Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav rasta » 2021-02-28 0:58:59

jag kan ju tillägga att jag haft totalt sönderbitna armar under minst 1 av dom 6 åren jag haft illrar. då snackar vi 50-60 kraftiga bett över båda armar samtidigt. men jag ger mig aldrig och fortsätter tills dom lär sig. tyvärr kan dom aldrig vara i närheten av bebisar lr småbarn dock. dom är ej helt pålitliga utan rätt listiga och seriösa problemlösare. går det att göra, så Kommer dom lära sig att göra det. min vilda lärde sig tex hur man tar sig igenom en solid trävägg.

först krafsade och tuggade hon överallt, i svaga delar som kanter osv. när inte det bet så lärde hon sig att slicka på trät, och sedan krafsa där det var blött och försvagat, tillslut hade hon lyckats bygga sig en liten tunnel igenom och var på så sätt fri i hela lägenheten igen. det ordnade jag ju förstås enkelt med att bygga igen det hela, men ändå, bara en sån sak :)

vi snackar problemlösning på människonivå.
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav rasta » 2021-02-28 1:02:20

ufo skrev:
nescio skrev:Biter de sönder saker?
Ja. Mjukdelar som öronsnibbar och huden mellan fingrarna blir ständigt punkterade.

Och de bryter sig in i alla skåp o lådor och plundrar och "möblerar om" tills du inte kan hitta något som är helt.


nescio skrev:Kan de fånga möss?
Ja. Du lär inte hinna räkna till fem innan den har rensat hemmet på alla tänkbara bytesdjur.


helt korrekt, dom plundrar Allt. tar sig in överallt, öppnar allt, bygger om inte annat stege eller skapar öppningar. mina har flyttat småsaker och kartonger tex, tom stolar, för att få tillgång till saker högre upp i lägenheten. bara för att riva ner allt.

och jag har sett en hel levande höna kastas in till en liten illerfamilj på 8-10 barnillrar, det var brutalt. efter en kvart var det bara ben kvar. här snackar vi Riktiga rovdjur av högsta klass.

sen sa jag ju det, att man måste barnsäkra, fast 100% nogrannare :) illern tar sig igenom allt som är över 1x1cm stor öppning. om inte annat så gräver, böjer och bänder dom upp skiten tills dom kommer in. man måste ha bra koll för att kunna ha iller öht
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav ufo » 2021-02-28 1:05:40

rasta skrev:bara för att riva ner allt
Vet du vad det är för skillnad på en katt och en iller?

Spoiler: visa
Katten råkar av klumpighet välta ner en blomkruka ifrån fönstret, illern tar sats o river ner alla.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav rasta » 2021-02-28 1:07:10

ufo skrev:
rasta skrev:bara för att riva ner allt
Vet du vad det är för skillnad på en katt och en iller?

Spoiler: visa
Katten råkar av klumpighet välta ner en blomkruka ifrån fönstret, illern tar sats o river ner alla.


inte bara river, dom gräver upp blommorna med rötter och allt, för att plantera om den någon annanstans. kan ej ha växter tillgängliga för illrar, lr något alls som går att gräva i eller flytta på. inget i glas, inget känsligt.

jävligt äkta djur i allmänhet, speciella som få
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav rasta » 2021-02-28 1:31:15

This is my ferret. There are many like it, but this one is mine.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav ufo » 2021-02-28 1:55:00

rasta skrev:ja illrarna blir som man uppfostrar dom, ju mer uppmärksamhet och dominans man utövar, desto tamare och roligare blir dom.
Ja tyvärr så är det där sant.

Just därför föredrar jag hund.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav nescio » 2021-02-28 15:44:08

rasta skrev:jag kan ju tillägga att jag haft totalt sönderbitna armar under minst 1 av dom 6 åren jag haft illrar. då snackar vi 50-60 kraftiga bett över båda armar samtidigt.
Det där låter inte som något för mig.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav antonius » 2021-02-28 15:51:15

rasta skrev:jag kan ju tillägga att jag haft totalt sönderbitna armar under minst 1 av dom 6 åren jag haft illrar. då snackar vi 50-60 kraftiga bett över båda armar samtidigt. men jag ger mig aldrig och fortsätter tills dom lär sig. tyvärr kan dom aldrig vara i närheten av bebisar lr småbarn dock. dom är ej helt pålitliga utan rätt listiga och seriösa problemlösare. går det att göra, så Kommer dom lära sig att göra det. min vilda lärde sig tex hur man tar sig igenom en solid trävägg.


iller.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav Paladinen » 2021-02-28 16:36:14

antonius skrev:
rasta skrev:jag kan ju tillägga att jag haft totalt sönderbitna armar under minst 1 av dom 6 åren jag haft illrar. då snackar vi 50-60 kraftiga bett över båda armar samtidigt. men jag ger mig aldrig och fortsätter tills dom lär sig. tyvärr kan dom aldrig vara i närheten av bebisar lr småbarn dock. dom är ej helt pålitliga utan rätt listiga och seriösa problemlösare. går det att göra, så Kommer dom lära sig att göra det. min vilda lärde sig tex hur man tar sig igenom en solid trävägg.


iller.jpg


Illern är ett lömskt och ondsint djur den borde sitta fängslad i bur :lol:
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav Alien » 2021-02-28 19:18:41

rasta skrev:
ufo skrev:
nescio skrev:Kan de fånga möss?
Ja. Du lär inte hinna räkna till fem innan den har rensat hemmet på alla tänkbara bytesdjur.


helt korrekt, dom plundrar Allt. tar sig in överallt, öppnar allt, bygger om inte annat stege eller skapar öppningar. mina har flyttat småsaker och kartonger tex, tom stolar, för att få tillgång till saker högre upp i lägenheten. bara för att riva ner allt.

