NT-elever tappar "handikappstöd"

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

NT-elever tappar "handikappstöd"

Inläggav Kidzi » 2021-03-01 23:37:55

När jag gick på aspergerkurs var det en tjej där som inte ville vara funktionsnedsatt. Jag sa att det beror mycket på miljön vad som blir ett problem. Ofta så får aspergare inte så mycket stöd och de som är äldre har ännu mindre.

Jag sa att världen är handikappanpassad åt NT. Hon förstod inte riktigt. Men att t ex skolan är uppbyggd så att NT:s svårigheter tas omhand. För de har ju också svårigheter.

Fast nu har jag kommit på en sak där det verkligen visar sig hur handikappanpassad världen är för NT. Gymnasieeleverna klarar inte distansundervisning. Så nu ska de få massor av extrahjälp så de inte kommer efter.

De klagar mest på att de inte får rutiner, att de saknar kompisar och inte kan leva utan folk runt dem hela tiden och att de behöver få saker förklarat för dem hela tiden.

Finns många saker jag tänker på. Att då kanske inte de med NPF har svårt för rutiner. De har bara inte ett liv där de får rutinerna gratis. Och de som går på högskolan kan vara lite nördiga och där får man läsa allt själv och förstå. Visst finns det föreläsningar men kanske några gånger i veckan. Resten av jobbet gör man hemma. Om inte gymnasieeleverna klarar detta, hur ska de klara högskolan? Höll på att bli knäpp på de som kom direkt från gymnasiet när jag gick på högskolan. De ville veta vad som var viktigt till tentan och vad de skulle stryka under. Suck. De ska ha hjälp hela tiden istf försöka tänka själva. Så de behöver handikappstöd med att tänka ut saker. Sedan blir de sjuka av att vara ensamma lite, trots att de ändå har familj och kompisar de umgås med.

NT ska ju vara flexibla så de ska klara detta. Grejen är att de inte är flexibla, de är inrutade i sina rutiner. Har en aspergare andra rutiner anses den oflexibel. Men båda är det. Fast med olika saker.

Jag vet inte ens om det är rätt att kasta massa pengar på ungdomar som inte klarar skolan bara för att de är NT. Aspergare får lära sig av livet. Varför ska inte de göra det?
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

NT-elever tappar "handikappstöd"

Inläggav Kentarou » 2021-03-01 23:52:06

Jag gick inte i grundskolan så jag är osäker men det låter logiskt. :-)Hug
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

NT-elever tappar "handikappstöd"

Inläggav ShakeItOut » 2021-03-01 23:59:44

Högskolan är som en helt annat värld än gymnasiet och många blir helt förvirrad av allt. Så där tycker jag inte det är konstigt att alla inte direkt vet hur man gör och vad man kan kräva. När jag gick kurser på högskolan hade vi allt superuppstyrt bland oss kursare och ville man så fanns det alltid någon att sitta med i bibblan eller kontakta om något var oklart.

Det är så mycket som är upponervänt numera. Dessa gymnasieelever är vana att ha folk runt sig, att leva i skolvärlden och sedan ofta gå ut i sociala jobb. Nu får man knappt träffa någon eller har tryggheten som skolan kan innebära. Många blir lite lost när de tar studenten.

Rutiner är nog svårt för alla.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

NT-elever tappar "handikappstöd"

Inläggav Heidi79 » 2021-03-02 0:01:20

Kidzi skrev:När jag gick på aspergerkurs var det en tjej där som inte ville vara funktionsnedsatt.


Inte ja vill med..men det lite svårt.. :cry: Hur ska klara av sluta det? Typ.. börja prata rätt. Å vara social. Inte kissa på mig. Å så. Typ. Lite svårt då. Provat 30 år sluta å går ej :-)063
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

NT-elever tappar "handikappstöd"

Inläggav Heliora » 2021-03-07 2:29:56

Kidzi skrev:Fast nu har jag kommit på en sak där det verkligen visar sig hur handikappanpassad världen är för NT. Gymnasieeleverna klarar inte distansundervisning.


Jag har läst och hört att det är elever med npf som klarar distansundervisning sämst pga att de saknar lärarstödet. Jag hade nog haft väldigt svårt med distansundervisning, tror jag.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in