Tropiska paradisöar?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tropiska paradisöar.?

Inläggav Julianus » 2021-03-01 10:08:06

Det säger ju sig självt!

Självklart kan man inte flytta försörjningsstöd utanför Sveriges gränser!

Ja, men det skulle de ha tänkt på innan.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano


Tropiska paradisöar.?

Inläggav Dalaberger » 2021-03-01 10:35:53

Seiji skrev:https://www.gettyimages.co.jp/%E5%86%99%E7%9C%9F/%E5%AE%AE%E5%8F%A4%E5%B3%B6?phrase=%E5%AE%AE%E5%8F%A4%E5%B3%B6&sort=mostpopular

Miyakojima i japanska prefekturen Okinawa är rätt så fint.

Det här med att bo utomlands kan ju låta romantiskt för autister, och även om man, på sitt sätt, kan skapa ett "nytt" liv dit där man flyttar, så får man vara beredd på att ge upp i princip alla band till sitt ursprungsland. Efter 8-10 år utomlands kommer du i svenska samhällets ögon mer eller mindre betraktas som död.

Det känns det dock som man är redan, så någon fattig paradisö där man kommer långt med sparpengarna vore kanske nått. Bygga en autistkoloni.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Tropiska paradisöar.?

Inläggav Huggorm » 2021-03-01 10:44:10

Filippinerna är ju en enda stor tropisk övärld, och där verkar finnas många vackra platser. Men det är alldeles för varmt i tropikerna, som svensk är det svårt att stå ut. Det är värre än den varmaste, kvavaste sommardagen här hemma.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Tropiska paradisöar.?

Inläggav manne » 2021-03-01 11:36:24

Huggorm skrev:Filippinerna är ju en enda stor tropisk övärld, och där verkar finnas många vackra platser. Men det är alldeles för varmt i tropikerna, som svensk är det svårt att stå ut. Det är värre än den varmaste, kvavaste sommardagen här hemma.


filipinerna vill jag inte åka till värsta u landet med gatubarn där. :o :-)063 :?:

enormt fattigt land.
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Tropiska paradisöar.?

Inläggav manne » 2021-03-01 12:39:48

Huggorm skrev:Filippinerna är ju en enda stor tropisk övärld, och där verkar finnas många vackra platser. Men det är alldeles för varmt i tropikerna, som svensk är det svårt att stå ut. Det är värre än den varmaste, kvavaste sommardagen här hemma.


MEn vaför inte sälja allt ni har och flytta till ett trevligare land tex någon av dessa öar som jag tog upp. :!:
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Tropiska paradisöar.?

Inläggav Huggorm » 2021-03-01 14:10:41

manne skrev:
Huggorm skrev:Filippinerna är ju en enda stor tropisk övärld, och där verkar finnas många vackra platser. Men det är alldeles för varmt i tropikerna, som svensk är det svårt att stå ut. Det är värre än den varmaste, kvavaste sommardagen här hemma.


filipinerna vill jag inte åka till värsta u landet med gatubarn där. :o :-)063 :?:

enormt fattigt land.
Sånt finns på de flesta öar du skrivit om också
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Tropiska paradisöar.?

Inläggav manne » 2021-03-01 14:17:55

Huggorm skrev:
manne skrev:
Huggorm skrev:Filippinerna är ju en enda stor tropisk övärld, och där verkar finnas många vackra platser. Men det är alldeles för varmt i tropikerna, som svensk är det svårt att stå ut. Det är värre än den varmaste, kvavaste sommardagen här hemma.


filipinerna vill jag inte åka till värsta u landet med gatubarn där. :o :-)063 :?:

enormt fattigt land.
Sånt finns på de flesta öar du skrivit om också


Är helt säker på att dessa öar som jag tog upp är inga U länder. :-)063 :o :?:
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Tropiska paradisöar.?

Inläggav Alien » 2021-03-01 14:25:39

Paladinen skrev:Det finns förövrigt en aspekt till att ta i beaktande att som sjukskriven , förtidspensionär , beroende av försörjningsstöd får man då lov att flytta sitt bidrag utomlands hur som helst?

För att få försörjningsstöd i Sverige måste man vara folkbokförd i Sverige på en svensk adress.

Det har ju varit uppe i media tidigare med pensionärer som tex flyttat till Thailand och inte fått en krona av svenska staten


Skilj på försörjningsstöd (socialbidrag) och aktivitets/sjukersättning (förtidspension). Så här skriver FK om sjukersättning:

Kan jag behålla min sjukersättning utomlands

Ja, den delen som är inkomstrelaterat betalas ut till dig oavsett vilket land du bor i. Garantiersättning kan du däremot bara ta med dig till länder inom EU/EES, Schweiz och Kanada. Vänd dig till Försäkringskassan för mer information om när du har rätt att ta med din garantiersättning till ett annat land.

