Historiska TV-serier

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2021-01-01 1:40:55

Under julhelgen har den historiska serien Arn (byggd på Jan Guillous trilogi om den fiktive tempelriddaren Arn) gått.

Den var underhållande, men jag reagerade på att Erik Jedvardsson (Erik den helige) mördades i Västergötland. Det är oklart om han (tvångs)kristnade Finland i ett korståg, om han erkändes som kung i hela riket och synnerligen tvivelaktigt om han var något helgon. Men helt klart att han mördades i Östra Aros (dvs nuvarande Uppsala).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46169
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav slackern » 2021-01-01 2:01:38

Alien skrev:Den var underhållande, men jag reagerade på att Erik Jedvardsson (Erik den helige) mördades i Västergötland. Det är oklart om han (tvångs)kristnade Finland i ett korståg, om han erkändes som kung i hela riket och synnerligen tvivelaktigt om han var något helgon. Men helt klart att han mördades i Östra Aros (dvs nuvarande Uppsala).


Nej du kan inte påstå det för det är också bara legender, texterna om hans liv skrevs ner cirka 100 år efter hans död.

Det här kan vi med säkerhet säga inget annat.

Säkert kan dock om honom sägas, att han 1158 utövat konungamakt i Västergötland och några år därefter lidit en våldsam död.

https://sok.riksarkivet.se/sbl/mobil/Artikel/15396
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2021-01-01 2:49:17

Hans relikskrin förvaras i Uppsala domkyrka. Rätt mycket talar för att kvarlevorna kommer från Erik Jedvardsson:

DN 2016-03-16 skrev:En undersökning av kvarlevorna i relikskrinet gjordes 2014–2016.[8] Forskarna angav att de var till 90 procent säkra på att kvarlevorna var Erik den heliges. Resultatet baserades på en preliminär DNA-jämförelse med Magnus Ladulås, åldersbestämning av skelettet och kol-14-metoden, samt att skelettets dödssätt passar med legenden om Erik den helige.[1]
Enligt legenden mötte kungen döden i strid med danskar nära det som i dag är slottskällan i centrala Uppsala, den 18 maj år 1160.

De skador som finns på skelettet stöder helt den delen av legenden. Hela 11 olika skador som uppstått i samband med döden har dokumenterats, en stickskada högt upp på kraniet, övriga skador på framförallt nederdelen av kroppen är orsakade av vapen med vass egg, som svärd eller yxor.

– De ser ut som typiska stridsskador från den här tiden, men det är ovanligt att det är så många skador som kommer från så många olika håll, säger Anna Kjellström, docent vid osteoarkeologiska forskningslaboratoriet vid Stockholms universitet.

Enligt legenden högg danskarna huvudet av Erik den helige, och troligen är den sista skadan som drabbade kungen innan han dog en huggskada mot en halskota.

– Skadan kommer snett framifrån på höger sida vilket skulle kunna tolkas som om den sker i en stridssituation. Skulle det ha handlat om en organiserad avrättning kommer hugget vanligen bakifrån, säger Anna Kjellström.
https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/nya ... e-ar-sant/

Eriksätten och Sverkerätten konkurrerade om makten. I serien är det en av Sverkerätten som mördar Erik, men i själva verket var det en dansk tronpretendent som gjorde det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46169
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav notwoodstock » 2021-01-01 8:20:50

Jag gillade Familjen Ashton, när den gick, för många år sedan.

Den utspelar sig ju under andra världskriget.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Familjen_Ashton
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2021-05-13 1:31:26

Ja Familjen Ashton ("A Family at War", tvetydig betydelse på engelska), den såg mina föräldrar på. De gillade den. Människorna såg ut som vanliga människor och var mer el mindre sympatiska, precis som vanliga människor. De hörde till medelklassen (fadern Edwin Asthon kom från arbetarklassen men hade arbetat sig upp till medelklassen).

Den serien skulle jag gärna se igen på TV.

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46169
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav antonius » 2021-05-13 7:43:30

Alien skrev:Ja Familjen Ashton ("A Family at War", tvetydig betydelse på engelska), den såg mina föräldrar på. De gillade den. Människorna såg ut som vanliga människor och var mer el mindre sympatiska, precis som vanliga människor. De hörde till medelklassen (fadern Edwin Asthon kom från arbetarklassen men hade arbetat sig upp till medelklassen).

