"Tunna blå linjen" - en verklighetstrogen polisserie på svt

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

"Tunna blå linjen" - en verklighetstrogen polisserie på svt

Inläggav Alien » 2021-03-22 20:09:34

Polisserier har man ju sett i massor, men då handlar det om poliser som ska försöka lösa väldigt grova brott, typ få fatt en seriemördare. Men den här skildrar polisens vardag.

Vi möter några poliser i Malmö, deras slitiga vardag och de ständiga svårigheterna med att hålla isär jobbet och privatlivet. Sara är idealistisk, kristen och nyutexaminerad polis. Hon paras ihop med Magnus, som är stenhård och cynisk. Saras godtrogenhet prövas när hon erbjuder personligt stöd till en ung tjej. Jesse och Leah är båda rutinerade och ambitiösa men har båda problem på hemmaplan. De får annat att tänka på när de skickas ut att leta efter en försvunnen flicka och en afghansk flyktingpojke. I rollerna: Amanda Jansson, Oscar Töringe, Gizem Erdogan, Per Lasson m.fl. Regi: Sanna Lenken.

https://www.svtplay.se/tunna-bla-linjen ... 1-29551564

Är det någon annan som följt serien? Vad tyckte ni?

Jag tror iaf inte att de får så många nya sökande till Polishögskolan av serien.

Den påminner om den 40 år gamla amerikanska serien Spanarna på Hill Street. Chefen där avslutade alltid "morgonsamlingen" med ordet "Be careful out there". Samma sak här.

Men jag tycker det är något som fattas i titeln, vill säga "Den tunna blå linjen". Den linje som ska skydda vanliga medborgare från brottsligheten
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Tunna blå linjen" - en verklighetstrogen polisserie på svt

Inläggav Alien » 2021-03-22 20:28:58

Verkligheten trängde sig på under inspelningen.

Under sommaren 2019 spelades scenen som inleder tv-serien in. Scenen skildrar ett bråk mellan ungdomar som slåss i en livsmedelsbutik i södra Sofielund.

”Blod i ansiktet”
När filmteamet på eftermiddagen kom till platsen för att förbereda scenen satt en grupp män i närheten, något som Magasinet Filter var först med att berätta om.

– Det hade ingenting med oss att göra men det var någonting som kändes hotfullt. När vi hade kommit längre på kvällen och kommit i gång med att filma utbröt ett jättestort slagsmål där på gatan, det var så stort. Plötsligt kom någon springande med blod i ansiktet genom vår inspelning och så såg man en pistol, det eskalerade väldigt snabbt, säger producenten Martin Persson till Kvällsposten.

”Obehagligt”
Trots att filmteamet inte var måltavla var situationen så pass hotfull att inspelningen fick avbrytas. Alla skådespelare och arbetare fördes omedelbart i säkerhet.

Ingen av personerna som arbetade med filmen den dagen skadades.

– Det var väldigt obehagligt, vi fick evakuera helt och hållet. Polisen var då på plats men hade inte kontroll över läget. Tanken var att vi skulle dit och filma igen dagen efter men då bestämde jag på natten att vi inte kan fortsätta spela in där då det var så pass osäkert, säger Martin Persson.

Dagens efter slagsmålet inträffade en skottlossning i närheten av platsen.

– Det stod något om att det sköts mot en bil med ett barn och en man i, så det var rätt beslut att flytta från platsen, säger Martin Persson.
https://www.expressen.se/kvallsposten/g ... n-i-malmo/

De flesta pratar skånska, det bidrar till det verklighetstrogna. "Rara Sara" är iofs från Umeå så hon behöver inte prata skånska.

Jag gillar också tweetsen, fast jag har svårt att läsa dem. Men de visar vad "vanligt folk" tycker. Ofta missförstår de det mesta och dissar helt orättvist polisen
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Tunna blå linjen" - en verklighetstrogen polisserie på svt

Inläggav Kahlokatt » 2021-03-22 21:20:35

Jag har följt den och tycker att den var väldigt bra. Ingen förskönande bild, utan trovärdigt. En del berättelser fick jag ont i magen av,
Spoiler: visa
speciellt den med kvinnan som blev ihjälslagen av sin man, det var nästan FÖR hemskt.


Att de avslutade morgonsamlingarna med samma ord som i Spanarna på Hill Street tror jag är en medveten "blinkning."
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

"Tunna blå linjen" - en verklighetstrogen polisserie på svt

Inläggav nescio » 2021-03-22 21:36:06

Den är dålig. Jag slutade titta. Tid läggs på polisernas ointressanta privata relationer. Poliserna är mesiga och går inte nog hårt fram mot buset. Jag blir bara irriterad. Att de pratar skånska gör att det är svårt att förstå vad de säger. Jag måste sätta på textningen.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

"Tunna blå linjen" - en verklighetstrogen polisserie på svt

Inläggav Verre » 2021-03-22 21:42:31

För mig föll denna serie verkligen i smaken. Trovärdig, spännande och gripande. Hoppas det nu blir fler säsonger.
Verre
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2021-02-27

"Tunna blå linjen" - en verklighetstrogen polisserie på svt

Inläggav Kahlokatt » 2021-03-22 21:58:06

nescio skrev:Den är dålig. Jag slutade titta. Tid läggs på polisernas ointressanta privata relationer. Poliserna är mesiga och går inte nog hårt fram mot buset. Jag blir bara irriterad. Att de pratar skånska gör att det är svårt att förstå vad de säger. Jag måste sätta på textningen.


Jag kör också med textning.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

"Tunna blå linjen" - en verklighetstrogen polisserie på svt

Inläggav LordNelson » 2021-03-22 22:30:53

Alien skrev:Är det någon annan som följt serien? Vad tyckte ni?

