Sen diagnos och hur bli av med alltför strikta rutiner?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Sen diagnos och hur bli av med alltför strikta rutiner?

Inläggav Kidzi » 2021-02-18 15:48:52

sussi83 skrev:
Kidzi skrev:Det skulle vara så mysigt att veta att man går upp en viss tid, dricker samma te, läser en bok samtidigt, går en prommis, och sedan göra så varje dag. Men jag är alldeles kaotisk för det.

Så jag tror det är viktigt att avgöra vilka rutiner som är bra och sparar energi. Och vilka man gör i onödan.

Rutiner man trivs med och eller tycker är roliga håller man. Resten kan man kasta i en mental papperskorg och skita i om man kan.


Jag kan inte hålla några rutiner. ADD du vet.
Kidzi
 
Inlägg: 5516
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Sen diagnos och hur bli av med alltför strikta rutiner?

Inläggav LordNelson » 2021-02-18 16:27:36

Att fastna i grejer har jag tyckt varit jobbigt om det liksom helt kört fast. Då har det varit bra med kompisar, familj, arbete med arbetskamrater eller liknande som dragit med en.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Sen diagnos och hur bli av med alltför strikta rutiner?

Inläggav sussi83 » 2021-02-18 17:57:33

Kidzi skrev:
sussi83 skrev:
Kidzi skrev:Det skulle vara så mysigt att veta att man går upp en viss tid, dricker samma te, läser en bok samtidigt, går en prommis, och sedan göra så varje dag. Men jag är alldeles kaotisk för det.

Så jag tror det är viktigt att avgöra vilka rutiner som är bra och sparar energi. Och vilka man gör i onödan.

Rutiner man trivs med och eller tycker är roliga håller man. Resten kan man kasta i en mental papperskorg och skita i om man kan.


Jag kan inte hålla några rutiner. ADD du vet.

Har man lågt med dopamin så blir det mesta väldigt segt och tråkigt att göra, vardag blää.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Sen diagnos och hur bli av med alltför strikta rutiner?

Inläggav Kentarou » 2021-02-20 8:59:59

sussi83 skrev:
Kidzi skrev:
sussi83 skrev:Rutiner man trivs med och eller tycker är roliga håller man. Resten kan man kasta i en mental papperskorg och skita i om man kan.


Jag kan inte hålla några rutiner. ADD du vet.

Har man lågt med dopamin så blir det mesta väldigt segt och tråkigt att göra, vardag blää.


Man kan överkomma rutiner, jag tar amfetamin för att öka mina dopamin och noradrenalin.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Sen diagnos och hur bli av med alltför strikta rutiner?

Inläggav Chrilleb » 2021-02-20 11:19:07

Fick min As-diagnos sent, och hade känt igen mig i beskrivningar i böcker om AS jag lånat från biblioteket. Detta var ju jag, typ. Var nöjd sen sommaren 2008 när jag var på öppenvården psykiatri för tester. Hade en jättebra psykolog, som dessvärre flyttade sen, men men. Idag går jag på DV (Daglig verksamhet) med inriktning teater. Jag tror att det är bra med antingen en kontaktperson via kommunen lr /och en psykolog att bolla tankar med. Jag har haft kp för länge sen. Har en ny läkare nu (inte varit till psykläkare på jättelänge) som e noga o lyhörd.


Lycka till!
Chrilleb
 
Inlägg: 6390
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Sen diagnos och hur bli av med alltför strikta rutiner?

Inläggav sussi83 » 2021-02-20 15:07:56

Kentarou skrev:
sussi83 skrev:
Kidzi skrev:
Jag kan inte hålla några rutiner. ADD du vet.

Har man lågt med dopamin så blir det mesta väldigt segt och tråkigt att göra, vardag blää.


Man kan överkomma rutiner, jag tar amfetamin för att öka mina dopamin och noradrenalin.

Mediciner är bra det är värre utan.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Sen diagnos och hur bli av med alltför strikta rutiner?

Inläggav Kidzi » 2021-02-20 20:51:11

sussi83 skrev:
Kentarou skrev:
sussi83 skrev:Har man lågt med dopamin så blir det mesta väldigt segt och tråkigt att göra, vardag blää.


Man kan överkomma rutiner, jag tar amfetamin för att öka mina dopamin och noradrenalin.

Mediciner är bra det är värre utan.


