Har ni råd att åka utomlands?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Paladinen » 2021-01-26 6:41:42

Odal_ skrev:De flesta som är fattiga förstår inte att väldigt många små summor tillslut blir en stor.

Exakt många bäckar små blir till sist en stor å.

Jag slutade röka och bara genom att sluta röka så sparar jag in 20440 kr per år . Jag rökte ett paket pallmall om dagen och dom kostar 56 kr på Willys så 56krx365 dagar = 20440 kr.

Om jag tar dom pengarna och lägger i en låda varje dag ist för att köpa cigg så har jag 20440 kr efter ett år
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Paladinen » 2021-01-26 11:00:39

RapeRegs skrev:
Paladinen skrev:4000 kr är ingen jättesumma att spara ihop. Sparar man 500 kr i månaden så har man sparat ihop till det på 8 månader


För att uppnå en rolig, bekväm och stressfri vistelse behöver du mer fickpengar än under en vanlig vecka hemmavid, till middagar, sevärdheter osv. Rekommenderar ytterligare några månaders sparande.

Ett annat tips är gott resesällskap, gör upplevelsen så mycket bättre :-)Happy


Väldigt sant , spara i 19 månader så att man har man 9500 kr .Då har man 5500 i reskassa och skall man vara där i 5 dagar så kan man spendera 1100 kr per dag
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Karamell » 2021-01-27 0:06:09

Odal_ skrev:De flesta som är fattiga förstår inte att väldigt många små summor tillslut blir en stor.
Låter som nåt en moderat skulle säga.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav sussi83 » 2021-01-27 1:58:34

Paladinen skrev:Precis som @earlydayminer skriver allt handlar om prioriteringar , vill man åka utomlands då sparar och gnetar man hela året och så har man råd . Man får avgöra att vill man gå på krogen och bränna 500 kr i veckan eller vill man gå ut 2 ggr i månaden och spara 1000 kr varje månad . Skiter man i pizza och godis och öl varje helg så kan man snart sparat ihop till en resa .

Lyckas man spara 1000 kr i månaden under 1 år så har man. 12:000 det kan man få en ganska hyfsad all inclusive charterresa för

Går man på sjukersättning kanske man inte får resa hur som helst, eller ens lägga undan pengar enligt reglerna?
Man är så orolig över att "fattiga" som är sjuka ska få en smula för mycket, om någon visste hur mycket jag skulle vilja ha ett jobb med en levbar lön och förmodligen skulle jag betat av det jag velat se.
Jag skulle fullständigt skita i vad sjuka personer gör för sina sista spänn, det skulle helt enkelt inte bidra till mitt eget välbefinnande och livskvalite att klaga.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav sussi83 » 2021-01-27 2:14:07

Liljan skrev:Det går att få en fin weekendresa för runt 2000-3000 kronor inklusive mat. Jag bor i Stockholm det gör det lättare. Silja Line går till både Finland, Lettland och Estland de har bra erbjudande på mat och övernattning i landet man åker till om man vill det. Det går tåg till Oslo, det är inte heller dyrt.

Man kan väl ta bil med sig på färjan?
Ganska bra genat i så fall om man ska ut på upptäcksfärd och har tillgång till bil, har tröttnat på buffe magen och vill göra nåt crazy som inte ens bensinen kanske räcker till. :-)Happy
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Paladinen » 2021-01-27 3:09:26

sussi83 skrev:
Paladinen skrev:Precis som @earlydayminer skriver allt handlar om prioriteringar , vill man åka utomlands då sparar och gnetar man hela året och så har man råd . Man får avgöra att vill man gå på krogen och bränna 500 kr i veckan eller vill man gå ut 2 ggr i månaden och spara 1000 kr varje månad . Skiter man i pizza och godis och öl varje helg så kan man snart sparat ihop till en resa .

Lyckas man spara 1000 kr i månaden under 1 år så har man. 12:000 det kan man få en ganska hyfsad all inclusive charterresa för

Går man på sjukersättning kanske man inte får resa hur som helst, eller ens lägga undan pengar enligt reglerna?
Man är så orolig över att "fattiga" som är sjuka ska få en smula för mycket, om någon visste hur mycket jag skulle vilja ha ett jobb med en levbar lön och förmodligen skulle jag betat av det jag velat se.
Jag skulle fullständigt skita i vad sjuka personer gör för sina sista spänn, det skulle helt enkelt inte bidra till mitt eget välbefinnande och livskvalite att klaga.


