Har ni råd att åka utomlands?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Vildsvin » 2021-03-15 23:45:50

antonius skrev:
ufo skrev:Hmmm, vet inte.
Vad kostar det att åka utomlands?


om man tankar mopeden full och har med sig en bit limpa som färdkost, så runt 50 riksdaler, om man siktar mot öster från mig sett dvs Finland... 8)

64 kronor hade det kostat mig att ta bussen till närmaste stad i Norge. Men som sagt går den inte nu under pandemin.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav slackern » 2021-03-16 0:59:05

Vildsvin skrev:
antonius skrev:
ufo skrev:Hmmm, vet inte.
Vad kostar det att åka utomlands?


om man tankar mopeden full och har med sig en bit limpa som färdkost, så runt 50 riksdaler, om man siktar mot öster från mig sett dvs Finland... 8)

64 kronor hade det kostat mig att ta bussen till närmaste stad i Norge. Men som sagt går den inte nu under pandemin.


Säkert billigare att lifta, annars får du säkert åka med i bagageutrymmet på någon EU-migrants bil för soppapengar. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Paladinen » 2021-03-16 8:03:25

slackern skrev:
Vildsvin skrev:
antonius skrev:
om man tankar mopeden full och har med sig en bit limpa som färdkost, så runt 50 riksdaler, om man siktar mot öster från mig sett dvs Finland... 8)

64 kronor hade det kostat mig att ta bussen till närmaste stad i Norge. Men som sagt går den inte nu under pandemin.


Säkert billigare att lifta, annars får du säkert åka med i bagageutrymmet på någon EU-migrants bil för soppapengar. :lol:


Mmmm det är ju rena drömmen att få ligga i bagaget på Bogdans gammla Lada som läcker in avgaser medans Bogdan kör över gränsen till Norge
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav antonius » 2021-03-16 9:47:50

slackern skrev:
Vildsvin skrev:
antonius skrev:
om man tankar mopeden full och har med sig en bit limpa som färdkost, så runt 50 riksdaler, om man siktar mot öster från mig sett dvs Finland... 8)

64 kronor hade det kostat mig att ta bussen till närmaste stad i Norge. Men som sagt går den inte nu under pandemin.


Säkert billigare att lifta, annars får du säkert åka med i bagageutrymmet på någon EU-migrants bil för soppapengar. :lol:


När vi var barn brukade vi "honka" in till staden, det innebar att man åkte på skosulorna bakom sopbilen eller bussen vintertid med isbelagda gator, tror inte iofs att sulorna hade klarat ända till Finland. En del flickor och även en del pojkar, brukade lifta med långtradare till Sthlm, från Paltzerian i Piteå (känt fik för chaffisar och resande), de sägs betalat in natura, men jag har inte provat själv så jag vet inte...[inte ressugen smajly]
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav ufo » 2021-03-17 23:09:26

50-100 kronor lät väldigt billigt.
Enligt SJ kostar det mig 500:-(Jag bor långt ifrån gränsen) enkel resa.
Går säkert pruta ner om man tittar på bussar osv...
Så 500 ToR blir nog en rimlig budget.

Så svaret på topic får bli: Ja men jag har inte tid.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Karamell » 2021-03-22 15:04:52

Jag mailade sossarna och frågade om dom vill höja sjukpensionen. Det här är svaret jag fick:


Riksdagen har på regeringens förslag höjt garantipensionen och bostadstillägget från den 1 januari 2020. Det är en satsning som riktar sig till dem med de allra lägsta pensionerna. Nu behöver pensionen stärkas för alla som haft ett långt yrkesliv i vanliga yrken men som ändå inte får så väldigt mycket mer än grundskyddsnivån.

Storleken på inkomstpensionstillägget, som införs i september i år, beror på storleken på den allmänna pensionen och hur länge man har arbetat. Den högsta nivån på 600 kronor per månad får personer med en inkomstgrundad allmän pension mellan 11 000 och 14 000 kronor. Men även personer med lägre och högre pensioner kan få del av tillägget, om än på en lägre nivå.