Den serien skulle jag gärna se igen på TV.



Kommer ihåg krigsscenerna det var ju många brittiska skepp som gick under och många sjömän dog av all olja som läkte ut från skeppen för oljan blir ju kallare än sjövatten och är hopplöst att simma i för man sjunker lättare i olja samtidigt som de fick in den i lungorna så de dog en fruktansvärd död, även om de lyckades ta sig upp på något annat skepp... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Historiska TV-serier

Inläggav nescio » 2021-05-13 15:19:10

Alien skrev:Ja Familjen Ashton ("A Family at War", tvetydig betydelse på engelska), den såg mina föräldrar på. De gillade den.
Mina föräldrar tittade också. Men för mig var den helt ointressant, och förmodligen obegriplig antar jag.
nescio
 
Inlägg: 3817
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Historiska TV-serier

Inläggav slackern » 2021-05-13 15:51:22

antonius skrev:
Alien skrev:Ja Familjen Ashton ("A Family at War", tvetydig betydelse på engelska), den såg mina föräldrar på. De gillade den. Människorna såg ut som vanliga människor och var mer el mindre sympatiska, precis som vanliga människor. De hörde till medelklassen (fadern Edwin Asthon kom från arbetarklassen men hade arbetat sig upp till medelklassen).

Den serien skulle jag gärna se igen på TV.



Kommer ihåg krigsscenerna det var ju många brittiska skepp som gick under och många sjömän dog av all olja som läkte ut från skeppen för oljan blir ju kallare än sjövatten och är hopplöst att simma i för man sjunker lättare i olja samtidigt som de fick in den i lungorna så de dog en fruktansvärd död, även om de lyckades ta sig upp på något annat skepp... :-)004


Hade dom like schysta pollisar som i Onedienlinjen? Den serier var grejer det med skepp å äventyr.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historiska TV-serier

Inläggav RapeRegs » 2021-05-13 16:14:02

RapeRegs
 
Inlägg: 1947
Anslöt: 2015-06-19

Historiska TV-serier

Inläggav antonius » 2021-05-13 16:16:48

slackern skrev:
antonius skrev:
Alien skrev:Ja Familjen Ashton ("A Family at War", tvetydig betydelse på engelska), den såg mina föräldrar på. De gillade den. Människorna såg ut som vanliga människor och var mer el mindre sympatiska, precis som vanliga människor. De hörde till medelklassen (fadern Edwin Asthon kom från arbetarklassen men hade arbetat sig upp till medelklassen).

Den serien skulle jag gärna se igen på TV.



Kommer ihåg krigsscenerna det var ju många brittiska skepp som gick under och många sjömän dog av all olja som läkte ut från skeppen för oljan blir ju kallare än sjövatten och är hopplöst att simma i för man sjunker lättare i olja samtidigt som de fick in den i lungorna så de dog en fruktansvärd död, även om de lyckades ta sig upp på något annat skepp... :-)004


Hade dom like schysta pollisar som i Onedienlinjen? Den serier var grejer det med skepp å äventyr.


Näe men flytvästar full av svart tjock klibbig olja som de fått i sig, och kräktes och försökte förgäves hosta upp, hemskt för jag var bara en liten pojke och drömde mardrömmar om det där länge efteråt, var inte våldvideohärdad som dagens eländiga ungdom är... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Historiska TV-serier

Inläggav Furienna » 2021-05-18 19:28:51

antonius skrev:
slackern skrev:
antonius skrev:
Kommer ihåg krigsscenerna det var ju många brittiska skepp som gick under och många sjömän dog av all olja som läkte ut från skeppen för oljan blir ju kallare än sjövatten och är hopplöst att simma i för man sjunker lättare i olja samtidigt som de fick in den i lungorna så de dog en fruktansvärd död, även om de lyckades ta sig upp på något annat skepp... :-)004


Hade dom like schysta pollisar som i Onedienlinjen? Den serier var grejer det med skepp å äventyr.


