Betala för trevligt bemötande

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Betala för trevligt bemötande

Inläggav LordNelson » 2021-05-08 13:06:25

Har från jag var typ 16 undvikit affärer och att handla, ja allt annat liknande också, och jag levde senare flera år nästan helt isolerad.

När jag började ta mej ut igen så var väl självförtroendet när det kommer till kontakter med andra rejält stukat. Det kändes som alla tyckte jag var väldigt konstig, iofs får jag ibland bekräftad det faktist är så. Motsatsen var i affärer där personalen oftast var vänlig/trevlig. Det kunde kännas obehagligt, man vet liksom inte vad som händer, gillar dom mej eller är det bara teater.

Nu mer känns det mer okej och jag suger oftast åt mej av trevligheterna. Jag kan tex söka ögonkontakt med nån kvinna i passande ålder ur personalen på Coop för att höra ett trevligt ”hej”, eller i klädaffären har jag inget emot ifall nån expedit ställer sig nära när jag provar kläder, och kanske rör lite vid en.

Dom här kvinnorna skulle aldrig le och säga hej eller stå så nära och ta på mej annars, om dom inte hade nåt att tjäna på det.

Det kan ju kännas jävligt sorgligt, att det här är vad jag får hålla till godo med, och att jag tycker det är okej.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Betala för trevligt bemötande

Inläggav Dalaberger » 2021-05-08 13:30:47

Man får väl ta det man får. Det dröjde nog till något före 20 innan jag kunde på riktigt handla ensam. Småprat och expediter är dock så obekvämt. Skrämmer mig så att en främmande människa ska fram och prata med en, vill bara kolla själv i lugn och ro. Sen vet man kanske inte vad dem tänker, kanske tycker de att du är lite söt ändå.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Betala för trevligt bemötande

Inläggav Kentarou » 2021-05-08 15:07:42

I dagens kultur så värderas inte artighet. I affärer så uppmuntras det för att det leder till högre omsättning.

Det är inte konstigt alls, vi lever i ett sjukt samhälle. Där vi idoliserar parasitklassen månglarna. Personer som Elon Musk har många fans fast i den äldre kulturen så hade han varit botten på samhället för att han inte hade ett riktigt arbete. Han tjänar endast pengar på andras arbete.

Jag är en reaktionär som vill att samhället ska gå tillbaka i tiden. Där artighet värderas inte att duktig flicka skulle vara en förolämpning.

Man kan se hur de äldre såg månglarna på filmen den evige juden exempelvis, det är en stor skillnad från idag.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Betala för trevligt bemötande

Inläggav Showtime » 2021-05-08 15:39:51

Bilförsäljare brukar vara överdrivet trevliga. Så om man söker sådana sociala ego-boostar så är det ingen dum idé att låtsas vara intresserad av att köpa. Jag skulle klä upp mig, se bilsugen ut och kliva in genom dörren till mercedes utbud.
Showtime
Bannad
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2021-04-19

Betala för trevligt bemötande

Inläggav RapeRegs » 2021-05-08 17:16:51

Ju mer välklädd och vältränad du är, desto bättre blir du bemött.

Om du dessutom lär dig verka självsäker, charmig, lättsam och trygg så gör personal och omgivning det mesta de kan för att hjälpa dig. Oavsett om du befinner dig på en restaurang, är i affären eller agerar ordförande på bostadsrättsföreningens möte.

