Sjukpenning i särskilda fall och egenanställd/egenföretagare

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sjukpenning i särskilda fall och egenanställd/egenföretagare

Inläggav Nessla » 2021-05-03 13:21:33

Jag har en anhörig med Aspergers- och ADHD-diagnos. Hen har sjukpenning i särskilda fall på 100%.
Nu har det öppnat sig lite möjligheter att ta uppdrag som låtskrivare, ljudtekniker och musiker. Det här skulle passa väldigt bra eftersom det faller inom specialintresset och kan skötas hemifrån med väldigt lite kommunikation, utan deadlines, och det är främst projekt hen själv driver som hen sedan kan ta betalt för. Under de förutsättningarna ökar arbetsförmågan.

Vi undrar nu hur hen kan ta på sig dessa uppdrag utan att förlora hela sin inkomst från sjukpenningen? Går det att vara egenföretagare med en liten och ojämn inkomst (alternativt fakturera via exempelvis Frilans Finans) och "fylla upp" med sjukpenning upp till 100%?
Systemet verkar utgå från fasta anställningar och inte frilans, man ska redovisa i förväg i vilken omfattning och till vilken timlön (skulle man räkna ut timlön på vissa av dessa uppdrag hade den varit väldigt låg).

Någon som har erfarenhet och/eller tips? All feedback är välkommen :-)Happy
Nessla
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2021-05-03

Sjukpenning i särskilda fall och egenanställd/egenföretagare

Inläggav Dalaberger » 2021-05-03 18:43:47

Med aktivitetsersättning tror jag att jag fick jobba runt 8 timmar i veckan. Med sjukpenning, vet ej. Bättre vore väl att gå ner till 75% men sen jobba 25% (10h/veckan) kanske. För båda betvivlar jag att man får behålla.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Sjukpenning i särskilda fall och egenanställd/egenföretagare

Inläggav Nessla » 2021-05-03 19:58:56

Det grundläggande problemet är att hen inte kommer att vara anställd och inte ha någon timlön. Försäkringskassan brukar, enligt min erfarenhet, vara väldigt kantiga om man inte i förväg kan säga hur mycket man kommer att jobba och hur mycket pengar man kommer att få för det, att inte ha en timlön och en arbetsgivare.
Som låtskrivare kommer oftast "lönen" retroaktivt när musiken ges ut och sedan via STIM när musiken har spelats på radio, tv, streaming o.dyl. I detta fallet utgår ersättning från STIM ca en gång om året. Som studiomusiker kommer betalningen från skivbolaget, som i detta fall är ett utländskt bolag, beroende på avtal ibland i förskott och ibland efteråt. Det spelar då inte dem någon roll hur lång tid det har tagit att spela in skivan, ersättningen är helt och hållet prestationsbaserad.
Som livemusiker är ersättningen ännu en.
Att gå ner till 75% skulle slå fel eftersom det är väldigt ojämnt hur mycket pengar som kommer in från annat, vid en skivrelease blir det mer och andra månader ingenting. Försäkringskassan har meddelat att det går bra att "provjobba" och att hen då ska kontakta FK i förväg så pausas sjukpenningen. Så flexibiliteten där är lika med noll.
Nessla
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2021-05-03

Sjukpenning i särskilda fall och egenanställd/egenföretagare

Inläggav Nessla » 2021-05-04 16:52:36

Sjukersättning verkar vara mer flexibelt i det här avseendet enligt denna artikel:
https://www.svensktnaringsliv.se/sakomr ... 60877.html

Men inte enligt denna:
https://driva-eget.se/uncategorized/kan ... rsattning/

Någon som har någon liknande erfarenhet?
Nessla
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2021-05-03

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in