Vissa med aspergers är genier och andra idioter

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vissa med aspergers är genier och andra idioter

Inläggav opteron » 2021-03-05 18:59:36

Vissa med aspergers syndrom är genier och andra idioter, det är därför vissa har det värre än andra, inte alla med aspergers är samma individer.

Visste ni om detta? Aspergers är då en bra diagnos att ha, särskilt om man vill börja jobba, men kan man inte jobba har man rätt att vara sjukskriven då man tillhör denna funktionsnedsättning.

Även Albert Einstein hade aspergers, och han var inte dum han :)
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Vissa med aspergers är genier och andra idioter

Inläggav opteron » 2021-03-05 19:01:45

Vissa i forumet med aspergers har svårt att sjukskriva sig, det borde gå ändå, har man aspergers så har man rätt till sjukersättning i de flesta fallen, men det har kommit mycket invandrare till sverige den senaste tiden därför kostar det att sjukskriva folk.

Sverige behöver mindre invandring så vi har råd att ta emot våra egna, har själv viss invandrarbakgrund men så är det. :cry:

Edit:

Aspergers är relativt nytt också, därför vet inte sverige att vissa behöver sjukskrivas, dom förstår sig inte på diagnosen.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Vissa med aspergers är genier och andra idioter

Inläggav LordNelson » 2021-03-05 19:21:17

Ja, utmed invandrarna och obligatorisk sjukpension till alla geniala aspergare...
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Vissa med aspergers är genier och andra idioter

Inläggav rasta » 2021-03-05 19:33:35

man blir ju inte automatiskt ett geni bara pga autism. man kan bli, men den större majoriteten blir motsatsen, alldeles för psykiskt handikappade för att kunna verka på ett fungerande sätt. sorgligt men sant. jag upplever ofta att intelligens kostar mer än den ger, men jag är också en av dom med mkt problematik. jag är ingen idiot, men jag kan sällan använda mig förnuftigt av den "geniala" delen
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Vissa med aspergers är genier och andra idioter

Inläggav opteron » 2021-03-05 19:34:37

rasta skrev:man blir ju inte automatiskt ett geni bara pga autism. man kan bli, men den större majoriteten blir motsatsen, alldeles för psykiskt handikappade för att kunna verka på ett fungerande sätt. sorgligt men sant. jag upplever ofta att intelligens kostar mer än den ger, men jag är också en av dom med mkt problematik. jag är ingen idiot, men jag kan sällan använda mig förnuftigt av den "geniala" delen


Isåfall är alla med aspergers genier, vi är smarta men kan lida mycket.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Vissa med aspergers är genier och andra idioter

Inläggav Heidi79 » 2021-03-05 19:55:30

opteron skrev:Sverige behöver mindre invandring så vi har råd att ta emot våra egna, har själv viss invandrarbakgrund men så är det. :cry:


Jag e innvandrare :-)005
Även om pappa e norsk e jag det. På innvandrar statistiken. :-)005
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Vissa med aspergers är genier och andra idioter

Inläggav Paladinen » 2021-03-05 20:02:56

Aspergare är väll varken genier eller idioter i större utsträckning än vanliga människor.

Det som särskiljer aspergare är väll snarare att en hel del av oss har ganska ojämna begåvningskurvor , vissa av oss kan sitta och räkna ut Infinitesimalkalkyler men kan inte sätta på spisen och koka ett ägg.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Vissa med aspergers är genier och andra idioter

Inläggav nallen » 2021-03-05 20:06:57

Strängt taget ska inte Aspergare kunna vara "idioter" eftersom diagnosen inte ska sättas för individer med lägre än normal intelligens. Sen verkar det finnas det gott om fall där diagnosmanualen inte har följts :-)051
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vissa med aspergers är genier och andra idioter

Inläggav Flinta » 2021-03-05 20:47:40

opteron skrev:
Även Albert Einstein hade aspergers, och han var inte dum han :)


Ett geni men var han klok?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vissa med aspergers är genier och andra idioter

Inläggav Alien » 2021-03-05 20:56:19

Albert Einstein hade väl ingen AS-diagnos?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vissa med aspergers är genier och andra idioter

Inläggav cirkusfreak » 2021-03-05 21:04:00

Paladinen skrev:Det som särskiljer aspergare är väll snarare att en hel del av oss har ganska ojämna begåvningskurvor , vissa av oss kan sitta och räkna ut Infinitesimalkalkyler men kan inte sätta på spisen och koka ett ägg.


