Hundnamn och människonamn

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hundnamn och människonamn

Inläggav Alien » 2015-03-15 15:29:29

Det var länge sen hundar fick heta Fido och Karo. Nuförtiden har hundar nästan alltid människonamn.

Här är de populäraste tiknamnen:
Molly, Wilma, Bella, Ronja, Alice, Selma, Maja, Sally, Tindra och Doris.

Nästan alla de namnen har varit el är jättepopulära för nyfödda flickor också.
Dessa är de populäraste flicknamnen för nyfödda år 2014: Elsa, Alice, Maja, Agnes, Lilly, Olivia, Julia, Ebba, Linnea, Molly

För hanhundar finns fortfarande lite mer udda namn:
Ludde, Bamse, Sigge, Rocky, Charlie, Zorro, Tyson, Ozzy, Max, Elvis

En mänsklig Ludde heter egentligen Ludvig. Charlie och Max är ok som pojknamn. Sigge är för mig ett smeknamn (för Sigurd, Sigfrid etc). Rocky, Zorro, Tyson, Ozzy, Elvis som pojknamn är, tja, jag antar att en del skulle kalla dem underklassnamn (el WT-namn). De är liksom wannabe-kändisnamn. Bamse är definitivt ett hundnamn, har träffat flera hundar vid namn Bamse. Särskilt coolt är att ge småhundar som chihuahua namnet Bamse.

Men alla tiknamn känns som helt ok flicknamn (utom möjligen Tindra).

Katarina Leibring, Institutionen för språk och folkminnen, forskar om hundars namn.

UNT 13 MARS 2015 skrev:Hon har alltid tyckt att det är spännande med namn. Doktorsavhandlingen handlade om hur man namngav namn värmländska nötkreatur på 1700-talet. På senare tid har hon forskat om hur hundars tilltalsnamn har förändrats i Sverige under århundradena. Resultatet återfinns i nyutgivna antologin ”Från renhållningshjon till modeaccessorar”.
http://www.unt.se/familj/liknande-namn- ... 37696.aspx

Varför har vi övergått från hundnamn till människonamn?

Katharina tror att hundens förändrade roll, från jakt- och vakthund till en hund utan andra plikter än att vara sällskap och vän, har gjort att det blivit allt lättare att namnge dem efter samma mönster som man namnger barn.

Ofta får hundar namn som känns för "gamla" för barn som Sonja, Gunnel el Lennart. Men det kan vara ett tecken på att de namnen är på gång för framtidens småflickor och småpojkar. Andra populära hundnamn (som förhoppningsvis inte blir populära på barn) är engelska adjektiv som Happy och Lucky.

Det råder stor överensstämmelse mellan namn på tikar och namn på småflickor. Däremot är vi inte alls lika benägna att döpa hanhundar på samma sätt. Där finns en intressant statusskillnad, kommenterar hon.

Ja, varför det? Vi är helt enkelt mer trendiga och lättsinniga när det gäller flickors namn. Vi ser dem som söta och gulliga. Pojkarna däremot ska bli läkare, företagsledare och statsminister, då duger det inte med Ozzy, Zorro och Tyson.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hundnamn och människonamn

Inläggav Kattmat » 2015-03-15 17:19:54

Intressant.

Har haft en del katter; 3 av dem hade människonamn; inga vanliga katt-människonamn ex. vis Måns eller Maja utan mer renodlat mänskliga namn. Min systers 2 katter har också mänskliga namn.

Katharina tror att hundens förändrade roll, från jakt- och vakthund till en hund utan andra plikter än att vara sällskap och vän, har gjort att det blivit allt lättare att namnge dem efter samma mönster som man namnger barn.


Det stämmer säkert till viss del. Min tanke är att det också delvis kan bero på att man måste ju döpa dem till något, och då är det lätt hänt att man ger dem ett namn som redan är ett namn, för Karo, Missan, Murre och liknande stereotypa djurnamn är lite tråkigt.
Kattmat
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2015-01-07
Ort: Södra Sverige

Hundnamn och människonamn

Inläggav Alien » 2015-03-15 17:29:36

Nå, Karo skulle faktiskt vara ett originellt namn nuförtiden. Ingen risk att någon pojke lystrar till namnet, inte ens någon annan hund.

Jag som hör till gamla stammen skulle inte kunna tänka mig att ge ett djur samma namn som jag skulle kunnat ge mitt barn. Hunden fick ett människonamn som jag tyckte lät tillräckligt exotiskt. Men när jag kom gående med henne utanför en skola så frågade några små flickor efter hundens namn. Och visst var det ett namn som en av deras kamrater hade!
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hundnamn och människonamn

Inläggav HGJ » 2015-03-15 19:24:19

Alien skrev:Institutionen för språk och folkminnen

Institutet. Det står fel i artikeln.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Re: Hundnamn och människonamn

Inläggav slackern » 2017-01-23 18:12:58

Syrrans hundar heter Folke och Molly.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hundnamn och människonamn

Inläggav Toblerone » 2017-01-23 19:01:25

Alien skrev:Nå, Karo skulle faktiskt vara ett originellt namn nuförtiden. Ingen risk att någon pojke lystrar till namnet, inte ens någon annan hund.

