Vilka är vi här?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilka är vi här?

Inläggav Dalaberger » 2021-02-22 1:32:43

Jag är en 25-år man från Dalarna. Haft Asperger och ADHD-diagnoser sen 7 års ålder och varit riktigt dålig genom hela mitt liv på att hitta gemenskap med andra Aspergare. Känner att habilitering och stöd inte hjälpt särskilt mycket alls. Helt ärligt försöker jag väl dölja att jag har det men det är nog ganska uppenbart att jag är en udda person. Nu är jag här i alla fall, bättre sent än aldrig?

Intresserad av kreativa projekt, spel, diverse sociala fakta (historia, människor mm.)

Utdömd och bidragsberoende tidigare men gick från underkända grundskolebetyg till högskolan på 3 år i vuxen ålder, så det var nog bara viljan och möjligheten som saknades.

Om nån vill prata, chatta eller vad man nu gör här, varsågod, det kan va rätt trevligt.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Vilka är vi här?

Inläggav antonius » 2021-02-22 10:18:39

Välkommen till knasbollarnas paradis... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka är vi här?

Inläggav rasta » 2021-02-26 20:23:10

37 år förvånansvärt glad kille med tanke på alla problem jag har, fortsätter i evighet att försöka leva positivt trots många hinder. Tar stor glädje av att jag trivs ensam för det mesta, och extra mycket i att jag fullständigt älskar alla djur (och djuren mig), och datorer som nära tvåa. Skum men inte dum brukar jag säga. Logik före allt annat! Det är så kortfattat jag kunde göra det :D
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav Tystheten » 2021-03-25 15:31:46

Hej.

Jag är helt ny på forumet. Jag är en 39-årig man som fick Asperger & ADD diagnoser för några månader sedan och håller på att läsa på om mina diagnoser. Ju mer jag läser desto mer uppenbart blir det att diagnoserna är helt rätt.

Mina intressen är film (skräck/kult film), lyssna på musik (Metal, filmmusik), läsa (skräck), har även en kamera liggandes som inte används så ofta längre.

Hoppas att detta forum kan ge lite tips och kanske till och med lite vänner.
Tystheten
 
Inlägg: 51
Anslöt: 2021-03-25

Vilka är vi här?

Inläggav Flyktig » 2021-03-25 16:37:32

Jag blev medlem idag och hoppas att jag kan få svar och kunna svara på saker. Jag är 29 år och fick diagnosen förra året. Fick både Asperger och ADD. Har också Dysthymia.
Jag fick också medicin för ADD som jag använder under perioder. Annars är jag utan jobb nu och har arbetat som modell innan pandemin förstörde.
Flyktig
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2021-03-25

Vilka är vi här?

Inläggav BlåPapegoja » 2021-03-28 18:21:59

Hejsan, man 35 års åldern. Levde ovetande att jag hade Aspergers fram tills 26 år, då jag bestämde mig att rycka upp mig för att börja plugga. Samtidigt så upptäckte jag att inte passade in på högskolan, så jag sökte hjälp samtidigt som jag jonglerade studierna. Vilket är svårt och jag lyckades till delvis, men det var då jag fick min diagnos.

Som hobbies försöker jag lära mig lite programmering och läsa om dator tekniska projekt, försöker skriva lite skönlitteratur och rita.
BlåPapegoja
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2018-06-14

Vilka är vi här?

Inläggav Tulson74 » 2021-04-03 22:05:51

Man 47 år
Akademiker, intresserad av historia, astronomi? Psykologi
Frivilligt permitterad p g a pandemin
Längtar efter ömhet och besvarad kärlek , vill gärna ha barn
Tulson74
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2020-03-04

Vilka är vi här?

Inläggav enrosanalle » 2021-04-17 23:00:32

Är 26 och bor i en lägenhet i nyköping :)
enrosanalle
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2020-07-06

Vilka är vi här?

Inläggav Någon » 2021-05-06 21:06:40

Född 1960.
Nydiagnosticerad med ASD och ADHD, efter en lång period av utmattning
förra året. Länge misstänkt Asperger, så varit här och på andra sidor och kollat. Känt igen mig i mycket!
Klarat mig utanför psykvården en stor del av livet genom ”egenvård” (läst mycket och försökt omsätta det jag lärt mig i praktiken) och så kallad alternativ terapi.
Psyke och soma - kropp och själ, är mitt specialintresse och ledde till att jag sent i livet blev sjukgymnast.
Vill inte avslöja för mycket om mig själv å ena sidan. Å andra sidan kanske någon här har glädje av att jag presenterar mig.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav Seiji » 2021-05-13 12:17:33

Ålder 34, skåning.

