Autism och intelligens

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Empatiöverflöd?

Inläggav Paladinen » 2021-03-19 18:36:43

WallE skrev:En person som har uppmätt kvot (vid två testtillfällen med leg psykolog) under 70 slipper jobba.


Nu nämner du ju extremer ,en person med en IQ på under 70 anses lida av utvecklingsstörning.

Rikssnittet för IQ i Sverige har vid tidigare mätningar legat på 99 i IQ
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Empatiöverflöd?

Inläggav WallE » 2021-03-19 18:40:48

Paladinen skrev:
WallE skrev:En person som har uppmätt kvot (vid två testtillfällen med leg psykolog) under 70 slipper jobba.


Nu nämner du ju extremer ,en person med en IQ på under 70 anses lida av utvecklingsstörning.

Rikssnittet för IQ i Sverige har vid tidigare mätningar legat på 99 i IQ


Men du förstår ju min poäng.
WallE
Bannad
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2020-12-20

Empatiöverflöd?

Inläggav Paladinen » 2021-03-19 18:44:53

WallE skrev:
Paladinen skrev:
WallE skrev:En person som har uppmätt kvot (vid två testtillfällen med leg psykolog) under 70 slipper jobba.


Nu nämner du ju extremer ,en person med en IQ på under 70 anses lida av utvecklingsstörning.

Rikssnittet för IQ i Sverige har vid tidigare mätningar legat på 99 i IQ


Men du förstår ju min poäng.


Ja men jag tror inte att merparten av dom som lever på sjukersättning skulle ha en IQ under rikssnittet. Det finns garanterat dom som gör det men tror inte att det är en överhängande procent.

Det kan ju finnas en mängd olika anledningar till att man går på sjukersättning som på inget viss skulle vara kopplad till låg IQ. Man kan ha arbetsskador , medfödda fysiska handikapp ,svåra allergier , sjukdomar mm mm som inte är kopplade till intelligensnedsättning
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Empatiöverflöd?

Inläggav WallE » 2021-03-19 18:50:34

Paladinen skrev:
WallE skrev:
Paladinen skrev:
Nu nämner du ju extremer ,en person med en IQ på under 70 anses lida av utvecklingsstörning.

Rikssnittet för IQ i Sverige har vid tidigare mätningar legat på 99 i IQ


Men du förstår ju min poäng.


Ja men jag tror inte att merparten av dom som lever på sjukersättning skulle ha en IQ under rikssnittet. Det finns garanterat dom som gör det men tror inte att det är en överhängande procent.

Det kan ju finnas en mängd olika anledningar till att man går på sjukersättning som på inget viss skulle vara kopplad till låg IQ. Man kan ha arbetsskador , medfödda fysiska handikapp ,svåra allergier , sjukdomar mm mm som inte är kopplade till intelligensnedsättning


I sammanhanget gäller det asperger.

Aspergare har svårt att förstå andra och sig själv, det är kognitiv empati (med betoning på kognitiv). Helhetsuppfattningen, tidsuppfattningen, snabbheten, flexibiliteten och att ta in och bearbeta information med många sinnen är bristande hos majoriteten med autism/asperger. Var någonstans tror du att alla dessa saker sitter? I benet? I tunntarmen? Tror du att dessa förmågor går under intelligensbegreppet?
WallE
Bannad
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2020-12-20

Empatiöverflöd?

Inläggav Paladinen » 2021-03-19 18:58:47

WallE skrev:
Paladinen skrev:
WallE skrev:
Men du förstår ju min poäng.


Ja men jag tror inte att merparten av dom som lever på sjukersättning skulle ha en IQ under rikssnittet. Det finns garanterat dom som gör det men tror inte att det är en överhängande procent.

Det kan ju finnas en mängd olika anledningar till att man går på sjukersättning som på inget viss skulle vara kopplad till låg IQ. Man kan ha arbetsskador , medfödda fysiska handikapp ,svåra allergier , sjukdomar mm mm som inte är kopplade till intelligensnedsättning


I sammanhanget gäller det asperger.

Aspergare har svårt att förstå andra och sig själv, det är kognitiv empati (med betoning på kognitiv). Helhetsuppfattningen, tidsuppfattningen, snabbheten, flexibiliteten och att ta in och bearbeta information med många sinnen är bristande hos majoriteten med autism/asperger. Var någonstans tror du att alla dessa saker sitter? I benet? I tunntarmen? Tror du att dessa förmågor går under intelligensbegreppet?


Nej definitivt inte men du framställer det som att gå på sjukersättning på något vis skulle ha en symbios med låg intelligens.

