Har ni råd att åka utomlands?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Julianus » 2021-03-07 19:50:52

Karamell skrev:
Julianus skrev:Återigen, det är inte svårt att spara undan pengar varje månad.

Prioriteringsfråga och disciplin ;)

Vad har du för inkomst?
Varför undrar du?

:roll:
Julianus
 
Inlägg: 9367
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Re: Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Julianus » 2021-03-07 19:52:15

Kidzi skrev:
Julianus skrev:Återigen, det är inte svårt att spara undan pengar varje månad.

Prioriteringsfråga och disciplin ;)


Lätt att säga när man inte behöver betala CSN plus utgifter som är livsnödvändiga men som inte är ens eget fel.

Det var verkligen jättejobbigt i början när min antidepp kostade 2500 per kartong. Jag är glad att den bara kostar 700 nu, men allra bäst hade det varit om den gått på högkostnad.

Jag bränner mer vitaminer än många andra och behöver tillskott, men just nu har jag helt enkelt inte råd. Och äta ute varje vecka finns inte på kartan.

Sedan finns det folk som jobbar och har hög lön men inte kan spara pga ADHD och dålig impulskontroll. Det är inget de har valt. Rena aspergare brukar ju kunna vara extremt stränga med sig själva men alla är inte som dem.
Förlåt att jag öppnande munnen!
Julianus
 
Inlägg: 9367
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav sussi83 » 2021-03-07 20:03:57

Alla antidepp går under högkostnadsskyddet man kan byta till en billigare variant.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Kidzi » 2021-03-07 20:04:11

Julianus skrev:
Kidzi skrev:
Julianus skrev:Återigen, det är inte svårt att spara undan pengar varje månad.

Prioriteringsfråga och disciplin ;)


Lätt att säga när man inte behöver betala CSN plus utgifter som är livsnödvändiga men som inte är ens eget fel.

Det var verkligen jättejobbigt i början när min antidepp kostade 2500 per kartong. Jag är glad att den bara kostar 700 nu, men allra bäst hade det varit om den gått på högkostnad.

Jag bränner mer vitaminer än många andra och behöver tillskott, men just nu har jag helt enkelt inte råd. Och äta ute varje vecka finns inte på kartan.

Sedan finns det folk som jobbar och har hög lön men inte kan spara pga ADHD och dålig impulskontroll. Det är inget de har valt. Rena aspergare brukar ju kunna vara extremt stränga med sig själva men alla är inte som dem.
Förlåt att jag öppnande munnen!


Det är OK, håller med dig i princip. Men det kan vara känsligt det där med pengar iom att man är så himla utsatt om man inte kan spara så mycket och det kommer utgifter man inte räknat med.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav sussi83 » 2021-03-07 20:06:13

Man har rätt att få medicinkostnader betalda av soc inom högkostnadsskyddet.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav CalleJ » 2021-03-07 20:06:27

Jag får 7500 kr kvar efter hyra när jag inte jobbar. Räkningar(studielån, el och telefonkort) ca 800 kr. Sen har jag bil också som kostar ca 1000 kr per månad.

Har då 5700 kvar till mat. Om jag lägger 2000 på mat har jag 3700 kr att spara.
CalleJ
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2021-03-07

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Kidzi » 2021-03-07 20:06:56

sussi83 skrev:Alla antidepp går under högkostnadsskyddet man kan byta till en billigare variant.


Nej, min finns bara i en fabrikat och finns inte i högkostnad. Och det är den enda sorten som hjälper och som jag tål.

Du kan kolla det i Fass, fluvoxamin är ämnet i medicinen.

Har inte soc heller, har sjukpension.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav sussi83 » 2021-03-07 20:19:40

Kidzi skrev:
sussi83 skrev:Alla antidepp går under högkostnadsskyddet man kan byta till en billigare variant.


Nej, min finns bara i en fabrikat och finns inte i högkostnad. Och det är den enda sorten som hjälper och som jag tål.

Du kan kolla det i Fass, fluvoxamin är ämnet i medicinen.

Har inte soc heller, har sjukpension.


Har du testat alla andra?
Ja har säkert testat ett 20-tal om inte mer för att fungera.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Kidzi » 2021-03-07 20:26:28

sussi83 skrev:Har du testat alla andra?