Drillad i montessorisystemet, NV på gymnasiet, sedan arkitektprogrammet i Lund. Mådde dåligt ett tag efter ett misslyckat internship i London 2010, därefter diagnos och flytt tillbaka till London där jag tog examen 2015, sedan dess har jag bott i Tokyo där jag fortfarande arbetar som arkitekt.

Interagerar inte mycket socialt vilket har lämnat mig med en oavslutad fantasyroman, tre outgivna album i elektronisk musik, och typ 4000 sidor psykosfilosofi som jag inte ens själv längre förstår, med mera.

En oddboll med andra ord. :wink:
Seiji
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2020-11-22
Ort: Tokyo

Vilka är vi här?

Inläggav Contradiction » 2021-05-22 13:04:44

Hej alla!

Jag är en lite vilsen själ som efter diagnosticering, med autism nivå ett, inte riktigt vet var någonstans jag hör hemma. Trodde själv att jag var normal men psykologen vid utredningen sade att det var uppenbar autism... Fick diagnosen för ca ett år sedan och håller fortfarande på att acklimatisera mig till det.

Bor i en mellanstor stad, med usel tågtrafik (förseningar mm), söker arbete, tillsammans med handläggare och letar meningen med... livet?

Hoppas på att lära känna många nya människor på denna siten :-)Happy .
Contradiction
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2021-05-22

Vilka är vi här?

Inläggav emanhedlund » 2021-07-13 19:49:50

Mitt namn är Eman, 36 Man, skribent för nystartade företag inom finansiell teknik. :-)Happy
emanhedlund
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2021-07-09

Vilka är vi här?

Inläggav FuzzyFluffy » 2021-09-05 17:05:01

27 bidragsberoende. Blev diagnoserad som tonåring .Älskar att fotografera och att vara ute i naturen.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Vilka är vi här?

Inläggav Skogkatt » 2021-10-13 18:10:39

Frigående norrman. Hamnade här och är nu omringad av svenskar. Så jag lärde mej lite svenska och nu försöker jag mest bara att inte bli utsparkad ur Sverige. :)

Hejdå och ses sen.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Vilka är vi här?

Inläggav pb_jelly » 2021-10-23 23:45:52

dansk incel, här för att snacka skit

Vi ses
pb_jelly
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2021-10-23
Ort: Boden

Vilka är vi här?

Inläggav Paladinen » 2021-10-24 11:25:46

Jag är Paladinen och indentiferar som man både biologiskt och könsidentiskt.

39 år och född på en mindre bruksort men flyttade därifrån i senare 20 års åldern och bor nu i en medelstor stad någonstans i Sverige.

Jag bor själv i egen hyreslägenhet och har gjort så sen jag flyttade hemifrån i 19 års åldern.

Är utbildad kock och har jobbat inom restaurangbranschen i många år tills jag blev av med jobbet på grund av pandemin och har sen dess inte hittat nått nytt jobb så nu är jag jobbsökande och inskriven i ett av Arbetsförmedlingens/Försäkringskassans många åtgärdsprogram.


På fritiden tycker jag om att spela rollspel , data/tv-spel, umgås med vänner och ta en öl eller grogg , se på film , lyssna på musik.
Favorit inom film är skräckfilm och inom musik så är det metal och punk och country.

Jag har diagnoserna autistisk spektrum diagnos/autismspektrumtillstånd samt adhd , ocd , verbala och motoriska tics , samt bipolaritet. Jag är klassad som HFA=högfungerande autist.


Övriga skryt meriter: jag talar utöver svenska och engelska även flytande tyska och hyffsad finska.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Vilka är vi här?

Inläggav MsTibbs » 2021-10-27 0:20:47

Jag är gammal här då....

37år, Karlstad, jobbar med media, kvinna
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Vilka är vi här?

Inläggav nallen » 2021-10-27 16:53:03

Wow, Tibbs! Det var inte igår! Välkommen tillbaka?
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vilka är vi här?

Inläggav MsTibbs » 2021-10-27 17:30:03

Tack Nallen! :) Viska har stängt så.... :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Vilka är vi här?

