Kaffedrickare? (Omröstning)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är du en kaffedrickare?

Omröstningen slutade 2007-12-25 19:58:40

Aldrig hört talas om'et...
13
30%
Kaffefanatiker.
21
49%
Typ ibland, sådär lite då och då...
6
14%
Regelbundet men inte på liv och död.
3
7%
 
Antal röster : 43

Kaffedrickare? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2021-03-22 18:52:12

Kahlokatt skrev:Vin, öl och sprit har jag aldrig lärt mig att uppskatta.


Likör då? Eller alkoläsk?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kaffedrickare? (Omröstning)

Inläggav Heidi79 » 2021-03-22 18:54:51

Inte går rösta
men att ja..dricker kaffe
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Kaffedrickare? (Omröstning)

Inläggav Dalaberger » 2021-03-22 19:01:41

Enbart som social dryck, aldrig hemma. Började med mjölk men nu brukar jag dricka utan, finns bättre drycker dock.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Kaffedrickare? (Omröstning)

Inläggav Karamell » 2021-03-22 19:50:00

slackern skrev:
Kahlokatt skrev:Vin, öl och sprit har jag aldrig lärt mig att uppskatta.


Likör då? Eller alkoläsk?
Likör går bra, vissa drinkar (blir gärna lite lullig) och älskar alkoläsk! Gärna cider med persikosmak. :P
Karamell
 
Inlägg: 3122
Anslöt: 2016-03-28

Kaffedrickare? (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2021-03-22 19:57:58

Karamell skrev:
slackern skrev:
Kahlokatt skrev:Vin, öl och sprit har jag aldrig lärt mig att uppskatta.


Likör då? Eller alkoläsk?
Likör går bra, vissa drinkar (blir gärna lite lullig) och älskar alkoläsk! Gärna cider med persikosmak. :P
Prova veteöl, den ligger ganska nära cidern i smak
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Kaffedrickare? (Omröstning)

Inläggav Kahlokatt » 2021-03-22 21:14:21

slackern skrev:
Kahlokatt skrev:Vin, öl och sprit har jag aldrig lärt mig att uppskatta.


Likör då? Eller alkoläsk?


Nja. Jag kan dricka det, men det är inget jag längtar efter. Och eftersom jag inte vill bli full så kan jag ju lika gärna dricka vanlig läsk.
Dessutom är jag jättekänslig. Ett enda glas sangria fick det att snurra i huvudet och sen kräktes jag lite.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Kaffedrickare? (Omröstning)

Inläggav Petrosian » 2021-03-23 11:33:25

Paladinen skrev:Jag brukar dricka i snitt 4:a ölglas(50 CL) kaffe om dagen så ungefär 2 liter kaffe om dagen.

Jag dricker uteslutande Gevalia E-brygg


Har läst och hört att kaffe i måttliga mängder är bra. Men sådana mängder låter ohälsosamt.
Petrosian
Bannad
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2021-03-20

Kaffedrickare? (Omröstning)

Inläggav Paladinen » 2021-03-23 12:26:52

Petrosian skrev:
Paladinen skrev:Jag brukar dricka i snitt 4:a ölglas(50 CL) kaffe om dagen så ungefär 2 liter kaffe om dagen.

Jag dricker uteslutande Gevalia E-brygg


Har läst och hört att kaffe i måttliga mängder är bra. Men sådana mängder låter ohälsosamt.


Jag vet inte vad som är en normal/hälsosam konsumtion av kaffe per dag.

Jag kan tillägga att när jag studerade ölglaset närmare så ser jag att det är 40cl och inte 50cl så jag dricker 4*40cl kaffe per dag
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Kaffedrickare? (Omröstning)

Inläggav nescio » 2021-03-23 15:01:29

Kahlokatt skrev:Dessutom är jag jättekänslig. Ett enda glas sangria fick det att snurra i huvudet och sen kräktes jag lite.
Du får öva. Man vänjer sig. Med lite träning kan man snart dricka en kvarting brännvin utan att bli särskilt påverkad.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Kaffedrickare? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2021-03-23 15:11:56

Kahlokatt skrev:
slackern skrev:
Kahlokatt skrev:Vin, öl och sprit har jag aldrig lärt mig att uppskatta.


Likör då? Eller alkoläsk?


