Medicin som lindrar autistiska symtom?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Medicin som lindrar autistiska symtom?

Inläggav Flyktig » 2021-03-26 12:06:01

Har läst runt, och det finns några som använder antipsykotika, SSRI för asperger. Jag vet att det inte finns något läkemedel mot det, men att någon använder dessa. Jag har provat antidepressiva medel och det fungerade inte. Många säger också att de tappar känslor av det och det vill jag inte.

Jag använder själv Elvanse under perioder och det har hjälpt mig mest. Jag har nu ADD också.
Läkemedlet verkade stabilt i 5 månader, fungerade hela dagen, stabilt humör, umgicks mer, blev snyggare och kände mig lycklig igen. Tyvärr började effekten förändras efter det. Istället för att fungera hela dagen fungerade de bara 3-4 timmar efter att jag tog dem, då kände jag bara irritation. Jag blev mer antisocial, tål inte något ljud, ljud och rörelser gjorde mig arg. Som om jag på ett sätt kunde förstärka några autistiska egenskaper som jag aldrig har haft tidigare, så jag slutade med dem ett tag. Jag var utan i en månad och det gick riktigt bra. Jag var fysiskt aktiv, åt hälsosamt och irritationen försvann. Men då kom hjärnans dimma tillbaka, jag tyckte att allt var tråkigt, humöret blev tyngre igen och jag började bli trött på morgonen igen, så jag tog dem igen. Då gick det riktigt bra. Det var som om hjärnan var renad, saker blev tydligare igen, jag kände mig motiverad. Nu har jag använt dem i ett par veckor, och jag är vilad när jag står upp på morgonen, jag står upp igen och det går bra så länge jag dricker tillräckligt med vatten och äter NOK.

Det tråkiga är att jag märker en slags ångest efter att den har fungerat i 2 timmar. Som om jag inte får må bra, det är som att jag kommer att straffas för "fusk" med piller. Då vet jag typ att det här är bara tankar.
Finns det någon annan här som har erfarenhet av medicinering? Sobril till exempel? Har läst att asperger kan reagera annorlunda än vanliga människor, eftersom vi har en hjärna som är lite överutvecklad.
Flyktig
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2021-03-25

Medicin som lindrar autistiska symtom?

Inläggav Dalaberger » 2021-03-26 12:51:45

Det finns ingen medicin som är direkt för autistiska symtom, det skulle vara nån sorts personlighetsförändrande piller. Det som finns är symtomlindrande för sjukdomar som ofta samträder som typ depression. Men jag kan egentligen inte uttala mig här för jag har aldrig seriöst medicinerat mig, bara fri i min egen galenskap.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Medicin som lindrar autistiska symtom?

Inläggav Karamell » 2021-03-26 19:16:13

Voxra har folk här berättat om, en läkare sa att det är bra om man vill komma igång med saker lättare, man får mer "go" liksom. Jag tror jag ska börja använda det när den mörka vintern kommer, då blir jag alltid så trött och seg.
https://www.fass.se/LIF/product?userTyp ... &docType=6
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Medicin som lindrar autistiska symtom?

Inläggav Flyktig » 2021-03-26 19:43:04

Karamell skrev:Voxra har folk här berättat om, en läkare sa att det är bra om man vill komma igång med saker lättare, man får mer "go" liksom. Jag tror jag ska börja använda det när den mörka vintern kommer, då blir jag alltid så trött och seg.
https://www.fass.se/LIF/product?userTyp ... &docType=6


Har försökt och det fungerade inte alls
Flyktig
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2021-03-25

Medicin som lindrar autistiska symtom?

Inläggav slackern » 2021-03-26 19:49:47

Du kan inte prata med din psykiatriker så att du får ta Elvance ett par gånger under dagen eller få byta ut den mot Attentin som är kortidsverkande "varianten"?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Medicin som lindrar autistiska symtom?

Inläggav Karamell » 2021-03-26 21:52:26

Flyktig skrev:
Karamell skrev:Voxra har folk här berättat om, en läkare sa att det är bra om man vill komma igång med saker lättare, man får mer "go" liksom. Jag tror jag ska börja använda det när den mörka vintern kommer, då blir jag alltid så trött och seg.
https://www.fass.se/LIF/product?userTyp ... &docType=6


Har försökt och det fungerade inte alls
Ok. Fick du biverkningar också, mer ångest t.ex?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Medicin som lindrar autistiska symtom?

