Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav Heidi79 » 2021-03-04 13:55:22

Fått höra e man inte ska. Därför det inte ett jobb vara asperger.

Å det inte står i annonsen det ledigt jobb till vara asperger.. Kan typ stå det ledigt jobb till vara ingeniör.

Innan fick sjuk pension fick på NAV kurs. Lära skriva cv å jobb ansökan. Å da sa dom det. Att man inte ska. Å att det e därför.

Nav e norska FK.. ifall inte vet.
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav ullstrumpan » 2021-03-04 14:16:24

jsmith skrev:Jag tycker att det borde finnas något bidrag man kan få utan att anstränga sig och utan att man ska behöva tömma sitt sparkonto. Om dom normala inte vill anställa en så ska man bara gå och dö? Nu när skoltiden är klar och man har förlorat sitt underhållningssyfte?

Vad menar du med ovan skrivet citat? Underhållningssyfte? Förstår inte alls vad du menar
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav antonius » 2021-03-04 18:45:26

ullstrumpan skrev:
jsmith skrev:Jag tycker att det borde finnas något bidrag man kan få utan att anstränga sig och utan att man ska behöva tömma sitt sparkonto. Om dom normala inte vill anställa en så ska man bara gå och dö? Nu när skoltiden är klar och man har förlorat sitt underhållningssyfte?

Vad menar du med ovan skrivet citat? Underhållningssyfte? Förstår inte alls vad du menar


Kanske att akademiker mm, haft sysselsättning med att utbilda etc, och så att säga tjänar pengar på folk som är AS, sen när man är klar och inget värt som utbildningsbar skall man helst försvinna... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav yumxi » 2021-03-04 19:12:26

LILITH_ skrev:Som svar på trådstart: Nej.
Inte heller ska man skriva det i sin profiltext på tinder eller dylikt. Just saying... :-)056

Istället kan man skriva att man har sinne för detaljer och är noggrann och har hög arbetsmoral/rättvisepatos eller vad man nu har för positiva egenskaper kopplade till just den diagnosen.


Är det verkligen något folk nämner i så känsliga sammanhang som Tinder-profiler och vid jobbsökande?
Man nämner ju inte att man är deprimerad eller har IBS exempelvis :-)003
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav sussi83 » 2021-03-04 20:24:33

antonius skrev:
ullstrumpan skrev:
jsmith skrev:Jag tycker att det borde finnas något bidrag man kan få utan att anstränga sig och utan att man ska behöva tömma sitt sparkonto. Om dom normala inte vill anställa en så ska man bara gå och dö? Nu när skoltiden är klar och man har förlorat sitt underhållningssyfte?

Vad menar du med ovan skrivet citat? Underhållningssyfte? Förstår inte alls vad du menar


Kanske att akademiker mm, haft sysselsättning med att utbilda etc, och så att säga tjänar pengar på folk som är AS, sen när man är klar och inget värt som utbildningsbar skall man helst försvinna... :-)004

Det är märkligt hur samhället behandlar de som verkligen vill jobba, sätt översittarna på ett städjobb eller liknande.
En bra arbetare tar sig an sin uppgift med goda intentioner och gör det bästa, ens mentala inställning är att gå in för det man gör för lönen man får.
Det är det som är viktigt, hur mycket man sedan tjänar beror på ens förmåga men man har uppfyllt kraven samhället ställt.
Detta är verkligen en fördel med att anställa aspergare, vissa retar sig på ens lojalitet men i arbetssyfte finns det fördelar, sedan handlar det ju också om uppfostran och hos oss har jag fått lära mig bra arbetsmoral.
Om arbetslinjen petar ut en så undrar man ju vad det är för kråksång de kört med om den inte ska gälla alla.
Jag tror att även personer med autism kan lära folk vad arbete egentligen handlar om, man har inte haft det lätt och har fått göra det som bjuds, det gör att man kan vara ganska nöjd med sitt jobb.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav hakke » 2021-03-08 15:12:00

Tjena!
Jag har inte vågat nämna på min nuvarande arbetsplats att jag har asperger när jag sökte jobbet. När jag för att vara ärlig på mitt förra jobb berättade om min då nya diagnos så började chef o kollegor "handikappanpassa" min arbetsplats och eventuella tillkortakommanden skyldes på min diagnos eller dåliga rutin. Som de då skulle "fixa" genom att hjälpa mig med rutiner.