Allt handlar om att skaffa sig en välpolerad yta och dölja vem man är på riktigt. Fake it til you make it!
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Betala för trevligt bemötande

Inläggav antonius » 2021-05-08 18:22:48

Får mig att tänka på sällskapsdamer/killar eller geishor, en modern företeelse är väl suger daddy fenomenet, rika personer som i princip betalar för att få ett trevligt sällskap, vid sitt hov eller entourage, inte enbart sängkamrater utan även betalda "kompisar". Sen när de konkar eller förlorar alla sekiner, så sitter dom där ensam och gråter i sitt förfallna marmorslott och sin krockade Lamborghini, och alla hålldamer/pojkar har stuckit och lämnat det sjunkande skeppet... :-)051
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Betala för trevligt bemötande

Inläggav LordNelson » 2021-05-08 20:14:08

Dalaberger skrev:Man får väl ta det man får. Det dröjde nog till något före 20 innan jag kunde på riktigt handla ensam. Småprat och expediter är dock så obekvämt. Skrämmer mig så att en främmande människa ska fram och prata med en, vill bara kolla själv i lugn och ro. Sen vet man kanske inte vad dem tänker, kanske tycker de att du är lite söt ändå.

Jag har oftast inte svårt för småprat i affärer (med reservation för att det är vad jag tycker, andra ser möjligen en helt awkward människa som försöker verka normal).

Ja, det är möjligt någon expedit uppskattar att se mej på riktigt, men förnuftet säger nåt annat eftersom kvinnor i allmänhet inte verkar göra det.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Betala för trevligt bemötande

Inläggav LordNelson » 2021-05-08 20:32:17

Showtime skrev:Bilförsäljare brukar vara överdrivet trevliga. Så om man söker sådana sociala ego-boostar så är det ingen dum idé att låtsas vara intresserad av att köpa. Jag skulle klä upp mig, se bilsugen ut och kliva in genom dörren till mercedes utbud.

Ja, egoboostar är väl rätt namn på det jag får. Men känns det bättre om en försäljare på Mercedes höjer en än tex en på Toyota?

Jag hörde en ganska rolig historia där två jag känner var på resa tillsammans och den ena drog med sig den andra in till en lyxbilsförsäljare, möjligen Rolls Royce. Det förekom visst någon form av uppassning och han som blev meddragen kände sig olustig medans den andre trivdes som fisken trots att rostig Ford var mer hans bil. Har nog inte tänkt tanken tidigare men kanske det var frågan om egoboost deluxe.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Betala för trevligt bemötande

Inläggav Odal_ » 2021-05-13 22:35:45

RapeRegs skrev:Ju mer välklädd och vältränad du är, desto bättre blir du bemött.

Om du dessutom lär dig verka självsäker, charmig, lättsam och trygg så gör personal och omgivning det mesta de kan för att hjälpa dig. Oavsett om du befinner dig på en restaurang, är i affären eller agerar ordförande på bostadsrättsföreningens möte.

Allt handlar om att skaffa sig en välpolerad yta och dölja vem man är på riktigt. Fake it til you make it!

Jag håller inte med.
Har blivit ganska dåligt bemött genom att vara både välklädd och vältränad.
Trots att det i princip inte går att vara välklädd när man är så vältränad som jag är.
Fördelen att vara så här jävla snygg och välbyggd är iofs att dressman kläder ser ut som italienska märkeskläder på mig.
Odal_
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1323
Anslöt: 2019-12-29

Betala för trevligt bemötande

Inläggav Liljan » 2021-05-14 11:03:38

Jag har jobbat i butik (bokhandel och djuraffär). Vi i personalen varken tycker om kunderna på riktigt eller spelar teater, vi utför vårt jobb. Visst ingår det i arbetsbeskrivningen att vara trevlig men de flesta av oss gillar kundbemötande också och trivs med vårat arbete. När någon tittar på oss är det dels naturligt att uppmärksamma kunden men det kan och vara frågan om att kunden vill ha hjälp. I bokhandeln skulle vi om möjligt fråga alla kunder om de ville ha hjälp med något.

Skulle någon stirra på mig om jag också var där och handlade skulle jag undra vad personen ville, det är en helt annan situation. Vi i personalen är inte där för att bli vän med kunden och vi kan inte tycka om någon på riktigt som vi inte känner.