Affe funkar dåligt på mig, bara biverkningar. Ritalin funkar OK. Men funkar bara om jag är frisk kroppsligt, annars blir jag bara sämre i kroppen. Dessutom är jag i den åldern då man brukar ta bort ADHD-medicin eftersom den ökar risken för hjärtsjukdom om man tar den när man är äldre. Det är främst hjärtsvikt man kan få. För tar man den medicinen så slår hjärtat för fort och är man gammal och tar det som varjedagsmedicin kan det gå åt helvete.

Måste jag göra något tar jag en kopp kratom som ökar dopaminet utan att öka hjärtfrekvensen.
Kidzi
 
Inlägg: 5516
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Sen diagnos och hur bli av med alltför strikta rutiner?

Inläggav Kentarou » 2021-02-21 15:24:55

Kidzi skrev:
sussi83 skrev:
Kentarou skrev:
Man kan överkomma rutiner, jag tar amfetamin för att öka mina dopamin och noradrenalin.

Mediciner är bra det är värre utan.


Affe funkar dåligt på mig, bara biverkningar. Ritalin funkar OK. Men funkar bara om jag är frisk kroppsligt, annars blir jag bara sämre i kroppen. Dessutom är jag i den åldern då man brukar ta bort ADHD-medicin eftersom den ökar risken för hjärtsjukdom om man tar den när man är äldre. Det är främst hjärtsvikt man kan få. För tar man den medicinen så slår hjärtat för fort och är man gammal och tar det som varjedagsmedicin kan det gå åt helvete.

Måste jag göra något tar jag en kopp kratom som ökar dopaminet utan att öka hjärtfrekvensen.


Om du inte redan gör det så kan du följa WHO:s rekomendationer till en bättre fysliologisk hälsa.


Adults living with disability:

should do at least 150–300 minutes of moderate-intensity aerobic physical activity;
or at least 75–150 minutes of vigorous-intensity aerobic physical activity; or an equivalent combination of moderate- and vigorous-intensity activity throughout the week
should also do muscle-strengthening activities at moderate or greater intensity that involve all major muscle groups on 2 or more days a week, as these provide additional health benefits.
As part of their weekly physical activity, older adults should do varied multicomponent physical activity that emphasizes functional balance and strength training at moderate or greater intensity, on 3 or more days a week, to enhance functional capacity and to prevent falls.
may increase moderate-intensity aerobic physical activity to more than 300 minutes; or do more than 150 minutes of vigorous-intensity aerobic physical activity; or an equivalent combination of moderate- and vigorous-intensity activity throughout the week for additional health benefits.
should limit the amount of time spent being sedentary. Replacing sedentary time with physical activity of any intensity (including light intensity) provides health benefits, and
to help reduce the detrimental effects of high levels of sedentary behaviour on health, all adults and older adults should aim to do more than the recommended levels of moderate- to vigorous-intensity physical activity.
It is possible to avoid sedentary behaviour and be physically active while sitting or lying. E.g. Upper body led activities, inclusive and/or wheelchair-specific sport and activities.


Personer med normalbegåvning och autism har en kortade livstid på 13 år så det är extra viktigt att du följer deras riktlinjer.

Källor:

https://www.who.int/news-room/fact-shee ... l-activity
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Sen diagnos och hur bli av med alltför strikta rutiner?

Inläggav Kidzi » 2021-02-21 21:30:49

Om man har svårt att komma igång och diska, hur fan ska man komma igång och göra hård träning? Och om man har sjukdomar som gör att man avråds från hård träning då och bara får göra mild träning? Folk har väldigt sällan bara ett problem. Det är därför man dör i förtid.
Kidzi
 
Inlägg: 5516
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Sen diagnos och hur bli av med alltför strikta rutiner?

Inläggav Dalaberger » 2021-02-22 2:05:26

Diagnoser brukar väl vanligen komma senare hos tjejer/kvinnor om alls. Har/haft OCD också utöver Asperger/ADHD men det blivit mycket bättre. Stress som triggade igång den men Asperger är kanske en riskfaktor, misstänker jag alltid varit lite överkontrollerande. Hur man blir av med det? Jag tror man måste träna sig själv till att låta bli, vänja sig utan rutinerna. Lättare sagt än gjort förstås.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Sen diagnos och hur bli av med alltför strikta rutiner?

Inläggav Kentarou » 2021-02-22 12:19:01

Kidzi skrev:Om man har svårt att komma igång och diska, hur fan ska man komma igång och göra hård träning? Och om man har sjukdomar som gör att man avråds från hård träning då och bara får göra mild träning? Folk har väldigt sällan bara ett problem. Det är därför man dör i förtid.


Du kan få hjälp av en fysioterapeut från exempelvis habilitering. Jag skulle rekommendera dig att gå och om du inte klarar av det så kan du stå upp. Du kan öka tiden du står upp eller går.