Om du flyttar utomlands permanent så ska du anmäla det till Försäkringskassan. Det är viktigt att du talar om vilken adress, bank och kontonummer du vill att sjukersättningen ska skickas till. En gång om året får du ett levnadsintyg skickat till dig som du ska fylla i och skicka in till Försäkringskassan.

Om du bor i Danmark, Finland, Norge eller Tyskland behöver du inte skicka in något levnadsintyg. Uppgifterna om dig hämtas i stället genom datautbyte mellan Sverige och ditt bosättningsland.
https://www.forsakringskassan.se/privat ... ersattning

Varför skulle ålderspensionärer inte få ut sin pension när de flyttat utomlands? Det är ju pengar de får dels för att de arbetat och betalat skatt, dels för att de bott i Sverige. Bostadstillägg får de förstås inte. Garantipension verkar lite oklart:

Garantipensionen är en utfyllnad till omställningspensionen om du får en låg omställningspension. Den får du behålla om du flyttar till ett land inom EU/ EES och Schweiz enligt en tillfällig svensk lag. Den tillfälliga lagen gäller till och med december 2021.
https://www.pensionsmyndigheten.se/ga-i ... or-sverige
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tropiska paradisöar.?

Inläggav Huggorm » 2021-03-01 15:22:50

manne skrev:
Huggorm skrev:
manne skrev:
filipinerna vill jag inte åka till värsta u landet med gatubarn där. :o :-)063 :?:

enormt fattigt land.
Sånt finns på de flesta öar du skrivit om också


Är helt säker på att dessa öar som jag tog upp är inga U länder. :-)063 :o :?:
De flesta av de länderna har vissa områden dit turisterna kommer som är uppsnyggade och fina, men de har också slumområden. Kanske inte Hawaii, men annars tror jag de flesta i startinlägget har områden med fattiga gatubarn. Googla till exempel Mauritius slums så får du se.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Tropiska paradisöar.?

Inläggav manne » 2021-03-01 16:25:56

Huggorm skrev:
manne skrev:
Huggorm skrev:Sånt finns på de flesta öar du skrivit om också


Är helt säker på att dessa öar som jag tog upp är inga U länder. :-)063 :o :?:
De flesta av de länderna har vissa områden dit turisterna kommer som är uppsnyggade och fina, men de har också slumområden. Kanske inte Hawaii, men annars tror jag de flesta i startinlägget har områden med fattiga gatubarn. Googla till exempel Mauritius slums så får du se.


gjorde en sökning på denna ö.
Vaitape - Bora Bora HD
https://www.youtube.com/watch?v=Og1WRCeLg2Q

ser inte ut som något U land alls.

inte hwaji heller för den delen.
hade den filmen på dvd för några år sedan.
50 First Dates (2004)
https://www.youtube.com/watch?v=Q_2AbjYeSMI

hawaii

https://www.google.se/search?q=hawaji&t ... yXbCZtsR1M

https://www.google.se/search?q=hawaji&t ... _Gy5h4htEM

https://www.google.se/search?q=hawaji&t ... CP6MMOAXSM
så jag håller inte med dig alls. :-)056
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Tropiska paradisöar.?

Inläggav manne » 2021-03-01 16:41:49

Huggorm skrev:
manne skrev:
Huggorm skrev:Sånt finns på de flesta öar du skrivit om också


Är helt säker på att dessa öar som jag tog upp är inga U länder. :-)063 :o :?:
De flesta av de länderna har vissa områden dit turisterna kommer som är uppsnyggade och fina, men de har också slumområden. Kanske inte Hawaii, men annars tror jag de flesta i startinlägget har områden med fattiga gatubarn. Googla till exempel Mauritius slums så får du se.


Gjorde det nu tycker inte att det verkar så farligt. :o :-)063 :?:

Fighting Poverty in Mauritius: Government project provides housing to vulnerable families
https://www.youtube.com/watch?v=3s68lbJ7gL8
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Tropiska paradisöar.?