Jag hävdar att det inte finns någon övergripande korrelation mellan sjukersättning och låg IQ/intelligensnedsättning.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Empatiöverflöd?

Inläggav Baba Jaga » 2021-03-19 19:01:02

Hur kommer det sig då att så många Aspergare jobbar i Silicon Valley? Vissa säger till och med att SV inte skulle ha funnits utan Aspergare.
Det lär väl knappast bero på att vi har låg IQ ... eller?
Ojämn begåvningsprofil är naturligtvis inte samma sak som förståndsmässig nedsättning.
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Empatiöverflöd?

Inläggav slackern » 2021-03-19 19:16:21

Baba Jaga skrev:Hur kommer det sig då att så många Aspergare jobbar i Silicon Valley? Vissa säger till och med att SV inte skulle ha funnits utan Aspergare.


Har du en källa på det påståendet? Eller är det bara spekulationer och rykten du har hört?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Autism och intelligens

Inläggav Glitchenstein » 2021-04-16 14:35:55

Jag har alltid trott att autism är sammankopplat med lägre intelligens/IQ. Läste om några intelligensexperter som uppmätt högfungerade aspergares kvot och kom fram till att i dom högsta IQ-nivåerna var aspergare underrepresenterade. Jag skriver inte detta för att vara high key elak, men har man boendestöd, lever på bidrag mm så är det ju inte konstigt om man får lägre på test.
Glitchenstein
Bannad
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2021-04-02

Autism och intelligens

Inläggav Baba Jaga » 2021-04-16 17:44:51

slackern skrev:
Baba Jaga skrev:Hur kommer det sig då att så många Aspergare jobbar i Silicon Valley? Vissa säger till och med att SV inte skulle ha funnits utan Aspergare.


Har du en källa på det påståendet? Eller är det bara spekulationer och rykten du har hört?


Googla på "Asperger och silicon valley" så får du upp flera artiklar om detta. Låter inte som bara rykten i mina öron.
Och alla med Asperger har ju inte boendestöd, lika lite som att alla ålderspensionärer skulle ha hemtjänst.
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Autism och intelligens

Inläggav Glitchenstein » 2021-04-16 17:52:49

Var en som länkade till detta i en facebookgrupp för asperger "There is a notion that Asperger syndrome is related to high intelligence. A few things must be said about this:

Because of the convention to give this diagnosis only to who are not mentally handicapped, the average I.Q. of people with Asperger is artificially elevated compared to that of the rest of the population, which does include the mentally handicapped. But this means not that persons with Asperger are highly intelligent per se; just that their I.Q.'s are mostly over 70.

Asperger is thought to be related to genius, and this makes people think of high intelligence. However, the relation with genius — which is real according to me — does not lie in the supposed high intelligence of those with Asperger, but in their conscientiousness and associative horizon, both of which are important components of genius next to intelligence.

Actually, within the group of individuals with Asperger, those with high intelligence are a minority (just as they are in the general population) and in the group of highly intelligent persons, those with Asperger are a minority (just as they are in the general population).

My own work with high-range intelligence tests has shown even more; that in the high range of intelligence there is a negative correlation between I.Q. and Asperger. In other words, those with Asperger are less intelligent. More recently I have also begun to suspect this may be different for females; in females, Asperger may not have this limiting (reducing) effect on intelligence, and it may even be that females with Asperger are more intelligent than other females. But that is still a hypothesis. In any case, the matter with females does not change the overall picture much, as females are a minority both among individuals with Asperger and among the highly intelligent." https://paulcooijmans.com/asperger/stra ... erger.html
Glitchenstein
Bannad
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2021-04-02

Autism och intelligens

Inläggav Dalaberger » 2021-04-16 18:45:01

Fast intelligensbegreppet i sig är väl inte så användbart, åtminstone för att säga vilka som är smarta. Att vara bra och kvick på matematik är inte jätteanvändbart, viktigare är att ha bra kunskaper och erfarenheter, att vara vis.
More recently I have also begun to suspect this may be different for females; in females, Asperger may not have this limiting (reducing) effect on intelligence, and it may even be that females with Asperger are more intelligent than other females.

Sen det där är väl kul :)
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Autism och intelligens

Inläggav Glitchenstein » 2021-04-16 19:28:31

Dalaberger skrev:Fast intelligensbegreppet i sig är väl inte så användbart, åtminstone för att säga vilka som är smarta. Att vara bra och kvick på matematik är inte jätteanvändbart, viktigare är att ha bra kunskaper och erfarenheter, att vara vis.
More recently I have also begun to suspect this may be different for females; in females, Asperger may not have this limiting (reducing) effect on intelligence, and it may even be that females with Asperger are more intelligent than other females.