Nja. Jag kan dricka det, men det är inget jag längtar efter. Och eftersom jag inte vill bli full så kan jag ju lika gärna dricka vanlig läsk.
Dessutom är jag jättekänslig. Ett enda glas sangria fick det att snurra i huvudet och sen kräktes jag lite.


OK respekt för det, eller bra att du inte tvingar dig själv att dricka något som du inte gillar.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kaffedrickare? (Omröstning)

Inläggav Karamell » 2021-03-23 16:15:21

Huggorm skrev:
Karamell skrev:
slackern skrev:
Likör då? Eller alkoläsk?
Likör går bra, vissa drinkar (blir gärna lite lullig) och älskar alkoläsk! Gärna cider med persikosmak. :P
Prova veteöl, den ligger ganska nära cidern i smak
Bra at veta, men för att bli full då eller? :)
Karamell
 
Inlägg: 3122
Anslöt: 2016-03-28

Kaffedrickare? (Omröstning)

Inläggav smulgubbe » 2021-03-24 9:59:14

Huggorm skrev:
Karamell skrev:
slackern skrev:
Likör då? Eller alkoläsk?
Likör går bra, vissa drinkar (blir gärna lite lullig) och älskar alkoläsk! Gärna cider med persikosmak. :P
Prova veteöl, den ligger ganska nära cidern i smak


Det finns nog olika sorter. De veteöl jag har provat har inte legat nära cider i smak. Jag hade en traumatisk upplevelse för ett tiotal år sedan när jag lämnade en öl under en pubrunda, det var någon veteöl som smakade hemskt och jag kunde inte mer än provsmaka.
smulgubbe
 
Inlägg: 486
Anslöt: 2019-06-26

Kaffedrickare? (Omröstning)

Inläggav smulgubbe » 2021-03-24 10:04:54

Vad gäller kaffe dricker jag vanligt kaffe, bryggt eller snabbkaffe, med mjölk. Det blir oftast tre koppar om dagen. Jag kontrollmätte koppen jag använder för det mesta, den var större än jag trodde, det blir ungefär tre deciliter kaffe per omgång, nästan en liter om dagen. Försöker undvika kaffe efter kl 15.30, kan få svårt att sova annars.
smulgubbe
 
Inlägg: 486
Anslöt: 2019-06-26

Kaffedrickare? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2021-03-24 10:45:13

smulgubbe skrev:
Huggorm skrev:
Karamell skrev:Likör går bra, vissa drinkar (blir gärna lite lullig) och älskar alkoläsk! Gärna cider med persikosmak. :P
Prova veteöl, den ligger ganska nära cidern i smak


Det finns nog olika sorter. De veteöl jag har provat har inte legat nära cider i smak. Jag hade en traumatisk upplevelse för ett tiotal år sedan när jag lämnade en öl under en pubrunda, det var någon veteöl som smakade hemskt och jag kunde inte mer än provsmaka.


Hör och häpna men Kronenbourg veteöl är supergod, jag tycker att den har väldigt mycket citrus i smaken, sedan har jag testat någon spontanjäst veteöl från Brewdoog som smakade väldigt mycket sälta och var rätt så sur men trotts annorlunda smak rätt så god.

Sedan har du lambic från Belgien som är en spontanjäst variant som är en blandning mellan veteöl och vanlig där vissa sorter blandar i frukt så att du får en lite sötare variant.

https://old.systembolaget.se/olstilar/syrlig-ol/lambic/
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kaffedrickare? (Omröstning)

Inläggav Paladinen » 2021-03-24 10:58:20

smulgubbe skrev:
Huggorm skrev:
Karamell skrev:Likör går bra, vissa drinkar (blir gärna lite lullig) och älskar alkoläsk! Gärna cider med persikosmak. :P
Prova veteöl, den ligger ganska nära cidern i smak


Det finns nog olika sorter. De veteöl jag har provat har inte legat nära cider i smak. Jag hade en traumatisk upplevelse för ett tiotal år sedan när jag lämnade en öl under en pubrunda, det var någon veteöl som smakade hemskt och jag kunde inte mer än provsmaka.


Veteöl eller weissbier som det heter kommer ju i kristall som är klar och hefe som är den mer grumliga som innehåller jästfällning , det finns även en del sura veteöl som lambic och berliner weisse.