Jag anser att i mitt yrke som teknik/ingenjör så förväntas en viss mängd asperger i ens personlighet :wink: . Det är upp till rekryteraren att bilda sig en uppfattning om det är lagom eller för mycket.
hakke
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2019-11-28

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav ufo » 2021-03-14 2:01:17

Jag resonerar så här:
De funktionshinder jag vill att arbetsgivaren skall anpassa sig efter mig, talar jag om innan anställning.
Resten av personligheten är just bara, ens personlighet.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav Paladinen » 2021-03-14 7:05:58

Alltså detta är ju en tveeggad kniv.

Ens asperger kommer ju för eller senare manifestera sig på arbetsplatsen i vad som av NT anses som abnormala beteenden som kan leda till sådan irritation hos kollegor och ledningen så man får sparken och då kan det ju vara en fördel att innan nämna att man har asperger så att det finns en ökad förståelse på arbetsplatsen.

Andra sidan av myntet är att om man nämner att man har asperger eller andra NPF så kommer dom kanske inte anställa en ifrån första början .
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav Flinta » 2021-03-14 9:11:46

Olika personer accocierar Asperger med olika egenskaper.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav Paladinen » 2021-03-14 10:30:14

Flinta skrev:Olika personer accocierar Asperger med olika egenskaper.

Dom flesta arbetsgivare accessioerar asperger med anpassningar och anpassningar kostar tid och energi och pengar och det är ofta inget en arbetsgivare vill lägga ned på en enskild anställd utan då är det mycket lättare att bespara sig allt besvär och pengar genom att anställa en NT
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav Flinta » 2021-03-14 14:25:30

Paladinen skrev:
Flinta skrev:Olika personer accocierar Asperger med olika egenskaper.

Dom flesta arbetsgivare accessioerar asperger med anpassningar och anpassningar kostar tid och energi och pengar och det är ofta inget en arbetsgivare vill lägga ned på en enskild anställd utan då är det mycket lättare att bespara sig allt besvär och pengar genom att anställa en NT


Ett konstaterade bara. Skulle avråda från att nämna diagnosen vid namn för arbetsgivare generellt, bättre då att använda beskrivningar för vad som är lätt resp. sånt en ev kan behöva stöd i om det upplevs som nödvändigt att nämna det.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav schwindel » 2021-07-19 9:01:09

Det beror på vilket yrke du söker.
Är asd en fördel i yrket, t.ex. om du söker att jobba som programmerare så kan du eventuellt lyfta fram det och några tillhörande positiva egenskaper du har genom asd.

Annars skriv det inte, säg det på intervjun om dom frågar bara.
Förutsatt att du är högfungerande.
schwindel
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2021-06-12

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav kattson » 2021-07-19 10:37:03

Paladinen skrev:Alltså detta är ju en tveeggad kniv.
Andra sidan av myntet är att om man nämner att man har asperger eller andra NPF så kommer dom kanske inte anställa en ifrån första början .


Jag säger under första intervjun numera.
Jag resonerar som sagt i tråden, det kommer fram förr eller senare.
Och om dom inte har förståelse för det så vill jag inte jobba där ändå lixom. Så varför slösa massa tid?
När det går via rekryterare så säger jag till rekryteraren att säga det till kunden, "annars säger jag det". Om det också "rinner ut i sanden" så vill jag inte ha att göra med rekryteraren heller.

Nu har jag ju iofs suttit här i 3 år, å på förra 5 år, så söker ju inte jättemycket jobb nuförtiden, men "håller dörren öppen" å lunchar då å då med de rekryterare som faktiskt sa det till kunden.

Dessutom e de ju nästan lite fördel i vissa yrken, slipper de där tramset om att "skryta mest" på CV'n, man typ "jepp, kan allt. Aspie ju". Dom som fattar fattar, å då vill jag ju jobba där.
Alla som inte fattar vill jag ju ääändå inte jobba hos. :)
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in