Arbeten där de utnyttjar ungdomar.?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Arbeten där de utnyttjar ungdomar.?

Inläggav manne » 2021-02-27 19:56:41

så någon mera än mig som har jobbat svart under 90 talet för 40 kr i timmen.?

jag jobbade som diskare på café i tonåren men fick bara svarta pengar och inte heller något arbetsgivare intyg efter alla åren som jag hade jobbat som diskare på café.

jag jobbade på cafe som 15-17 åring ett par somrar och ca 1 gång i veckan under helgerna.

Men jag fick inte ens något arbetsgivare intyg efter avslutat jobb där . :cry: :!:

skall det verkligen var så att man inte ens får ett intyg att man har arbetat där och det var svarta pengar. :!:
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Arbeten där de utnyttjar ungdomar.?

Inläggav Huggorm » 2021-02-27 21:11:12

Man kan inte få allt här i världen. Nu fick du inget arbetsgivarintyg, men du slapp betala ganska många tusen kronor i skatt.
Huggorm
 
Inlägg: 22250
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Arbeten där de utnyttjar ungdomar.?

Inläggav sussi83 » 2021-02-27 21:20:52

Nej jag har inte jobbat svart och jag har varit ganska skötsam faktiskt, skulle gärna vilja ha lite feed-back på vad för ont jag gjort personer.
Jag menar då inte mellanmänskliga småsaker utan om jag skadat någon, eller ljugit mycket, eller talat illa om folk, varit en riktig röv helt enkelt.
Jag tror inte på att det finns mycket att anklaga mig för, att man tyckt att jag inte varit någons typ är en sak, men att helt enkelt vara en dålig person.
Jag försöker ständigt förbättra mig såklart så påstår inte att jag är bäst eller så.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Arbeten där de utnyttjar ungdomar.?

Inläggav manne » 2021-02-27 21:26:42

Huggorm skrev:Man kan inte få allt här i världen. Nu fick du inget arbetsgivarintyg, men du slapp betala ganska många tusen kronor i skatt.


tror att jag jobbade där ca 3 st sommarar nästa varje dag och sedan 1 gång i veckan men det var under ett par års tid det.

i tonåren och jag fick 40 kr i timmen och några hundra kr efter varje dag rakt i handen. :!:

jag vet att egen erfarenhet att många privata arbetsgivare utnyttjar folk och tonåringar.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Arbeten där de utnyttjar ungdomar.?

Inläggav Paladinen » 2021-02-27 21:31:27

På 90-talet fanns det något som i folkmun där jag bodde kallades för 25-kronan. Det var helt legitimt och vita pengar (vita som i lagliga) men man tjänade 25 kr i timmen och fick jobba 8 timmar om dagen. Det kunde röra sig om saker som parkförvaltningen , vaktmästare på kommunala hyresbolaget , kiosk mm.
Det var nått kommunen fixade för ungdomar som inte lyckats fixa eget sommarjobb.

Det var definitivt inte roligt att jobba för 25 kr i timmen och förväntas jobba lika bra som vanliga anställda som tjänade mer än dubbelt så mycket.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Arbeten där de utnyttjar ungdomar.?

Inläggav manne » 2021-02-27 21:31:49

Huggorm skrev:Man kan inte få allt här i världen. Nu fick du inget arbetsgivarintyg, men du slapp betala ganska många tusen kronor i skatt.


jag jobbade i Märsta under den tiden på ett stort café fullsatt med folk och massor av människor som fikade där. :!:

tyckte det var uruselt att jag inte fick ett intyg efter att ha arbetat där. :!:
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Arbeten där de utnyttjar ungdomar.?

Inläggav sussi83 » 2021-02-27 22:17:01

PS, jag jobbade vitt för 50 spänn i timmen eller nåt när jag var ungdom, man kan göra avdrag på skatten så får man lite mer när man tjänar dåligt.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Arbeten där de utnyttjar ungdomar.?

Inläggav slackern » 2021-02-27 22:46:35

sussi83 skrev:PS, jag jobbade vitt för 50 spänn i timmen eller nåt när jag var ungdom, man kan göra avdrag på skatten så får man lite mer när man tjänar dåligt.


Jag kan tänka mig att dom som har ridskolor utnyttjar småtjejer som gratis arbetskraft för att få "gratis" ridlektioner eller något liknande.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Arbeten där de utnyttjar ungdomar.?

Inläggav sussi83 » 2021-02-27 23:14:31

slackern skrev:
sussi83 skrev:PS, jag jobbade vitt för 50 spänn i timmen eller nåt när jag var ungdom, man kan göra avdrag på skatten så får man lite mer när man tjänar dåligt.


Jag kan tänka mig att dom som har ridskolor utnyttjar småtjejer som gratis arbetskraft för att få "gratis" ridlektioner eller något liknande.

Nej man får inget gratis, jag tror det är intresset. Det är dyrt att äga en egen häst så de flesta nöjer sig så.
Jag var anställd hos en hyresrättsförening, och skötte grönområden och höll allmänt fint och städat.
Passade mig bra. Den lönen lever man heller inte på som vuxen självfallet. :)
Jag är ingen trädgårdsmästare men jag kan mer än vad de som jobbade då kunde iaf.
Har tagit reda på lite saker själv.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Arbeten där de utnyttjar ungdomar.?

Inläggav manne » 2021-02-28 12:14:35

sussi83 skrev:
slackern skrev:
sussi83 skrev:PS, jag jobbade vitt för 50 spänn i timmen eller nåt när jag var ungdom, man kan göra avdrag på skatten så får man lite mer när man tjänar dåligt.


Jag kan tänka mig att dom som har ridskolor utnyttjar småtjejer som gratis arbetskraft för att få "gratis" ridlektioner eller något liknande.

Nej man får inget gratis, jag tror det är intresset. Det är dyrt att äga en egen häst så de flesta nöjer sig så.
Jag var anställd hos en hyresrättsförening, och skötte grönområden och höll allmänt fint och städat.
Passade mig bra. Den lönen lever man heller inte på som vuxen självfallet. :)
Jag är ingen trädgårdsmästare men jag kan mer än vad de som jobbade då kunde iaf.
Har tagit reda på lite saker själv.


när jag jobbade på café som diskare så var det stressigt och packat med folk och dåligt betalt.'
de hade även en uteservering också där med.och de hade rök rum och alkoholrättigheter också.

så de sålde öl och vin och alkoholhaltiga drycker också så som alkohol läsk mm. :!:
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in