Den som har en inkomstgrundad allmän ålderspension mellan 11 000 – 14 000 kronor per månad har rätt till maximalt pensionstillägg om 600 kronor per månad (kräver dock att man också har det antal arbetsår som krävs).

Den som har mellan 9 000 – 11 000 kronor i månaden i inkomstgrundad allmän ålderspension har rätt till ett pensionstillägg mellan 25 – 575 kronor per månad (högre förmån ju närmare 11 000 kronor man har i pension).

Även den som har mellan 14 000 – 17 000 kronor i månaden i inkomstgrundad allmän ålderspension har rätt till ett pensionstillägg mellan 25 – 575 kronor per månad (högre förmån ju närmare 14 000 kronor man har i pension).
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav slackern » 2021-03-22 15:20:17

Karamell skrev:Jag mailade sossarna och frågade om dom vill höja sjukpensionen. Det här är svaret jag fick:


Med tanke på din frågeställning och det svar du fick så tror jag att dom missförstod din fråga i och med att det heter sjukersättning i dagsläget. Så om jag vore dig skulle jag använda mig utav den korrekta termen Sjukersättning.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Julianus » 2021-03-22 18:29:55

ShakeItOut skrev:
Julianus skrev:
Så det går att prioritera, men det är upp till var och en helt enkelt. Jag skriver bara att det går att lägga undan slantar, 1000 kronor borde inte vara nåt problem. Jag har inga problem att lägga undan slantar varje månad.


Nej, alla kan faktiskt inte spara 1000 kr. Eller knappt små summor som oftast äts upp när de måste betala något som verkligen behövs. Du kan ha låga utgifter och en inkomst som du klarar det på men man kan inte förutsätta att alla kan spara för en själv kan. Att äta utelunch 4 gånger i månaden är lyx. Att kunna spara 1000 kr i månaden är ett privilegium som många gärna hade haft för att få känna sig säkrad med en buffert. Sparande är jättebra men att förutsätta att alla kan är inte okej.


Kan inte göra nåt annat än att bara beklaga över hur du tolkar min formulering.
Har inte skrivit nånstans i tråden att "alla kan spara 1000 kronor".
Vad jag skrev handlade om prioriteringsfråga och ingenting annat. Oförutsedda utgifter är såklart oundvikligt, det håller jag absolut med om. Kan säga såhär att jag har inte låga utgifter och min inkomst är också låg, men jag klarar mig ekonomiskt. När alla räkningar är betalda så finns det pengar över och de lägger jag över till sparande naturligtvis.

Du får kalla det privilegium men jag gör inte det, i mina ögon är det en prioriteringsfråga.
Återigen, jag beklagar över din tolkning av mitt inlägg.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Kidzi » 2021-03-22 20:35:12

Finns ju de som låter barnen äta sig mätta på skolmaten, sedan får de inte mer. Själva äter de pizza, röker och åker utomlands.

Det är ju också en prioritering.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Karamell » 2021-03-22 23:03:02

slackern skrev:
Karamell skrev:Jag mailade sossarna och frågade om dom vill höja sjukpensionen. Det här är svaret jag fick:


Med tanke på din frågeställning och det svar du fick så tror jag att dom missförstod din fråga i och med att det heter sjukersättning i dagsläget. Så om jag vore dig skulle jag använda mig utav den korrekta termen Sjukersättning.
Ja, jag hann inte läsa det ordentligt förns nu. Dom borde dock förstått att sjukpension inte är samma som åkderspension.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Julianus » 2021-03-23 0:34:32

Kidzi skrev:Finns ju de som låter barnen äta sig mätta på skolmaten, sedan får de inte mer. Själva äter de pizza, röker och åker utomlands.

Det är ju också en prioritering.


Isåfall är det själv valt och det drabbar barnen, tyvärr.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Verre » 2021-03-23 9:36:14

Har väl råd, men finner ingen längtan eller lust att resa utomlands.. Inget av intresse.. :-| Känns bara som ett besvärligt projekt att ta sig utomlands.. Mycket att tänka på och så..
Verre
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2021-02-27

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Karamell » 2021-03-23 10:50:19

Karamell skrev:Ja, jag hann inte läsa det ordentligt förns nu. Dom borde dock förstått att sjukpension inte är samma som åkderspension.
* ålderspension
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Paladinen » 2021-03-23 11:11:29

Allt i livet är prioriteringar.