Spoiler: visa
och jag har sett en hel levande höna kastas in till en liten illerfamilj på 8-10 barnillrar, det var brutalt. efter en kvart var det bara ben kvar.
här snackar vi Riktiga rovdjur av högsta klass.

sen sa jag ju det, att man måste barnsäkra, fast 100% nogrannare :) illern tar sig igenom allt som är över 1x1cm stor öppning. om inte annat så gräver, böjer och bänder dom upp skiten tills dom kommer in. man måste ha bra koll för att kunna ha iller öht

Nej, stackars hönan! :(

Spoiler: visa
Det där tycker jag var djurplågeri, de kunde väl skickat in en död höna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav ufo » 2021-02-28 19:29:12

Alien skrev:
rasta skrev:
Spoiler: visa
och jag har sett en hel levande höna kastas in till en liten illerfamilj på 8-10 barnillrar, det var brutalt. efter en kvart var det bara ben kvar.
här snackar vi Riktiga rovdjur av högsta klass.

Nej, stackars hönan! :(

Spoiler: visa
Det där tycker jag var djurplågeri, de kunde väl skickat in en död höna.
Spoiler: visa
Som jag förstår så räknas det enl gällande djurskyddslagstiftning just som djurplågeri.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav yumxi » 2021-02-28 20:08:36

ufo skrev:
Alien skrev:
rasta skrev:
Spoiler: visa
och jag har sett en hel levande höna kastas in till en liten illerfamilj på 8-10 barnillrar, det var brutalt. efter en kvart var det bara ben kvar.
här snackar vi Riktiga rovdjur av högsta klass.

Nej, stackars hönan! :(

Spoiler: visa
Det där tycker jag var djurplågeri, de kunde väl skickat in en död höna.
Spoiler: visa
Som jag förstår så räknas det enl gällande djurskyddslagstiftning just som djurplågeri.


Precis, och det är olagligt i Sverige att mata djur med levande byten (förutom foderinsekter då). (Nu behöver det inte ha hänt i Sverige dock).
Senast redigerad av yumxi 2021-02-28 20:10:04, redigerad totalt 1 gång.
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav antonius » 2021-02-28 20:09:07

fascinerande och skräckinjagande på samma gång... :shock:
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav rasta » 2021-02-28 23:05:30

man lär dom ju bli tama, dom föds ju inte sådana, även om dom är tamillrar. begreppet tamiller betyder bara att dom är lite lättare att uppfostra till lugna och godisa individer istället för jävliga små rovdjur. men en bra iller slår det mesta, dom bara har ett sätt att vara som är otroligt kul att vara med om. det blir helt enkelt aldrig gammalt
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav ufo » 2021-03-01 2:00:40

rasta skrev:man lär dom ju bli tama
Lära o lära, min erfarenhet blev mest att slå på stackarn(Vilket är en helt naturlig reaktion när fanskapet biter sönder en).

Finns det några fungerande sk mjuka metoder idag?
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav rasta » 2021-03-01 8:49:00

ufo skrev:
rasta skrev:man lär dom ju bli tama
Lära o lära, min erfarenhet blev mest att slå på stackarn(Vilket är en helt naturlig reaktion när fanskapet biter sönder en).

Finns det några fungerande sk mjuka metoder idag?


Det är ju det många gör fel med illrar, du bor hos illern, illern bor inte hos dig. Dom är ultimata rovdjur och ger sig ALDRIG, dom viker inte för någon eller något utan skulle attackera ett lejonpack om dom fick syn på dom. Man kan ALDRIG straffa en iller när dom gör fel, utan måtse sakta lära dom med maximalt intelligent tillvägagångssätt. Straffar du, genom att hämnas lr låsa in dom, så kommer dom ut 5 ggr värre sen.

Det du gör generellt är alltså att muta med mat och godsaker, det är det enda som funkar. Straff funkar aldrig öht, inte på en enda iller. Inte ens en feg iller, isf har du bara ihjäl den.

Man får tänka lite i stil med "hade jag gjort så här om det var en 100kg stor hyena med samma beteende?". Dvs inte försöka vara jävlig tillbaka utan muta sig till lydnad. Dessutom tar det minst 6-12 månader att göra även en tamiller helt tam i snitt.

