Om det motoriska minnet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Om det motoriska minnet

Inläggav Kentarou » 2021-03-17 14:36:12

Jag är uppvuxen i Göteborg och när jag var ung så fanns det något som hette DAMP.

”DAMP (’Deficits in Attention, Motor control and Perception‘) beskriver brister i uppmärksamhet, motorik och perception. Begreppet är en undergrupp till ADHD och lanserades i Sverige av professor Christopher Gillberg (Kärfve. 2000; Gillberg, 2005).“


Jag ser diagnoser på samma sätt jag ser på grammatik, det vill säga verktyg eller konstruktioner som beskriver fenomen. Anledningen att det finns konstruktioner är att man kan använder dem till interventioner. Så bara för att de inte använder DAMP idag så finns det många patienter som har motoriska svagheter. Idag så kanske dyspraxi används för patienter med motoriska svagheter.

Om det är någon som har högt förtroende till mig så kan den personen be mig om återkoppling av ett arbete i skolan. Då kan jag använda verktyget grammatik för att exempelvis visa att dem som är objektform ska vara subjektsform (de).

Man kan läsa om olika diagnoser på exempelvis hemsidan för ’Autism- och Asperger förbundet‘, de refererar till amerikanska psykiatrisällskapet samt Världshälsoorganisationen men de skriver aldrig om motoriken.

Det fin motoriska minnet används till exempelvis att skriva på maskin, jag tror att skillnaden på det fin kontra grov motoriska är vilka lemmar som används av operationen. Det finns operationer som kräver väldig stor precision som exempelvis elektroniska spel, I genren fighterspel så kan man ha en lucka på ungefär 17 ms att trycka på kontrollen, ett bättre sätt att beskriva det är att det är färre än två hundradelar av en sekund på att utföra operationen.

Jag tror att jag måste komma in i en zon för att använda det fin motoriska minnet, om jag ska tala så låtsas tala så jag kan komma in i zonen. Om jag ska skriva på maskin så låtsas jag skriva för att komma in i zonen. Jag menar att exempelvis om du ska spela gitarr så kan du spela ’air guitar‘ innan. Jag tror att den handlingen att spela gitarr är en blandning mellan fin- och grovmotoriska minnet.

I framtiden så hoppas jag att kan komma in i zonen genom att endast använda min mentala kraft.

Jag får inte arbeta för den svenska krigsmakten och jag har även inte dansat, så jag har inte så stor erfarenhet av det grovmotoriska minnet.

Jag ser fram emot att läsa era erfarenheter och kommentarer.

Källor:

http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf

https://www.autism.se/diagnoskriterier%5E2

Artiklar om ämnet:

https://www.spectrumnews.org/news/motor ... adulthood/

https://www.specialnest.se/forskning/mo ... s-spadbarn
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Om det motoriska minnet

Inläggav Kidzi » 2021-05-10 20:35:29

Jag har aldrig fattat varför det finns så olika sätt att röra sig. Jag är helt dum i huvudet på bollsport. Men kastar någon något åt mig och säger Fånga! utan att jag hinner reagera, då är jag ruskigt grym på att fånga. Folk blir förvånade och det blir jag med. Samma om man får spela TV-spel med en öl i kroppen. Då kan jag bara köra på, och jag tänker inte. Annars så tänker jag först, tänker sedan på att jag tänker, märker att det tar tid, sedan handlar jag. Då har det redan gått åt pipan. Men nu är det lite bättre, och innan dess tror jag också det var lite bättre, men en period med ännu värre fungerande.

Jag skulle fånga en liten katt som skulle hoppa där den inte skulle och jag vet att jag reflekterade på att jag borde göra något men för att jag tänkte först hann jag inte reagera och katten råkade slå sig lite i huvudet.

I vissa sammanhang kan jag snubbla på mig själv, i andra ha läskigt bra balans.

Jag fattar verkligen inte hur jag kan vara så otroligt dålig och ha sådant oflyt och dålig motorik, när jag med flyt kan ha bra motorik. Det känns som fan då är det min hjärna som bara blockerar mig och lurar mig till klantighet. Är det att man övertänker eller sitter inte hela ledningen ihop så det blir avbrott?

Har man samma mentala oflyt kanske det är det som är aspergern? Jag tror det.
Kidzi
 
Inlägg: 5545
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in