Man kan välja att bo i en 20kvm lägenhet med kokvrå för 2000 kr i månaden ,inte ha internet , inte ha några streaming tjänster , ha kontantkort ist för mobilabonnemang, äta billig mat , bara dricka kranvatten, gå överallt ist för att ta bussen osv och på så sätt spara in pengar som man kan lägga i en resekassa.

Sedan är frågan om man vill leva på det sättet allt handlar om vad man prioriterar.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Julianus » 2021-03-23 13:28:15

Jo, självklart är det så.

Det är upp till var och en, alla beslut man tar påverkar ens liv och det säger ju sig självt.
Gör man så, är det en massa pengar som sparas in. Men vill man leva så, är en annan sak.
Det är nog inte optimalt att "gå överallt istället för bussen".
Bor du 5 mil från jobbet t.ex, ska du gå hela vägen?
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Kahlokatt » 2021-03-23 14:19:07

Beror väl på, jag har råd att åka till t.ex Helsingfors, men inte till Karibien. Åas skulle jag faktiskt hellre åka till Helsingfors...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Paladinen » 2021-03-23 14:22:59

Julianus skrev:Jo, självklart är det så.

Det är upp till var och en, alla beslut man tar påverkar ens liv och det säger ju sig självt.
Gör man så, är det en massa pengar som sparas in. Men vill man leva så, är en annan sak.
Det är nog inte optimalt att "gå överallt istället för bussen".
Bor du 5 mil från jobbet t.ex, ska du gå hela vägen?


Ja så är det ju man måste ju vara realistisk och jag lever hellre ett hyfsat liv här hemma än åker utomlands för 20-30:000 en gång per år och får leva i fattigdom resten av året
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav slackern » 2021-03-23 14:27:06

Paladinen skrev:Allt i livet är prioriteringar.

, ha kontantkort ist för mobilabonnemang,

Sedan är frågan om man vill leva på det sättet allt handlar om vad man prioriterar.


Helt ärligt tror jag att abonnemanget jag har helt klart prisvärt betalar 99 kr/månad och har fri samtal i Sverige och fria SMS världen över och 4 GB data. Hur ofta måste man fylla på ett kontantkort och hur mycket kan man ringa messa?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Karamell » 2021-03-23 14:29:08

Paladinen skrev:Allt i livet är prioriteringar.

Man kan välja att bo i en 20kvm lägenhet med kokvrå för 2000 kr i månaden ,inte ha internet , inte ha några streaming tjänster , ha kontantkort ist för mobilabonnemang, äta billig mat , bara dricka kranvatten, gå överallt ist för att ta bussen osv och på så sätt spara in pengar som man kan lägga i en resekassa.

Sedan är frågan om man vill leva på det sättet allt handlar om vad man prioriterar.

Jo, men nu är du lite naiv. Vem vill leva utan internet och tänk om det är för långt att gå eller cykla till "jobbet"/DV osv.
Senast redigerad av Karamell 2021-03-23 14:29:32, redigerad totalt 1 gång.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Julianus » 2021-03-23 14:29:25

Paladinen skrev:
Julianus skrev:Jo, självklart är det så.

Det är upp till var och en, alla beslut man tar påverkar ens liv och det säger ju sig självt.
Gör man så, är det en massa pengar som sparas in. Men vill man leva så, är en annan sak.
Det är nog inte optimalt att "gå överallt istället för bussen".
Bor du 5 mil från jobbet t.ex, ska du gå hela vägen?


Ja så är det ju man måste ju vara realistisk och jag lever hellre ett hyfsat liv här hemma än åker utomlands för 20-30:000 en gång per år och får leva i fattigdom resten av året


Precis, man måste vara realistisk och där har du en poäng :)
Ja, vill du det så är det ditt val. Det är helt och hållet du som bestämmer.
Det kostar väl inte så mycket för en utlandsresa, eller? :-)063
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Paladinen » 2021-03-23 14:31:47

slackern skrev:
Paladinen skrev:Allt i livet är prioriteringar.

