Rapport: Ungas utanförskap riskerar att bli livslångt

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Rapport: Ungas utanförskap riskerar att bli livslångt

Inläggav Leibniz » 2021-03-24 0:39:55

Ny rapport om levnadsvillkoren för ASD-personer. Återigen vittnas det om ett fascistiskt förtryck av funktionshindrade i Sverige. Rapporten ackompanjeras av några filmer.

https://www.autism.se/20210322_rapport_ ... _livslangt
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Rapport: Ungas utanförskap riskerar att bli livslångt

Inläggav Dalaberger » 2021-03-24 3:35:35

Instämmer fullständigt, jag är inte där jag är idag pga myndigheterna utan trots dem. Men jag känner fortfarande kraftigt utanförskap och ointegrerad i samhället. Det är fullständigt okej med att ignorera mig och mitt värde eller nytta, det agerar iskallt.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Rapport: Ungas utanförskap riskerar att bli livslångt

Inläggav Vildsvin » 2021-03-24 4:19:56

Själv är jag skeptisk till att Attention och Autism och Aspergerförbundet numera är så fokuserade på rätten att få arbeta och helt verkar ha övergett rätten till sjukersättning. För 10-15 år sen pratades det mycket om utförsäkringar, men nu när det blivit ännu svårare att få sjukersättning verkar funktionshinderrörelsen ha anammat arbetslinjen.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Rapport: Ungas utanförskap riskerar att bli livslångt

Inläggav Timeless » 2021-03-24 11:10:13

Vildsvin skrev:Själv är jag skeptisk till att Attention och Autism och Aspergerförbundet numera är så fokuserade på rätten att få arbeta och helt verkar ha övergett rätten till sjukersättning. För 10-15 år sen pratades det mycket om utförsäkringar, men nu när det blivit ännu svårare att få sjukersättning verkar funktionshinderrörelsen ha anammat arbetslinjen.


Myndigheterna vill inte att vi får ersättning och finner kryphål i lagarna. Vi kostar mycket helt enkelt. Helst ska vi bli hemlösa. Tro mig snart kommer de säga att hemlös är en rimlig levnadsstandard. Just nu drar myndigheterna bort stöd efter stöd trots att vi har rätt till stöd. Helt ska vi försvinna helt. Då kostar vi ju inget. Jag tror att Attention och Aspergerförbundet försöker så gott de kan. Men att det är svårt. Myndigheterna gör det svårare. De gör egna tolkningar i lagarna. Förvränger sanningen lite och hoppas att ingen märker det. Sjukersättningen vi lever på? Vi kan när som helst bli av med den.
Timeless
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2021-02-05
Ort: Stockholm

Rapport: Ungas utanförskap riskerar att bli livslångt

Inläggav Paladinen » 2021-03-24 11:24:47

Timeless skrev:
Vildsvin skrev:Själv är jag skeptisk till att Attention och Autism och Aspergerförbundet numera är så fokuserade på rätten att få arbeta och helt verkar ha övergett rätten till sjukersättning. För 10-15 år sen pratades det mycket om utförsäkringar, men nu när det blivit ännu svårare att få sjukersättning verkar funktionshinderrörelsen ha anammat arbetslinjen.


Myndigheterna vill inte att vi får ersättning och finner kryphål i lagarna. Vi kostar mycket helt enkelt. Helst ska vi bli hemlösa. Tro mig snart kommer de säga att hemlös är en rimlig levnadsstandard. Just nu drar myndigheterna bort stöd efter stöd trots att vi har rätt till stöd. Helt ska vi försvinna helt. Då kostar vi ju inget. Jag tror att Attention och Aspergerförbundet försöker så gott de kan. Men att det är svårt. Myndigheterna gör det svårare. De gör egna tolkningar i lagarna. Förvränger sanningen lite och hoppas att ingen märker det. Sjukersättningen vi lever på? Vi kan när som helst bli av med den.


Du får flytta till Spanien och bli spansk medborgare ,dom har ju infört medborgarlön.

Enskilda personer kan erhålla totalt upp till 12:000 svenska i månaden för ingen mer motprestation än att det står spansk i passet .

