Acceptera sin dygnsrytm

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav Karl » 2007-03-27 17:12:07

Har noterat att det är fler än jag här som har en oregelbunden dygnsrytm.

Experter och andra säger att man mår bra av att ha en "normal" dygnsrytm. Man skall kämpa sig upp på morgonen även om det tar emot, så att man av ren utmattning somnar på kvällen. Detta fungerar inte på mig, hur lite jag än har sovit kan jag inte somna på "normal" kvällstid.

Periodvis så sover jag på dagarna och är vaken på nätterna vilket jag mår bra på. Behöver ingen sömnmedicin och jag får den sömn jag behöver. Andra perioder kan jag falla in i en s k "normal" dygnsrytm. Detta är inget jag kan styra över, dygnsrytmen förskjuts med (o)jämna mellanrum och det blir som det blir.

När jag har arbetat (kontorstid) så har jag med enorm ansträngning klarat det genom att sova efter jobbet. Somna i tid på kvällen är stört omöjligt, det är svårt även med sömnmedicin.

Nu arbetar jag inte och struntar i när sömnen behagar infinna sig. Dygnsrytmen blir följaktligen väldigt oregelbunden.

Hur gör ni?
Kämpar ni för att ha en så "normal" dygnsrytm som möjligt?
Eller har ni naturligt en "normal" dygnsrytm?
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:32:00, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav Pemer » 2007-03-27 17:17:09

Jag har också fått höra allt om hur viktigt det är att ha "normal" dygnsrytm, men jag verkar funka ungefär som du. Ibland blir det en ganska "normal" rytm, ibland faller jag in i alla möjliga varianter och det kan bli totalt kaotiskt ibland, omöjligt att varva ner och hinna komma i säng och sova även om jag ska upp tidig morgon nästa dag... Trivs i vilket fall som helst, och försöker att inte fundera så mycket på saken...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:32:00, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav underjord » 2007-03-27 17:28:03

Jag kan bara instämma. Ibland har jag en "normal" dygnsrytm och ibland inte alls. Jag kan inte hålla en "normal" dygnsrytm särskilt länge, förr eller senare förskjuts den, även om jag verkligen försöker. Jag kan inte säga att jag mår dåligt av det. Detta kan bero på att jag har en tendens att glömma bort vissa basala behov.

Detta gäller dock bara om jag bor ensam (vilket jag också gör med få undantag). Om någon med "normal" dygnsrytm lever och verkar i samma bostad kan jag hålla en hyfsat "normal" dygnsrytm, antagligen eftersom jag då blir påmind om att gå och lägga mig.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 10:32:01, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav Moggy » 2007-03-27 17:28:56

Har oxå oregelbunden dygnsrytm, blir ofta att jag är uppe på nätterna och sover på dagarna, eller är vaken typ 16 timmar och sover 12.

Fast egentligen vill jag ha "normal" dygnsrytm, skönt när man väl kommer upp i tid och är trött kring midnatt.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:32:01, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Pemer » 2007-03-27 17:34:40

underjord skrev:Detta gäller dock bara om jag bor ensam (vilket jag också gör med få undantag). Om någon med "normal" dygnsrytm lever och verkar i samma bostad kan jag hålla en hyfsat "normal" dygnsrytm, antagligen eftersom jag då blir påmind om att gå och lägga mig.


Ja, det är sant, tillbringar jag några dagar hos syrran med familj, eller med "hela familjen" på landet sommartid... så blir det normalt att sova som de gör.

Är jag däremot hos farsan i Värmland kan det bli sent uppe och sova bort hela dagen, och de låter mig bara sova tills jag vaknar. Blev riktigt pinsamt en gång, jag hade sovit dåligt sista natten hemma, sovit på bussen dit, fastnade uppe med farsans dator hela natten och kom i säng vid sex på morgonen...

