggav LordNelson » 2021-05-25 7:32:47

Hadraniel skrev:
LordNelson skrev:Aspergare ser NTs som anledningen till att dom inte kan arbeta eftersom NTs inte anpassar sig i tillräcklig utsträckning till aspergaren.

Aspergare ser dom med autism som lägst stående sen kommer NTs och överst aspergaren. Det är inte förenat med självbilden hos aspergaren att bli sammanföst med dom uslaste och mest värdelösa.

Jag skulle väl snarare säga att det handlar om att arbetslivet och samhället i allmänhet är anpassat för att fungera efter NT människors preferenser och styrkor vilket gör att aspergare och andra med avvikande funktionssätt måste anpassa sig in i absurdum till en enorm energikostnad för att kunna uppnå samma framgång som NTs inom dessa system vilket ofta leder till antingen utbrändhet eller sämre prestation och att personen ifråga blir mindre attraktiv på arbetsmarknaden. Man kan kanske jämföra det med att allt i samhället skulle vara anpassat för personer som är 3 meter långa vilket troligen skulle ställa till med mycket problem för de som är av normallängd eller till och med bara 1 meter långa om ingen hänsyn tas eller anpassningar görs.

Visst är det som du säger, men till saken hör att vissa aspergare kan vara nästan helt obenägna att själva ändra sig. Som tex att ändra dygnsrytm så man inte spelar till 3 på natten när man ska upp klockan 7 eller att man vägrar prata eller hälsa på folk. Det blir ju ett jäkla liv när muslimer inte hälsar på kvinnor, att hälsa eller inte har ju betydelse. Kommer man sen till hur själva arbetsuppgiften ska utföras vill vi ju oftast ha det på ett visst sätt och vill ogärna ändra på vad vi tycker är ett vinnande koncept.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Asperger och testosteron

Inläggav CalleJ » 2021-05-25 9:50:01

RapeRegs skrev:
CalleJ skrev:Jag kan ju vara säker på min känsla. Att jag inte känner mig som en vanlig man.


Men det har du redan sagt, vad jag frågade är alltså hur du vet att du inte känner dig som en vanlig man? Vad är det i känslan som gör att det absolut inte kan vara en vanlig mans känsla?

Antagligen är det något annat du undrar men saknar förmågan att formulera frågan


Nej, jag undrar hur du vet att du inte känner dig som en vanlig man? Vad jämför du med? Vad har du för norm eller måttstock?

men jag tror t ex att du inte känner dig som en vanlig tupp? Att du inte kan definiera vad en vanlig tupp är betyder inte att du är en.


Jag vet tyvärr varken hur en vanlig eller ovanlig tupp känner sig så jag kan inte med säkerhet säga varken eller. Det var en väldigt förbryllande liknelse?

Vet du hur en ovanlig tupp känner sig?


Du undrar om det är så att det är ett faktiskt förhållande, att jag inte är en vanlig man, eller om det bara är en känsla jag har?

I så fall undrar vi samma sak.
CalleJ
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2021-03-07

Asperger och testosteron

Inläggav CalleJ » 2021-05-25 10:12:46

Jag var ganska klen som liten som jag skrivit. Men jag var bra på annat som kan räknas som manligt.

Gillade inte att leka krig. Gillade mer blommor och bin och sånt.

Men gillade sporter som inte direkt hade med explosivitet att göra. Och hade talang för det. Gillade Schack och Rubiks kub, vilket är mer vanligt bland killar.

Men vet egentligen inte om några män känner sig som vanliga män. Känner inte jag passar in i några grupper eller stereotyper.
CalleJ
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2021-03-07

Asperger och testosteron

Inläggav Gräddfil » 2021-05-25 13:46:44

Heidi79 skrev:Ifall det testosteron
Hur e att inte all tjejer få asperger? :-)063


Män och kvinnor fungerar olika hormonellt. Testosteron och östrogen måste vara i balans och i rätta nivåer för respektive kön.
Gräddfil
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2020-08-10

Asperger och testosteron

Inläggav Gräddfil » 2021-05-25 13:51:10

Hadraniel skrev:
Gräddfil skrev:Testosteron är allt för det manliga hälsan och välmående. Låga värden ger trötthet, irritation, sömnproblem, ångest, depression, autistiska symptom, ADD (koncentrationsproblem) mm.
Högre värden är alltid att föredra och borde enligt min mening minska de negativa symptomen på
Asperger rejält därav min trådstart.
Jag märker tydligt att de perioder i livet jag haft högre testosteron (enligt blodprover) då jag tränat bra och skött kosten och sovit bra så har jag blivit mycket mindre autistisk och inte haft lika mycket katastroftänk osv. Lugnare och gladare.

Det låter som något värt att undersöka helt klart. Vet att jag själv legat på normalvärde för testosteron när jag kollat upp det, men väldigt nära botten av normalvärdesintervallet. Så vore intressant att se om jag också mår bättre om jag lyckas få till ett högre värde.