Näe men flytvästar full av svart tjock klibbig olja som de fått i sig, och kräktes och försökte förgäves hosta upp, hemskt för jag var bara en liten pojke och drömde mardrömmar om det där länge efteråt, var inte våldvideohärdad som dagens eländiga ungdom är... :-)063

Jag är nog glad att jag inte har sett på den TV-serien. :?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Historiska TV-serier

Inläggav slackern » 2021-05-18 20:01:00

Domina tror jag kan vara intressant, den handlar om Livia som var gift med kejsare Augustus.

https://www.imdb.com/title/tt11694186/
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2021-09-28 0:44:55

Jag har sett en del av den historiska (nutidshistoriska) brittiska serien The Crown. Eftersom jag inte har Netflix så kan jag bara se den när dottern hälsa på. Har nu kommit till tredje säsongen och det är Olivia Colman som drottning Elizabeth, Helena Bonham Carter som hennes syster Margaret och Tobias Menzies som prins Philip. En av de fyra som spionerade för Sovjet avlöjades (The Cambridge Four). Men sedan han avlagt bekännelse lades locket på. Inget straff utan han fortsatte att arbeta för drottningen ända till sin pension. Drottningen avskydde honom förstås men fann sig i det "för landets bästa".

Det är intressant att se. Vissa händelser hör till historien, annat och mer privat antar jag är påhittat. Alla spelar bra, som det brukar vara i brittiska serier.

The Crown fick nyligen Emmypriset som årets bästa dramaserie.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46169
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav slackern » 2021-09-28 14:57:13

Men hallå nu har inte jag sett The Crown men måste du på pintjiv avslöja vad som händer?
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historiska TV-serier

Inläggav antonius » 2021-09-28 17:37:52

slackern skrev:Men hallå nu har inte jag sett The Crown men måste du på pintjiv avslöja vad som händer?


Det är en lång serie med mycket händelser i Brittiska kungahuset, så hon spoilade inte så mycket, bra serie för övrigt med bra skådisar, inte ett kostymdrama som jag har svårt för... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2021-09-29 0:13:50

slackern skrev:Men hallå nu har inte jag sett The Crown men måste du på pintjiv avslöja vad som händer?

På pin kiv? Det var en elak tolkning.

Eftersom fyra säsonger redan visats utgick jag från att de som öht är intresserade, redan sett säsong 3. Jag avslöjade inte ens namnet på spionen.

I varje avsnitt berättes en historisk händelse och drottningens reaktion och ev officiella reaktion. Dessutom kan det visas privata problem i/med familjen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46169
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2021-09-29 0:23:31

Det avsnitt jag såg ikväll Aberfan var lysande.

Spoiler: visa
Det handlade om Aberfanolyckan år 1966 (116 barn och 28 vuxna dog). Premiärministern reste dit, Tony Armstrong reste dit och prins Philip reste dit. Men inte drottningen. Både Tony och Philip var märkbart berörda. Till slut tvingades drottningen resa dit när hon blev kritiserad i pressen. Men då hade det gått en vecka.

Drottningen gjorde inget sympatiskt intryck i detta avsnitt. Samtidigt kunde jag förstå henne. Hon var en kylig och inte särskilt empatisk människa, och hon hade svårt att gråta även när hon var ledsen.

De ansvariga fick inget straff och inga böter utdömdes. Det är det mest upprörande av allt.


En lite rolig grej var när Harold Wilson berättade att han föredrog cigarr framför pipa. Men cigarr gav ett överklassaktigt intryck. Eftersom han var ledare för Labour så rökte han i stället pipa offentligt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46169
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav Någon » 2021-09-29 9:10:24

Gillade också The Crown. Men varje avsnitt ledde till långa seanser av nätsökning, för att kolla detaljer i historierna.
Vad hände ”egentligen”?
Det brittiska kungahuset har ju skildrats i realtid av tidningar och TV. Jag minns många av historierna som kommer senare i serien från kvällstidningarna och damtidningarna. Trots att jag inte läste dem regelbundet.

Manusförfattarna har ju naturligtvis ”förbättrat” historien, så att det passar dramaturgin och hur de olika karaktärerna framställs. Historiska skeenden beskrivs olika beroende på textförfattarens perspektiv, både i tid, rum och andra sammanhang.