Sen det där är väl kul :)


Absolut, men frågan är ju ifall autistiska kvinnor är smartare än NT-män då det verkar som att män generellt har ca 7-8p högre IQ enligt denna normering https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=60A14E66
Glitchenstein
Bannad
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2021-04-02

Autism och intelligens

Inläggav Glitchenstein » 2021-04-16 19:51:01

Jag tog normeringstabellen från fb, jag fick inte 0 på det testet.
Glitchenstein
Bannad
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2021-04-02

Autism och intelligens

Inläggav ufo » 2021-04-16 22:24:16

Glitchenstein skrev:Jag har alltid trott att autism är sammankopplat med lägre intelligens/IQ. Läste om några intelligensexperter som uppmätt högfungerade aspergares kvot och kom fram till att i dom högsta IQ-nivåerna var aspergare underrepresenterade. Jag skriver inte detta för att vara high key elak, men har man boendestöd, lever på bidrag mm så är det ju inte konstigt om man får lägre på test.
Själv så tror jag den ojämna begåvningsprofilen är grejen.
Blir man bättre än snittet på vissa parametrar och sämre på andra, så kommer många av dom aspiga karaktärsdragen helt naturligt.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Autism och intelligens

Inläggav Micke » 2021-04-18 8:12:05

Dalaberger skrev:
More recently I have also begun to suspect this may be different for females; in females, Asperger may not have this limiting (reducing) effect on intelligence, and it may even be that females with Asperger are more intelligent than other females.

Sen det där är väl kul :)


Jo. Att asperger skulle ha en negativ påverkan på intelligensen faller ju platt om det är så att (manliga) genier i lägre grad har behov av att utredas för diagnoser än andra. Ju högre intelligens desto större möjligheter bör man väl ha att kompensera för sina svagare sidor. Men det tänkte man förstås inte på.

Trams med andra ord. :-)Happy

Och detta behöver då inte betyda att kvinnliga genier skulle vara sämre på att kompensera, utan det finns ju andra aspekter som skiljer män och kvinnor åt om man generaliserar såsom krav/förväntningar och yrkesval vilket kan påverka hur bra man lyckas med att anpassa sig och fungera.


Sen ser jag personligen aspergerdiagnosen som en etikett och inte som en beståndsdel i en kausalitetskedja som korrekt skulle kunna förklara något som helst. Man gör det enkelt för sig om man skapar en etikett och sedan använder etiketten som en förklaring till något. Att t ex påstå att etiketten i fallet aspergerdiagnosen ligger bakom personlighetsdragen när det i själva verket är personlighetsdragen som ligger bakom etiketten.

En etikett kan förenkla men kan aldrig egentligen förklara något.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Autism och intelligens

Inläggav LordNelson » 2021-04-18 9:06:29

Intelligens verkar viktigt för den med asperger.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Autism och intelligens

Inläggav ShakeItOut » 2021-04-18 10:57:49

LordNelson skrev:Intelligens verkar viktigt för den med asperger.
Snarare för personen med djupt hat mot asperger.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Autism och intelligens

Inläggav DIProgan » 2021-04-19 8:30:09

LordNelson skrev:Intelligens verkar viktigt för den med asperger.
När man inte är normal får man klänga fast vid något annat. Det är många som klänger fast vid att de minsann har ett jobb och betalar sin skatt till många sjukskrivnas förtret.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Autism och intelligens

Inläggav Kentarou » 2021-04-20 7:15:28

Autism är nog korrelat med lägre intelligens, det är hög samsjuklighet med intellektuell funktionsnedsättning. IQ handlar också om språklig färdighet och autister har alltid lägre språklig förmåga som pragmatik och även ofta i andra domäner. Dock så brukar inte IQ testa pragmatik men logopeder kan kanske testa det.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Autism och intelligens

Inläggav Kidzi » 2021-04-22 1:50:11

Behöver man inte jobba på allvar om man har IQ på under 70? En fd kompis hade definitivt under. Och autism på det. Hon hade dock ingen svensk diagnos, en läkare hade sagt när hon var barn att hon hade autism.

Men hon gick igenom sållningen till olika SFI och hon ansågs efter att bara träffat AF i 5 minuter vara kompetent för SFI på normaltakt. Inte på långsam takt. Inte på Sär-SFI. När det fanns jobb fick hon jobba precis som alla andra trots att det bara blev kaos och sparken hela tiden.