Weissbier är en sån där sak som man antingen älskar eller hatar precis som Guinness.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Kaffedrickare? (Omröstning)

Inläggav Paladinen » 2021-03-24 11:00:44

Jag kan tillägga att jag tillhör kategorin som inte tycker om weissbier men jag är ganska kinkig när det kommer till öl och dricker i princip bara ljust underjäst lager och pilsner och en och annan Ale kan slinka ner ibland.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Kaffedrickare? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2021-03-24 11:02:56

Paladinen skrev:Jag kan tillägga att jag tillhör kategorin som inte tycker om weissbier men jag är ganska kinkig när det kommer till öl och dricker i princip bara ljust underjäst lager och pilsner och en och annan Ale kan slinka ner ibland.


Om du är kinkig när det kommer till öl undvik den tyska där malten är alspånsrökt, rätt så djävla udda smak på den.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kaffedrickare? (Omröstning)

Inläggav Paladinen » 2021-03-24 11:07:32

slackern skrev:
Paladinen skrev:Jag kan tillägga att jag tillhör kategorin som inte tycker om weissbier men jag är ganska kinkig när det kommer till öl och dricker i princip bara ljust underjäst lager och pilsner och en och annan Ale kan slinka ner ibland.


Om du är kinkig när det kommer till öl undvik den tyska där malten är alspånsrökt, rätt så djävla udda smak på den.


Den har jag inte provat men jag klarar inte av ipa och apa eller saison eller suröl eller veteöl eller kriek eller fruktöl eller speciella och udda maltsorter.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Kaffedrickare? (Omröstning)

Inläggav Verre » 2021-03-24 11:59:43

Absolut! Kaffe kan man inte vara utan (inte jag iaf) Gott och uppiggande! :-)049
Verre
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2021-02-27

Kaffedrickare? (Omröstning)

Inläggav smulgubbe » 2021-03-24 15:08:37

Paladinen skrev:
smulgubbe skrev:
Huggorm skrev:Prova veteöl, den ligger ganska nära cidern i smak


Det finns nog olika sorter. De veteöl jag har provat har inte legat nära cider i smak. Jag hade en traumatisk upplevelse för ett tiotal år sedan när jag lämnade en öl under en pubrunda, det var någon veteöl som smakade hemskt och jag kunde inte mer än provsmaka.


Veteöl eller weissbier som det heter kommer ju i kristall som är klar och hefe som är den mer grumliga som innehåller jästfällning , det finns även en del sura veteöl som lambic och berliner weisse.

Weissbier är en sån där sak som man antingen älskar eller hatar precis som Guinness.


Jag undviker veteöl sedan dess, jag lade inte på minnet vilken sort det var.
smulgubbe
 
Inlägg: 486
Anslöt: 2019-06-26

Kaffedrickare? (Omröstning)

Inläggav smulgubbe » 2021-03-24 15:14:31

Öl är jag annars inte främmande för att prova nya typer av. Något jag gillat länge är öl med framträdande humlesmak, Eriksberg och Jämtlands Bärnsten är två favoriter. Vissa sorter av IPA och APA tycker jag är riktigt goda, några från Oppigård bl.a., Citra Pale Ale är en annan god. Sådana öl tycker jag behöver växlas om med lageröl emellan, och då gärna en hederlig Spendrups eller Carlsberg (export eller hof).
smulgubbe
 
Inlägg: 486
Anslöt: 2019-06-26

Kaffedrickare? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2021-03-24 15:30:04

Verre skrev:Absolut! Kaffe kan man inte vara utan (inte jag iaf) Gott och uppiggande! :-)049


Håller fullkomligt med dig, får jag inte min kopp kaffe på morgonen så blir jag på jäkligt irriterat humör och får huvudvärk.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kaffedrickare? (Omröstning)

Inläggav antonius » 2021-03-24 15:58:00

slackern skrev:
Verre skrev:Absolut! Kaffe kan man inte vara utan (inte jag iaf) Gott och uppiggande! :-)049


Håller fullkomligt med dig, får jag inte min kopp kaffe på morgonen så blir jag på jäkligt irriterat humör och får huvudvärk.


Det är bara för att ni har skapat ett beroende, hade det så jag med men när jag varit utan ett tag så försvann abstinensen och huvudvärken... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kaffedrickare? (Omröstning)

Inläggav Petrosian » 2021-03-24 15:58:14

Fördelar med att dricka kaffe https://www.hopkinsmedicine.org/health/ ... od-for-you

Men läste också om en som drack tre kannor kaffe och dog.
Petrosian
Bannad
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2021-03-20

Återgå till Intressanta intressen



Logga in