Inläggav manne » 2021-03-01 16:46:15

Huggorm skrev:
manne skrev:
Huggorm skrev:Sånt finns på de flesta öar du skrivit om också


Är helt säker på att dessa öar som jag tog upp är inga U länder. :-)063 :o :?:
De flesta av de länderna har vissa områden dit turisterna kommer som är uppsnyggade och fina, men de har också slumområden. Kanske inte Hawaii, men annars tror jag de flesta i startinlägget har områden med fattiga gatubarn. Googla till exempel Mauritius slums så får du se.


Kan tänka mig att Hawaii och franska Polynesien liknar varandra.?
50 First Dates (2004) Trailer #1 | Movieclips Classic Trailers
https://www.youtube.com/watch?v=Q_2AbjYeSMI
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Tropiska paradisöar.?

Inläggav slackern » 2021-03-01 18:07:01

Huggorm skrev:
manne skrev:
Huggorm skrev:Sånt finns på de flesta öar du skrivit om också


Är helt säker på att dessa öar som jag tog upp är inga U länder. :-)063 :o :?:
De flesta av de länderna har vissa områden dit turisterna kommer som är uppsnyggade och fina, men de har också slumområden. Kanske inte Hawaii, men annars tror jag de flesta i startinlägget har områden med fattiga gatubarn. Googla till exempel Mauritius slums så får du se.


Bora Bora ligger ju i Franska Polynesien som tillhör Frankrike så det är nog rätt så "civiliserat". Du ska nog se att dom har slutat att koka missionärer i jättegrytor. :lol: Eller det var kanske Tintin i Kongo det hände.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tropiska paradisöar.?

Inläggav Paladinen » 2021-03-01 18:17:36

Alien skrev:
Paladinen skrev:Det finns förövrigt en aspekt till att ta i beaktande att som sjukskriven , förtidspensionär , beroende av försörjningsstöd får man då lov att flytta sitt bidrag utomlands hur som helst?

För att få försörjningsstöd i Sverige måste man vara folkbokförd i Sverige på en svensk adress.

Det har ju varit uppe i media tidigare med pensionärer som tex flyttat till Thailand och inte fått en krona av svenska staten


Skilj på försörjningsstöd (socialbidrag) och aktivitets/sjukersättning (förtidspension). Så här skriver FK om sjukersättning:

Kan jag behålla min sjukersättning utomlands

Ja, den delen som är inkomstrelaterat betalas ut till dig oavsett vilket land du bor i. Garantiersättning kan du däremot bara ta med dig till länder inom EU/EES, Schweiz och Kanada. Vänd dig till Försäkringskassan för mer information om när du har rätt att ta med din garantiersättning till ett annat land.

Om du flyttar utomlands permanent så ska du anmäla det till Försäkringskassan. Det är viktigt att du talar om vilken adress, bank och kontonummer du vill att sjukersättningen ska skickas till. En gång om året får du ett levnadsintyg skickat till dig som du ska fylla i och skicka in till Försäkringskassan.

Om du bor i Danmark, Finland, Norge eller Tyskland behöver du inte skicka in något levnadsintyg. Uppgifterna om dig hämtas i stället genom datautbyte mellan Sverige och ditt bosättningsland.
https://www.forsakringskassan.se/privat ... ersattning

Varför skulle ålderspensionärer inte få ut sin pension när de flyttat utomlands? Det är ju pengar de får dels för att de arbetat och betalat skatt, dels för att de bott i Sverige. Bostadstillägg får de förstås inte. Garantipension verkar lite oklart:

Garantipensionen är en utfyllnad till omställningspensionen om du får en låg omställningspension. Den får du behålla om du flyttar till ett land inom EU/ EES och Schweiz enligt en tillfällig svensk lag. Den tillfälliga lagen gäller till och med december 2021.
https://www.pensionsmyndigheten.se/ga-i ... or-sverige


Ja nu är det ju så att många aspisar inte har någon inkomstrelaterad pension utan endast så kallad garantipension + eventuella pensionstillägg som det så verkar som att man endast får lyfta ut inom EES/EU.

Samt iom att merparten av aspisar inte jobbat en dag i sitt liv så har dom heller ingen inkomstgrundad sjukersättning.


Det stämmer att man kan lyfta ut sin tjänstepension utomlands men inte sin garantipension , garantipension får man bara lyfta ut inom ess/EU samma sak med sjukersättning man får lyfta ut den inkomstbasareade sjukersättningwn utomlands men eftersom dom flesta aspisar som sagt inte jobbat en dag och sålunda varken har tjänstepension eller inkomstbaserad sjukersättning så är det idioti att som aspie flytta utomlands.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BJbd10/eva-96-blir-av-med-pensionen
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Tropiska paradisöar.?