Sommaren 2020 inledde Spanien ett försök med basinkomst. Inledningsvis kan basinkomsten uppgå till högst cirka 12 000 kronor i månaden. Den infördes efter att många invånare hamnat i fattigdom på grund av coronaviruspandemin 2019–2021. Basinkomsten ska gå till de mest utsatta och ett grundkrav är att den sökande är mellan 23 och 65 år.


https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Basinkomst_i_Spanien
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Rapport: Ungas utanförskap riskerar att bli livslångt

Inläggav Leibniz » 2021-03-24 16:00:46

Paladinen skrev:Sommaren 2020 inledde Spanien ett försök med basinkomst. Inledningsvis kan basinkomsten uppgå till högst cirka 12 000 kronor i månaden. Den infördes efter att många invånare hamnat i fattigdom på grund av coronaviruspandemin 2019–2021. Basinkomsten ska gå till de mest utsatta och ett grundkrav är att den sökande är mellan 23 och 65 år.


Hah! Något sådant skulle Sverige aldrig göra för sina medborgare. I synnerhet inte för medborgare med nedsatt funktion. Vi är mänsklighetens bottenskrap som ska fördrivas med piskan! Riktigt fin människosyn hos svenska politiker. :shock:
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Rapport: Ungas utanförskap riskerar att bli livslångt

Inläggav LordNelson » 2021-03-24 16:15:28

Många aspergare är väldigt rigida och vägrar helt att anpassa sig men verkar förvänta sig att samhället ska anpassa sig efter dom.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Rapport: Ungas utanförskap riskerar att bli livslångt

Inläggav Vildsvin » 2021-03-24 16:58:06

Paladinen skrev:Du får flytta till Spanien och bli spansk medborgare ,dom har ju infört medborgarlön.

Enskilda personer kan erhålla totalt upp till 12:000 svenska i månaden för ingen mer motprestation än att det står spansk i passet .

Sommaren 2020 inledde Spanien ett försök med basinkomst. Inledningsvis kan basinkomsten uppgå till högst cirka 12 000 kronor i månaden. Den infördes efter att många invånare hamnat i fattigdom på grund av coronaviruspandemin 2019–2021. Basinkomsten ska gå till de mest utsatta och ett grundkrav är att den sökande är mellan 23 och 65 år.


https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Basinkomst_i_Spanien

Den svenska artikeln hänvisar inte till spanskspråkiga källor (förutom ett gammalt förslag från 2012 som det inte blev något med). Läser man spanska Wikipedia får man en annan bild:

Spoiler: visa
"Para solicitar el Ingreso Mínimo Vital existen una serie de requisitos que hay que cumplir:

La edad tiene que estar comprendida entre 23 y 65 años.

La residencia legal tiene que estar en España de forma continuada e ininterrumpida. Esto se tiene que cumplir durante el año anterior a la presentación de la solicitud.

Hay que demostrar que tu situación es de vulnerabilidad económica. Para determinarlo se analizará el nivel de ingresos y el patrimonio de la persona solicitante y de su unidad de convivencia.

Tener solicitadas las prestaciones y pensiones a las que tengas derecho. Aquí no se incluyen los salarios sociales, rentas mínimas de inserción o ayudas similares de cada comunidad autónoma.

Estar dado de alta como demandante de empleo en el SEPE. Tienes un plazo de 6 meses para hacerlo desde el momento de la solicitud.

Si tu edad está entre 23 y 29 años tienes que haber vivido independientemente durante al menos tres años antes del momento de presentar la solicitud."
https://es.wikipedia.org/wiki/Ingreso_m%C3%ADnimo_vital


Man skall alltså ha uttömt andra möjligheter till försörjning och vara inskriven på arbetsförmedlingen. Sökande mellan 23 och 29 måste ha bott självständigt i 3 år, detta är alltså inget sätt för ungdomar att flytta hemifrån.

Liknar mer ett svenskt socialbidrag med corona-bonus än en basinkomst.Jag tror att den svenska mediarapporteringen färgas av personer som vill ha basinkomst och som därför undviker att nämna de faktiskt ganska tuffa villkoren att kvalificera sig. En 25-åring "med särskilda behov" som vill flytta hemifrån skulle nog få mer hjälp i Sverige än i Spanien misstänker jag.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Rapport: Ungas utanförskap riskerar att bli livslångt

Inläggav Petrosian » 2021-03-24 19:23:52

– Rapporten visar varför det är så svårt för den här gruppen att klara av skolan och den visar att en misslyckad skolgång gör det nästan omöjligt att komma ut på arbetsmarknaden. Livet riskerar att bli en ond cirkel och myndighetskontakterna att bli en svår karusell där de unga blir beroende av andras bedömningar av arbetsförmåga och stödbehov, säger Agneta.