Dock är det väl rätt farligt att manipulera värdet med tillskott och dylikt om jag förstått det rätt då det kan sabba kroppens egna produktion på sikt så det bästa vore väl att försöka påverka det indirekt genom ändrad livsstil, kost och sånt istället. Tyvärr är väl en stor sänkare av testonivåerna stress vilket är svårt att få bort när man ständigt får kämpa med mycket här i livet.


Psykiatriska mediciner, stress, sömnbrist, dålig kost, alkohol , övervikt, ingen träning. Allt detta sänker testosteronet.
Prova att höja ditt värde genom att göra detta. Släng in nofap och kalla duschar också i några månader. Jag skulle aldrig överleva utan att leva såhär.

Behandling med testosteron stänger av den egna produktionen ja och är en absolut sista utväg om inget annat fungerar och värdena är mycket låga.
Gräddfil
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2020-08-10

Asperger och testosteron

Inläggav manne » 2021-05-26 19:00:19

Gräddfil skrev:
Hadraniel skrev:
Gräddfil skrev:Testosteron är allt för det manliga hälsan och välmående. Låga värden ger trötthet, irritation, sömnproblem, ångest, depression, autistiska symptom, ADD (koncentrationsproblem) mm.
Högre värden är alltid att föredra och borde enligt min mening minska de negativa symptomen på
Asperger rejält därav min trådstart.
Jag märker tydligt att de perioder i livet jag haft högre testosteron (enligt blodprover) då jag tränat bra och skött kosten och sovit bra så har jag blivit mycket mindre autistisk och inte haft lika mycket katastroftänk osv. Lugnare och gladare.

Det låter som något värt att undersöka helt klart. Vet att jag själv legat på normalvärde för testosteron när jag kollat upp det, men väldigt nära botten av normalvärdesintervallet. Så vore intressant att se om jag också mår bättre om jag lyckas få till ett högre värde.

Dock är det väl rätt farligt att manipulera värdet med tillskott och dylikt om jag förstått det rätt då det kan sabba kroppens egna produktion på sikt så det bästa vore väl att försöka påverka det indirekt genom ändrad livsstil, kost och sånt istället. Tyvärr är väl en stor sänkare av testonivåerna stress vilket är svårt att få bort när man ständigt får kämpa med mycket här i livet.


Psykiatriska mediciner, stress, sömnbrist, dålig kost, alkohol , övervikt, ingen träning. Allt detta sänker testosteronet.
Prova att höja ditt värde genom att göra detta. Släng in nofap och kalla duschar också i några månader. Jag skulle aldrig överleva utan att leva såhär.

Behandling med testosteron stänger av den egna produktionen ja och är en absolut sista utväg om inget annat fungerar och värdena är mycket låga.


Men man kan ta ett ämne som heter HCG. :wink:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Humant_koriongonadotropin

dessa halter kollar de när man går på testosteron. https://sv.wikipedia.org/wiki/Luteiniserande_hormon
https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6ns ... e_globulin

Testosteronnivåerna hos män är normalt 10-30 nmol/L. Behovet av testosteron är dock inte detsamma för alla hormonets effekter. Dessutom varierar testosteronnivåerna, på grund av olika känslighet för hormonet, mellan olika individer.

En hel vetenskap kring detta där dessa kollar det innan de mäter testosteronet. :-)063 :o :?:
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Asperger och testosteron

Inläggav manne » 2021-05-27 8:43:05

Gräddfil skrev:
Hadraniel skrev:
Gräddfil skrev:Testosteron är allt för det manliga hälsan och välmående. Låga värden ger trötthet, irritation, sömnproblem, ångest, depression, autistiska symptom, ADD (koncentrationsproblem) mm.
Högre värden är alltid att föredra och borde enligt min mening minska de negativa symptomen på
Asperger rejält därav min trådstart.
Jag märker tydligt att de perioder i livet jag haft högre testosteron (enligt blodprover) då jag tränat bra och skött kosten och sovit bra så har jag blivit mycket mindre autistisk och inte haft lika mycket katastroftänk osv. Lugnare och gladare.

Det låter som något värt att undersöka helt klart. Vet att jag själv legat på normalvärde för testosteron när jag kollat upp det, men väldigt nära botten av normalvärdesintervallet. Så vore intressant att se om jag också mår bättre om jag lyckas få till ett högre värde.

Dock är det väl rätt farligt att manipulera värdet med tillskott och dylikt om jag förstått det rätt då det kan sabba kroppens egna produktion på sikt så det bästa vore väl att försöka påverka det indirekt genom ändrad livsstil, kost och sånt istället. Tyvärr är väl en stor sänkare av testonivåerna stress vilket är svårt att få bort när man ständigt får kämpa med mycket här i livet.


Psykiatriska mediciner, stress, sömnbrist, dålig kost, alkohol , övervikt, ingen träning. Allt detta sänker testosteronet.
Prova att höja ditt värde genom att göra detta. Släng in nofap och kalla duschar också i några månader. Jag skulle aldrig överleva utan att leva såhär.

Behandling med testosteron stänger av den egna produktionen ja och är en absolut sista utväg om inget annat fungerar och värdena är mycket låga.


HCG gör att kulorna blir större ju. :o :-)063 :?:

https://www.fass.se/LIF/product?nplId=1 ... &docType=3
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in