Har ni råd att åka utomlands?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Huggorm » 2021-03-01 22:47:21

slackern skrev:
Kidzi skrev:
Julianus skrev:
Saker och ting som inte är förenliga med min trosuppfattning.
Tobak, alkohol, nattklubb, hasardspel osv.


Katt får väl muslimer ha, men jag vet inte hur det är med hund.



Jag vet att vissa muslimer från vissa områden tuggar kat, nu är i och för sig katt å kat inte samma sak. Men husdjur är väl "haram" inom islam?
Jag har förstått att många har en sällskapsget, eller kamel
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Julianus » 2021-03-01 22:53:38

@Kidzi

Det är inte tillåtet att ha hund, men katt är helt okej :) Så nu vet du.

Jag har inga släktingar i Sverige, alla bor utomlands. Fördelen för mig är att jag har gratis mat och logi, nackdelen är att jag får betala biljetter själv som dessutom är svindyra!

Allt som finns hemma hos mig har jag köpt med sparade pengar ;)
Mobilen, soffa, köksbord med 4 stolar, 49" tv med 4K-upplösning och 3 spelkonsoler (PS2, PS3 och PS4 Pro)
Spel köper jag när det finns tillfälle och till bra pris såklart ;)
Datorn köpte min mor åt mig men det var många år sen, fungerar fortfarande :)
Köper heller inte dyra kläder, men däremot kan man inte undvika abonnemang. T.ex bredband. Saknar Spotify och Netflix och böcker var det länge sen jag köpte sist. Käkar utelunch max 1 gång i veckan.

Så det går att prioritera, men det är upp till var och en helt enkelt. Jag skriver bara att det går att lägga undan slantar, 1000 kronor borde inte vara nåt problem. Jag har inga problem att lägga undan slantar varje månad.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Kidzi » 2021-03-01 23:01:33

Julianus skrev:Så det går att prioritera, men det är upp till var och en helt enkelt. Jag skriver bara att det går att lägga undan slantar, 1000 kronor borde inte vara nåt problem. Jag har inga problem att lägga undan slantar varje månad.


Jag försöker lägga undan 500 kr i månaden. Förr var det inga problem. Men numera har jag inte klarat att lägga undan det varje månad. Innan sparade jag in på mat och åt enkelt, men nu finns det inte mer att spara på det. Annars är det ju ofta maten folk slösar sina pengar på.

Men jag tycker allt sparande är bra. Även om man bara kan spara litegrann.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav ShakeItOut » 2021-03-01 23:18:58

Julianus skrev:
Så det går att prioritera, men det är upp till var och en helt enkelt. Jag skriver bara att det går att lägga undan slantar, 1000 kronor borde inte vara nåt problem. Jag har inga problem att lägga undan slantar varje månad.


Nej, alla kan faktiskt inte spara 1000 kr. Eller knappt små summor som oftast äts upp när de måste betala något som verkligen behövs. Du kan ha låga utgifter och en inkomst som du klarar det på men man kan inte förutsätta att alla kan spara för en själv kan. Att äta utelunch 4 gånger i månaden är lyx. Att kunna spara 1000 kr i månaden är ett privilegium som många gärna hade haft för att få känna sig säkrad med en buffert. Sparande är jättebra men att förutsätta att alla kan är inte okej.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Kahlokatt » 2021-03-02 0:32:38

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Kidzi skrev:
Katt får väl muslimer ha, men jag vet inte hur det är med hund.



Jag vet att vissa muslimer från vissa områden tuggar kat, nu är i och för sig katt å kat inte samma sak. Men husdjur är väl "haram" inom islam?
Jag har förstått att många har en sällskapsget, eller kamel


Knappast i Sverige. Katter är populära och älskade i Arabvärlden; det sägs att Muhammed själv hade en katt som hette Muezza och som han älskade högt. Men i Sverige verkar det vara ovanligt att folk från Mellanöstern och Nordafrika har husdjur, om man bortser från gangstertyper som har kukförlängarhund.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav slackern » 2021-03-02 0:36:14

Kahlokatt skrev:
Huggorm skrev:
slackern skrev:
Jag vet att vissa muslimer från vissa områden tuggar kat, nu är i och för sig katt å kat inte samma sak. Men husdjur är väl "haram" inom islam?
Jag har förstått att många har en sällskapsget, eller kamel


Knappast i Sverige. Katter är populära och älskade i Arabvärlden; det sägs att Muhammed själv hade en katt som hette Muezza och som han älskade högt. Men i Sverige verkar det vara ovanligt att folk från Mellanöstern och Nordafrika har husdjur, om man bortser från gangstertyper som har kukförlängarhund.