Bra. Tror inte jag sett alla avsnitt. Ibland är det så realistiskt och bra att jag inte orkar se.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

"Tunna blå linjen" - en verklighetstrogen polisserie på svt

Inläggav Alien » 2021-03-22 23:08:01

Det blir en säsong 2!

Ett större och mer övergripande tema.

Nya rollfigurer – bland annat två polisaspiranter.

Efter tittarsuccén med första säsongen: det här är lite av vad som väntar i ”Tunna blå linjen” säsong 2.

”Nu när vi vet att det blir en säsong 2 kan jag säga att jag ser slutet på episod 10 som en mittpunkt och inte ett slut”, skriver upphovskvinnan och huvudförfattaren Cilla Jackert i ett mejl och berättar mer.
https://www.expressen.se/noje/premium/s ... jen-i-svt/

Resten är dold bakom en betalvägg. Men jag behöver inte veta mer, jag är nöjd med att den fortsätter.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Tunna blå linjen" - en verklighetstrogen polisserie på svt

Inläggav atoms » 2021-03-22 23:14:43

Såg första avsnittet och tyckte tweetsen var så jävla jobbiga, bara skit på långa spön - som Lasse Strömstedt uttryckte det. Sedan har jag bara orkat se enstaka avsnitt.

Jag ger serien 8½ poäng av 10 möjliga, på världsbasis.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

"Tunna blå linjen" - en verklighetstrogen polisserie på svt

Inläggav Alien » 2021-03-23 0:07:01

Kahlokatt skrev:Att de avslutade morgonsamlingarna med samma ord som i Spanarna på Hill Street tror jag är en medveten "blinkning."
Ja, det är säkert så. Hittade detta:

I ett gammalt citat som har snurrat runt på nätet beskrevs Cilla Jackerts ”Tunna blå linjen” som ”en svensk hommage” till just ”Hill Street blues”.

Nu har SVT övergett den formuleringen – men för att beskriva tonen i den här serien är den ändå inte så tokig.

För det här är en serie om poliser vars sort vi inte riktigt har sett på svenska förut – trots tv-snutar på längden och tvären. Den kan inte kallas för en kriminalare, utan är snarare en urban samtidsberättelse. En trovärdig skildring av polisers harvande vardag, och ett stökigt och ganska besvärligt stadsporträtt som, åtminstone för en utomstående, ofta känns utmattande och deprimerande, men även har plats för värme, kärlek och hopp som ger nödvändiga nyanser.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... berattelse
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Tunna blå linjen" - en verklighetstrogen polisserie på svt

Inläggav Alien » 2021-03-23 0:17:15

Redan i första avsnittet förstod man att Sara snart skulle bli av med sin troskyldiga lust att hjälpa och kanske också sin kristna tro.

Det framgår också tydligt att där andra instanser brister får polisen gripa in. Som t ex psykvården.

Spoiler: visa
Som med killen som skrämde sin egen farmor så att hon inte orkade med honom längre. Polisen körde honom till psyket och trodde att de skulle ta hand om honom. Men snart kommer att nytt larm, han har hällt bensin på sig och står med en tändare och hotar att tända eld på sig. Sara pratar med honom och lyckas ta tändaren ifrån honom. Till psyket igen. Men läkaren där säger att han bara vill ha uppmärksamhet. Nytt larm igen, psyket har släppt iväg honom och nu har han klättrat upp och hotar att kasta sig ned. Han vill bara prata med Sara. Magnus klättrar fram till honom (med risk för sitt liv) och försöker övertala honom att låta bli. Men han kastar sig ner. Dör inte men blir troligen förlamad för resten av livet. Nu hamnar han på ett vanligt sjukhus iaf.


Men som tittare undrar man hur usel psykvården och hur okunniga och känslokalla personalen är. Varför behöll de inte honom första gången? Har de order att ta in så få patienter som möjligt, helst inga alls? Kanske behövs en serie om dem som jobbar på psyket också.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Tunna blå linjen" - en verklighetstrogen polisserie på svt

Inläggav Kahlokatt » 2021-03-23 0:27:40

Jag undrade varför de bara släppte berättelsen
Spoiler: visa
med eleven som hotade andra med ett svärd och berättade att han var mobbad och inte orkade leva. Varför hände inget mer där?


Psykvården har typ noll resurser. När jag kom in med panikångest fick jag prata lite, sen gav de mig två Sobril och skickade hem mig. Andra gången hotade jag med att skada mig själv; då tog de in mig. Men allt som händer är att man får piller. Jag åkte hem efter tre-fyra dygn.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

"Tunna blå linjen" - en verklighetstrogen polisserie på svt

Inläggav Alien » 2021-03-23 0:58:07

Men så är det ju alltid, vare sig det handlar om personal på akuten el poliser. Så fort deras jobb är över med ett fall så släpper författaren det och går över till nästa fall. Och så är det ju för poliserna i verkligheten också. Det händer något nytt hela tiden, man har inte tid att tänka på vad som hänt. Tänker man och känner för mycket orkar man nog inte jobba kvar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Tunna blå linjen" - en verklighetstrogen polisserie på svt

Inläggav Karamell » 2021-03-23 10:51:55

Tröttnade snabbt på det dåliga filmandet så följde inte den.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

"Tunna blå linjen" - en verklighetstrogen polisserie på svt

Inläggav DIProgan » 2021-03-25 1:29:43

Mycket uppfriskande med en serie som visar poliser som människor. Många poliser verkar ju ge tummen upp till trovärdigheten också så. Kritiken jag sett handlade om att inget arbetspass är så fullpackat som de har det men det hoppas jag de flesta förstår. Ser fram emot sässong 2.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Återgå till Intressanta intressen



Logga in