Ja, alla som fanns innan jag hittade rätt medicin. Plus att jag testade mediciner ur andra grupper med. Kanske 20 olika. Det har tillkommit några nya efteråt som jag inte testat, men vad jag vet har de inte rätt indikation för mig. Och skulle aldrig våga testa för man kan ofta inte gå tillbaka till en SSRI man tagit innan, den hjälper bara om man inte slutat ta den. Min medicin är perfekt för mig så jag släpper inte den så lätt. Det tog många år att finna den...

Det är ju inte samma ekonomiska börda nu längre efter den blivit billig, men trist att den inte ingår, man känner sig särbehandlad.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Kidzi » 2021-03-07 20:38:37

Jag har tills nu haft ett fadderbarn. Det är bara på senare åren som jag funderat på om det var värt det, för innan hade jag bra ekonomi. Hade alltid över varje månad. Jag skaffade henne när hon var 8 och nu är hon 19 och har flyttat från barnhemmet. Jag kände att jag ville ha henne kvar tills dess men sedan inte skaffa ett nytt fadderbarn om jag fortfarande hade dålig ekonomi. Så det blir 350 kr extra i månaden. Jag hoppas att hon får ett bra liv ute i stora världen. Hon är också annorlunda, har haft en emotionell störning och har en mild utvecklingsstörning som främst visade sig på det akademiska. Tror hon gick i sjätte klass tills hon blev 18. De har ingen särskola utan barnet sätts på den nivå det klarar.

Vad hon än gör i livet kommer hon nog aldrig tjäna som ens en svensk underbetald arbetare. Skillnad på svensk fattig och afrikansk fattig.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav slackern » 2021-03-07 20:39:58

Kidzi skrev:
sussi83 skrev:Alla antidepp går under högkostnadsskyddet man kan byta till en billigare variant.


Nej, min finns bara i en fabrikat och finns inte i högkostnad. Och det är den enda sorten som hjälper och som jag tål.

Du kan kolla det i Fass, fluvoxamin är ämnet i medicinen.

Har inte soc heller, har sjukpension.


Jag kollade på Apoteket 100 mg 90 stycken kostar 607kr så det blir ju lite drygt 200 kr/månad. Inte sådär jättehögt belopp, men förstår ju att det känns drygt.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Karamell » 2021-03-07 20:50:05

Julianus skrev:
Karamell skrev:
Julianus skrev:Återigen, det är inte svårt att spara undan pengar varje månad.

Prioriteringsfråga och disciplin ;)

Vad har du för inkomst?
Varför undrar du?

:roll:
Eftersom du inte tycker sjukersättningen är låg.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Kidzi » 2021-03-07 21:06:59

slackern skrev:
Kidzi skrev:
sussi83 skrev:Alla antidepp går under högkostnadsskyddet man kan byta till en billigare variant.


Nej, min finns bara i en fabrikat och finns inte i högkostnad. Och det är den enda sorten som hjälper och som jag tål.

Du kan kolla det i Fass, fluvoxamin är ämnet i medicinen.

Har inte soc heller, har sjukpension.


Jag kollade på Apoteket 100 mg 90 stycken kostar 607kr så det blir ju lite drygt 200 kr/månad. Inte sådär jättehögt belopp, men förstår ju att det känns drygt.


Jag är glad att de gått ner i pris. Eftersom de kostade flera tusen först. Så detta känns rätt lindrigt.

Jag borde även kolla vad de kostar och försöka satsa på när de är billiga. De kostar olika dag till dag, de har kostat så lite som 400 och så mycket som 900 på senare tid.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Re: Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Julianus » 2021-03-07 21:37:31

Karamell skrev:
Julianus skrev:
Karamell skrev:Vad har du för inkomst?
Varför undrar du?

:roll:
Eftersom du inte tycker sjukersättningen är låg.
Då får du visa var jag skrev det nånstans.
Julianus
 
Inlägg: 9367
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Zirre » 2021-03-14 10:28:47

Julianus skrev:Återigen, det är inte svårt att spara undan pengar varje månad.