Inläggav Ignatius » 2021-10-27 17:39:56

Ursäkta att jag varit här länge utan att presentera mig.

Jag är man, 55 år gammal och bor i Sydsverige.

Jag fick diagnosen autism för snart tre år sedan.

Jag är högt utbildad akademiker inom humaniora. Ägnar mig åt extrem nonsensforskning då jag har råd. Ytterst få förstår vad jag gör eller bryr sig. Utöver det har jag en brokig bakgrund med många underliga jobb, mycket kaos och förvirring på meritlistan.
Ignatius
 
Inlägg: 418
Anslöt: 2019-05-05

Vilka är vi här?

Inläggav BroCy » 2021-11-09 17:07:09

Kom just hit, har nog trott att jag kan bäst själv aningen för mycket. 43år, diagnostiserades för ett par år sedan.

Har poäng inom snart alla akademiska områden och kan komma in på vilken utbildning jag vill, men har vetskapen om att jag aldrig kommer att klara av en hel utbildning egenhändigt då jag inte fungerar på väldigt många plan.

Har lyckats att hanka mig fram hittills och har hittat tillräckligt med glädje även om jag inte lever i något överflöd för att fortsätta min förvirrade resa. Ser fram emot att läsa en massa här nu när jag äntligen börjat inse att ensam inte är stark.
BroCy
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2021-11-09

Vilka är vi här?

Inläggav AlexRG8 » 2021-11-16 3:45:17

Jag heter Alex och är 54 år.
Jag är född 1967 en varm sommarnatt.
Gift sedan 1999 med en snäll, fåordig och tydlig NT kvinna.
Två barn av olika kön, 18 år och 28 år.
Bor i Stockholm.

Jag är en musiker med egen studio, spelar progressive metal.
Jag är multi-instrumentalist.
Älskar mina gitarrer.

Jag gillar att skriva böcker, korta noveller, lyrik och poesi.
Pratar fyra språk och jag gillar språk eftersom det är som musik, ljud.
Jag är väldigt bra på härma accenter på många olika språk.

Jag är en kronisk smärtpatient, lider även av Hortons huvudvärk och har kronisk sinuit sedan 1999 - komplicerad men fascinerande diagnos.
Jag gillar Falcks ambulanspersonal, de är effektiva och professionella.
Gillar operationer och fascineras hur vi människor kan laga andra människor.

Ändlösa rymden, teknik, biologi, anatomi och fysiologi är väldigt intressant.

Jag har byggt min egen dator, gillar väldigt mycket min Bahnhof 100/100 lina och VPN.
Gillar vissa filmer och TV-serier, speciellt koreanska TV-serier.

Jag är pacifist men jag gillar UFC och boxning.
Gillar även fotboll, statistisk och taktik.

Om utomjordingar kommer följer jag gärna med i deras skepp.

Tack!
AlexRG8
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2021-11-16
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav Lynx-66 » 2021-11-16 7:02:26

Man
Född -66
Diagnoserna Kronisk Depression, Specifik Social Fobi och Autism (Nivå 1?)
Högfungerande och trodde mer att jag skulle få Atypisk diagnos.
Alltid kufen i kompisgänget, som efter en massa år helt tappats bort.
Estetisk med talang inom Bild, men inte nån konstnärstyp.
Läshuvud och händig, påminner väldigt mycket om min morfar. Tyvärr dog han vid 58 år, så jag minns inte honom.
Inga barn eller barnbarn, då jag var gift med en kvinna som inte ville ha barn.
Nästa sambo pendlade mellan att vilja ha till att inte vilja och när hon fick MS, så blev det definitivt nej.
En stor sorg för mig.
Stortrivdes som IT-assistent och kontorsvaktmästare, men 2005 flyttades företaget till Tyskland och det mesta har varit skit sen dess och har inte heller lyckats få en tillsvidareanställning nånstans, vilket tär på självkänslan, humöret och allt annat.
Nu har jag äntligen chans till fast anställning, men det är rörigt och man har dumpat några arbetsuppgifter i mitt knä, som jag inte riktigt passar för.
Vi får se hur det går.
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Vilka är vi här?

Inläggav firephx » 2021-12-23 1:48:51

19 år
intresserad av böcker (inget särskilt gillar alla genrer)
firephx
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2021-12-23

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in