Empatiöverflöd?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Empatiöverflöd?

Inläggav Dalaberger » 2021-03-18 1:42:23

Det tycks vara en idé att med Asperger så har man svårare med empati och förstå andra människor. Till viss del stämmer det in på mig själv men jag är rätt så fungerande ändå. Men i mitt fall och här undrar jag hur ni har det så har jag istället ett överflöd av empati istället. Kan ta väldigt lätt av andras känslor (gråter någon kan jag börja gråta själv), har övergett till stor del "empatin" för mig själv utan lägger närapå all vikt på hur andra människor har det, gjort det lite till min mission vill säga. Andras lycka är min lycka. Känner andra igen sig eller sticker jag ut här?

Sen avskyr jag konflikter och ser dem som ologiska, därför jag stör mig så mycket på politik, man kan vara trevliga fast man inte håller med varandra. Att spela motståndare för gallerierna är bara onödigt tjafs. Bästa är att alla går ihop och göra nytta tillsammans och då diskriminerar jag inte, alla ska med (även de som ses som "bad guys"). Då kan jag känna empati för konfliktoffer, människor som blir utsatta för osaklig kritik eller drev, fast jag står motsatt i sakfrågan så kan jag ändå ta deras parti för att jag prioriterar ett hyggligt samtal över allt annat. Det ser man åter och igen att där jag avskyr konflikter så älskar andra att just skapa konflikter, lever nästan för det. Då tänker jag, är jag onormal, inte för att jag bryr mig för lite utan för mycket?
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Empatiöverflöd?

Inläggav Paladinen » 2021-03-18 5:54:44

Ja jag känner igen mig. Jag kan bli extremt ledsen när vänner är ledsna eller om någon i familjen är ledsna. Jag hade en kompis som mådde väldigt dåligt en period och kraschade sin bil in i ett träd (självmordsförsök) och jag kunde nästan känna hans sorg och smärta som min egen och behövde sjukskriva mig en vecka ifrån jobbet för att få ordning på mina känslor.(jobbade på den tiden)

Jag kan även börja gråta av emotionella låtar eller scener i en film som slår an minnen eller väcker undertryckta känslor som jag bär på.

Dock har jag noll och ingen empati för främlingar utan det är endast dom som är inom flocken som åtnjuter min empati
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Empatiöverflöd?

Inläggav Chrilleb » 2021-03-18 13:09:14

Jag har fått höra att jag är sympatisk. Empatin finns nog oxå där.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Empatiöverflöd?

Inläggav Flia » 2021-03-18 13:10:28

Att ha "problem" betyder ju inte "sakna".

Att vara överempatisk är ett vanligt drag, framför allt hos kvinnor med autism.

Jag kan känna om någon i ett rum mår dåligt. Inte vem, och inte varför, men jag kan översköljas av känslan.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Empatiöverflöd?

Inläggav Flinta » 2021-03-18 13:48:53

Aspergare jag träffat och rört mig runt i samhället tillsammaans med tycker jag inte sällan varit flitiga på att uppmärksamma och se behov hos okända människor runt omkring.

T ex fråga kassörskan hur det går att arbeta med munskydd och visir hela dagen, uppmärksamma bibliotekarien på andra kunders behov, snöröjaren på x, om andras hundar mår bra även fast de inte har egen hund..

Har många fina exempel faktiskt.

Trots ofta låg /dålig ekonomi ger en hel del aspergare antagligen mer till välgörenhet än andra grupper.

Aspergare bryr sig mer om utsatta människor och djur över hela världen än andra grupper. Aspergare är generellt mer pålästa och insatta och förstår konsekvenser bättre vilket jag tror kan vara några anledningarna till att man engagerar sig för en bättre värld.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Empatiöverflöd?

Inläggav WallE » 2021-03-18 15:27:50

Är det många här som är volontärer eller ägnar sig åt andra empatiska saker?
WallE
Bannad
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2020-12-20

Empatiöverflöd?

Inläggav ShakeItOut » 2021-03-18 17:03:14

Det där med att autister har brist på empati är en seglivad myt och riktigt skadlig. Mer att kontrollera samt förstå empati som är problemet. Ja, vissa kan såklart ha svårare problem men det är mycket som lär sig som barn, får man inte en bra grund hemifrån så (eller slipper igenom pga ej diagnos). Jättevanligt att känna sig "överempatisk" bland de andra kvinnor som jag pratat med. Även mig själv. De brinner rejält för diverse ämnen, är de som verkligen försöker förändra (men ibland sätter sociala problem käppar i hjulen) och faktiskt de som volontärarbetar inom olika områden. Kvinnor som i ung ålder grät för att de råkat göra illa en spindel men som i vuxen ålder givetvis härdats lite, som livet gör. Alltid hjälpsamma och svårt att sätta gränser för sig själv i hur mycket de faktiskt borde göra åt andra...