Jag som hör till gamla stammen skulle inte kunna tänka mig att ge ett djur samma namn som jag skulle kunnat ge mitt barn. Hunden fick ett människonamn som jag tyckte lät tillräckligt exotiskt. Men när jag kom gående med henne utanför en skola så frågade några små flickor efter hundens namn. Och visst var det ett namn som en av deras kamrater hade!


Min biologi-lärare hette Karo. Karl-Robert. :mrgreen:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hundnamn och människonamn

Inläggav Kidzi » 2021-01-02 17:44:14

En rolig sak någon sa på TV är att vill vi veta vilka namn som blir populära om 20 år ska vi se på djurnamn nu.

För djuren funkar det att använda namn som ännu inte nästan fallit i glömska och uppfattas som mesiga. Men när alla människor är döda som haft de namnen kommer de igen.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hundnamn och människonamn

Inläggav Huggorm » 2021-01-02 17:49:31

Min hund hette Fiona när jag fick den, jag ville byta men mina systerdöttrar tyckte det var kul eftersom Shreks tjej heter Fiona, och då blir ju jag Shrek. Så nu heter hon Fiona, eller Lilla Fi/Fy, medan hon är valp. Fast oftast heter hon "Hunden". Hoppas inte det blir ett människonamn om 20 år.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hundnamn och människonamn

Inläggav Kidzi » 2021-01-02 17:52:26

Huggorm skrev:Min hund hette Fiona när jag fick den, jag ville byta men mina systerdöttrar tyckte det var kul eftersom Shreks tjej heter Fiona, och då blir ju jag Shrek. Så nu heter hon Fiona, eller Lilla Fi/Fy, medan hon är valp. Fast oftast heter hon "Hunden". Hoppas inte det blir ett människonamn om 20 år.


Har du gått och skaffat hund på gamla dar?
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hundnamn och människonamn

Inläggav Huggorm » 2021-01-02 17:57:29

Kidzi skrev:
Huggorm skrev:Min hund hette Fiona när jag fick den, jag ville byta men mina systerdöttrar tyckte det var kul eftersom Shreks tjej heter Fiona, och då blir ju jag Shrek. Så nu heter hon Fiona, eller Lilla Fi/Fy, medan hon är valp. Fast oftast heter hon "Hunden". Hoppas inte det blir ett människonamn om 20 år.


Har du gått och skaffat hund på gamla dar?
Så kan det gå när man blir lite senil på gamla dar.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hundnamn och människonamn

Inläggav Furienna » 2021-03-04 15:23:48

Alien skrev:Nå, Karo skulle faktiskt vara ett originellt namn nuförtiden. Ingen risk att någon pojke lystrar till namnet, inte ens någon annan hund.

Men precis!
Jag skulle nog tycka att det vore lite härligt "retro" att kalla en hund för Karo eller Fido idag.
För nu hittar man de namnen bara typ i min mammas läsebok, som gavs ut 1935.
Där heter ju huvudpersonernas familjs hund Karo, men det var som sagt åttiosex år sedan.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Hundnamn och människonamn

Inläggav schwindel » 2021-06-20 1:10:06

Vet om en pojke med finskt namn som fråga en tant vad hennes hund hette.
Hon svarade Pasi och så sade han att han också heter Pasi med ett leende.
Då blev han utskälld av tanten som sade att det är ett hundnamn och inget människonamn och att han skulle sluta driva med henne och hennes hund.
schwindel
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2021-06-12

Hundnamn och människonamn

Inläggav Furienna » 2021-06-20 1:15:16

schwindel skrev:Vet om en pojke med finskt namn som fråga en tant vad hennes hund hette.
Hon svarade Pasi och så sade han att han också heter Pasi med ett leende.
Då blev han utskälld av tanten som sade att det är ett hundnamn och inget människonamn och att han skulle sluta driva med henne och hennes hund.

Oj, det var inte snällt av tanten. :?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Hundnamn och människonamn

Inläggav Alien » 2021-06-20 1:20:44

Vilken dum och okunnig tant!

Pasi är den finska formen av Basil.

Det finns knappt några hundnamn som inte också är/varit människonamn el iaf smeknamn. Om det inte gäller typ Fido el Trofast el Devil.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hundnamn och människonamn

Inläggav Vildsvin » 2021-06-20 16:37:15

Låter ganska svenskt att döpa en hund eller katt till Devil, det är mycket ovanligare att göra det om man har engelska som modersmål.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Hundnamn och människonamn

Inläggav HGJ » 2021-06-20 17:19:49

Vildsvin skrev:Låter ganska svenskt att döpa en hund eller katt till Devil, det är mycket ovanligare att göra det om man har engelska som modersmål.