Jag tycker att du ska söka dig till olika föreningar för att lära känns folk privat. Dels finns det Aspergerföreningar, det ordnas träffar via det här forumet och det finns massor av andra intressegrupper, du hittar det mesta på Facebook.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Betala för trevligt bemötande

Inläggav LordNelson » 2021-05-14 13:43:28

Liljan skrev:Jag har jobbat i butik (bokhandel och djuraffär). Vi i personalen varken tycker om kunderna på riktigt eller spelar teater, vi utför vårt jobb. Visst ingår det i arbetsbeskrivningen att vara trevlig men de flesta av oss gillar kundbemötande också och trivs med vårat arbete. När någon tittar på oss är det dels naturligt att uppmärksamma kunden men det kan och vara frågan om att kunden vill ha hjälp. I bokhandeln skulle vi om möjligt fråga alla kunder om de ville ha hjälp med något.

Skulle någon stirra på mig om jag också var där och handlade skulle jag undra vad personen ville, det är en helt annan situation. Vi i personalen är inte där för att bli vän med kunden och vi kan inte tycka om någon på riktigt som vi inte känner.

Jag tycker att du ska söka dig till olika föreningar för att lära känns folk privat. Dels finns det Aspergerföreningar, det ordnas träffar via det här forumet och det finns massor av andra intressegrupper, du hittar det mesta på Facebook.

Jag kommer nog aldrig gå med i någon förening oavsett om den är för aspergare eller inte och heller aldrig gå på någon forumträff. Det känns som jag kommer leva ett alltmer isolerat privatliv.

Jag har själv i mitt jobb kontakt med kunder och ibland undrar jag vad dom tycker om mig. Och det verkar som folk tycker jag är trevlig, ibland får jag också höra dom tycker det.

Då när jag började ta mig ur min isolering kunde jag tycka expediter var tillgjorda och påflugna och jag bad dom typ fara och flyga men utan att säga det rent ut. Det hände väl bara några gånger, expediten försvann och det var jobbigt man skapat så dålig stämning. Då känns det bättre att som nu när jag oftast säger nåt trevligt och suger åt mej av en bra stämning. Det är ju inte så att jag tror nån 23-årig expedit är trevlig för hon vill bli tillsammans med mej eller vara min vän.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Betala för trevligt bemötande

Inläggav Chrilleb » 2021-05-14 14:45:17

Hej, kom att tänka på när jag praktiserade ( som sen ledde till en anställning ) i Livsmedelsbutik. En av leverantörerna av bröd sa - Anställ den här killen !. Det kommer jag aldrig glömma, och det var en fin gest, av honom att säga så. T.ex så bockade jag av så rätt bröd kommit.


Jag har varit på små och större butiker, genom åren.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Betala för trevligt bemötande

Inläggav slackern » 2021-05-14 15:25:22

Jag kommer att tänka på SAS och charmkurser.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Betala för trevligt bemötande

Inläggav Abskissa » 2021-05-14 16:12:24

Äre s k bristande ömsesidighet i sociala interaktioner som är problemet här?
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Betala för trevligt bemötande

Inläggav LordNelson » 2021-07-05 11:43:01

Abskissa skrev:Äre s k bristande ömsesidighet i sociala interaktioner som är problemet här?

Va fan vet jag om nånting...
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Betala för trevligt bemötande

Inläggav Sheyen » 2021-07-05 11:52:31

Är det sexuellt när de tar på dig, eller är det bara mysigt?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Betala för trevligt bemötande

Inläggav LordNelson » 2021-07-05 12:10:50

Sheyen skrev:Är det sexuellt när de tar på dig, eller är det bara mysigt?

Fan vad du tänker på sex. Det är ju inte så jag får resning och börjar flämta som någon med kol för att en expedit lägger sin hand på mig.

Alltså, du får väl tänka hur mycket på sex som du vill.

Men jag tänker att det handlar mer om att inte känna sig önskvärd eller älskvärd och tankar om att när du kan langa fram cash så visar helt plötsligt någon det motsatta.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Betala för trevligt bemötande

Inläggav LordNelson » 2021-07-05 12:45:22

Sheyen skrev:Är det sexuellt när de tar på dig, eller är det bara mysigt?