...och voíla - så sov jag ca tolv timmar, och får se klockan vara kring sex igen när jag väl vaknar och kvicknar till ordentligt och tvingar mig gå upp. Då hade jag väl ändå vaknat till så smått massor av gånger under dagen, men bara gillat att ligga och dra mig lite till och snart tuppat av igen... :lol:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:32:01, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Karl » 2007-03-27 18:06:27

Instämmer, är det någon annan som brötar omkring på morgonen och dessutom sätter på kaffe så är det betydligt enklare att komma upp. Det är också lättare att somna på kvällen med någon annan i huset. Verkar som hjärnan lättare kommer till ro, konstigt nog.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:32:01, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav nassepuh » 2007-03-28 3:23:29

Det är meningen att jag ska springa runt jorden så många varv jag kan innan jag stupar.

Synkronicitet.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:32:01, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav Inger » 2007-03-28 10:33:50

Jag har följt min naturliga dygnsrytm sen jag blev sjukpensionerad. Den är väldigt regelbundet oregelbunden. Två veckor per månad är den normal, sen efter nymåne skjuts den fram mer och mer under de följande två veckorna fram till fullmåne, så att jag till slut sover på dan istället.

Enda sättet för mig att återuppnå normal dygnsrytm när den väl börjat förskutas är att knuffa den framåt genom att tvinga mig hålla mig vaken så länge som möjligt. Att däremot tvinga mig somna tidigare än kroppen vill går inte. Vill den inte sova så vill den inte.

Om jag ställer klockan och tvingar mig upp tidigt så är jag helt groggy hela dan, somnar så fort jag sätter mig ner och sen kan jag ändå inte somna på kvällen. När jag följer min normala rytm så mår jag utmärkt och behvöver inte heller någon sömmedicin. Bara irriterande att man hamnar så i otakt med resten av världen. Och att det är jobbigt att sova på dan när det är ljust ute.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:32:01, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav NoOne » 2007-03-28 12:52:12

Hadde problem med dygnsrythmen, o har det fortfarande. Var säker på att d hadde med datorn o göra. Kunde sitta uppe till 2-3 på natten. Så blev adjöss med datorn. Nu sitter jag o tittar på TV o lirar gitarr istället.
Skulle jag göra mej av me gitarren o TV'n skulle jag antagligen vara ute istället. Ibland händer det att man somnar i "normal" dygnsrythm o lyckas hålla den, men sällan mer än nån vecka. Sedan blir det skevt igen.

Mår inte bättre direkt av att ha "normal" dygnrythm, ibland blir den lite skev bara. Försökt hålla den flera ggr, men går inte. Snubblar alltid åt konstig dygnrythm o störs inte av det (förutsatt att jag inte vaknar vid 18 tiden tx.e) om d inte vore för att ja har boendestödjare som ringer mej vid kvart i 10'o.
Senast redigerad av NoOne 2011-05-04 10:32:01, redigerad totalt 1 gång.
NoOne
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2006-12-07

Inläggav Ohana » 2007-03-28 15:00:01

Tycker själv att jag fungerar bäst med en regelbunden dygnsrytm. Blir helt kollrig i skallen när jag krånglar till det. Tyvärr är det dock väldigt lätt hänt att skjuta på sängåendet, säg att man fastnar framför tv:n elelr datorn. Böcker kan också vara en orsak; läser man en spännande bok så måste man ju få veta hur den slutar :P

Att sova på dagen funkar inte alls för mig. Då är jag helt borta i huvudet sen.

Har väldigt svårt att somna ibland. Då brukade jag, (har tyvärr inte möjlighet till det längre) gå ut och gå. Det är härligt tyst ute mitt i natten. (Då tar jag alltid med mig min försvarsspray ifall det skulle komma nån ful gubbe :P)

Behöver sova i genomsnitt 9 timmar per natt. Men även om jag sover så länge så känner jag mig aldrig utvilad. Jag är konstant trött =/

Allra bäst tycker jag det är när man har gått upp tidigt, fått en massa gjort under dagen och är fysiskt trött. Det är en mycket skönare trötthet än när man är trött i skallen. Som man blir av att bara sitta hemma och glo.