Inläggav Flyktig » 2021-03-26 22:04:12

slackern skrev:Du kan inte prata med din psykiatriker så att du får ta Elvance ett par gånger under dagen eller få byta ut den mot Attentin som är kortidsverkande "varianten"?


Ja, jag får snart en annan klass. Jag tar Elvanse som jag vill nu, jag kan ta 50 mg helst, men ibland också 60. Men det är aldrig ett problem att sluta igen.
Vi ska diskutera Attentin, men finns det någon anledning till att det borde vara bättre?
Anledningen till att jag slutade med Elvanse ett tag var att jag blev så irriterad till slut och kände mig falsk. Men jag har inte fått den här falska känslan igen nu, så du vet aldrig om det är medicinen eller om det är min syn på saker som förändras hela tiden.
Flyktig
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2021-03-25

Medicin som lindrar autistiska symtom?

Inläggav slackern » 2021-03-26 22:13:16

Flyktig skrev:
slackern skrev:Du kan inte prata med din psykiatriker så att du får ta Elvance ett par gånger under dagen eller få byta ut den mot Attentin som är kortidsverkande "varianten"?


Ja, jag får snart en annan klass. Jag tar Elvanse som jag vill nu, jag kan ta 50 mg helst, men ibland också 60. Men det är aldrig ett problem att sluta igen.
Vi ska diskutera Attentin, men finns det någon anledning till att det borde vara bättre?
Anledningen till att jag slutade med Elvanse ett tag var att jag blev så irriterad till slut och kände mig falsk. Men jag har inte fått den här falska känslan igen nu, så du vet aldrig om det är medicinen eller om det är min syn på saker som förändras hela tiden.


Attentin tycker jag fungerar bättre enklare att reglera, eller jag tar 10 mg tabletter 4 gånger per dag tar en ny tablett var tredje timme.

Huvudsaken att det fungerar för dig och att du känner dig nöjd.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Medicin som lindrar autistiska symtom?

Inläggav Flyktig » 2021-03-26 22:33:31

slackern skrev:
Flyktig skrev:
slackern skrev:Du kan inte prata med din psykiatriker så att du får ta Elvance ett par gånger under dagen eller få byta ut den mot Attentin som är kortidsverkande "varianten"?


Ja, jag får snart en annan klass. Jag tar Elvanse som jag vill nu, jag kan ta 50 mg helst, men ibland också 60. Men det är aldrig ett problem att sluta igen.
Vi ska diskutera Attentin, men finns det någon anledning till att det borde vara bättre?
Anledningen till att jag slutade med Elvanse ett tag var att jag blev så irriterad till slut och kände mig falsk. Men jag har inte fått den här falska känslan igen nu, så du vet aldrig om det är medicinen eller om det är min syn på saker som förändras hela tiden.


Attentin tycker jag fungerar bättre enklare att reglera, eller jag tar 10 mg tabletter 4 gånger per dag tar en ny tablett var tredje timme.

Huvudsaken att det fungerar för dig och att du känner dig nöjd.


men har du adhd eller add i tillegg? har du asperger?
Har du prøvd Elvanse?
Kan du si hvordan de käns?
Flyktig
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2021-03-25

Medicin som lindrar autistiska symtom?

Inläggav slackern » 2021-03-26 22:40:20

Flyktig skrev:
slackern skrev:
Flyktig skrev:
Ja, jag får snart en annan klass. Jag tar Elvanse som jag vill nu, jag kan ta 50 mg helst, men ibland också 60. Men det är aldrig ett problem att sluta igen.
Vi ska diskutera Attentin, men finns det någon anledning till att det borde vara bättre?
Anledningen till att jag slutade med Elvanse ett tag var att jag blev så irriterad till slut och kände mig falsk. Men jag har inte fått den här falska känslan igen nu, så du vet aldrig om det är medicinen eller om det är min syn på saker som förändras hela tiden.


Attentin tycker jag fungerar bättre enklare att reglera, eller jag tar 10 mg tabletter 4 gånger per dag tar en ny tablett var tredje timme.

Huvudsaken att det fungerar för dig och att du känner dig nöjd.


men har du adhd eller add i tillegg? har du asperger?
Har du prøvd Elvanse?
Kan du si hvordan de käns?