Tycker det verkar vara otroligt ologisk trosuppfattning att hundar skulle vara haram medans katter är halal.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Kahlokatt » 2021-03-02 0:38:27

Katter tvättar sig väldigt ofta, vilket gör dem exemplariska i muslimers ögon.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav slackern » 2021-03-02 0:46:36

Kahlokatt skrev:Katter tvättar sig väldigt ofta, vilket gör dem exemplariska i muslimers ögon.


Det gör ju även grisar.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav antonius » 2021-03-02 9:26:09

slackern skrev:kukförlängarhund


Bilar brukar kallas för "förlängare", och här där jag bor, en snabb dyr snöskoter, men det där var intressant, är det bara för förortsgangsta eller kan jag åxå ha en? :shock:
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav antonius » 2021-03-02 9:28:52

Kahlokatt skrev:Katter tvättar sig väldigt ofta, vilket gör dem exemplariska i muslimers ögon.


Men de tvättar sig ofta i röven offentligt... :lol:
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Julianus » 2021-03-02 9:57:22

Kidzi skrev:
Julianus skrev:Så det går att prioritera, men det är upp till var och en helt enkelt. Jag skriver bara att det går att lägga undan slantar, 1000 kronor borde inte vara nåt problem. Jag har inga problem att lägga undan slantar varje månad.


Jag försöker lägga undan 500 kr i månaden. Förr var det inga problem. Men numera har jag inte klarat att lägga undan det varje månad. Innan sparade jag in på mat och åt enkelt, men nu finns det inte mer att spara på det. Annars är det ju ofta maten folk slösar sina pengar på.

Men jag tycker allt sparande är bra. Även om man bara kan spara litegrann.


Att du försöker är jättebra :) Mat måste man ju ha för överlevnad, det kan man ju inte spara in på.

Sparande är alltid bra, som en buffert och för oförutsedda utgifter.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Julianus » 2021-03-02 10:03:06

ShakeItOut skrev:
Julianus skrev:
Så det går att prioritera, men det är upp till var och en helt enkelt. Jag skriver bara att det går att lägga undan slantar, 1000 kronor borde inte vara nåt problem. Jag har inga problem att lägga undan slantar varje månad.


Nej, alla kan faktiskt inte spara 1000 kr. Eller knappt små summor som oftast äts upp när de måste betala något som verkligen behövs. Du kan ha låga utgifter och en inkomst som du klarar det på men man kan inte förutsätta att alla kan spara för en själv kan. Att äta utelunch 4 gånger i månaden är lyx. Att kunna spara 1000 kr i månaden är ett privilegium som många gärna hade haft för att få känna sig säkrad med en buffert. Sparande är jättebra men att förutsätta att alla kan är inte okej.


Det behöver inte vara 1000 kronor, tog den summan som ett exempel. Några hundralappar räcker ju också.
Jag skulle inte säga att man har låga utgifter. Har räkningar för cirka 9000:- i månaden. Då är det inklusive hyra och exklusive mat. Den summan jag får varje månad klarar jag mig på, även om det är ganska lågt. På vilket sätt är ute lunch en lyx? Förklara det för mig :roll:

Jag förstår inte på vilket sätt det är ett privilegium att lägga undan 1000 kronor i månaden, det som jag tog upp innan handlar om prioriteringsfråga.

Om du tror att jag förutsätter att alla kan lägga undan lite slantar varje månad i sparande, då är det bara att beklaga. Naturligtvis kan inte alla göra det, det förstår jag ju själv.
Senast redigerad av Julianus 2021-03-02 10:11:18, redigerad totalt 1 gång.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Flinta » 2021-03-02 10:08:42

Bokstavstolkar du "utelunch" nu Julianus?