Skulle kunna jobba lååånga timmar. Hittar jag en arbetsgivare som vill ha mig mellan 7 på morgonen och 9 på kvällen skulle jag bli överlycklig :D
Senast redigerad av Ohana 2011-05-04 10:32:01, redigerad totalt 1 gång.
Ohana
 
Inlägg: 291
Anslöt: 2007-03-23

Inläggav maxholm » 2007-03-28 15:10:37

Ohana skrev:Tycker själv att jag fungerar bäst med en regelbunden dygnsrytm. Blir helt kollrig i skallen när jag krånglar till det. Tyvärr är det dock väldigt lätt hänt att skjuta på sängåendet, säg att man fastnar framför tv:n elelr datorn. Böcker kan också vara en orsak; läser man en spännande bok så måste man ju få veta hur den slutar :P

Att sova på dagen funkar inte alls för mig. Då är jag helt borta i huvudet sen.

Har väldigt svårt att somna ibland. Då brukade jag, (har tyvärr inte möjlighet till det längre) gå ut och gå. Det är härligt tyst ute mitt i natten. (Då tar jag alltid med mig min försvarsspray ifall det skulle komma nån ful gubbe :P)

Behöver sova i genomsnitt 9 timmar per natt. Men även om jag sover så länge så känner jag mig aldrig utvilad. Jag är konstant trött =/

Allra bäst tycker jag det är när man har gått upp tidigt, fått en massa gjort under dagen och är fysiskt trött. Det är en mycket skönare trötthet än när man är trött i skallen. Som man blir av att bara sitta hemma och glo.

Skulle kunna jobba lååånga timmar. Hittar jag en arbetsgivare som vill ha mig mellan 7 på morgonen och 9 på kvällen skulle jag bli överlycklig :D


Jag har efter att ha varit arbetslös en längre tid startat eget. Jag arbetar mellan kl 8-17. Går och lägger mig vid 11 tiden varje kväll. Passar mig jättebra att ha en fast dygnsrytm. Jag tror det är ännu viktigare för oss asbergare.
Senast redigerad av maxholm 2011-05-04 10:32:01, redigerad totalt 1 gång.
maxholm
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2007-02-18
Ort: gnosjö

Inläggav Ohana » 2007-03-28 15:12:46

maxholm skrev:Jag har efter att ha varit arbetslös en längre tid startat eget. Jag arbetar mellan kl 8-17. Går och lägger mig vid 11 tiden varje kväll. Passar mig jättebra att ha en fast dygnsrytm. Jag tror det är ännu viktigare för oss asbergare.


Mm, jo jag tror det jag med. Behovet av fasta rutiner är ju ganska stort.
Senast redigerad av Ohana 2011-05-04 10:32:01, redigerad totalt 1 gång.
Ohana
 
Inlägg: 291
Anslöt: 2007-03-23

Inläggav Pemer » 2007-03-28 15:31:32

Ohana skrev:Behöver sova i genomsnitt 9 timmar per natt. Men även om jag sover så länge så känner jag mig aldrig utvilad. Jag är konstant trött =/


Ja, det känner jag igen, jag fattar aldrig hur mycket eller lite sömn jag behöver. Antingen har man sovit för lite och är trött, eller för mycket och är alldeles mosig och seg av det... :shock:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:32:01, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2007-03-28 16:30:20

maxholm skrev:Jag har efter att ha varit arbetslös en längre tid startat eget. Jag arbetar mellan kl 8-17. Går och lägger mig vid 11 tiden varje kväll. Passar mig jättebra att ha en fast dygnsrytm. Jag tror det är ännu viktigare för oss asbergare.


Aspergare! :wink:

Jag hoppas jag kan ta det steget också på sikt. Att sälja en artikel eller en hemsida skulle bli så oerhört mycket enklare... bara en sådan sak som att vända sig till en upphovsrättstjuv som har en text av min hand på en hemsida, vilket jag just har upptäckt. Hade varit enklare och jag hade automatiskt haft mer tyngd i den kontakt jag håller på och tar sats för att ta. 10.000 kronor tänker jag kräva av dem, med lite prutmån, för kombinerad ersättning för upphovsrättsintrånget och för arbetet med att jag skrivit en del av texten de glassar med på sin hemsida.