Jag är diagnostiserad med ADD+AS.

Jo jag har prövat Elvanse och tycker att Attentin fungerar bättre i och med att det är betydligt mycket lättare att reglera.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Medicin som lindrar autistiska symtom?

Inläggav Flyktig » 2021-03-26 22:57:25

slackern skrev:
Flyktig skrev:
slackern skrev:
Attentin tycker jag fungerar bättre enklare att reglera, eller jag tar 10 mg tabletter 4 gånger per dag tar en ny tablett var tredje timme.

Huvudsaken att det fungerar för dig och att du känner dig nöjd.


men har du adhd eller add i tillegg? har du asperger?
Har du prøvd Elvanse?
Kan du si hvordan de käns?


Jag är diagnostiserad med ADD+AS.

Jo jag har prövat Elvanse och tycker att Attentin fungerar bättre i och med att det är betydligt mycket lättare att reglera.


men hur känns det? I det fallet känns Elvanse så här för mig: Det tar 1 timme innan det fungerar, och då känner jag en slags motivation. Om jag är ute bland människor medan det börjar, jobbar jag lite bättre socialt, om jag är ensam kan jag få ett starkt fokus, så jag förstår varför det kallas studiedop. Men det är fortfarande så att jag faktiskt måste försöka fokusera på saker som är lite tråkiga, men om jag gör något som jag tycker är intressant får jag laserfokus.
Jag får också mer energi i mitt huvud, så jag klarar mer multitasking. Problemet kan vara efter ungefär 1-2 timmar, då känner jag en sorts oro, lite som "var försvann allt mitt engagemang?" men sedan kommer det plötsligt tillbaka
Flyktig
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2021-03-25

Medicin som lindrar autistiska symtom?

Inläggav slackern » 2021-03-26 23:33:23

Flyktig skrev:
slackern skrev:
Flyktig skrev:men har du adhd eller add i tillegg? har du asperger?
Har du prøvd Elvanse?
Kan du si hvordan de käns?


Jag är diagnostiserad med ADD+AS.

Jo jag har prövat Elvanse och tycker att Attentin fungerar bättre i och med att det är betydligt mycket lättare att reglera.


men hur känns det? I det fallet känns Elvanse så här för mig: Det tar 1 timme innan det fungerar, och då känner jag en slags motivation. Om jag är ute bland människor medan det börjar, jobbar jag lite bättre socialt, om jag är ensam kan jag få ett starkt fokus, så jag förstår varför det kallas studiedop. Men det är fortfarande så att jag faktiskt måste försöka fokusera på saker som är lite tråkiga, men om jag gör något som jag tycker är intressant får jag laserfokus.
Jag får också mer energi i mitt huvud, så jag klarar mer multitasking. Problemet kan vara efter ungefär 1-2 timmar, då känner jag en sorts oro, lite som "var försvann allt mitt engagemang?" men sedan kommer det plötsligt tillbaka


Attentin är "samma" medicin som Elvance eller Elvance ombildas till dexamfetamin i kroppen, så jag upplever Attentin som Elvance fast lättare att reglera att jag är mer på en jämn nivå.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Medicin som lindrar autistiska symtom?

Inläggav ufo » 2021-03-27 2:12:01

Jag sover gott på metamina, concerta eller ritalin. Den extra sömnen lindrar min autism mycket.
Lite högintensiv träning ger likn effekt.

Men något preparat mot själva autismen tror jag inte finns.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Medicin som lindrar autistiska symtom?

Inläggav Flyktig » 2021-03-27 10:46:40

ufo skrev:Jag sover gott på metamina, concerta eller ritalin. Den extra sömnen lindrar min autism mycket.
Lite högintensiv träning ger likn effekt.

Men något preparat mot själva autismen tror jag inte finns.


Träning hjälper här och men det måste göras ofta, och jag har inte tid att träna hela tiden så ibland är det bättre att ta medicin istället.
Stabil sömn lindrar många symtom hos mig också. Innan jag började med medicin kunde jag inte sova på kvällen, jag gick och la mig, men låg vaken till ca 4 på morgonen och sov kanske i 1 timme då vaknade jag igen, sedan somnade jag igen klockan 8 på morgonen och sov till 14 på dagen. Detta försvann efter att jag började med medicinering och jag har inte sedan 1 år sedan sovit längre än 11 ​​om dagen, men går oftast upp som 8-10 till normalt. Det hjälper till att slåss mycket.
Flyktig
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2021-03-25

Medicin som lindrar autistiska symtom?