Inläggav Paladinen » 2021-03-01 18:19:26

Skulle din pension bestå av 7000 kr tjänstepension och 7000 kr garantipension så skulle du alltså förlora 7000 kr om du flyttar utanför EU/ess.

Men för en aspie som inte har 7000 kr i tjänstepension skulle förlora varenda krona om aspisen flyttade utanför EU/ess
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Tropiska paradisöar.?

Inläggav manne » 2021-03-01 18:22:33

Paladinen skrev:
Alien skrev:
Paladinen skrev:Det finns förövrigt en aspekt till att ta i beaktande att som sjukskriven , förtidspensionär , beroende av försörjningsstöd får man då lov att flytta sitt bidrag utomlands hur som helst?

För att få försörjningsstöd i Sverige måste man vara folkbokförd i Sverige på en svensk adress.

Det har ju varit uppe i media tidigare med pensionärer som tex flyttat till Thailand och inte fått en krona av svenska staten


Skilj på försörjningsstöd (socialbidrag) och aktivitets/sjukersättning (förtidspension). Så här skriver FK om sjukersättning:

Kan jag behålla min sjukersättning utomlands

Ja, den delen som är inkomstrelaterat betalas ut till dig oavsett vilket land du bor i. Garantiersättning kan du däremot bara ta med dig till länder inom EU/EES, Schweiz och Kanada. Vänd dig till Försäkringskassan för mer information om när du har rätt att ta med din garantiersättning till ett annat land.

Om du flyttar utomlands permanent så ska du anmäla det till Försäkringskassan. Det är viktigt att du talar om vilken adress, bank och kontonummer du vill att sjukersättningen ska skickas till. En gång om året får du ett levnadsintyg skickat till dig som du ska fylla i och skicka in till Försäkringskassan.

Om du bor i Danmark, Finland, Norge eller Tyskland behöver du inte skicka in något levnadsintyg. Uppgifterna om dig hämtas i stället genom datautbyte mellan Sverige och ditt bosättningsland.
https://www.forsakringskassan.se/privat ... ersattning

Varför skulle ålderspensionärer inte få ut sin pension när de flyttat utomlands? Det är ju pengar de får dels för att de arbetat och betalat skatt, dels för att de bott i Sverige. Bostadstillägg får de förstås inte. Garantipension verkar lite oklart:

Garantipensionen är en utfyllnad till omställningspensionen om du får en låg omställningspension. Den får du behålla om du flyttar till ett land inom EU/ EES och Schweiz enligt en tillfällig svensk lag. Den tillfälliga lagen gäller till och med december 2021.
https://www.pensionsmyndigheten.se/ga-i ... or-sverige


Ja nu är det ju så att många aspisar inte har någon inkomstrelaterad pension utan endast så kallad garantipension + eventuella pensionstillägg som det så verkar som att man endast får lyfta ut inom ees/EU.

Samt iom att merparten av aspisar inte jobbat en dag i sitt liv så har dom heller ingen inkomstgrundad sjukersättning.

Det stämmer att man kan lyfta ut sin tjänstepension utomlands men inte sin garantipension , garantipension får man bara lyfta ut inom ess/EU samma sak med sjukersättning man får lyfta ut den inkomstbasareade sjukersättningwn utomlands men eftersom dom flesta aspisar som sagt inte jobbat en dag ocjh sålunda varken har tjänstepension eller inkomstbaserad sjukersättning så är det idioti att som aspie flytta utomlands.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BJbd10/eva-96-blir-av-med-pensionen


prata för dig själv jag har haft väldigt många jobb började sommar jobba som 15 åring. :-)056 :!:
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Tropiska paradisöar.?

Inläggav Alien » 2021-03-02 2:35:39

manne skrev:
Alien skrev:En annan tråd om öar, fast inte bara tropiska och kanske inte alltid så paradisiska: oar-t22488.html

Iofs tror jag inte på paradisöar. De känns kanske som paradis för turister som är där en kort tid el för rika västerlänningar som dels har pengar, dels har möjlighet att försvinna därifrån när de vill. Är invånarna verkligen så lyckliga? De har kanske problem med fattigdom, sjukdomar, brottslighet etc precis som på andra ställen.


så du tycker att Sverige är bättre att bo i än att bo i bora bora. :o :-)063 :?:

https://www.expressen.se/allt-om-resor/ ... adisoar-1/


Klart det är! Sverige är mitt land, jag kan språket och kulturen. Vad skulle jag göra på Bora Bora, ligga på stranden hela dagarna? Funkar på en semester men jag skulle bli uttråkad i längden.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tropiska paradisöar.?