Mycket riktigt - och tvärtom. Vilket gör att allmänheten(neurotypiska) verkar uppfatta en del av oss som idioter oavsett vad vi än gör.

Men ja självklart är det ju så. En aspergerdiagnos betyder absolut inte att man är smart eller har hög IQ rent generellt.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Vissa med aspergers är genier och andra idioter

Inläggav opteron » 2021-03-05 21:07:20

Alien skrev:Albert Einstein hade väl ingen AS-diagnos?


Sir Isaak Newton hade aspergers han fysikern och Albert Einstein.

Man tror på att dom hade så kallade drag av aspergers syndrom, på deras tid fanns nog inte diagnosen, därmed har man misstänkt att dom hade det.

https://www.newscientist.com/article/dn ... of-autism/

Dom som får aspergers diagnoser i sverige har oftast detta, och det går inte att motbevisa då det är väldigt bra läkare som gör testerna.

Däremot är inte alla med aspergers i sverige sjukskrivna, det borde dom få vara om de inte kan jobba anser man, då aspergers är ett allvarligt handikapp ändå.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Vissa med aspergers är genier och andra idioter

Inläggav Liljan » 2021-03-05 23:13:38

De flesta befinner sig någonstans mittemellan, de är varken genier eller idioter. Albert Einstein och Isaak Newton hade inga diagnoser på papper så man kan bara spekulera.

Varför känner du ett behov av att andra ska ha det sämre för att du ska ha det bra? Asylinvandrare flyr krig och naturkatastrofer och många skulle dö om de inte fick asyl.

Man har inte automatiskt rätt till att varken vara sjukskriven eller få sjukersättning för att man har Asperger, det görs en inviduell bedömning. Själv tycker jag det är ett svek av samhället att ge någon med bara en Aspergerdiagnos sjukersättning, alla förtjänar att ha ett arbete, tjäna sina egna pengar och ingå i ett sammanhang.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vissa med aspergers är genier och andra idioter

Inläggav Vildsvin » 2021-03-06 0:21:00

opteron skrev:
Alien skrev:Albert Einstein hade väl ingen AS-diagnos?


Sir Isaak Newton hade aspergers han fysikern och Albert Einstein.

Man tror på att dom hade så kallade drag av aspergers syndrom, på deras tid fanns nog inte diagnosen, därmed har man misstänkt att dom hade det.

https://www.newscientist.com/article/dn ... of-autism/

För att få en aspergerdiagnos räcker det inte med att uppfylla diagnoskriterierna, utan även att man tycker att man har såpass allvarliga problem att man söker vård. Alternativt att föräldrarna tyckt det när man var barn eller att man är såpass udda att man blir aktuell för tvångsåtgärder.

Det stämmer dåligt på Einstein. Men som det står i din länk fick Newton ett nervöst sammanbrott när han var 50, så någon diagnos hade han fått om han levt idag. Inte säkert att det blivit mer än depression och paranoia dock, eftersom man inte i första taget ger NPF-diagnoser åt 50-åringar utan psykiatrisk historik.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Vissa med aspergers är genier och andra idioter

Inläggav sussi83 » 2021-03-06 0:38:00

Vildsvin skrev:
opteron skrev:
Alien skrev:Albert Einstein hade väl ingen AS-diagnos?


Sir Isaak Newton hade aspergers han fysikern och Albert Einstein.

Man tror på att dom hade så kallade drag av aspergers syndrom, på deras tid fanns nog inte diagnosen, därmed har man misstänkt att dom hade det.

https://www.newscientist.com/article/dn ... of-autism/

För att få en aspergerdiagnos räcker det inte med att uppfylla diagnoskriterierna, utan även att man tycker att man har såpass allvarliga problem att man söker vård. Alternativt att föräldrarna tyckt det när man var barn eller att man är såpass udda att man blir aktuell för tvångsåtgärder.

Det stämmer dåligt på Einstein. Men som det står i din länk fick Newton ett nervöst sammanbrott när han var 50, så någon diagnos hade han fått om han levt idag. Inte säkert att det blivit mer än depression och paranoia dock, eftersom man inte i första taget ger NPF-diagnoser åt 50-åringar utan psykiatrisk historik.