Det är intressant att se hur exakt samma händelse beskrivs på så olika sätt, men känns obehagligt för någon som vill ha fakta. Som jag..
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Historiska TV-serier

Inläggav Vildsvin » 2021-09-29 9:22:38

Det roliga är att flera av serierna som nämns i tråden nu är äldre än händelserna de skildrar var på den tiden de spelades in.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Historiska TV-serier

Inläggav antonius » 2021-09-29 10:22:58

Serier som bygger delvis på verkliga händelser i västvärlden, får ofta inte vara för "färska" för att följa den politiska policy som kan finnas där den skall visas, eller rent av det bolag som skall låta den produceras. I USA är det väl bara Michael Moore och Simpson som törs skildra mer dagsaktuella händelser av politisk karaktär, iaf sådant som kan vara neggativt, utan att bli beskylld för att vara "oamerikansk" och inte patriotisk... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2023-04-01 12:33:30

Det finns historiska serier och kriminalserier. Och så historiska kriminalserier, dvs kriminalserier som utspelar sig "förr i tiden". Som Foyle's war. En lysande serie som utspelar sig under andra världskriget och efteråt. Den är skriven av Anthony Horowitz, som även skrivit flera spänningsromaner, och producerat at ITV.

Spoiler: visa
De kunde ha spelat in fler avsnitt om kriget, men serien hoppade snabbt fram och plötsligt var kriget och serien över. Men då upptäckte de väl hur popular serien var och så kom det nya avsnitt som handlade om tiden efteråt. Iofs tyckte jag alltid att Foyle inte bara krigade mot brottsligheten utan även mot militären (som ofta tyckte att han inte skulle engagera sig om militärer var inblandade i brott) och underrättelsetjänsten (som också ogillade att han "blandade sig i"). Så det är lite ologiskt att han efter kriget arbetar för just underrättelsetjänsten. Samantha gifter sig och hennes make engagerar sig i politiken.


Huvudpersonen är alltså en kommissarie Christopher Foyle. Hans närmaste man är Paul Milner och hans chaufför är Sam(antha) Stewart. Handlingen utspelas i Hastings (i avsnitten efter kriget i London). Kan det bero på att England erövrades av Vilhelm Erövraren år 1066? Under kriget var folk förstås rädda för att bli erövrade av Tyskland.

Huvudpersonen Foyle är medelålders (deltog i första världskriget), änkling och har en son som är stridsflygare. Han är typiskt brittisk, tystlåten, reserverad och "stiff upper lip". Han oroar sig förstås för sin son men det får man ana sig till, han säger inget om sina känslor. Men han är förstås supersmart och räknar alltid ut vad som hänt. Han har hög integritet också men drar sig inte för att bryta mot regler.
Spoiler: visa
Han måste finna sig att två mördare kommer undan rättvisan eftersom de anses viktiga i forskningen om nya vapen. Däremot låter han en som misshandlat ett mordoffer slippa helt undan och nöjer sig med att gripa mördaren.


Det är ofta två mysterier i varje avsnitt som ibland visar sig höra ihop och ibland inte. Förutom den vanliga brottsligheten så förekommer svartabörshandlare och tyska spioner. Vanliga tyskar blir trakasserade även om de kommit tll England före kriget el är flyktingar. Fast en del flyktingar kan ha falsk identitet och vara spioner.

Spoiler: visa
När amerikanska soldater kommer dit blir de unga kvinnorna förtjusta. I flera fall glömmer de totalt bort sina engelska pojkvänner som antingen är soldater el bortskickade i tvångsarbete (om de vägrat krigstjänst) och inleder förhållanden med en amerikansk soldat. Ibland för att de hoppas få komma till USA, ibland för att de blivit förälskade. Det händer även Sam och amerikanen friar till henne men hon tvekar inför att flytta till USA.


Ett vanligt motiv är den hemvändande soldaten. Ofta skadade både fysiskt och mentalt. Jobbet de trodde de skulle få tillbaka har gått till någon annan. De misstänker med rätt el orätt frun för att ha varit otrogen under kriget.

Allt är sannerligen inte frid och fröjd när det blir fred. Fortfarande ransonering och dessutom arbetslöshet. Kvinnor som fått yrkesarbeta i fabriker etc när männen var i krig (men mot halva manslönen) och vant sig vid egna pengar och frihet måste nu tillbaka till hemmen.