Att volontärjobba är dock inte ett tecken på vida hur man är empatisk eller inte. Vanligt med bristande ork för autister speciellt i vuxen ålder när många bränt ut sig. Jag hade gärna haft mer tid att göra saker men det finns mycket i vardagen som jag tyvärr måste lägga min ork på istället. (men lägger ner x antal gratistimmar per år ja, mer som yngre)
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Empatiöverflöd?

Inläggav Dalaberger » 2021-03-18 17:50:13

WallE skrev:Är det många här som är volontärer eller ägnar sig åt andra empatiska saker?

Försöker stötta och hjälpa människor som mår dåligt, online och i verkligheten. Jag relaterar mycket starkt med det så jag stärker mig själv genom att stärka andra. Sen önskar jag att det konkret fanns nått mer sätt jag kunde hjälpa till lokalt men bor på landsbygden.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Empatiöverflöd?

Inläggav Furienna » 2021-03-18 18:11:42

ShakeItOut skrev:Det där med att autister har brist på empati är en seglivad myt och riktigt skadlig.

Tackar!
Det var ju på tiden att någon skrev det här i den här tråden.
Framför allt brukar man som autist ha svårt att anpassa sig socialt till en grupp.
Somliga tolkar ju det som att man har brist på empati, men det är (oftast) fel.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Empatiöverflöd?

Inläggav LordNelson » 2021-03-18 18:35:40

Ja, det dyker ju hela tiden upp aspergare med något sorts Jesuskomplex och anser sig som väldigt mycket mer godhjärtad än resten av befolkningen. Kanske var jag en av dom. Men hur det förhåller sig i sak när det gäller empati vet jag inte. Men hur empatiskt är det när aspergaren som hordar djur istället för att avliva sina sjuka katter låter dom typ självdö osv.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Empatiöverflöd?

Inläggav WallE » 2021-03-18 19:29:03

Tror överlag att empatin är lägre hos aspergare, men det är också individuellt.
WallE
Bannad
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2020-12-20

Empatiöverflöd?

Inläggav antonius » 2021-03-18 19:45:55

Jobbar på ett ställe där flertalet är mer eller mindre psykopater, NPF och vanliga psykfall, så det där med ev empatibrist hos AS är nog som hos de flesta en del hade passat som lägerkomendanter medan andra gråter blod om man tagit en råtta av daga... :-)006
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Empatiöverflöd?

Inläggav Flinta » 2021-03-18 20:08:57

WallE skrev:Tror överlag att empatin är lägre hos aspergare, men det är också individuellt.


Den grupp du syftar på kanske har empati bara de att de inte kommunicerar ut den på samma sätt som vanliga?

Finns dom som ligger och funderar kring andras problem, världens problem om nätterna :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Empatiöverflöd?

Inläggav antonius » 2021-03-19 9:20:39

Flinta skrev:
WallE skrev:Tror överlag att empatin är lägre hos aspergare, men det är också individuellt.


Den grupp du syftar på kanske har empati bara de att de inte kommunicerar ut den på samma sätt som vanliga?

Finns dom som ligger och funderar kring andras problem, världens problem om nätterna :wink:


+1
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Empatiöverflöd?

Inläggav Paladinen » 2021-03-19 9:29:58

Varför aspisar oftast av NT kan ses som empati-lösa är att aspisar ofta gillar logiska lösningar och känslor följer inte logik och många gånger när NT öppnar upp om sina problem så söker dom inte logiska lösningar utan dom vill ha empati och medhåll och förståelse och bekräftelse för sina känslor .

Det sägs ju att en aspie kan förstå ATT NT gråter men kan inte förstår VARFÖR NT gråter
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Empatiöverflöd?

Inläggav WallE » 2021-03-19 11:27:45

LordNelson skrev:Ja, det dyker ju hela tiden upp aspergare med något sorts Jesuskomplex och anser sig som väldigt mycket mer godhjärtad än resten av befolkningen. Kanske var jag en av dom. Men hur det förhåller sig i sak när det gäller empati vet jag inte. Men hur empatiskt är det när aspergaren som hordar djur istället för att avliva sina sjuka katter låter dom typ självdö osv.


Det blir ju konstigt när aspisar anser sig empatiska, men handlingarna vittnar om motsatsen.
WallE
Bannad
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2020-12-20

Empatiöverflöd?

