Koncentrationslägren i Xinjiang.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Koncentrationslägren i Xinjiang.

Inläggav ufo » 2021-03-28 20:52:59

Med risk för att göra en Godwin:

Jag vill påstå att: handla ifrån kinesiska företag är rasistiskt, till en grad som gränsar till ren nazism.
Självklart tänker jag på de koncentrationläger som ligger i Xinjiang. Det här är något som pågår just nu, inte för 50 år sedan.
Själv tänkte jag länge att Kina har väl sin rätt att hantera terrorismen. Men har man en miljon dömda terrorister så borde det speglas i brottsstatistiken. Rapporterna om hur Kina avhumaniserar fångarna liknar mer o mer ett koncentrationsläger ifrån 30-talets Tyskland.

Det verkar mer o mer som att: För varje produkt du köper ifrån Wish så har du bekostat en tortyr och en våldtäkt i Kinesiska fångläger.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Koncentrationslägren i Xinjiang.

Inläggav slackern » 2021-03-28 21:09:57

Dom har ju sysslat med det där rätt länge Falun Gong som ett exempel.

Forced organ harvesting from Falun Gong practitioners and other political prisoners in China has raised increasing concern by some groups within the international community.

https://en.wikipedia.org/wiki/Organ_har ... s_in_China
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Koncentrationslägren i Xinjiang.

Inläggav Zia1985 » 2021-03-28 21:52:15

Med risk för? Måste folk alltid använda nazismen för att illustrera hemskheter?

Men det som är intressant med Kinas mord på uyghurer är att dom kommer undan med det.
Världen har gjort sig så beroende av Kina att ingen vågar göra något av betydelse för att få slut på hemskheterna..
Dom gör det för att dom kan..
Senast redigerad av Zia1985 2021-03-28 21:53:26, redigerad totalt 1 gång.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Koncentrationslägren i Xinjiang.

Inläggav johan88 » 2021-03-28 21:52:53

ufo skrev:Jag vill påstå att: handla ifrån kinesiska företag är rasistiskt, till en grad som gränsar till ren nazism.

...

Det verkar mer o mer som att: För varje produkt du köper ifrån Wish så har du bekostat en tortyr och en våldtäkt i Kinesiska fångläger.

Så gott som allt är tillverkat i kina, så det blir svårt att bojkotta.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 379
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Koncentrationslägren i Xinjiang.

Inläggav slackern » 2021-03-28 21:56:03

johan88 skrev:
ufo skrev:Jag vill påstå att: handla ifrån kinesiska företag är rasistiskt, till en grad som gränsar till ren nazism.

...

Det verkar mer o mer som att: För varje produkt du köper ifrån Wish så har du bekostat en tortyr och en våldtäkt i Kinesiska fångläger.

Så gott som allt är tillverkat i kina, så det blir svårt att bojkotta.


Jo det är just där skon klämmer, det är ju hundra gånger enklare att bojkotta varor från T.ex Turkiet, jag kan skita i att köpa torkade fikon under julen om jag ser att dom är importerade därifrån.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Koncentrationslägren i Xinjiang.

Inläggav Kidzi » 2021-03-28 22:01:03

Förr bojkottade länder andra länder som utförde hemskheter. Nu belönas de istället. Vi skulle må bra av en bojkott av Kina. Förr hade det mesta man köpte kvalitet och var dyrt. Numera är allt skit och man accepterar det.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Koncentrationslägren i Xinjiang.

Inläggav Kidzi » 2021-03-28 22:02:27

Har faktiskt tänkt ganska mycket på dessa läger och tycker inte att det är fel att tänka på koncentrationslägren. Det handlar om grova brott mot mänskligheten.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Koncentrationslägren i Xinjiang.

Inläggav slackern » 2021-03-28 22:18:12

Kidzi skrev:Har faktiskt tänkt ganska mycket på dessa läger och tycker inte att det är fel att tänka på koncentrationslägren. Det handlar om grova brott mot mänskligheten.


Det är ju en viss skillnad på koncentrationsläger och omskolningsläger.