Var på en föreläsning där en åhörare frågade föreläsaren med AS om hen "brukade gå ut". Föreläsaren sa att ja visst brukade hen gå ut. Ingen i publiken lade sig i. Tror föreläsaren bokstavstolkade. Åhöraren ville troligen veta om föreläsaren brukade gå ut och festa ibland.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav ullstrumpan » 2021-03-04 14:32:30

Jag älskar solsemetster utomlands och försöker åka åtminstone vartannat år, helst skulle jag vilja åka varje år.

Var i Egypten 14 dar 20017 i december, och på Gran Canaria i december 2019.
Sedan kom coronapandemin. Får se hur det blir nu.
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Karamell » 2021-03-04 16:59:20

Vilka partier vill höja sjukpensionen? Jag vet att Vänsterpartiet vill, men vet inte med hur mycket.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav slackern » 2021-03-04 17:02:49

Karamell skrev:Vilka partier vill höja sjukpensionen? Jag vet att Vänsterpartiet vill, men vet inte med hur mycket.


Dom vill väl omfördela resurser att alla ska ha lika mycket så räkna med 100 000/år ungefär. :roll:
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Karamell » 2021-03-04 17:42:06

Alla? Skulle inte tro det va.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Kidzi » 2021-03-04 18:17:10

slackern skrev:
Karamell skrev:Vilka partier vill höja sjukpensionen? Jag vet att Vänsterpartiet vill, men vet inte med hur mycket.


Dom vill väl omfördela resurser att alla ska ha lika mycket så räkna med 100 000/år ungefär. :roll:


Det är inte konstigt att ha 13 000 med bostadstillägg. Varför skulle vänstern vilja sänka det? Då hamnar man under försörjningsstödsnivå. Det blir ungefär 160 000 per år.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav slackern » 2021-03-04 18:33:58

Kidzi skrev:
slackern skrev:
Karamell skrev:Vilka partier vill höja sjukpensionen? Jag vet att Vänsterpartiet vill, men vet inte med hur mycket.


Dom vill väl omfördela resurser att alla ska ha lika mycket så räkna med 100 000/år ungefär. :roll:


Det är inte konstigt att ha 13 000 med bostadstillägg. Varför skulle vänstern vilja sänka det? Då hamnar man under försörjningsstödsnivå. Det blir ungefär 160 000 per år.


Oj jag skrev fel ska vara 100 000/månad. :) Eller det var det jag tänkte men var ironisk i mitt inlägg.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Karamell » 2021-03-04 18:38:41

Det hade varit nåt... :-)018
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Re: Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Julianus » 2021-03-07 13:46:23

Återigen, det är inte svårt att spara undan pengar varje månad.

Prioriteringsfråga och disciplin ;)
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Kidzi » 2021-03-07 14:04:06

Julianus skrev:Återigen, det är inte svårt att spara undan pengar varje månad.

Prioriteringsfråga och disciplin ;)


Lätt att säga när man inte behöver betala CSN plus utgifter som är livsnödvändiga men som inte är ens eget fel.

Det var verkligen jättejobbigt i början när min antidepp kostade 2500 per kartong. Jag är glad att den bara kostar 700 nu, men allra bäst hade det varit om den gått på högkostnad.

Jag bränner mer vitaminer än många andra och behöver tillskott, men just nu har jag helt enkelt inte råd. Och äta ute varje vecka finns inte på kartan.

Sedan finns det folk som jobbar och har hög lön men inte kan spara pga ADHD och dålig impulskontroll. Det är inget de har valt. Rena aspergare brukar ju kunna vara extremt stränga med sig själva men alla är inte som dem.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Karamell » 2021-03-07 19:28:51

Ska röntga katten snart, vet inte om jag kanske ska avboka, sen kanske det blir operation, men är rädd att katten lider, dock verkar hon inte lida, men svårt att veta ju... Fick inte ut några pengar från försäkringen sist (Agria). Veterinärbesök för 750 kr. Verkar som det måste komma upp i en viss summa, väntar påvar från dom om det. Sen har jag inte fått tillbaka pengar från XXL för en grej som utgick. Och tänk om kylskåpet eller nåt sånt skulle gå sönder, då måste man ha en buffert...

Blir ju helt nervös av att vända på slantarna hela tiden. :cry:
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Karamell » 2021-03-07 19:29:32

Julianus skrev:Återigen, det är inte svårt att spara undan pengar varje månad.

Prioriteringsfråga och disciplin ;)

Vad har du för inkomst?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in