Prioriteringsfråga och disciplin ;)


Du får nog ta och sätta dig in i olika personers livssituation. Vissa har så att de precis går runt och då finns det inte mycket plats för sparande. Bor man ensam och bara har sig själv att använda sina pengarna på så kanske man kan undvara ett antal slantar till sparande. Är man däremot ensamstående med barn och inte har en så hög inkomst (+ barnbidraget såklart) då måste man prioritera så att barnen får vad de behöver och då kanske det inte finns mycket över till sparande. Man kanske har en lite högre hyra och får ha det så för att över huvud taget ha tak över huvudet. Det finns många olika livssituationer, alla går inte att beskriva här.

Vad bra att du kan spara pengar men som sagt, alla har det inte lika gott ställt.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Paladinen » 2021-03-14 11:01:32

Zirre skrev:
Julianus skrev:Återigen, det är inte svårt att spara undan pengar varje månad.

Prioriteringsfråga och disciplin ;)


Du får nog ta och sätta dig in i olika personers livssituation. Vissa har så att de precis går runt och då finns det inte mycket plats för sparande. Bor man ensam och bara har sig själv att använda sina pengarna på så kanske man kan undvara ett antal slantar till sparande. Är man däremot ensamstående med barn och inte har en så hög inkomst (+ barnbidraget såklart) då måste man prioritera så att barnen får vad de behöver och då kanske det inte finns mycket över till sparande. Man kanske har en lite högre hyra och får ha det så för att över huvud taget ha tak över huvudet. Det finns många olika livssituationer, alla går inte att beskriva här.

Vad bra att du kan spara pengar men som sagt, alla har det inte lika gott ställt.


En ensamstående mor på försörjningsstöd med 3 hemmavarande barn i åldern 7-10 får följande pengar ifrån staten utifrån riksnormen 2021

Personliga kostnader 3060 kr per barn.
3160 kr för ensamstående vuxen.
1610 kr för gemensamma kostnader för ett hushåll på 4 personer .

Det ger 13950 kr i ren skattat inkomst

Utöver detta så betalar även Socialtjänsten hyran för en lägenhet som fyller familjens behov och dom betalar räkningar så som el, fackavgifter , A-kassa mm mm
även akut tandvård och läkarvård samt vissa medeciner.
Dom kan även betala för resekostnader för att ta sig till och från praktik/Dv eller annan sysselsättning.

Utöver dessa pengar så får den ensamstående modern 1250 kr per barn i barnbidrag samt troligtvis bostadsbidrag och underhållsbidrag ifrån barnens fader/fäder på cirka 1500 kr per unge .

Sedan om Soc drar av dessa övriga pengar ifrån soc-bidraget eller låter den ensamstående mamman behålla dessa bidrag vet jag ej .


Men om hon bara får soc-pengarna så får hon 13950 kr i rena bidrag ifrån Soc samt alla räkningar och hyran betalda och det om hon jobbade skulle motsvara en ganska bra lön.

När jag jobbade hade jag cirka 16:000- 18:000 i månaden efter skatt för att jobba en heltid och den ensamstående mamman får 13950 + alla räkningar betalda för att göra ingenting

Det är på inget vis dåligt betalt
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav ShakeItOut » 2021-03-14 13:05:47

Så enkelt är det inte. Man får inte alltid för hela hyran(nej, det går inte alltid att magiskt hitta en lägenhet som är billigare) eller fullt för andra räkningar. Man kan ha ökad matkostnader med allergier, bara kunna ta sig till dyrare matbutiker. Man kan ha något gammalt lån som togs under en tid som man hamnade mellan stolarna, innan man trodde att soc skulle vara ens alternativ... Kostnader tillkommer. Det är inte dåligt att man kan få dessa pengar men det är långt ifrån lätt att spara och ett sparande kan snabbt försvinna om något viktigt behövs. Bara att lägga ut en tusenlapp på läkarbesök och mediciner tills man får det tillbaka kan göra det rejält jobbigt.


Bidrag dras av.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Zirre » 2021-03-14 13:07:47

ShakeItOut skrev:Så enkelt är det inte. Man får inte alltid för hela hyran(nej, det går inte alltid att magiskt hitta en lägenhet som är billigare) eller fullt för andra räkningar. Man kan ha ökad matkostnader med allergier, bara kunna ta sig till dyrare matbutiker. Man kan ha något gammalt lån som togs under en tid som man hamnade mellan stolarna, innan man trodde att soc skulle vara ens alternativ... Kostnader tillkommer. Det är inte dåligt att man kan få dessa pengar men det är långt ifrån lätt att spara och ett sparande kan snabbt försvinna om något viktigt behövs. Bara att lägga ut en tusenlapp på läkarbesök och mediciner tills man får det tillbaka kan göra det rejält jobbigt.