Jag är dock bara en lekman så jag rekommenderar att du tar upp dessa frågor till en fysioterapeut. Du kan också få stöd av ett bostöd för att skapa rutiner till ökad aktivitet. Jag önskar dig lycka till Kidzi.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Sen diagnos och hur bli av med alltför strikta rutiner?

Inläggav Kentarou » 2021-02-22 12:21:46

Dalaberger skrev:Diagnoser brukar väl vanligen komma senare hos tjejer/kvinnor om alls. Har/haft OCD också utöver Asperger/ADHD men det blivit mycket bättre. Stress som triggade igång den men Asperger är kanske en riskfaktor, misstänker jag alltid varit lite överkontrollerande. Hur man blir av med det? Jag tror man måste träna sig själv till att låta bli, vänja sig utan rutinerna. Lättare sagt än gjort förstås.


Du kan läsa böcker som visar hur man ska tänka som "handboken om livets konst". Det kommer att göra att du kommer påverkas mindre av yttre omständigheter.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Sen diagnos och hur bli av med alltför strikta rutiner?

Inläggav Kentarou » 2021-02-22 15:39:12

Kidzi skrev:Om man har svårt att komma igång och diska, hur fan ska man komma igång och göra hård träning? Och om man har sjukdomar som gör att man avråds från hård träning då och bara får göra mild träning? Folk har väldigt sällan bara ett problem. Det är därför man dör i förtid.


Vi är syskon i mänskligheten :-)Hug , jag bryr mig om dig men du måste lita på mig. Om du följer mina råd så kommer du med hög sannolikhet att få det lättare att diska. Läs gärna detta:

Positive effects were found for physical activity on executive functions, attention and academic performance in preadolescent children. Largest effects are expected for interventions that aim for continuous regular physical activity over several weeks.


Källa:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29054748/
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Sen diagnos och hur bli av med alltför strikta rutiner?

Inläggav Kentarou » 2021-02-22 16:03:06

Fysiskt aktivitet och dopamin

Physical exercise influences the central dopaminergic, noradrenergic and serotonergic systems. A number of studies have examined brain noradrenaline (norepinephrine), serotonin (5-hydroxytryptamine; 5-HT) and dopamine with exercise


Fysiskt aktivitet och hjärt- och kärlsjukdomar

The World Health Organization (WHO) states that substantial health benefits, for CVD risk reduction, can be achieved by moderate-intensity PA of at least 150 minutes a week, or vigorous-intensity PA of at least 75 minutes a week, or any combination of moderate and vigorous-intensity PA. It is also emphasises that any amount of PA leads to health benefits
There is clear evidence of an inverse linear dose-response relation between the volume of physical activity and all-cause mortality rates in men and women, and in younger and older persons. Minimal adherence to current physical activity guidelines, which yield an energy expenditure of about 1000 kcal x wk(-1) is associated with a significant 20--30% reduction in risk of all-cause mortality. Further reductions in risk are observed at higher volumes of energy expenditure [5]
Physical activity improves systolic blood pressure, angina symptoms and exercises tolerance in patients without re-vascularisation [6]. and patients with re-vascularisation achieve improved physical activity, the quality of life, and exercise tolerance (also 29% reduced risk of cardiac events 20% and/or lower readmission rates)[7].
A 2018 review reported "Resistance Training leads to improvement in cardiac autonomic control of diseased individuals" Also noting that only current physical activity is protective – sports participation in youth does not provide protection in later life unless activity is maintained[8].


150/7 = 22

Så om du är intresserad av något exempelvis historia så kan du lyssna på en podcast. Du kan hitta podcast på https://sverigesradio.se/. Så kan du stå eller gå samtidigt som du lyssnar i 22 minuter om dagen.

Källor:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8571000/

https://www.physio-pedia.com/Physical_A ... ar_Disease
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Sen diagnos och hur bli av med alltför strikta rutiner?

Inläggav Kentarou » 2021-02-22 16:24:51

Ps CVD Står för hjärt- och kärlsjukdomar.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Sen diagnos och hur bli av med alltför strikta rutiner?

Inläggav sussi83 » 2021-02-22 18:39:02

Dalaberger skrev:Diagnoser brukar väl vanligen komma senare hos tjejer/kvinnor om alls. Har/haft OCD också utöver Asperger/ADHD men det blivit mycket bättre. Stress som triggade igång den men Asperger är kanske en riskfaktor, misstänker jag alltid varit lite överkontrollerande. Hur man blir av med det? Jag tror man måste träna sig själv till att låta bli, vänja sig utan rutinerna. Lättare sagt än gjort förstås.

