En anställningsansvarig förklarar (engelska)

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

En anställningsansvarig förklarar (engelska)

Inläggav DIProgan » 2021-03-25 0:57:35

Efter en skämtbild om hur den sökande i en arbetsintervju ärligt förklarar att den vill ha jobbet rätt och slätt för pengarnas skull, att det är precis samma anledning som företaget och personen på andra sidan bordet önskar anställa denne (dvs. det är inget att hymla om för de är lika goda kolsupare) så kommenterar någon med yrket anställningsansvarig i verkligheten bilden så här:

Well. It’s funny.

As a hiring manager, I’m not actually giving a shit what you say, really. I’m asking you to show me that you can dance.

Our customers don’t want to hear how you don’t want to be there. You either love the work or you bullshit for them that the project is important to you. That’s ok with me whichever you choose. It should LOOK convincing though.

Now in the interview you get to show me that you either enjoy the work or that you can convincingly play that role.

So, whichever you choose is ok, but you gotta do it or I’ll assume you can’t and then I can’t hire you.

I’m sure as a customer you can imagine calling in to a bank to handle the down payment on your first home (for example) or to report fraud on your account and the person on the phone says “eh, whatever, I’m tired and I had a rough day, I’ll maybe do it later“.
https://www.reddit.com/r/funny/comments ... &context=3

Kanske hjälper detta någon aspie att förstå sig på vad som förväntas av denne i kommande intervjuer eller att välja arbete där lögner inte behövs.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

En anställningsansvarig förklarar (engelska)

Inläggav Dalaberger » 2021-03-25 1:58:18

Nej, fy att orka med ett jobb där man måste bullshitta. "Här är mina meriter, ge mig jobb bara", inga jäkla långa frågestunder om hur jag är som person och blablabla.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

En anställningsansvarig förklarar (engelska)

Inläggav Alien » 2021-03-25 3:50:31

Ja, det är ju självklart att man inte svarar på frågan "varför vill du arbeta för vårt företag?" med "jag jobbar varsomhelst, bara jag får en tillräckligt bra lön".

Frågan är om man måste smickra företaget el om det räcker att man säger att arbetet verkar intressant och något man passar för (vilket iofs kan vara sant).

En annan svår fråga att svara på är "Varför ska vi anställa just dig?" Lika svårt som att ljuga är det att skryta lagom.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

En anställningsansvarig förklarar (engelska)

Inläggav Paladinen » 2021-03-25 8:25:29

Det är ju en balansgång som kanske kan vara svår för många aspisar man måste sälja sig själv men samtidigt vara ödmjuk och inte skryta för mycket.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

En anställningsansvarig förklarar (engelska)

Inläggav Seiji » 2021-03-25 9:38:34

När jag sökte mitt förra jobb var jag genuint intresserad av kontorets arbete. Så jag tror det märktes i intervjun.

Mitt nuvarande jobb tog jag för att det gav mig nästan dubbelt så hög lön.

När jag "rekryterades" skedde det huvudsakligen på tekniska kunskaper nödvändiga för jobbet samt ovanliga språkkunskaper. Intervjun var laid-back, ett sätt för mig att lära känna chefen och chefen att lära känna mig. Sedan var de första 6 månaderna väldigt tuffa då jag insåg att jag varit underkvalificerad och snabbt fick studera ikapp.
Seiji
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2020-11-22
Ort: Tokyo

En anställningsansvarig förklarar (engelska)

Inläggav Huggorm » 2021-03-25 11:47:04

Känner igen det från ett ställe där jag jobbade, det var en verkstad som byggde och servade slamsugarbilar. Han som var personalansvarig höll på och drog en massa floskler i fikarummet om att man skall älska sitt arbete och hålla på med det man tycker om och så vidare. Strax efter det sa jag upp mig, och som anledning gav jag tillbaka hans egna floskler. Jag ville ha ett jobb jag älskade och jag är inte fullt så glad i alla hålla på med gamla skitiga lastbilar som används för att suga avloppsvatten och som kan lukta vedervärdigt. Jag sa att jag hade funderat över det han sagt och bestämt mig för att jag inte var nöjd med ett vanligt jobb och ville göra något jag brinner för i stället. Företaget hade väldigt svårt att få tag på folk så de var inte alls glada över att jag försvann. Det var väl synd om killen men jag hatar floskler och jag tänker inte försöka upprätthålla någon sorts kuliss om att jag älskar att jobba med avlopp.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

En anställningsansvarig förklarar (engelska)

Inläggav nescio » 2021-03-25 15:34:52

Alien skrev:Ja, det är ju självklart att man inte svarar på frågan "varför vill du arbeta för vårt företag?" med "jag jobbar varsomhelst, bara jag får en tillräckligt bra lön".
Vad ska man svara då om man inte kan ljuga?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

En anställningsansvarig förklarar (engelska)

Inläggav Paladinen » 2021-03-25 16:10:57

nescio skrev:
Alien skrev:Ja, det är ju självklart att man inte svarar på frågan "varför vill du arbeta för vårt företag?" med "jag jobbar varsomhelst, bara jag får en tillräckligt bra lön".
Vad ska man svara då om man inte kan ljuga?