Inläggav Karamell » 2021-03-27 11:51:24

Melatonin har räddat mitt liv! :-)154
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Medicin som lindrar autistiska symtom?

Inläggav Flia » 2021-04-18 16:14:00

Flyktig skrev:
Det tråkiga är att jag märker en slags ångest efter att den har fungerat i 2 timmar. Som om jag inte får må bra, det är som att jag kommer att straffas för "fusk" med piller. Då vet jag typ att det här är bara tankar.

Du behöver kanske en tilläggsdos efter 2 timmar.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Medicin som lindrar autistiska symtom?

Inläggav rasta » 2021-04-18 16:22:36

inget funkar direkt på mig, får äta massiva doser antipsykos + lugnande om jag ens vill lugna ner mig liiite grann
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Medicin som lindrar autistiska symtom?

Inläggav Nisse1982 » 2021-04-18 23:34:49

Karamell skrev:
Flyktig skrev:
Karamell skrev:Voxra har folk här berättat om, en läkare sa att det är bra om man vill komma igång med saker lättare, man får mer "go" liksom. Jag tror jag ska börja använda det när den mörka vintern kommer, då blir jag alltid så trött och seg.
https://www.fass.se/LIF/product?userTyp ... &docType=6


Har försökt och det fungerade inte alls
Ok. Fick du biverkningar också, mer ångest t.ex?


Jag testade Voxra för mer än 10 år sen om jag minns rätt. Jobbade som städare under sommaren och tog den 2-3 månader. Så här påverkade den mig;

Kunde bara sova någon timme varje natt, kände mig ständigt stressad och känslig på något sätt. Sen fick jag en förstoppning av Voxran som jag aldrig förr upplevt :?
Som fördelar så gav den gott om energi och ingen märkbar depression fanns i tankarna. Mindre ångest fick jag nog också. Inga sexuella biverkningar som ssri kan ge, snarare tvärtom effekt där.

Testa den om du vill men för mig fungerade den inte som tänkt. Behövs nog en tilläggsmedicin av något slag om man vill få ut en långsiktigt bra effekt. Sen är ju alla olika.
Nisse1982
 
Inlägg: 181
Anslöt: 2014-10-10

Medicin som lindrar autistiska symtom?

Inläggav Kentarou » 2021-04-20 6:53:34

Jag behandlar min autism med LSD-25. Det fungerar mycket bra.

LSD or UML was given daily over an average of 9 months to 54 schizophrenics o CA 6 to 15 yrs. Positive results are reported for all children


The children showed improvements in responsiveness, verbalization, and reality testing, and decreases in anxiety plasticity, and bizarre ideation. No major undesirable side effects were noted.


Prata med din läkare för att få en sådan behandling.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Medicin som lindrar autistiska symtom?

Inläggav Nisse1982 » 2021-04-20 7:10:53

Kentarou skrev:Jag behandlar min autism med LSD-25. Det fungerar mycket bra.

LSD or UML was given daily over an average of 9 months to 54 schizophrenics o CA 6 to 15 yrs. Positive results are reported for all children


The children showed improvements in responsiveness, verbalization, and reality testing, and decreases in anxiety plasticity, and bizarre ideation. No major undesirable side effects were noted.


Prata med din läkare för att få en sådan behandling.


Har aldrig hört någon jag känner som fått det utskrivet. Visste inte ens att man körde med sånt i Sverige.

På vilket sätt får du effekt av det? Vad hjälper det till med i dina svårigheter?
Blev själv nyfiken om jag ska kolla med min läkare om att få testa det.
Nisse1982
 
Inlägg: 181
Anslöt: 2014-10-10

Medicin som lindrar autistiska symtom?

Inläggav Kentarou » 2021-04-20 7:27:36

Nisse1982 skrev:
Kentarou skrev:Jag behandlar min autism med LSD-25. Det fungerar mycket bra.

LSD or UML was given daily over an average of 9 months to 54 schizophrenics o CA 6 to 15 yrs. Positive results are reported for all children


The children showed improvements in responsiveness, verbalization, and reality testing, and decreases in anxiety plasticity, and bizarre ideation. No major undesirable side effects were noted.


Prata med din läkare för att få en sådan behandling.