Jag har tänkt lite på det här.. Minns inte för hur länge sen, men i iallafall nåt år sen, så var jag i en klädaffär och expediten var väldigt trevlig och hjälpsam och skulle ta på en och så, hon var i ungefär samma ålder också. Händer ibland när jag är dit och är hon i affären jag tänker typ ”hon kan gärna följa med hem”. Så nåt sexuellt är det väl antagligen då. Jag antar hon är medveten om vilka känslor hon spelar på, eller så är jag bara väldigt känslig.

Det motsatta var när jag träffade en psykolog som inte var helt färdigutbildad. Hon kunde sätta sig alldeles bredvid en soffa och jag tror också hon inte var så noga om hennes lår eller så nuddade vid mig. Hon var kanske 10 år yngre med slank och snygg kropp. Jag hade flera år levt väldigt isolerat knappt träffat någon så det blev lite av en chock.
Det kändes jobbigt att gå dit och veta att man kanske skulle bli kåt och inte kunna låta bli att kolla på hennes kropp och ha syndiga tankar och så.
Efter mötena med henne så har jag lärt mig att uppskattar erfarna psykologers yrkesskicklighet mer.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Betala för trevligt bemötande

Inläggav antonius » 2021-07-05 12:54:15

Sheyen skrev:Är det sexuellt när de tar på dig, eller är det bara mysigt?


Vi hade en städerska på jobbet som nöp mig i röven då och då, kan inte säga att jag tyckte det var omysigt, kanske olämpligt men inte så att jag led av det, hade mindre röv på den tiden, så numer nyper ingen längre... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Betala för trevligt bemötande

Inläggav Sheyen » 2021-07-05 13:04:17

antonius skrev:
Sheyen skrev:Är det sexuellt när de tar på dig, eller är det bara mysigt?


Vi hade en städerska på jobbet som nöp mig i röven då och då, kan inte säga att jag tyckte det var omysigt, kanske olämpligt men inte så att jag led av det, hade mindre röv på den tiden, så numer nyper ingen längre... :-)005

Mer att älska, ju!

Var hon ung eller gammal? Snygg? Hon var mig en pilsk städerska.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Betala för trevligt bemötande

Inläggav antonius » 2021-07-05 13:17:53

Sheyen skrev:
antonius skrev:
Sheyen skrev:Är det sexuellt när de tar på dig, eller är det bara mysigt?


Vi hade en städerska på jobbet som nöp mig i röven då och då, kan inte säga att jag tyckte det var omysigt, kanske olämpligt men inte så att jag led av det, hade mindre röv på den tiden, så numer nyper ingen längre... :-)005

Mer att älska, ju!

Var hon ung eller gammal? Snygg? Hon var mig en pilsk städerska.


Argsint finska, byggd som en rysk kulstöterska, 55+. Hon styrde upp och fixade det mesta och det bästa var att cheferna följde hennes direktiv de vågade inte säga emot så vi fick det bättre när hon var där... :-)018
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Betala för trevligt bemötande

Inläggav Sheyen » 2021-07-05 13:20:44

Jag tror att vi är några stycken som kan hålla med om att det kan vara kul när andra tar på en. Så länge det inte är mitt hår! Rör fan inte mitt hår, såvida vi inte är släkt, men även då kan man låta bli!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Betala för trevligt bemötande

Inläggav antonius » 2021-07-05 13:24:56

Sheyen skrev:Jag tror att vi är några stycken som kan hålla med om att det kan vara kul när andra tar på en. Så länge det inte är mitt hår! Rör fan inte mitt hår, såvida vi inte är släkt, men även då kan man låta bli!


Ja jag mins tuggummi incidenten, det var inte roligt... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Betala för trevligt bemötande

Inläggav Sheyen » 2021-07-05 13:25:49

Va?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in