Lee Falk hade engelska som modersmål och gav en (fiktiv) varg namnet Devil.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Hundnamn och människonamn

Inläggav Alien » 2021-06-21 1:31:21

Jag såg ett program med Cesar Millan där problemhunden hette Cujo. Millan sa till dem att byta namn på hunden. Sedan Millan låtit honom bo i Millans egen hundflock och tränat bort hundens olater fick han heta Joe i stället. Cujo var ju en monsterhund i boken av Stephen King och filmen byggd på boken. Antar att Millan ansåg att namnet blev en självuppfyllande profetia. (Cujo betyder "ostoppbar kraft" och det vill man nog inte ha i huset.) Fanns en hund som hette Diablo också, kommer inte ihåg om den fick byta namn.

Rocky, Rambo, Tyson och Zorro låter också som tuffingar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hundnamn och människonamn

Inläggav schwindel » 2021-06-21 1:53:54

Alien skrev:Rocky, Rambo, Tyson och Zorro låter också som tuffingar.

Jag minns en fyrbent Rambo från barndomen.
En halvliten vovve med mustasch. Kort vit päls med svarta fläckar som en kossa. Hans tunga var nästan blå av någon anledning, som utsmetad blålera från bäcken vid stranden.

Ingen ville klappa Rambo fast han var väldigt snäll och gosig.
Om man gjorde misstaget att sträcka fram handen så kom han med munnen öppen och den blåaktiga tungan hängde och slängde.

Och nästan lika snabbt som Rambo sprungit fram så kom också en osynlig vägg av avlopp och bajslukt som slog emot en som en skenande timmerlastbil.

Rambo åt nämligen upp allt bajs han fick vittring på, kontentan av andra hundars och katters äventyrsskitar i buskar och snår längsmed rastnings stigen slank ner i ett nafs.

Usch och blä, Rambo hade det inte lätt med att bli klappad och hans ägare... Han hade omöjligen något luktsinne.
schwindel
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2021-06-12

Hundnamn och människonamn

Inläggav Kidzi » 2021-06-21 4:01:04

En granne hade halvsmå hundar. När hon var ute och gick kom det en tant springande med ett koppel i handen ropandes i skräck att Rambo är lös!

Grannen blev skitskraj för Rambo måste vara en staff eller något. Visade sig vara en chihuahua.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hundnamn och människonamn

Inläggav schwindel » 2021-06-21 4:11:27

Kidzi skrev:En granne hade halvsmå hundar. När hon var ute och gick kom det en tant springande med ett koppel i handen ropandes i skräck att Rambo är lös!

Grannen blev skitskraj för Rambo måste vara en staff eller något. Visade sig vara en chihuahua.


Så rätt att döpa en liten Chihuahua till Rambo! "Rambo är lös!" :lol:
schwindel
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2021-06-12

Hundnamn och människonamn

Inläggav Huggorm » 2021-06-21 6:53:17

Kidzi skrev:En granne hade halvsmå hundar. När hon var ute och gick kom det en tant springande med ett koppel i handen ropandes i skräck att Rambo är lös!

Grannen blev skitskraj för Rambo måste vara en staff eller något. Visade sig vara en chihuahua.
Fast en staffe är ju inte mycket större än en chihuahua, den är inte mycket att vara rädd för heller
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hundnamn och människonamn

Inläggav Sheyen » 2021-06-21 7:47:06

Jag skulle vilja ha en Sankt Bernhard med namnet Signhild. Coolt.

Skulle annars vara ok med en kamphund som heter Attack. Hahaha
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Hundnamn och människonamn

Inläggav Alien » 2021-06-21 9:08:31

Huggorm skrev:
Kidzi skrev:En granne hade halvsmå hundar. När hon var ute och gick kom det en tant springande med ett koppel i handen ropandes i skräck att Rambo är lös!

Grannen blev skitskraj för Rambo måste vara en staff eller något. Visade sig vara en chihuahua.
Fast en staffe är ju inte mycket större än en chihuahua, den är inte mycket att vara rädd för heller

Jo, det är en jäkla skillnad! En staffe är stark, även om den inte är så stor. En chihuahua bär jag lätt, en staffe drar omkull mig.

Det är väl en slags humor att kalla en chihuahua för Rambo.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hundnamn och människonamn

Inläggav Huggorm » 2021-06-21 9:38:02

Alien skrev:
Huggorm skrev:
Kidzi skrev:En granne hade halvsmå hundar. När hon var ute och gick kom det en tant springande med ett koppel i handen ropandes i skräck att Rambo är lös!

Grannen blev skitskraj för Rambo måste vara en staff eller något. Visade sig vara en chihuahua.
Fast en staffe är ju inte mycket större än en chihuahua, den är inte mycket att vara rädd för heller

Jo, det är en jäkla skillnad! En staffe är stark, även om den inte är så stor. En chihuahua bär jag lätt, en staffe drar omkull mig.

Det är väl en slags humor att kalla en chihuahua för Rambo.
Visst har de muskler men bara 36-41 cm i mankhöjd, tar du spjärn och är beredd bör den inte kunna dra omkull dig.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Återgå till Språket



Logga in