En hockeyklubb för övrigt som därmed på kuppen har fått med ett faktafel om sin egen historia. Jag kom på att det var fel och rättade den uppgiften i det sammanhang där jag själv hade publicerat min text ganska snabbt, så de har snott texten riktigt tidigt... :P

Alla reklamfilmer jag provfilmar för har ju alltid två angivna ersättningar, en på faktura och en lägre i lön. Tänk om jag som etablerad i detta fack hade firma och kunde ta vart och vartannat klädinköp som arbetskläder... och all elektronik som skulle vara arbetsmaterial. Kombinerar jag alla intressen jag redan ägnar mig åt med de lite mer "latenta" som jag helt enkelt aldrig har haft råd att hålla mig med hård- och mjukvara för att hålla på med, så har jag ju fullskalig mediaproduktion klart inom räckhåll för vad jag skulle kunna göra - texter, artiklar, websidor, trycksaker och filmproduktion och -redigering.

Det känns nog som att jag skulle kunna börja dra in pengar både här och var och kunna friskskriva mig och tacka nej till sjukersättningen ganska snart om det där steget var möjligt att ta inom nära framtid.

Tänk om man kunde få hjälp i den här riktningen av någon som visste allt, och gärna kunde låna en till utgifterna i inledningsskedet. Jag är helt säker på att jag har potential...

Försaka och lida ett tag innan man kan börja, och investera lite eget svett och möda... ja, men är det inte det jag har gjort i 20 år som vuxen och myndig???
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:32:01, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav NoOne » 2007-03-28 16:34:51

Ohana skrev:Mm, jo jag tror det jag med. Behovet av fasta rutiner är ju ganska stort.


Fast e ju endå viss skillnad på rutiner o tid, förutsatt att dom fasta rutinerna inte är tidsberoende. Som tx.e möten.
Senast redigerad av NoOne 2011-05-04 10:32:02, redigerad totalt 1 gång.
NoOne
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2006-12-07

Inläggav Ohana » 2007-03-29 11:05:14

NoOne skrev:
Ohana skrev:Mm, jo jag tror det jag med. Behovet av fasta rutiner är ju ganska stort.


Fast e ju endå viss skillnad på rutiner o tid, förutsatt att dom fasta rutinerna inte är tidsberoende. Som tx.e möten.


Hur menar du då? Jag hänger inte med :D
Senast redigerad av Ohana 2011-05-04 10:32:02, redigerad totalt 1 gång.
Ohana
 
Inlägg: 291
Anslöt: 2007-03-23

Inläggav barracuber » 2007-03-29 11:20:10

maxholm skrev:Jag har efter att ha varit arbetslös en längre tid startat eget. Jag arbetar mellan kl 8-17. Går och lägger mig vid 11 tiden varje kväll. Passar mig jättebra att ha en fast dygnsrytm. Jag tror det är ännu viktigare för oss asbergare.


Vad gör du i ditt företag? (om det är ok att fråga...)

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:32:02, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Torsdag » 2007-03-29 13:00:03

jag går i skolan och bor fortfarande hemma. Har tagit melatonin i flera år för att kunna sova men det är och har alltid varit ett helvete att bli väckt och tvingats gå upp. :oops:

Hörde om en på radion som både ensam och hade sin egen dygnsrytm på typ 26 timmar. Blir väl och testa någon gång men då blir man säkert ganska isolerades ifrån samhället :?.
Senast redigerad av Torsdag 2011-05-04 10:32:02, redigerad totalt 1 gång.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Inläggav Karl » 2007-03-29 13:38:13

Inger skrev:Två veckor per månad är den normal, sen efter nymåne skjuts den fram mer och mer under de följande två veckorna fram till fullmåne, så att jag till slut sover på dan istället.

Det är på samma sätt för mig, jag förnekade in i det längsta att månen påverkade min sömn men har nu accepterat att det faktiskt är så.

Inger skrev:Bara irriterande att man hamnar så i otakt med resten av världen.