Det som är avgörande är att man får hjälp att bygga sitt liv efter sig själv och inte lockas av hur andra gör. Då kan man bygga hållbara rutiner som kan fungera i längden, är man högfungerande som vi alla är här så kan man använda sig av strategier.
Kanske har starten varit dålig och gjort att man fått lära sig sent i livet, det är något sm gör väldigt ont för även om man inte kan peka på något konkret så känner man sig blåst på konfekten, förhoppningsvis hinner man göra något av tiden som blir kvar.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Sen diagnos och hur bli av med alltför strikta rutiner?

Inläggav Dalaberger » 2021-02-22 19:34:17

sussi83 skrev:
Dalaberger skrev:Diagnoser brukar väl vanligen komma senare hos tjejer/kvinnor om alls. Har/haft OCD också utöver Asperger/ADHD men det blivit mycket bättre. Stress som triggade igång den men Asperger är kanske en riskfaktor, misstänker jag alltid varit lite överkontrollerande. Hur man blir av med det? Jag tror man måste träna sig själv till att låta bli, vänja sig utan rutinerna. Lättare sagt än gjort förstås.

Det som är avgörande är att man får hjälp att bygga sitt liv efter sig själv och inte lockas av hur andra gör. Då kan man bygga hållbara rutiner som kan fungera i längden, är man högfungerande som vi alla är här så kan man använda sig av strategier.
Kanske har starten varit dålig och gjort att man fått lära sig sent i livet, det är något sm gör väldigt ont för även om man inte kan peka på något konkret så känner man sig blåst på konfekten, förhoppningsvis hinner man göra något av tiden som blir kvar.

Personligen är det riktigt svårt att inte lockas av andra, jag konstant jämför mig med andra mer fungerande människor. Men du har rätt, det är individanpassat som gäller, vi funkar alla lite olika. Än är vi unga och kan ändras men även för de lite äldre, så tror jag möjligheterna finns. Det beror mer på personlighet än ålder.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Sen diagnos och hur bli av med alltför strikta rutiner?

Inläggav Kidzi » 2021-02-22 19:36:52

Kentarou skrev:Vi är syskon i mänskligheten , jag bryr mig om dig men du måste lita på mig. Om du följer mina råd så kommer du med hög sannolikhet att få det lättare att diska. Läs gärna detta:


Det blir ett cirkelresonemang. Ju mer man skaffar rutiner ju enklare är det att ha rutiner...

Jag tror att man ibland bara får acceptera hur man är skapt och inte tvinga sig precis hela tiden, det är utmattande och inte heller hälsosamt.
Kidzi
 
Inlägg: 5516
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Sen diagnos och hur bli av med alltför strikta rutiner?

Inläggav sussi83 » 2021-02-22 20:07:46

Dalaberger skrev:
sussi83 skrev:
Dalaberger skrev:Diagnoser brukar väl vanligen komma senare hos tjejer/kvinnor om alls. Har/haft OCD också utöver Asperger/ADHD men det blivit mycket bättre. Stress som triggade igång den men Asperger är kanske en riskfaktor, misstänker jag alltid varit lite överkontrollerande. Hur man blir av med det? Jag tror man måste träna sig själv till att låta bli, vänja sig utan rutinerna. Lättare sagt än gjort förstås.

Det som är avgörande är att man får hjälp att bygga sitt liv efter sig själv och inte lockas av hur andra gör. Då kan man bygga hållbara rutiner som kan fungera i längden, är man högfungerande som vi alla är här så kan man använda sig av strategier.
Kanske har starten varit dålig och gjort att man fått lära sig sent i livet, det är något sm gör väldigt ont för även om man inte kan peka på något konkret så känner man sig blåst på konfekten, förhoppningsvis hinner man göra något av tiden som blir kvar.

Personligen är det riktigt svårt att inte lockas av andra, jag konstant jämför mig med andra mer fungerande människor. Men du har rätt, det är individanpassat som gäller, vi funkar alla lite olika. Än är vi unga och kan ändras men även för de lite äldre, så tror jag möjligheterna finns. Det beror mer på personlighet än ålder.

Jag ser mig iofs inte som ung i alla sammanhang så den åsikten får stå för dig, men det finns iaf en möjlighet att hitta andra möjligheter om man vet mer om sig själv.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Sen diagnos och hur bli av med alltför strikta rutiner?