, ha kontantkort ist för mobilabonnemang,

Sedan är frågan om man vill leva på det sättet allt handlar om vad man prioriterar.


Helt ärligt tror jag att abonnemanget jag har helt klart prisvärt betalar 99 kr/månad och har fri samtal i Sverige och fria SMS världen över och 4 GB data. Hur ofta måste man fylla på ett kontantkort och hur mycket kan man ringa messa?


Ingen aning , jag har inte haft kontantkort på flera år men jag hade en kompis som fyllde på sitt kontantkort med 100 kr och sedan kunde han ha det tills giltighetstiden löpte ut. Hans filosofi kring det hela var att vill ni mig nått eller vill umgås med mig så ringer ni mig.

Jag betalar 195 kr och har fria samtal inom Sverige , fria sms världen över och 60 GB data i månaden , jag tecknade nytt avtal när dom körde en kampanj att man fick dubbel surfmängd
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Julianus » 2021-03-23 14:33:17

slackern skrev:
Paladinen skrev:Allt i livet är prioriteringar.

, ha kontantkort ist för mobilabonnemang,

Sedan är frågan om man vill leva på det sättet allt handlar om vad man prioriterar.


Helt ärligt tror jag att abonnemanget jag har helt klart prisvärt betalar 99 kr/månad och har fri samtal i Sverige och fria SMS världen över och 4 GB data. Hur ofta måste man fylla på ett kontantkort och hur mycket kan man ringa messa?


Jag har kontantkort och det fungerar alldeles utmärkt :-)Happy
Betalar 195:- i månaden, fria sms, fria samtal och 10 GB data.
Slippa dyra telefonräkningar. En fd vän fick 10.000:- i räkning, hans föräldrar var inte glada :wink:
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav slackern » 2021-03-23 14:33:26

Karamell skrev:
Paladinen skrev:Allt i livet är prioriteringar.

Man kan välja att bo i en 20kvm lägenhet med kokvrå för 2000 kr i månaden ,inte ha internet , inte ha några streaming tjänster , ha kontantkort ist för mobilabonnemang, äta billig mat , bara dricka kranvatten, gå överallt ist för att ta bussen osv och på så sätt spara in pengar som man kan lägga i en resekassa.

Sedan är frågan om man vill leva på det sättet allt handlar om vad man prioriterar.

Jo, men nu är du lite naiv. Vem vill leva utan internet och tänk om det är för långt att gå eller cykla till jobbet osv.


Inga som helst problem du kan ju köpa en elcykel och få statligsubvention, dessutom får du motion på köpet du kan ju ställa in vilket motstånd hjälp du vill ha på en elcykel, men kan ju vara trevligt att komma fram till jobbet fräsch så då kan man ju ställa in att elmotorn sköter det mesta utav trampandet och sedan när man ska hem kan man ju cykla utan den och drypa utav svett eller vara lat och låta elmotorn sköta det mesta, fast då får man ju inte motionen och viktnedgången som bonus.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Paladinen » 2021-03-23 14:34:23

Julianus skrev:
Paladinen skrev:
Julianus skrev:Jo, självklart är det så.

Det är upp till var och en, alla beslut man tar påverkar ens liv och det säger ju sig självt.
Gör man så, är det en massa pengar som sparas in. Men vill man leva så, är en annan sak.
Det är nog inte optimalt att "gå överallt istället för bussen".
Bor du 5 mil från jobbet t.ex, ska du gå hela vägen?


Ja så är det ju man måste ju vara realistisk och jag lever hellre ett hyfsat liv här hemma än åker utomlands för 20-30:000 en gång per år och får leva i fattigdom resten av året


Precis, man måste vara realistisk och där har du en poäng :)
Ja, vill du det så är det ditt val. Det är helt och hållet du som bestämmer.
Det kostar väl inte så mycket för en utlandsresa, eller? :-)063


Beror sig på vart du skall åka, mina polare åkte till Asien innan covid och det kostade 20:000 tur och retur i bara flygbiljett sedan tillkommer hotell ,nöjen bärs , mat osv när man är där. Tror dom brände runt 40:000 per skalle
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in