Bidrag dras av.

Exakt!
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Paladinen » 2021-03-14 14:12:04

ShakeItOut skrev:Så enkelt är det inte. Man får inte alltid för hela hyran(nej, det går inte alltid att magiskt hitta en lägenhet som är billigare) eller fullt för andra räkningar. Man kan ha ökad matkostnader med allergier, bara kunna ta sig till dyrare matbutiker. Man kan ha något gammalt lån som togs under en tid som man hamnade mellan stolarna, innan man trodde att soc skulle vara ens alternativ... Kostnader tillkommer. Det är inte dåligt att man kan få dessa pengar men det är långt ifrån lätt att spara och ett sparande kan snabbt försvinna om något viktigt behövs. Bara att lägga ut en tusenlapp på läkarbesök och mediciner tills man får det tillbaka kan göra det rejält jobbigt.


Bidrag dras av.


Soc stänger av cns-lån och vissa andra lån åt dig så var det iaf för i tiden eller dom stänger inte av utan dom sätter det vilande när du är på så kallat existensminimum, Soc kan även bekosta specialkost och likande för dig , allt är behovsprövat som det heter .




Normer för bostadskostnad 2021

1-2 vuxna

5 275 kr/månad

1-2 vuxna + 1 barn

6 600 kronor per månad

1-2 vuxna + 2 barn

8 225 kronor per månad

För varje ytterligare barn höjs normen med 1 625 kr/mån.

Vid särskilda skäl kan en högre bostadskostnad beviljas.

I den ensamstående 3-barns mammans fall som jag tidigare använde som exempel så skulle hon få 13950 skattade kronor i försörjningsstöd hon skulle utöver det få en lägenhet för 8225 kr i h utöver det få ett tillägg på 1625 kr till hyran för att hon har fler än 2 barn .

Ensamma mamman får alltså 13950 kr + 8225 + 1625 = 23:800 kr varje månad + räkningar , fackavgifter mm betalda samt att hon kan ansöka om ytterligare behövsprovade saker

Detta är saker som ensamma mamman får av Soc utöver 13950 + 8255 kr hyra +1625 kr tillägg till hyran för 3:e barnet

Hushållsel
Hemförsäkring
Fackföreningsavgift
Arbetsresor (om du har ett arbete, sysselsättning eller praktik)
Läkarvård och medicinkostnader (som omfattas av högkostnadsskyddet)
Barnomsorgsavgift
Synundersökning och glasögon
Tandvård

Jag tycker som sagt att hon har det ganska glassigt och på inget sätt dåligt
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Flinta » 2021-03-14 14:34:26

Vad jag vet gör Soc att i sin makt för att inte bevilja någon något/bevilja så lite ekonomiskt bistånd som möjligt.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav ufo » 2021-03-14 23:28:53

Hmmm, vet inte.
Vad kostar det att åka utomlands?
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav antonius » 2021-03-15 1:57:37

ufo skrev:Hmmm, vet inte.
Vad kostar det att åka utomlands?


om man tankar mopeden full och har med sig en bit limpa som färdkost, så runt 50 riksdaler, om man siktar mot öster från mig sett dvs Finland... 8)

moppe.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Paladinen » 2021-03-15 7:16:21

antonius skrev:
ufo skrev:Hmmm, vet inte.
Vad kostar det att åka utomlands?


om man tankar mopeden full och har med sig en bit limpa som färdkost, så runt 50 riksdaler, om man siktar mot öster från mig sett dvs Finland... 8)

moppe.jpg


Ta och kör mopeden till Stockholm , Göteborg eller Malmö det är ju i princip som att åka utomlands och du behöver inte ens lämna Sverige.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Kidzi » 2021-03-15 14:50:24

Vad jag hört så kräver numera CSN tillbaka på lån även utan beskattningsbar inkomst.

Vet inte om det finns extra för fördyrande omständigheter, det stod i lagen och jag hade detta och ansökte och fick bara svar på att allt extra du behöver ingår i normen. Detta var dock länge sedan men var i princip omöjligt att få. Ingen annan jag visste fick det heller.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in