President Xi Jinping är ansvarig för Kinas mest genomgripande och brutala förtryck på decennier.
Dissidenter tystas. Medborgargrupper stängs. Oberoende journalistik finns inte längre. Konversationer på nätet inskränks. Hongkongs begränsade friheter utmanas. Och för uigurerna och andra turkiska muslimer i Xinjiang har Peking byggt världens mest påträngande övervakningssystem med omskolningsläger där över en miljon människor tvångsindoktrineras.

https://www.hrw.org/sv/news/2020/02/11/338769

Nu påstår jag inte att omskolningsläger är en dans på rosor men det är ju knappast ett nytt Auschwitz.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Koncentrationslägren i Xinjiang.

Inläggav Zia1985 » 2021-03-28 22:22:29

Gulag är väl en bättre liknelse än koncentrationsläger?
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Koncentrationslägren i Xinjiang.

Inläggav slackern » 2021-03-28 22:32:26

Zia1985 skrev:Gulag är väl en bättre liknelse än koncentrationsläger?


Det är väl samma sak förutom att det är det ryska namnet? Sedan är det ju skillnad mellan koncentrationsläger och utrotningsläger.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Koncentrationslägren i Xinjiang.

Inläggav ufo » 2021-03-28 22:50:02

Zia1985 skrev:Med risk för? Måste folk alltid använda nazismen för att illustrera hemskheter
Jag brukar också störa mig på det, särskilt när seriösa diskussioner kapas. Men nu är det topic, jag vill se vilka argument det finns för och emot.

Varför anser du att jämförelsen är fel i det här fallet?
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Koncentrationslägren i Xinjiang.

Inläggav ufo » 2021-03-28 22:52:47

slackern skrev:Nu påstår jag inte att omskolningsläger är en dans på rosor men det är ju knappast ett nytt Auschwitz.
Auschwitz var ett förintelseläger, ett seriöst försök att avliva människor på industriell skala. Där är inte Kina än, vad jag vet.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Koncentrationslägren i Xinjiang.

Inläggav ufo » 2021-03-28 22:58:01

johan88 skrev:Så gott som allt är tillverkat i kina, så det blir svårt att bojkotta.
Apsolut.
Det kan komma ändra sig nu. EU pratar allt mer öppet om att vi behöver frigöra oss från behovet av andra länder, microchip solceller vacciner osv kommer det satsas hårt på, med politiska krafter i ryggen. USA gör detsamma.

Men även om man inte klarar av en ren bojkott, så kan man undvara någon vara därifrån, och gynna en närproducent istället
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Koncentrationslägren i Xinjiang.

Inläggav ufo » 2021-03-28 22:58:40

Zia1985 skrev:Gulag är väl en bättre liknelse än koncentrationsläger?
Vad är skillnaden?
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Koncentrationslägren i Xinjiang.

Inläggav ufo » 2021-03-28 23:00:41

Kidzi skrev:Förr bojkottade länder andra länder som utförde hemskheter. Nu belönas de istället. Vi skulle må bra av en bojkott av Kina. Förr hade det mesta man köpte kvalitet och var dyrt. Numera är allt skit och man accepterar det.
Så sant.
Vad jag saknar produkter som skall hålla. Jag har tröttnat fullständigt på alla sopor man köper.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Koncentrationslägren i Xinjiang.

Inläggav slackern » 2021-03-28 23:41:19

ufo skrev:
slackern skrev:Nu påstår jag inte att omskolningsläger är en dans på rosor men det är ju knappast ett nytt Auschwitz.
Auschwitz var ett förintelseläger, ett seriöst försök att avliva människor på industriell skala. Där är inte Kina än, vad jag vet.


Men snälla läs på.

Jag skrev inte Auschwitz-Birkenau utan Auschwitz, här får du en länk där du kan läsa på hur det faktiskt förhöll sig.

Och läs igenom mina inlägg i tråden igen så slipper du repetera det jag redan har skrivit.

https://www.levandehistoria.se/fakta-om ... z-birkenau
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Koncentrationslägren i Xinjiang.

Inläggav atoms » 2021-03-28 23:45:25

Zia1985 skrev:Med risk för? Måste folk alltid använda nazismen för att illustrera hemskheter?