Inläggav Flinta » 2021-03-19 12:10:22

WallE skrev:
Tror att sympati ofta är rätt meningslös utan den kognitiva styrningen: ToM. Det är vad man gör för andra som visar hur man är, tycker jag.


Det kan vara så vissa NT resonerar när de klassar autister som grupp som empatilösa. De bedömer oss utifrån synlig aktiv handling, ej osynliga handlingar som aktiv problemlösning av svält- eller miljökatastrofer, människohandel, barnarbete osv. eller t ex ev "passiva-aktiva handlingar" som att ha fadderbarn, stödja 90-konton för att rädda regnskog osv. Jag har fått intrycket av att det är vanligt i vår grupp att leva sparsamt för att kunna ge till de som har det sämre trots att man kanske redan lever under existensminimum.

Ibland hör man om människor som inte vill vara till besvär för någon, inte belasta några som helst system och valt en livsstil ute i obygden där de kan leva utan att störa någon eller något och utan att bli störda själva. Inte sällan har jag fått intryck av att det handlat om folk på autismspektrat, diagnosticerade eller ej.
Senast redigerad av Flinta 2021-03-19 12:22:46, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Empatiöverflöd?

Inläggav atoms » 2021-03-19 19:22:20

Moderator:

Ni har gått ifrån ämnet, tråden låst för moderering.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Empatiöverflöd?

Inläggav atoms » 2021-03-25 2:11:17

Moderator:

En diskussion om IQ har flyttats till - autism-och-intelligens-t53743.html

En diskussion om Hitler med mera har flyttats till - vem-var-adolf-hitler-t49963.html
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Empatiöverflöd?

Inläggav Tulson74 » 2021-04-03 22:14:14

Jag har mött en del överempatiska aspergare, både män och kvinnor. Kan vara irriterande men är sällan ett problem för motparten. Hos kvinnor är tvärtom charmigt och attraktivt. Samtidigt måste det skapa problem för många speciellt kvinnor eftersom män tror att den överempatiska aspiekvinnan ständigt uppfattas som intresserad av män hon möter.
Tulson74
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2020-03-04

Empatiöverflöd?

Inläggav Kidzi » 2021-04-22 2:19:55

Dalaberger skrev:
WallE skrev:Är det många här som är volontärer eller ägnar sig åt andra empatiska saker?

Försöker stötta och hjälpa människor som mår dåligt, online och i verkligheten. Jag relaterar mycket starkt med det så jag stärker mig själv genom att stärka andra. Sen önskar jag att det konkret fanns nått mer sätt jag kunde hjälpa till lokalt men bor på landsbygden.


Aspergare är de bästa som finns vad gäller att få hjälp. Man vill ersätta dem men de säger nej. De hjälper till med allt. Många hjälper till som läxhjälp. Många hjälper på det de är bra på, datorer eller att reparera hus. T o m hjälper de till att leta upp bortsprungna hundar. Allt taget ur min verklighet.

Alla aspergare som är hjälpsamma, stort tack.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Empatiöverflöd?

Inläggav Furienna » 2021-04-27 21:55:11

Kidzi skrev:
Dalaberger skrev:
WallE skrev:Är det många här som är volontärer eller ägnar sig åt andra empatiska saker?

Försöker stötta och hjälpa människor som mår dåligt, online och i verkligheten. Jag relaterar mycket starkt med det så jag stärker mig själv genom att stärka andra. Sen önskar jag att det konkret fanns nått mer sätt jag kunde hjälpa till lokalt men bor på landsbygden.


Aspergare är de bästa som finns vad gäller att få hjälp. Man vill ersätta dem men de säger nej. De hjälper till med allt. Många hjälper till som läxhjälp. Många hjälper på det de är bra på, datorer eller att reparera hus. T o m hjälper de till att leta upp bortsprungna hundar. Allt taget ur min verklighet.

Alla aspergare som är hjälpsamma, stort tack.

Jag har just fått skicka 5000 kronor till min bror.
Trots att han har varit arbetslös i snart ett år fick han en saftig kvarskatt på 35 000 kr. :shock:
Han kan inte betala en sådan summa själv.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Empatiöverflöd?

Inläggav Karamell » 2021-04-27 22:16:49

Jag har definitivt mycket empati. Kämpar som en tok för att bli känslokall.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Empatiöverflöd?

Inläggav Chrilleb » 2021-04-28 11:07:29

Hej, mitt känslosystem är som sådant, att när jag är rörd av nåt (känner mig harmonisk) så ger jag av mig själv. Har funderat på om jag har HSP.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in