Ja, och nu när våren är här skulle jag vilja vara ute och njuta lite av värmen men så är man trött som en pannkaka.

Torsdag skrev:Hörde om en på radion som både ensam och hade sin igen dygnsrytm på typ 26 timmar.

Ofta säger man att kroppen inre klocka går efter en 25 timmars rytm. Experiment har också gjort med människor som avskärmats från solljus och de flesta går in i ett 25 timmars dygn.

Lite intressant finns att läsa i denna pdf-fil.
Det som verkar vara de starkaste tidgivarna är andra människors dygnsrytm. Personer som bor i samma hushåll påverkas alltid av varandras dygnsrytm.

Naturen verkar ha skapat en rytm för människan som passar för ett dygn på 25 timmar. Blinda personer, som ju inte påverkas av ljus, verkar leva som om dygnet vore knappt 25 timmar. Men de flesta människor har inga större problem att leva efter det vanliga 24-timmarsdygnet. Det är de olika biologiska faktorerna som styr vår biologiska klockas tickande. Den mest verksamma är kroppstemperaturen. Det är på eftermiddagen som kroppstemperaturen når sitt maximum och minimumet är mellan 3 och 4 på natten. Det är när kroppstemperaturen är på väg ner som är den bästa tiden för att gå och lägga sig. Då somnar du snabbare och sover längre. Om du då är uppe längre på grund av arbete eller resa, så börjar kroppstemperaturen att stiga igen och resultatet blir då att den totala sömntiden kommer att minskas.

Skulle vara intressant att kolla upp sin egen kroppstemperatur över dygnet under en längre period. Kanske följer den inte det som här anges som normalt angående max och min.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:32:02, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav Inger » 2007-03-29 22:14:12

Karl skrev:Lite intressant finns att läsa i denna pdf-fil.
"Det som verkar vara de starkaste tidgivarna är andra människors dygnsrytm. Personer som bor i samma hushåll påverkas alltid av varandras dygnsrytm."


Naturligtvis. Har man en morgonpigg hurtbulle i huset (vilket jag haft :?) så vaknar man ju när denna är uppe och slamrar i ottan. Och den personen i sin tur försöker kanske hålla sig vaken så länge som möjligt för att umgås med hushållets nattuggla (i detta fall undertecknad) vars hjärna och sociala ådra börjar aktiveras först framåt kvällen...

"Naturen verkar ha skapat en rytm för människan som passar för ett dygn på 25 timmar. Blinda personer, som ju inte påverkas av ljus, verkar leva som om dygnet vore knappt 25 timmar."


"Knappt 25 timmar" betyder sannolikt 24,8 timmar, vilket händelsevis råkar vara månens rytm. :wink:

"Men de flesta människor har inga större problem att leva efter det vanliga 24-timmarsdygnet. Det är de olika biologiska faktorerna som styr vår biologiska klockas tickande. Den mest verksamma är kroppstemperaturen. Det är på eftermiddagen som kroppstemperaturen når sitt maximum och minimumet är mellan 3 och 4 på natten."


När jag jobbade och var tvungen att gå upp tidigt så brukade jag ofta bli trött och frusen just på eftermiddan. Eftersom det var en statlig förvaltning så kunde jag ofta ta en liten tupplur utan att chefen blev arg. Förargligt nog så brukade jag piggna till och känna mig arbetssugen ungefär lagom tills det var dags att gå hem... :roll:

Melan 3 och 4 på natten däremot, då brukar det vara omöjligt att somna om inte min sömntid den veckan råkar infalle naturligt just då.

"Det är när kroppstemperaturen är på väg ner som är den bästa tiden för att gå och lägga sig. Då somnar du snabbare och sover längre. Om du då är uppe längre på grund av arbete eller resa, så börjar kroppstemperaturen att stiga igen och resultatet blir då att den totala sömntiden kommer att minskas."


Ja, om man missar att hoppa på sitt naturliga "sömntåg" (när det nu inkommer) så är det kört - då är det bara att invänta nästa (har läst att de går med ungefär 1½ timmas mellanrum om jag minns rätt).