Inläggav Dalaberger » 2021-02-22 22:11:38

sussi83 skrev:
Dalaberger skrev:
sussi83 skrev:Det som är avgörande är att man får hjälp att bygga sitt liv efter sig själv och inte lockas av hur andra gör. Då kan man bygga hållbara rutiner som kan fungera i längden, är man högfungerande som vi alla är här så kan man använda sig av strategier.
Kanske har starten varit dålig och gjort att man fått lära sig sent i livet, det är något sm gör väldigt ont för även om man inte kan peka på något konkret så känner man sig blåst på konfekten, förhoppningsvis hinner man göra något av tiden som blir kvar.

Personligen är det riktigt svårt att inte lockas av andra, jag konstant jämför mig med andra mer fungerande människor. Men du har rätt, det är individanpassat som gäller, vi funkar alla lite olika. Än är vi unga och kan ändras men även för de lite äldre, så tror jag möjligheterna finns. Det beror mer på personlighet än ålder.

Jag ser mig iofs inte som ung i alla sammanhang så den åsikten får stå för dig, men det finns iaf en möjlighet att hitta andra möjligheter om man vet mer om sig själv.

Jobbar och umgås man som jag så blir alla under 50 rätt unga och även de över visar förändringsförmåga. Har någon några tips om hur man får veta mer om sig själv, ska man prova sina gränser kanske?
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Sen diagnos och hur bli av med alltför strikta rutiner?

Inläggav Kidzi » 2021-02-22 22:25:26

Apropå motion. Vår hund har ju behov att gå ut. Det är mycket lättare att vila sig på hundens egna rutiner. Det skulle vara mycket jobbigare om mitt boendestöd ringde varje dag vid en viss tid och sa att jag skulle gå promenad. Totalt oinspirerande. Jag har en timma i veckan och kan inte få mer än två. Så om de inte kan komma för det blir för snålt om tid så ringer de.
Kidzi
 
Inlägg: 5516
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Sen diagnos och hur bli av med alltför strikta rutiner?

Inläggav Vildsvin » 2021-02-22 23:48:16

Kidzi skrev:Om man har svårt att komma igång och diska, hur fan ska man komma igång och göra hård träning? Och om man har sjukdomar som gör att man avråds från hård träning då och bara får göra mild träning? Folk har väldigt sällan bara ett problem. Det är därför man dör i förtid.

Att diska kräver en del finmotorik plus att man för varje grej måste besluta hur mycket som är tillräckligt att borsta. Ska man diska, skölja och ställa sakerna i diskstället en och en? Det är ofta mer praktiskt om man kan diska allt och sedan skölja allt, men utrymmet kanske inte räcker till. Om diskstället blir fullt måste man sluta diska. Ska man då torka disken eller avbryta helt tills det självtorkat? När har handduken blivit för blöt så man måste byta den?

Att diska blir därför mer mentalt krävande än att följa ett träningsschema där det är fastställt vad man ska göra. Minst mentalt krävande är det att gå en bestämd sträcka men det tränar inte överkroppen, såvida man inte gör en farmer's walk. Det är mer varierande om man har en vikt (gärna en kettelbell för den slår inte i benen) istället för två så man kan byta arm när man blir för trött
Senast redigerad av Vildsvin 2021-02-23 0:02:19, redigerad totalt 1 gång.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Sen diagnos och hur bli av med alltför strikta rutiner?

Inläggav Kidzi » 2021-02-22 23:55:53

Vildsvin skrev:Att diska blir därför mer mentalt krävande än att följa ett träningsschema


Fast jag har diskmaskin.

Och det tar emot att motionera när man har kronisk värk.
Kidzi
 
Inlägg: 5516
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Sen diagnos och hur bli av med alltför strikta rutiner?

Inläggav sussi83 » 2021-02-23 1:04:19

Dalaberger skrev:
sussi83 skrev:
Dalaberger skrev:Personligen är det riktigt svårt att inte lockas av andra, jag konstant jämför mig med andra mer fungerande människor. Men du har rätt, det är individanpassat som gäller, vi funkar alla lite olika. Än är vi unga och kan ändras men även för de lite äldre, så tror jag möjligheterna finns. Det beror mer på personlighet än ålder.

Jag ser mig iofs inte som ung i alla sammanhang så den åsikten får stå för dig, men det finns iaf en möjlighet att hitta andra möjligheter om man vet mer om sig själv.

Jobbar och umgås man som jag så blir alla under 50 rätt unga och även de över visar förändringsförmåga. Har någon några tips om hur man får veta mer om sig själv, ska man prova sina gränser kanske?

Nej jag har nog inga tips.
Men bra att du iaf har ett jobb som du säger då behöver du ju inte kunna mer.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in