Fick inte bli brandman pga ADHD

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav WallE » 2021-03-14 17:48:58

ufo skrev:Hur fick dom reda på att han hade diagnoser?


Undrar också det.
WallE
Bannad
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2020-12-20

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav slackern » 2021-03-14 17:54:52

WallE skrev:
ufo skrev:Hur fick dom reda på att han hade diagnoser?


Undrar också det.


Det står i startinlägget.

Beskedet från myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) var att han med hänvisning till Arbetsmiljöverkets föreskrifter – AFS 2019:3 - Medicinska kontroller i arbetslivet
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav Dalaberger » 2021-03-14 19:28:54

slackern skrev:
WallE skrev:
ufo skrev:Hur fick dom reda på att han hade diagnoser?


Undrar också det.


Det står i startinlägget.

Beskedet från myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) var att han med hänvisning till Arbetsmiljöverkets föreskrifter – AFS 2019:3 - Medicinska kontroller i arbetslivet

Det är föreskrifter, jag tror att de menar att han självt måste ha svarat att han har dessa diagnoser. Jag tror inte arbetsgivare har rätten att gräva i läkarjournaler på eget bevåg.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav slackern » 2021-03-14 20:07:39

Dalaberger skrev:
slackern skrev:
WallE skrev:

Undrar också det.


Det står i startinlägget.

Beskedet från myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) var att han med hänvisning till Arbetsmiljöverkets föreskrifter – AFS 2019:3 - Medicinska kontroller i arbetslivet

Det är föreskrifter, jag tror att de menar att han självt måste ha svarat att han har dessa diagnoser. Jag tror inte arbetsgivare har rätten att gräva i läkarjournaler på eget bevåg.


För att få anställning måste vederbörande genomgå en medicinsk kontroll, där undersöks både din psykiska och fysiska hälsa ljuger du så kan du nog råka rätt illa ut rent juridiskt skulle jag kunna tänka mig. Sedan kan vi ju ta reda på vad föreskrifter betyder.

fö`reskrift substantiv ~en ~er
före|­skrift·en
●instruktion som måste följas
JFRbud 1befallningbestämmelse 1

https://svenska.se/so/?id=15439&pz=7
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav Dalaberger » 2021-03-14 21:17:37

slackern skrev:
Dalaberger skrev:
slackern skrev:
Det står i startinlägget.


Det är föreskrifter, jag tror att de menar att han självt måste ha svarat att han har dessa diagnoser. Jag tror inte arbetsgivare har rätten att gräva i läkarjournaler på eget bevåg.


För att få anställning måste vederbörande genomgå en medicinsk kontroll, där undersöks både din psykiska och fysiska hälsa ljuger du så kan du nog råka rätt illa ut rent juridiskt skulle jag kunna tänka mig. Sedan kan vi ju ta reda på vad föreskrifter betyder.

fö`reskrift substantiv ~en ~er
före|­skrift·en
●instruktion som måste följas
JFRbud 1befallningbestämmelse 1

https://svenska.se/so/?id=15439&pz=7

Det lönar sig att vara oärlig i samhället, det här är nog inget undantag. Ja, du kanske blir av med jobbet i efterhand och lite böter. Men för att få sitt drömjobb och motbevisa dessa dömande myndigheter, det kan det va värt.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav ufo » 2021-03-14 23:22:39

slackern skrev:För att få anställning måste vederbörande genomgå en medicinsk kontroll, där undersöks både din psykiska och fysiska hälsa ljuger du så kan du nog råka rätt illa ut rent juridiskt skulle jag kunna tänka mig.
Nu tror jag dig inte.
Om man genomgår de där testerna så finns ju inget intresse i ens journaler.

Att inte kunna förstå läkarspråket i ens journaler, och ha ännu svårare att kunna återberätta till en arbetsgivare är inte brottsligt.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav slackern » 2021-03-14 23:32:28

ufo skrev:
slackern skrev:För att få anställning måste vederbörande genomgå en medicinsk kontroll, där undersöks både din psykiska och fysiska hälsa ljuger du så kan du nog råka rätt illa ut rent juridiskt skulle jag kunna tänka mig.
Nu tror jag dig inte.
Om man genomgår de där testerna så finns ju inget intresse i ens journaler.

Att inte kunna förstå läkarspråket i ens journaler, och ha ännu svårare att kunna återberätta till en arbetsgivare är inte brottsligt.


Om dom har diagnostiserats med ADHD och "företagsläkaren" frågar vederbörande om dom har några NPF som T.ex Adhd eller autism och personen svarar nej så måste dom ju vara IQ fiskmås.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav ufo » 2021-03-14 23:59:45

slackern skrev:Om dom har diagnostiserats med ADHD och "företagsläkaren" frågar vederbörande om dom har några NPF som T.ex Adhd eller autism och personen svarar nej så måste dom ju vara IQ fiskmås.
Möjligt, men det är fortfarande inte brottsligt att vara korkad. :mrgreen:
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav slackern » 2021-03-15 0:02:52

ufo skrev:
slackern skrev:Om dom har diagnostiserats med ADHD och "företagsläkaren" frågar vederbörande om dom har några NPF som T.ex Adhd eller autism och personen svarar nej så måste dom ju vara IQ fiskmås.
Möjligt, men det är fortfarande inte brottsligt att vara korkad. :mrgreen:


Men det finns säkert rättsfall eller lagar där det framkommer vad som gäller om man ljuger vid en läkarkontroll för att utfärda ett lämplighetesintyg för att få utföra yrket.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav Karamell » 2021-03-15 0:06:11

Fan vad jag hatar fördomar.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav ufo » 2021-03-15 0:06:30

slackern skrev:Men det finns säkert rättsfall eller lagar där det framkommer vad som gäller om man ljuger vid en läkarkontroll för att utfärda ett lämplighetesintyg för att få utföra yrket.
Upp till bevis.
Jag tvivlar på att du kan hitta något.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav slackern » 2021-03-15 0:17:24

ufo skrev:
slackern skrev:Men det finns säkert rättsfall eller lagar där det framkommer vad som gäller om man ljuger vid en läkarkontroll för att utfärda ett lämplighetesintyg för att få utföra yrket.
Upp till bevis.
Jag tvivlar på att du kan hitta något.


Jag har aldrig påstått att det är så, jag har bara sagt att jag kan tänka mig att det är så, därför behöver jag inte lägga fram några bevis som styrker det jag tror. Om du har varit aktiv här under dom senaste 10 åren så vet du att om jag hävdar något så kommer jag alltid med källor på det som styrker det jag hävdar, när jag skriver tror behöver jag inte bevisa ett skit.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav slackern » 2021-03-15 0:48:52

slackern skrev:
ufo skrev:
slackern skrev:Men det finns säkert rättsfall eller lagar där det framkommer vad som gäller om man ljuger vid en läkarkontroll för att utfärda ett lämplighetesintyg för att få utföra yrket.
Upp till bevis.
Jag tvivlar på att du kan hitta något.


Jag har aldrig påstått att det är så, jag har bara sagt att jag kan tänka mig att det är så, därför behöver jag inte lägga fram några bevis som styrker det jag tror. Om du har varit aktiv här under dom senaste 10 åren så vet du att om jag hävdar något så kommer jag alltid med källor på det som styrker det jag hävdar, när jag skriver tror behöver jag inte bevisa ett skit.


Men det kan säkert falla under osant intygande, men nu har inte jag någon juristexamen så det är bara något jag spekulerar om.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in