Spoiler: visa
Ryska krigsfångar (som gått över till Tyskland) som trodde sig trygga i Storbritannien som skickas tillbaka till Stalins Sovjet för att avrättas direkt el dö i läger i Sibirien. En underrättelsetjänst som bokstavligen går över lik för landets bästa.


Ja, det historiska är så intressant att kriminalgåtorna kommer i skymundan, iaf för mig. Det är den bästa brittiska serien just nu, men den går på rätt obekväm tid (15.45-17.55 i kanal 8).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46169
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2023-07-09 0:06:47

Neonland skrev:Outlander kanske kan vara något för den som är intresserad? Inte helt historiskt korrekt, men det är en intressant handling (med mycket kärlek), även om jag själv föredrar böckerna.

Nu går Outlander på TV8.

1. Sassenach
En gift brittisk militärsjuksköterska reser i tiden från andra världskriget till 1743 års Skottlan, där hon kidnappas av högländare och tar hand om en skadad, ung krigare.
https://viaplay.se/serier/outlander

Sassenach är alltså skotska för "outlander" och outlander är förstås utlänning. Men jag spårar en vagt nedvärderande ton i ordet, så det kanske snarare betyder utböling.

Jag gillar ju den skotska miljön och män i kilt. Ibland talar de t o m gaeliska.

Spoiler: visa
När Claire förflyttats till 1700-talet möter hon en engelsk officer Jack Randall som genast försöker våldta henne men hon räddas av en skotte. Den engelske officeren ser precis ut som hennes man Frank Randall, alltså en förfader till honom. Att vara sköterska är en fördel, Claire uppskattas som "healer".


Alien
Moderator
 
Inlägg: 46169
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav slackern » 2023-07-09 16:53:00

Alien skrev:
Neonland skrev:Outlander kanske kan vara något för den som är intresserad? Inte helt historiskt korrekt, men det är en intressant handling (med mycket kärlek), även om jag själv föredrar böckerna.

Nu går Outlander på TV8.

1. Sassenach
En gift brittisk militärsjuksköterska reser i tiden från andra världskriget till 1743 års Skottlan, där hon kidnappas av högländare och tar hand om en skadad, ung krigare.
https://viaplay.se/serier/outlander

Sassenach är alltså skotska för "outlander" och outlander är förstås utlänning. Men jag spårar en vagt nedvärderande ton i ordet, så det kanske snarare betyder utböling.

Jag gillar ju den skotska miljön och män i kilt. Ibland talar de t o m gaeliska.

Spoiler: visa
När Claire förflyttats till 1700-talet möter hon en engelsk officer Jack Randall som genast försöker våldta henne men hon räddas av en skotte. Den engelske officeren ser precis ut som hennes man Frank Randall, alltså en förfader till honom. Att vara sköterska är en fördel, Claire uppskattas som "healer".




Jag har för mig att den klassas som science fiction. Fast jag antar att den utspelar sig under 1700-talet men trots allt tidsresor.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2023-07-09 20:06:16

Ja, hela utgångspunkten är orealistisk. Men det blir ju en kulturkrock när sköterskan hamnar i en tid där ingen förstår något när hon talar om bakterier. Det är ju händelserna på 1700-talet som är intressantast.
Spoiler: visa
Fast de är ju ständigt i fara: våldtäkt hotar både Claire och Jamie (finns tre homosexuella män, två skurkar och en bra man). Claire riskerar misshandel och att brännas som häxa. Jamie har redan blivit piskad och riskerar att dödas av engelsmännen.
Skottarna kämpar mot engelsmännen men även inbördes. Just detta är nog historiskt korrekt.

En sak som serien har gemensamt med den populära filmen Åter till framtiden är om man som tidsresenär kan påverka framtiden.

Spoiler: visa
Den stora kärleken mellan Claire och Jamie är ett genomgående tema. Tyvärr måste detta visas genom en massa kärleksscener. Jaja, de har det fantastiskt i sängen etc, det förstår vi men behöver det pådyvlas oss så ofta? Vad är det i de andra kanalerna?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46169
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in