Skulle vara intressant att kolla upp sin egen kroppstemperatur över dygnet under en längre period. Kanske följer den inte det som här anges som normalt angående max och min.


Ja, det vore faktiskt väldigt intressant att forska på detta. Tror inte min följer normala 24-timmarsrytmen. Övriga kroppsrytmer verkar inte heller göra det. Matsmältningen t ex följer min egen sömnrytm, inte solens. Jag kan således äta frukost nu kl 10 på kvällen (efter att ha sovit hela dan) utan att matsmältningen kommer i olag.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:32:02, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nassepuh » 2007-03-29 22:27:16

Inger skrev:"Knappt 25 timmar" betyder sannolikt 24,8 timmar, vilket händelsevis råkar vara månens rytm.



En undran bara, varför la ni ner sömnjoxi-tråden (jag tappade ju tråden i och med flytten så jag har ju en ursäkt)? Det hade ju varit intressant att få det hela svart på vitt.

Vad jag minns så verkade det ju som att allas dynsrytm också löpte amok lite hur som helst också (man tycker ju att alla borde ha varit lite mer i "fas").
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:32:02, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav Karl » 2007-03-29 23:19:56

Inger skrev:Har man en morgonpigg hurtbulle i huset (vilket jag haft :?) så vaknar man ju när denna är uppe och slamrar i ottan.

Jag gillar morronpigga hurtbullar som drar igång mig på morgonen, bara dom inte kräver nåt gensvar från mig. 8)

Inger skrev:Knappt 25 timmar" betyder sannolikt 24,8 timmar, vilket händelsevis råkar vara månens rytm. :wink:

Tyvärr så lär det väl inte bli aktuellt att flytta till Mars under vår livstid annars har ju Mars-dygnet passande nog 25 timmar.

Inger skrev:Ja, det vore faktiskt väldigt intressant att forska på detta.

Om några här vill deltaga i en liten studie så kan jag åta mig att göra ett web-formulär (eller om vi kommer på något bättre sätt) som de som vill deltaga kan fylla i och sedan sammanställa detta.


I dag är ett bra exempel på ett misslyckat försök från min sida att få ordning på dygnsrytmen.
Jag gick upp "tidigt" för att gå på ett möte (som visade sig vara i morgon :? ) och bestämde mig för att hålla mig vaken till lämplig sovtid. Kl. 20 började jag bli riktigt trött och satte mig framför tv:n i den oförskämt bekväma fällbara fåtöljen. Men jag skulle ju inte sova så får inte fälla bak den. :roll:

Ah, jag kan väl fälla ett snäpp ...
ahh ... ett snäpp till då ...
sträcker mig efter fjärrkontrollen och slår på en cooljazz-radiokanal i stället ...
schyssssst ...
ett snäpp till bara ....
snark ...

Vaknar en timma senare och nu sitter jag klarvaken och skriver på forumet.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:32:02, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav Savanten Svante » 2007-03-30 0:22:47

Månen alltså. Intressant!

Finns det nån bra site med månen på som man kan följa? (det är LÅNGT till fönstret).
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:32:02, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Inger » 2007-03-30 0:37:01

Karl skrev:I dag är ett bra exempel på ett misslyckat försök från min sida att få ordning på dygnsrytmen.
Jag gick upp "tidigt" för att gå på ett möte (som visade sig vara i morgon :? ) och bestämde mig för att hålla mig vaken till lämplig sovtid. Kl. 20 började jag bli riktigt trött och satte mig framför tv:n i den oförskämt bekväma fällbara fåtöljen. Men jag skulle ju inte sova så får inte fälla bak den. :roll:

Ah, jag kan väl fälla ett snäpp ...
ahh ... ett snäpp till då ...
sträcker mig efter fjärrkontrollen och slår på en cooljazz-radiokanal i stället ...
schyssssst ...
ett snäpp till bara ....
snark ...

Vaknar en timma senare och nu sitter jag klarvaken och skriver på forumet.


:lol: :lol:

Har förstås aaaaldrig hänt mig... Bild :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:32:02, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in