Inläggav Alien » 2021-03-02 2:50:08

Det är alltså så att man inte kan flytta till några tropiska öar med bibehållen sjukersättning. Men jag tycker att EES/EUU räcker långt. Finns ju öar med varmt klimat i Europa också. T ex Malta, Mallorca, Kreta, Korfu och Korsika.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tropiska paradisöar.?

Inläggav Paladinen » 2021-03-02 2:54:21

manne skrev:
Paladinen skrev:
Alien skrev:
Skilj på försörjningsstöd (socialbidrag) och aktivitets/sjukersättning (förtidspension). Så här skriver FK om sjukersättning:

https://www.forsakringskassan.se/privat ... ersattning

Varför skulle ålderspensionärer inte få ut sin pension när de flyttat utomlands? Det är ju pengar de får dels för att de arbetat och betalat skatt, dels för att de bott i Sverige. Bostadstillägg får de förstås inte. Garantipension verkar lite oklart:

https://www.pensionsmyndigheten.se/ga-i ... or-sverige


Ja nu är det ju så att många aspisar inte har någon inkomstrelaterad pension utan endast så kallad garantipension + eventuella pensionstillägg som det så verkar som att man endast får lyfta ut inom ees/EU.

Samt iom att merparten av aspisar inte jobbat en dag i sitt liv så har dom heller ingen inkomstgrundad sjukersättning.

Det stämmer att man kan lyfta ut sin tjänstepension utomlands men inte sin garantipension , garantipension får man bara lyfta ut inom ess/EU samma sak med sjukersättning man får lyfta ut den inkomstbasareade sjukersättningwn utomlands men eftersom dom flesta aspisar som sagt inte jobbat en dag ocjh sålunda varken har tjänstepension eller inkomstbaserad sjukersättning så är det idioti att som aspie flytta utomlands.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BJbd10/eva-96-blir-av-med-pensionen


prata för dig själv jag har haft väldigt många jobb började sommar jobba som 15 åring. :-)056 :!:


Så har även jag och lägg märke till att jag sa MÅNGA aspisar och inte ALLA aspisar . Det finns självklart aspisar som har jobbat i h som fortfarande jobbar.

Men oavsett om du jobbat eller inte ,om du flyttar utomlands utanför EU/ess så förlorar du garantipensionen och eventuella pensionstillägg och har bara tjänstepensionen kvar och då måste du ha så hög tjänstepension så du har råd att försaka garantipensionen .
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Tropiska paradisöar.?

Inläggav slackern » 2021-03-02 17:20:26

Alien skrev:Det är alltså så att man inte kan flytta till några tropiska öar med bibehållen sjukersättning. Men jag tycker att EES/EUU räcker långt. Finns ju öar med varmt klimat i Europa också. T ex Malta, Mallorca, Kreta, Korfu och Korsika.


Klart att du kan flytta till tropiska öar som ligger i EU men trotts allt i världsdelar som t.ex Sydamerika, Västindien eller Afrika. Kolla T.ex Djävulsön eller Réunion så kommer du att lära dig något nytt.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tropiska paradisöar.?

Inläggav manne » 2021-03-02 17:25:40

slackern skrev:
Alien skrev:Det är alltså så att man inte kan flytta till några tropiska öar med bibehållen sjukersättning. Men jag tycker att EES/EUU räcker långt. Finns ju öar med varmt klimat i Europa också. T ex Malta, Mallorca, Kreta, Korfu och Korsika.


Klart att du kan flytta till tropiska öar som ligger i EU men trotts allt i världsdelar som t.ex Sydamerika, Västindien eller Afrika. Kolla T.ex Djävulsön eller Réunion så kommer du att lära dig något nytt.


kolla in denna

Öarna Guadeloupe och Martinique är franska utomeuropeiska departement i Västindien och därmed med i EU. Saint Martin är sedan 2007 ett utomeuropeiskt förvaltningsområde, men är fortfarande med i EU.

kan man flytta ditt och lyfta sjukbidrag. :o :-)063 :?:

https://www.google.se/search?q=Martiniq ... QnUlw-mH2M

https://www.google.se/search?q=Martiniq ... KHYyeDk_GM

https://www.google.se/search?q=martiniq ... coPVtkQTkM

https://www.google.se/search?q=martiniq ... b9qp0q1zFM

https://www.google.se/search?q=martiniq ... v80iADvlJM
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Tropiska paradisöar.?

Inläggav manne » 2021-07-15 13:36:32

manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23


Återgå till Intressanta intressen



Logga in