Har aldrig hört någon jag känner som fått det utskrivet. Visste inte ens att man körde med sånt i Sverige.

På vilket sätt får du effekt av det? Vad hjälper det till med i dina svårigheter?
Blev själv nyfiken om jag ska kolla med min läkare om att få testa det.


LSD-25 påverkar det centrala nervsystemet och en neurotransmitter som kallas serotonin, serotonin har en effekt på sina förnimmelser som syn, känsel och så vidare. Vi människor och delfiner pratar mera med LSD-25. Det kan finnas biverkningar som att andningssystemet påverkar eller pulsen så jag uppmanar dig att prata med en medicinare för säkerhetensskull. Jag får en effekt som att jag kan se mig själv lättare i andras ögon samt så vill jag gosa mera.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Medicin som lindrar autistiska symtom?

Inläggav Nisse1982 » 2021-04-20 8:32:31

Kentarou skrev:
Nisse1982 skrev:
Kentarou skrev:Jag behandlar min autism med LSD-25. Det fungerar mycket bra.





Prata med din läkare för att få en sådan behandling.


Har aldrig hört någon jag känner som fått det utskrivet. Visste inte ens att man körde med sånt i Sverige.

På vilket sätt får du effekt av det? Vad hjälper det till med i dina svårigheter?
Blev själv nyfiken om jag ska kolla med min läkare om att få testa det.


LSD-25 påverkar det centrala nervsystemet och en neurotransmitter som kallas serotonin, serotonin har en effekt på sina förnimmelser som syn, känsel och så vidare. Vi människor och delfiner pratar mera med LSD-25. Det kan finnas biverkningar som att andningssystemet påverkar eller pulsen så jag uppmanar dig att prata med en medicinare för säkerhetensskull. Jag får en effekt som att jag kan se mig själv lättare i andras ögon samt så vill jag gosa mera.


Tack för svaret Kentarou :-)Happy
Känner igen såna effekter efter de gånger jag själv testat mediciner och andra substanser som också går på serotoninsystemet. Man kan bl.a bli väldigt kramsjuk, stämmer bra.

Låter bra. Själv är jag en 1/4 delfin så den medicinen bör nog funka på mig då också. :-)005
Nisse1982
 
Inlägg: 181
Anslöt: 2014-10-10

Medicin som lindrar autistiska symtom?

Inläggav Kentarou » 2021-04-20 9:32:51

Nisse1982 skrev:
Kentarou skrev:
Nisse1982 skrev:
Har aldrig hört någon jag känner som fått det utskrivet. Visste inte ens att man körde med sånt i Sverige.

På vilket sätt får du effekt av det? Vad hjälper det till med i dina svårigheter?
Blev själv nyfiken om jag ska kolla med min läkare om att få testa det.


LSD-25 påverkar det centrala nervsystemet och en neurotransmitter som kallas serotonin, serotonin har en effekt på sina förnimmelser som syn, känsel och så vidare. Vi människor och delfiner pratar mera med LSD-25. Det kan finnas biverkningar som att andningssystemet påverkar eller pulsen så jag uppmanar dig att prata med en medicinare för säkerhetensskull. Jag får en effekt som att jag kan se mig själv lättare i andras ögon samt så vill jag gosa mera.


Tack för svaret Kentarou :-)Happy
Känner igen såna effekter efter de gånger jag själv testat mediciner och andra substanser som också går på serotoninsystemet. Man kan bl.a bli väldigt kramsjuk, stämmer bra.

Låter bra. Själv är jag en 1/4 delfin så den medicinen bör nog funka på mig då också. :-)005


Personer med autism har speciella serotoninnivåer så det kan ha en effekt.

Some studies point to low serotonin levels in the brains of autistic people.

When autistic adults adopt a diet low in the amino acid tryptophan — the raw material for serotonin — their repetitive behaviors worsen and their irritability increases7. They also show altered patterns of brain activity in regions involved in face processing, suggesting that serotonin influences social behavior8.

Brain-imaging studies also hint that some autistic children make too little serotonin in the brain, and in others, too little serotonin binds to its receptors9,10.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Medicin som lindrar autistiska symtom?

Inläggav Richard » 2021-04-20 12:10:12

Lyrica gjorde mig mycket mer social.

Har en drös mediciner till, men de försöker jag dra ner på sen jag fick Lyrica.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in