Men det som är intressant med Kinas mord på uyghurer är att dom kommer undan med det.
Världen har gjort sig så beroende av Kina att ingen vågar göra något av betydelse för att få slut på hemskheterna..
Dom gör det för att dom kan..


Tvångsarbete var big business i nazityskland.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Koncentrationslägren i Xinjiang.

Inläggav ufo » 2021-03-28 23:55:11

slackern skrev:Men snälla läs på.

Jag skrev inte Auschwitz-Birkenau utan Auschwitz, här får du en länk där du kan läsa på hur det faktiskt förhöll sig.

https://www.levandehistoria.se/fakta-om ... z-birkenau
Ok, nu har jag läst din länk om Auschwitz-Birkenau den stämmer rätt bra med "döda på industriell skala"
Har du någon länk som visar att Auschwitz(utan Birkenau) var mänskligare?
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Koncentrationslägren i Xinjiang.

Inläggav slackern » 2021-03-29 0:05:46

ufo skrev:
slackern skrev:Men snälla läs på.

Jag skrev inte Auschwitz-Birkenau utan Auschwitz, här får du en länk där du kan läsa på hur det faktiskt förhöll sig.

https://www.levandehistoria.se/fakta-om ... z-birkenau
Ok, nu har jag läst din länk om Auschwitz-Birkenau den stämmer rätt bra med "döda på industriell skala"
Har du någon länk som visar att Auschwitz(utan Birkenau) var mänskligare?


Du missade såklart det första stycket.

Auschwitz-Birkenau var ett kombinerat koncentrations- och förintelseläger, som bestod av tre stora lägerkomplex samt ett fyrtiotal satellitläger.


Du hävdade att det bara var ett förintelseläger jag bevisade att så inte var fallet, alltså behöver jag inte bevisa ett skit mer.

Treblinka är det du tänker på som var ett renodlat förintelseläger.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Koncentrationslägren i Xinjiang.

Inläggav ufo » 2021-03-29 0:08:45

slackern skrev:Du hävdade att det bara var ett förintelseläger jag bevisade att så inte var fallet, alltså behöver jag inte bevisa ett skit mer.
Jaha det var bara antalet som skavde, då förstår jag. Jag läste in något helt annat.

Då ger jag dig rätt, Auschwitz var ett komplex av läger.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Koncentrationslägren i Xinjiang.

Inläggav slackern » 2021-03-29 0:15:05

ufo skrev:
slackern skrev:Du hävdade att det bara var ett förintelseläger jag bevisade att så inte var fallet, alltså behöver jag inte bevisa ett skit mer.
Jaha det var bara antalet som skavde, då förstår jag. Jag läste in något helt annat.

Då ger jag dig rätt, Auschwitz var ett komplex av läger.


Nej nu har du missuppfattat igen, det var inte ett renodlat förintelseläger utan ett kombinerat Auschwitz-I koncentrationsläger, Auschwitz-II Auschwitz-Birkenau förintelseläger, Auschwitz-III arbetsläger och så vidare.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Koncentrationslägren i Xinjiang.

Inläggav ufo » 2021-03-29 0:17:40

slackern skrev:Nej nu har du missuppfattat igen,
Så nu är det inte ett komplex längre, utan flera olika?
Jag tar en nattpaus och läser om imorgon, för nu blir det bara förvirrande.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Koncentrationslägren i Xinjiang.

Inläggav slackern » 2021-03-29 0:30:43

ufo skrev:
slackern skrev:Nej nu har du missuppfattat igen,
Så nu är det inte ett komplex längre, utan flera olika?
Jag tar en nattpaus och läser om imorgon, för nu blir det bara förvirrande.


Det stod ju redan i första stycket.

Auschwitz-Birkenau var ett kombinerat koncentrations- och förintelseläger, som bestod av tre stora lägerkomplex samt ett fyrtiotal satellitläger.

https://www.levandehistoria.se/fakta-om ... z-birkenau
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Koncentrationslägren i Xinjiang.

Inläggav Alien » 2021-03-29 1:49:07

Det pågår ett långsamt folkmord på uigurernas kultur, religion och språk. Jag skrev om det i denna tråd: forfoljelserna-av-uigurer-o-andra-minoriteter-i-kina-t54178.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in