Är det bara ett fåtal med autism nivå ett som har arbete? Sätts diagnos utefter oförmåga?
Petrosian
Bannad
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2021-03-20

Rapport: Ungas utanförskap riskerar att bli livslångt

Inläggav Karamell » 2021-03-24 19:49:16

Det borde finnas fler skolor med utbildningar där man får plugga deltid, så även dom stresskänsliga kan utvecklas.
Karamell
 
Inlägg: 3126
Anslöt: 2016-03-28

Rapport: Ungas utanförskap riskerar att bli livslångt

Inläggav Petrosian » 2021-03-24 20:28:33

Karamell skrev:Det borde finnas fler skolor med utbildningar där man får plugga deltid, så även dom stresskänsliga kan utvecklas.


Men är det bara stresskänslighet? Om saker är svåra och övermäktiga så blir man ju stressad.
Petrosian
Bannad
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2021-03-20

Rapport: Ungas utanförskap riskerar att bli livslångt

Inläggav Huggorm » 2021-03-24 20:35:59

"ett fascistiskt förtryck av funktionshindrade"? Det verkar handla om brist på pengar. Vi har en situation i Sverige där allt fler kostar offentliga medel istället för att tillföra pengar till den gemensamma skattkistan, då blir det så. Jag tycker folk skall hålla tyst och vara nöjda när de trots allt får bostad och mat och så vidare betalt av staten, och inte grina efter mer. De flesta av de som det gäller har trots allt själva röstat fram den här regeringen som vräker ut pengar på allt möjligt utom den egna befolkningens behov. Nu senast 150 miljarder i krisstöd till de misskötta länderna i Sydeuropa.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Rapport: Ungas utanförskap riskerar att bli livslångt

Inläggav Karamell » 2021-03-24 20:42:26

Petrosian skrev:
Karamell skrev:Det borde finnas fler skolor med utbildningar där man får plugga deltid, så även dom stresskänsliga kan utvecklas.


Men är det bara stresskänslighet? Om saker är svåra och övermäktiga så blir man ju stressad.
Förstår inte vad du menar.
Karamell
 
Inlägg: 3126
Anslöt: 2016-03-28

Rapport: Ungas utanförskap riskerar att bli livslångt

Inläggav Zia1985 » 2021-03-24 20:44:45

Huggorm skrev:"ett fascistiskt förtryck av funktionshindrade"? Det verkar handla om brist på pengar. Vi har en situation i Sverige där allt fler kostar offentliga medel istället för att tillföra pengar till den gemensamma skattkistan, då blir det så. Jag tycker folk skall hålla tyst och vara nöjda när de trots allt får bostad och mat och så vidare betalt av staten, och inte grina efter mer. De flesta av de som det gäller har trots allt själva röstat fram den här regeringen som vräker ut pengar på allt möjligt utom den egna befolkningens behov. Nu senast 150 miljarder i krisstöd till de misskötta länderna i Sydeuropa.

+1
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Rapport: Ungas utanförskap riskerar att bli livslångt

Inläggav Petrosian » 2021-03-24 20:48:39

Om det krisar sig så finns alltid backupen världens socialbyrå: Sverige.
Petrosian
Bannad
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2021-03-20

Rapport: Ungas utanförskap riskerar att bli livslångt

Inläggav Leibniz » 2021-03-24 20:53:14

Huggorm skrev:"ett fascistiskt förtryck av funktionshindrade"? Det verkar handla om brist på pengar. Vi har en situation i Sverige där allt fler kostar offentliga medel istället för att tillföra pengar till den gemensamma skattkistan, då blir det så. Jag tycker folk skall hålla tyst och vara nöjda när de trots allt får bostad och mat och så vidare betalt av staten, och inte grina efter mer. De flesta av de som det gäller har trots allt själva röstat fram den här regeringen som vräker ut pengar på allt möjligt utom den egna befolkningens behov. Nu senast 150 miljarder i krisstöd till de misskötta länderna i Sydeuropa.


Just den här rapporten handlar mest om barn med autism som nekas stöd i skolan och inte får sina behov tillgodosedda - nu för tiden anses autism mest vara en inbillningssjuka.
Men visst handlar det till syvende och sist om pengar, och man får vad man röstar på.

SIMSALABIM
– SÅ FÖRSVINNER
STÖDET I SKOLAN

Stödet i skolan brister för många elever som har
autism. Hälften klarar inte målen i skolan och
många stannar hemma i långa perioder. Att klaga,
vädja, tjata, anmäla och överklaga har blivit en del
av vardagen för många föräldrar.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in