Då ska man nog inte söka jobb över huvudtaget
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

En anställningsansvarig förklarar (engelska)

Inläggav Julianus » 2021-03-25 17:02:27

Paladinen skrev:
nescio skrev:
Alien skrev:Ja, det är ju självklart att man inte svarar på frågan "varför vill du arbeta för vårt företag?" med "jag jobbar varsomhelst, bara jag får en tillräckligt bra lön".
Vad ska man svara då om man inte kan ljuga?

Då ska man nog inte söka jobb över huvudtaget


Hur ska man få pengar in för att betala räkningar?
Ingenting är gratis :roll:
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

En anställningsansvarig förklarar (engelska)

Inläggav Alien » 2021-03-25 17:05:18

Då får man väl söka jobb där man inte behöver ha kontakt med kunder som man måste ljuga/överdriva/skönmåla för.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

En anställningsansvarig förklarar (engelska)

Inläggav Paladinen » 2021-03-25 17:15:47

Julianus skrev:
Paladinen skrev:
nescio skrev:Vad ska man svara då om man inte kan ljuga?

Då ska man nog inte söka jobb över huvudtaget


Hur ska man få pengar in för att betala räkningar?
Ingenting är gratis :roll:

Man ser till att bli sjukpensionär
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Re: En anställningsansvarig förklarar (engelska)

Inläggav Julianus » 2021-03-25 20:11:18

Paladinen skrev:
Julianus skrev:
Paladinen skrev:Då ska man nog inte söka jobb över huvudtaget


Hur ska man få pengar in för att betala räkningar?
Ingenting är gratis :roll:

Man ser till att bli sjukpensionär
Med dagens system är det omöjligt.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

En anställningsansvarig förklarar (engelska)

Inläggav Chilehead » 2021-03-25 23:59:07

Alien skrev:Då får man väl söka jobb där man inte behöver ha kontakt med kunder som man måste ljuga/överdriva/skönmåla för.

Inte direkt någon replik på ovanstående men, jag jobbar just nu i ett hederligt gammeldags gatukök (jag gillar matlagning och restaurangarbete men trivs bäst i kulisserna) och normalt har jag svårt med kallprat, speciellt med främlingar osv, men på något sätt spelar jag en rollfigur som inte är jag och kan prata ibland t o m för mycket med gästerna (ibland frågar dom om jag är ägaren). Sen har det hänt att man träffat på någon av stammisarna på parkeringen och då kan jag nästan bli stum. Men just där på jobbet bakom disken är jag någon som jag inte känner igen. :D
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

En anställningsansvarig förklarar (engelska)

Inläggav ufo » 2021-03-27 21:04:13

Huggorm skrev:Jag sa att jag hade funderat över det han sagt och bestämt mig för att jag inte var nöjd med ett vanligt jobb och ville göra något jag brinner för i stället.
Så djäkla skön inställning du har. :-)154
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

En anställningsansvarig förklarar (engelska)

Inläggav ufo » 2021-03-27 21:05:29

Chilehead skrev:Men just där på jobbet bakom disken är jag någon som jag inte känner igen. :D
Igenkänning.

Upplever du också "rollfiguren" som positivt?
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

En anställningsansvarig förklarar (engelska)

Inläggav ufo » 2021-03-27 21:18:07

Alien skrev:En annan svår fråga att svara på är "Varför ska vi anställa just dig?" Lika svårt som att ljuga är det att skryta lagom.
Dom gånger jag fått vara med och fråga ut sökande så är denna fråga viktigast. Här gäller det att ha stenkoll på Dunning–Kruger-effekten.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger-effekten

Se till att du har dokument som styrker de delar som skall visa din kompetens. Sedan kommer man långt på att vilja prova något nytt eller bara få tjäna lite pengar.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

En anställningsansvarig förklarar (engelska)

Inläggav Chilehead » 2021-03-27 22:34:58

ufo skrev:
Chilehead skrev:Men just där på jobbet bakom disken är jag någon som jag inte känner igen. :D
Igenkänning.

Upplever du också "rollfiguren" som positivt?


Det skulle jag nog påstå att jag gör. Antar att jag verkar mer "normal" utåt sett.
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

En anställningsansvarig förklarar (engelska)

Inläggav nescio » 2021-03-28 13:38:48

Paladinen skrev:
nescio skrev:Vad ska man svara då om man inte kan ljuga?
Då ska man nog inte söka jobb över huvudtaget
Man får väl inga pengar av samhället om man vägrar söka jobb?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

En anställningsansvarig förklarar (engelska)

Inläggav Dalaberger » 2021-03-28 15:11:37

nescio skrev:
Paladinen skrev:
nescio skrev:Vad ska man svara då om man inte kan ljuga?
Då ska man nog inte söka jobb över huvudtaget
Man får väl inga pengar av samhället om man vägrar söka jobb?

Ibland får man inga pengar ändå :)
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in