Ja,det är ett handikapp så det ska ju innebära ett hinder annars söker man inte hjälp.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vissa med aspergers är genier och andra idioter

Inläggav sussi83 » 2021-03-06 0:57:21

Man går efter IQ 70 så att alla med asperger skulle vara högre begåvade är nonsens, man har samma variation som alla andra som inte har ett begåvningshandikapp.
Förstår inte varför man inte kan begrava den uppfattning som inte ens stämmer, är det så himla viktigt att tillhöra en elit?
Jag gratulerar de som har klarat sig bra, mina prioriteringar ser helt annorlunda ut så jag struntar totalt i kändisar mm.
Jag tycker inte ens att det tillför något, vill någon svara på varför det är viktigt att identifiera sig med kändapersoner?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vissa med aspergers är genier och andra idioter

Inläggav slackern » 2021-03-06 1:13:29

sussi83 skrev:Man går efter IQ 70 så att alla med asperger skulle vara högre begåvade är nonsens, man har samma variation som alla andra som inte har ett begåvningshandikapp.
Förstår inte varför man inte kan begrava den uppfattning som inte ens stämmer, är det så himla viktigt att tillhöra en elit?
Jag gratulerar de som har klarat sig bra, mina prioriteringar ser helt annorlunda ut så jag struntar totalt i kändisar mm.
Jag tycker inte ens att det tillför något, vill någon svara på varför det är viktigt att identifiera sig med kändapersoner?


Folk vill antagligen slippa känna sig som IQ fiskmås, eller handlar om att visa andra sidor än dom negativa med diagnosen något slags pepping, själv tycker jag att det är rätt töntigt men handlar säkert om mognadsgrad och vart i livet man är, säkert viktigt att tillföra något positivt om diagnosen för fjortisar men för vuxna nej tack.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vissa med aspergers är genier och andra idioter

Inläggav Vildsvin » 2021-03-06 2:45:10

sussi83 skrev:Jag tycker inte ens att det tillför något, vill någon svara på varför det är viktigt att identifiera sig med kändapersoner?

Jag har har hört en del föräldrar i Attention tjata om det. Måste vara tufft för barnen att föräldrarna inte kan acceptera deras handikapp.

Folk som själva har NPF-diagnos som betonar att de verkligen inte är utvecklingsstörda gör bara att de uppfattas som mer udda. Försöker man gömma sig bakom IQ-test och högskolepoäng är man inte socialt välfungerande.

De enda som själva har ADHD/autismspektrumtillstånd och är tillräckligt välfungerande för att jobba som pratar om "superkraft" är sådana som föreläser och därmed måste säga sånt föräldrar vill höra.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Vissa med aspergers är genier och andra idioter

Inläggav Alien » 2021-03-06 2:59:25

Ja, det är ju inte fel att lyfta fram positiva saker. En till som påstås vara aspergare är Bill Gates.

Men själv känner jag mig varken som något geni el som idiot utan högst vanlig. En helt vanlig medelsvensson förutom att jag råkar ha AS.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vissa med aspergers är genier och andra idioter

Inläggav Paladinen » 2021-03-06 6:31:51

Det som jag tror gör att as-personer i vissa fall ses som idioter är att vissa as-personer i en hel del fall inte klarar av sådant som av NT ses som självklart så som att laga mat , gå och handla , betala räkningar , sköta sin egen ekonomi , sköta sin hygien , hantera sociala kontakter , ha ett jobb. Det är saker som ses som självklara av NT-befolkningen

Att as-personer ses som genier i vissa fall tror jag kan ha att göra med att personer i populärkulturen framställs som dom har as tex sheldon i big bang theory . Han är en en supersmart teoretisk fysiker men för många NT är han utbilden av hur en aspergare beter sig. Där får dom en bild av att aspergaren är ett teoretiskt supergeni men helt värdelös på allt det världsliga och på sociala kontakter.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Vissa med aspergers är genier och andra idioter

Inläggav Seiji » 2021-03-06 9:42:36

Bilden av AS och autism kommer förhoppningsvis att bli mer nyanserad, men att den ska korrekt spegla verkligheten hos de med diagnosen och ge förståelse för deras vardag, det ligger nog många år framme i tiden.