PS. Blir väldigt negativt påverkad av att du sa just så, slå illrarna. Som är 1kg små djur som egentligen är jättesöta med korrekt hantering av ägaren. Hoppas det bara gällde att du typ skickade bort den en bit med foten när den bet i tår osv. Och sen i allmänhet har man tofflor m iller, aldrig tex gå barfota, dom älskar att busa med fötter. Och deras hud är mkt tjockare än våran så när dom biter varandra så hårt som vi bryter fingret av känner dom knappt av det själva.
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav rasta » 2021-03-01 9:19:56

Och det finns inga dåliga djur, bara dåliga ägare :)
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav ufo » 2021-03-02 0:46:35

rasta skrev:PS. Blir väldigt negativt påverkad av att du sa just så, slå illrarna.
År 1993 till mitt försvar.
Det var så man blev upplärd att dom skulle tuktas, men det kändes aldrig rätt.
Att man skulle knäppa med fingrarna över nosen för att få dom att släppa. Vilket man blev tvungen att göra hela tiden.

En 100 Kg Hyena hade gått samma öde till mötes, enkel resa till veterinären.

rasta skrev:Och deras hud är mkt tjockare än våran så när dom biter varandra så hårt som vi bryter fingret av känner dom knappt av det själva.
Efter att min iller hamnade i hundslagsmål så tror jag att deras skelett antingen är gjort av gummi eller titan. Obrytbart verkar det vara iaff.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav Heidi79 » 2021-03-02 0:54:10

Inte har men e kula djur :D
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav rasta » 2021-03-02 0:54:51

var det 93 så räknas det ej. då visste man inget om illrar, inte jämfört med nu. alla djur utom illrar just kan uppfostras på det viset. men just illrar, ja dom hämnas och attackerar, dom går på till Döden. det finns ej rovdjur som dessa, inga jag känner till iaf, dom skulle som sagt gå på allt som rör sig oavsett storlek.

knäppa med fingrarna var ju förstås fel, det var nybörjarkunskap, det du ska göra är lära dom, genom att ta blod, att människor är svaga och inte tål deras extrema brutalitet i lek och bett. det finns bara ett sätt enligt mig, och det är att låta dom testa sig fram tills dom lärt sig, men aldrig med straff, bara med belöning när dom gör rätt. viss disciplin ja förstås, men Aldrig slå lr straffa ett rovdjur, det är att tigga om brutalaste möjliga hämnd. en iller som var över 5kg stor, hade dödat dig på sekunder. men bara om du var en dålig ledare!

det är alldeles för vanligt att svaga människor skaffar iller idag, sedan ger bort lr avlivar dessa då deras svaghet simpelt nog inte duger för att uppfostra ett riktigt rovdjur till ren tamhet.

och, deras hud är tjockare än allt annat, tänk batman ungefär. men OM dom bryter ett ben, ,så kan det vara dödligt.

ps. vi kan ju lätt konstatera att korkade människor EJ kan ha illrar. så simpelt är det ej.
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav rasta » 2021-03-02 1:13:03

måste utan att någon tar åt sig (helst), även säga att delen med att avliva djur för att man själv är för värdelös som ledare, är det sämsta man kan göra. som buddhist måste jag säga att det simplet nog bara inte är okej. det är max svagt.

säger inte detta för att förolämpa lr så, utan bara för jag anser det det stämma till 100. lr ja, jag Vet. Det många andra hade gett upp på lr avlivat, hade hos mig blivit ett felfritt djur. detta har jag testat genom att adoptera många mindre skötsamma djur.
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav ufo » 2021-03-02 1:27:35

rasta skrev:måste utan att någon tar åt sig (helst), även säga att delen med att avliva djur för att man själv är för värdelös som ledare, är det sämsta man kan göra.
Ordet ledare är jag inte bekväm med, det framhäver en viss hierarkistisk syn på relationen mellan människa o djur.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav rasta » 2021-03-02 1:30:07

ufo skrev:
rasta skrev:måste utan att någon tar åt sig (helst), även säga att delen med att avliva djur för att man själv är för värdelös som ledare, är det sämsta man kan göra.
Ordet ledare är jag inte bekväm med, det framhäver en viss hierarkistisk syn på relationen mellan människa o djur.


när det kommer till dig och rovdjur, så är max en "person" alfan. det är du lr djuret. jag föredrar när det är jag, gör inte du? spec då jag har hundar, katter, tjejer och barn i mitt hem.

alla på plats vet vem som är alfa, vem som leder, vem som säger till, vem som tar oändligt med blod för att få sin vilja igenom. LEDARE. det krävs med djur som dessa.

tänk själv att en iller på 1kg LÄTT slaktar djur på allt mellan 1-10 kg. Dödar rakt av, detta gäller även bebisar. så antingen har man koll och ÄR ledaren, lr så är man Inget och ingen i sammanhanget, och då gör rovdjuret det rovdjur gör bäst.
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Jag skulle vilja veta hur många här som har iller?

Inläggav rasta » 2021-03-02 1:34:09

är du man lr mus, det är enda frågan =) ? mus duger ej när man ska ha iller iaf.
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in