Det var aldrig någon som fångade upp henne och sa att hon kanske inte skulle jobba. Men det kanske är andra regler för invandrare?

Vet flera på vårt språkcafé dit väldigt olika kommer, dumma som smarta, sådana med tidigare utbildning och inte, unga och gamla. Vissa av dem var redan klara med SFI/SAS på någon termin och började på motsvarande gymnasieprogram. Vissa var definitivt inte normalbegåvade, fast de var inte jättemånga. De hade samma krav som andra. Vi hjälpte en att söka ett städjobb och hon hade blivit själaglad om hon fått det. Hon hade drillats att funka trots låg IQ, så hon hade nog grejat detta jobb. För hon var van vid att städa. Det hade hon gjort massor.

Men min fd kompis var inte alls så. Hon hade väldigt lite talanger. Visst hade hon några men inget som kunde användas till ett jobb. Så jag antar att man måste vara svensk för att man ska få hjälp om man är förståndshandikappad.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Autism och intelligens

Inläggav Kentarou » 2021-04-28 1:51:40

Kidzi skrev:Behöver man inte jobba på allvar om man har IQ på under 70? En fd kompis hade definitivt under. Och autism på det. Hon hade dock ingen svensk diagnos, en läkare hade sagt när hon var barn att hon hade autism.

Men hon gick igenom sållningen till olika SFI och hon ansågs efter att bara träffat AF i 5 minuter vara kompetent för SFI på normaltakt. Inte på långsam takt. Inte på Sär-SFI. När det fanns jobb fick hon jobba precis som alla andra trots att det bara blev kaos och sparken hela tiden.

Det var aldrig någon som fångade upp henne och sa att hon kanske inte skulle jobba. Men det kanske är andra regler för invandrare?

Vet flera på vårt språkcafé dit väldigt olika kommer, dumma som smarta, sådana med tidigare utbildning och inte, unga och gamla. Vissa av dem var redan klara med SFI/SAS på någon termin och började på motsvarande gymnasieprogram. Vissa var definitivt inte normalbegåvade, fast de var inte jättemånga. De hade samma krav som andra. Vi hjälpte en att söka ett städjobb och hon hade blivit själaglad om hon fått det. Hon hade drillats att funka trots låg IQ, så hon hade nog grejat detta jobb. För hon var van vid att städa. Det hade hon gjort massor.

Men min fd kompis var inte alls så. Hon hade väldigt lite talanger. Visst hade hon några men inget som kunde användas till ett jobb. Så jag antar att man måste vara svensk för att man ska få hjälp om man är förståndshandikappad.


Det är väl bara att översätta journalerna, dock så har många autister lägre verbal än performance som mig. Så hon kan ha över 70 men ha lägre i verbal.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Autism och intelligens

Inläggav Seiji » 2021-05-10 5:54:41

Saxat från min utredning för tio år sen:

"Pat synes vara högbegåvad med ojämn kognitiv funktionsprofil. Han har en särbegåvning inom flera områden. Hans förmåga till social interaktion har varit nedsatt sedan tidig barndom, speciellt med avseende på vänskap med jämnåriga."

Den trista aspekten med begåvning är att man lätt använder den för att bygga upp en självkänsla som blivit stukad av ens sociala svårigheter. Jag byggde upp ett tjockt skinn med åren mot alla pikar riktade mot mitt avvikande beteende, och använde mina tekniska färdigheter som valuta för att köpa tillbaka lite respekt. Självbilden har alltid varit den av en rätt misslyckad person.
Seiji
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2020-11-22
Ort: Tokyo

Autism och intelligens

Inläggav Chrilleb » 2021-05-10 9:58:40

@Seiji


Jag kommer ihåg att efter min utredning på Öppenvården i Sollentuna, kom de fram till att jag var bra på Logik. Skulle vara roligt att ( Ursäkta om O.T ) släktforska för att se om fler har den musikaliska ådra jag har fått :).
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Autism och intelligens

Inläggav antonius » 2021-05-10 10:25:27

Chrilleb skrev:@Seiji


Jag kommer ihåg att efter min utredning på Öppenvården i Sollentuna, kom de fram till att jag var bra på Logik. Skulle vara roligt att ( Ursäkta om O.T ) släktforska för att se om fler har den musikaliska ådra jag har fått :).


Men det är väl dokumenterat att många autister är musikaliska, Curt Cobain, Alan Christie Wilson, Andreas Kleerup, m.m. så det är väl bra att man kan ha någon färdighet trots tillkortakommanden... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in