Minns när jag diagnosticerades så tryckte teamet framförallt på nedsatt social förmåga och ojämn begåvningsprofil. Det jag tycker är lagom social interaktion är som att leva i isolering för de flesta. Jag har också problem med arbetsminne och exekutiv förmåga -- glömmer bort vad jag gör och hur jag ska göra det stup i kvarten, och skulle t.ex. inte klara att planera en bussutflykt för arbetskamraterna.

Nä, något geni är man inte. 90% av ens kapacitet går åt att bara hantera vardagslivet och hinna vara någotsånär lugn och tillfreds ibland. Om jag anses som idiot är det en social sådan.
Seiji
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2020-11-22
Ort: Tokyo

Vissa med aspergers är genier och andra idioter

Inläggav sussi83 » 2021-03-06 12:43:46

Vildsvin skrev:
sussi83 skrev:Jag tycker inte ens att det tillför något, vill någon svara på varför det är viktigt att identifiera sig med kändapersoner?

Jag har har hört en del föräldrar i Attention tjata om det. Måste vara tufft för barnen att föräldrarna inte kan acceptera deras handikapp.

Det har väl sin plats för att på något sätt förmedla hopp om framtiden för att inte göra så att barn fastnar i hopplöshet i tidig ålder. Det är också någon form av dåligt beteende från samhället att man ska hamna i ett fack som passar men det finns ju de som klarar sig ganska bra. Hopplöshet gör människor mindre handlingskraftiga.

Vildsvin skrev:Folk som själva har NPF-diagnos som betonar att de verkligen inte är utvecklingsstörda gör bara att de uppfattas som mer udda. Försöker man gömma sig bakom IQ-test och högskolepoäng är man inte socialt välfungerande.

Jag kan förstå var det kommer ifrån för man vill inte tillhöra en kollektiv grupp där ens personlighet och förmåga totalt försvinner i mängden. Det är väl självbevarelse drift för att man på något sätt vill tillhöra samhället i stort och inte identifiera sig med de som är förtryckta av samhället, för trots att vi kommit en bit på väg så innebär det ett stigma att ha autism.
Så på något vis blir detta ett sätt att signalera att jag vill inte vara förtryckt och jag är lika bra som majoriteten, men det blir ibland en motsatt effekt på folk om man är arrogant, oförstående och förnekar sin diagnos.

Vildsvin skrev:De enda som själva har ADHD/autismspektrumtillstånd och är tillräckligt välfungerande för att jobba som pratar om "superkraft" är sådana som föreläser och därmed måste säga sånt föräldrar vill höra.

Jag tycker inte vi ska gömma de som lyckas, det kan ju iaf på sikt förändra samhällets syn på handikappet, det är viktigt att visa att det finns en kompetens men det ska vara nyanserat så det inte skapas attribut som slår ner på hela "gruppen".
Jag syftar då på personer som gjort bra yrkesmässiga bedrifter och inte vad föreläsare säger, men det gäller då att dessa lyckade människor förmedlar budskapen klokt och förstår att de är del av något mycket större.

Det jag tycker är larvigt är dessa spekulationer kring kända personer blir centralt, sådant som det inte ens finns någon grund för, riktiga förebilder är de som rör sig ute i samhället och hittar sätt att leva som gjort att de klarat sig bra.
Jag tycker Guniila Brattberg är en mycket intressantare förebild än Newton eller vad det nu är man spekulerar om.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vissa med aspergers är genier och andra idioter

Inläggav slackern » 2022-06-14 15:56:59

Paladinen skrev:
Att as-personer ses som genier i vissa fall tror jag kan ha att göra med att personer i populärkulturen framställs som dom har as tex sheldon i big bang theory . Han är en en supersmart teoretisk fysiker men för många NT är han utbilden av hur en aspergare beter sig. Där får dom en bild av att aspergaren är ett teoretiskt supergeni men helt värdelös på allt det världsliga och på sociala kontakter.


Själv tycker jag att han framstår som värsta narcesisten.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vissa med aspergers är genier och andra idioter

Inläggav atoms » 2022-06-14 16:00:34

Det finns genier som är idioter men det finns kanske inte idioter som är genier, jo förresten - det gör det.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in