Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav kiddie » 2016-06-26 22:17:44

slackern skrev:Du får en smartphone för under 1000 lappen.


Gäller att satsa på android med. Som jag skrev kom bank-ID undan med blotta förskräckelsen för de som har en i-produkt. Programmet skulle tas bort från App Store tillsammans med alla liknade produkter, t ex Swish. Så har skett i nästan samtliga länder.

Vem vet om bilan faller nästa gång?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav bittin » 2016-06-27 23:38:25

Bjäbbmonstret skrev:Vägrar Bank-ID. Vill inte ha. Ganska få nackdelar hittills.


Samma här, dock behövde jag skaffa Mobilt BankID då jag skulle handla tågbiljetter till släkten på SJ nu sist, men jag tappade ändå bort min mobil på en midsommarfest hos en forummedlem och har låst den aja
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Alien » 2021-04-05 0:41:38

Jag var tvungen att skaffa bank-id. Kom ju in på min journal på 1177 utan. Inte heller går det att beställa något på nätet utan bank-id. (Jag minns att jag beställda barn- och vuxenkläder på postorder förr, då fanns inte och behövdes inget bank-id.)

Nu stod det på bank-id på telefonen att jag måste skaffa ett nytt bank-id. Jag gick in på banken och försökte men det hände inget. Dagarna gick, nu var det bara 2 dagar kvar. Då tog jag äntligen tag i det och ringde bankens support. Satt en lång stund med mobilen (var tvungen att identifiera mig med bank-id först) och datorn och pratade en en hjälpsam support-kille. Det tog lång tid, beroende på att jag inte riktigt fattade hur jag skulle göra, oteknisk som jag är. Men äntligen var det klart.

Maken har inte lyckats ladda ner bank-id från sin bank och jag har inte lyckats hjälpa honom. Och hur ska han kunna ringa banken när han alltid måste identifiera sig med just bank-id?

Går det inte att ladda ner bank-id (på fil) som bara finns i datorn och inte i någon smartphone? Det borde ju gå för att logga in på 1177. Där frågar de om man loggar in på den här enheten (datorn antar jag) el från annan enhet (mobilen antar jag).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Alien » 2021-04-05 0:46:35

Nu så försökte jag logga in på 1177. Då fick jag meddelandet Your BankID cannot be used for this identification". Arrrgh! :evil:

Det har ju gått förut! Det blir ett nytt samtal med banken.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav sebastiann » 2021-04-05 6:05:13

För 1177 kan du dock använda Freja eID:

https://play.google.com/store/apps/deta ... e.frejaeid
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Alien » 2021-04-05 16:13:26

sebastiann skrev:För 1177 kan du dock använda Freja eID:

https://play.google.com/store/apps/deta ... e.frejaeid


Ja, det kan vara något för maken
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Alien » 2021-04-05 16:17:24

Nu har jag ringt Nordea igen. Fick leta lång tid innan jag hittade något tfn-nr, de vill bara att man ska gå in på nätet. Kunde förstås inte identifera mig i tfn men kom iaf fram till en livs levande människa. Hon sa att jag skulle gå in via dosan. Problemet med det är att jag alltid får upp "Ogiltigt kort". Hon sa att jag skulle andas på chippet. Efter flera försök lyckades det.

Och precis som igår så fick jag ett meddelande om att jag fått ett nytt mobilt bank-id. (Som "systemet" av okänd anledning spärrade igår.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Kidzi » 2021-04-05 20:18:02

Lever igen utan mobilt bank-ID. Men av en slump har jag det på en dator, på fil så det mesta funkar. Bank-ID är nästan lika viktigt som vanligt ID-kort.

Är man tekniskt okunnig kommer sådana saker alltid vara ett helvete. Därför borde det finnas alternativ.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Alien » 2021-11-24 14:36:35

Dosan fungerar inte för att komma in på banken. När man slår koden svarar datorn "kod ok". Sedan när man fortsätter kommer ett meddelande om att det inte passar med personnumret.

Koden fungerar inte heller när man ska ta ut på bankkortet. Det kommer ett felmeddelande.

Det går alltså varken att betala räkningar, betala i affären el ta ut pengar på bankomaten. Det är min man det gäller.

Jag skriver till banken från mitt bankkonto. Men vår personliga bankman tycks inte vara där. Någon annan svarar att han kan ringa om han har mobilt BankID. Det har han alltså inte. Jag har det, men jag kan ju vara värsta bedragaren, även om jag är hans fru.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav johnnyfg » 2021-11-24 16:29:49

Jag har:
Nordea: BankID på kort+dosa som inte kräver att man har anslutet den till datorn (= linux vänlig) +
Mobilt bankid upp till tre (3) stycken.
ICA: upp till 2 Mobilt BankID. fånig leksaks-dosa med tveksamt klickbara knappar. Har beställt en
bättre dosa med riktigare knappar som också TALAR (!)

Något som är viktigt för mig att alltid ha minst två fungerande lösningar aktiva hela tiden för att slippa behöva besöka något fysiskt bankkontor ... lite svårt 03:00 en helg :-)
johnnyfg
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2008-05-01
Ort: Klippan

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Kidzi » 2021-11-25 8:31:35

Visste inte att bankID fanns som dosa. Min bank har ingenting sådant.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav sebastiann » 2021-11-25 11:49:43

Johnnyfg: Du måste ha den ansluten till datorn för att göra BankID-ärenden.
När du inte har den ansluten kan du bara generera koder till nordea.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav FuzzyFluffy » 2022-04-21 19:53:16

Har en dumbphone men bluestacks funkar utmärkt att installera mobilt bank id på :-)Happy
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Återgå till IT-forum



Logga in