Jag kan inte inte reglerna för sjukersättning men varför skulle du inte få lov att resa om du har sjukersättning ? Min kompis har sjukersättning och han var ute och reste varje år innan coronan

Sedan om man inte får lägga undan pengar på banken så får man helt enkelt spara hemma i madrassen eller så får man sätta in pengarna på föräldrarnas eller ett syskons konto så syns det inte att man sparar :D
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Odal_ » 2021-01-27 8:15:27

Paladinen skrev:
Odal_ skrev:De flesta som är fattiga förstår inte att väldigt många små summor tillslut blir en stor.

Exakt många bäckar små blir till sist en stor å.

Jag slutade röka och bara genom att sluta röka så sparar jag in 20440 kr per år . Jag rökte ett paket pallmall om dagen och dom kostar 56 kr på Willys så 56krx365 dagar = 20440 kr.

Om jag tar dom pengarna och lägger i en låda varje dag ist för att köpa cigg så har jag 20440 kr efter ett år

Ja precis.
Om du alltid små köper läsk, burgare och till exempel godis dyrt på pressbyrån så blir det riktigt mycket pengar man gör av med.
Jag har känt folk som har druckit 3 cola om dagen och som har handlat den mesta maten på mackar och kiosker.
Odal_
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1323
Anslöt: 2019-12-29

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Paladinen » 2021-01-27 9:08:14

Odal_ skrev:
Paladinen skrev:
Odal_ skrev:De flesta som är fattiga förstår inte att väldigt många små summor tillslut blir en stor.

Exakt många bäckar små blir till sist en stor å.

Jag slutade röka och bara genom att sluta röka så sparar jag in 20440 kr per år . Jag rökte ett paket pallmall om dagen och dom kostar 56 kr på Willys så 56krx365 dagar = 20440 kr.

Om jag tar dom pengarna och lägger i en låda varje dag ist för att köpa cigg så har jag 20440 kr efter ett år

Ja precis.
Om du alltid små köper läsk, burgare och till exempel godis dyrt på pressbyrån så blir det riktigt mycket pengar man gör av med.
Jag har känt folk som har druckit 3 cola om dagen och som har handlat den mesta maten på mackar och kiosker.

Känner också sånna personer . Jag har en kompis som köper 1st 1,5 liters Pepsi max och en påse chips varje dag som han har när han sitter och spelar dator.

En Pepsi max 1,5 liter kostar 20 kr och en påse chips 25 kr, det är 45 kr om dagen som han spenderar på igentligen ren skit . Pepsi och chips är inget man behöver för att överleva så han skulle i princip kunna spara 45 kr om dagen eller om han drog ner på det och köpte Pepsi och chips varannan dag så skulle han kunna spara 45 kr varannan dag och det blir stora pengar efter ett tag .

Jag har en annan kompis som använt spisen och ugnen i sin lägenhet 5 gånger sen han flyttade in för 15 år sedan , han käkar pizza och MC Donalds och Subway och snabbmat varje dag . Jag vill inte ens tänka på hur mycket pengar han gör av med på ren skit , tänk vad mycket pengar han skulle spara om han lagade mat hemma ist.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav hakke » 2021-02-04 12:52:43

Tja!
Jag har haft lite tur o fick jobb som ledde mig Europa runt. Det gav väl nog pengar för att resa också men kändes mest jobbigt att ut o resa när allt finns hemma.
hakke
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2019-11-28

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav LordNelson » 2021-02-04 15:57:15

Paladinen skrev:
Odal_ skrev:
Paladinen skrev:Exakt många bäckar små blir till sist en stor å.

Jag slutade röka och bara genom att sluta röka så sparar jag in 20440 kr per år . Jag rökte ett paket pallmall om dagen och dom kostar 56 kr på Willys så 56krx365 dagar = 20440 kr.

Om jag tar dom pengarna och lägger i en låda varje dag ist för att köpa cigg så har jag 20440 kr efter ett år

Ja precis.
Om du alltid små köper läsk, burgare och till exempel godis dyrt på pressbyrån så blir det riktigt mycket pengar man gör av med.
Jag har känt folk som har druckit 3 cola om dagen och som har handlat den mesta maten på mackar och kiosker.

Känner också sånna personer . Jag har en kompis som köper 1st 1,5 liters Pepsi max och en påse chips varje dag som han har när han sitter och spelar dator.

En Pepsi max 1,5 liter kostar 20 kr och en påse chips 25 kr, det är 45 kr om dagen som han spenderar på igentligen ren skit . Pepsi och chips är inget man behöver för att överleva så han skulle i princip kunna spara 45 kr om dagen eller om han drog ner på det och köpte Pepsi och chips varannan dag så skulle han kunna spara 45 kr varannan dag och det blir stora pengar efter ett tag .

Jag har en annan kompis som använt spisen och ugnen i sin lägenhet 5 gånger sen han flyttade in för 15 år sedan , han käkar pizza och MC Donalds och Subway och snabbmat varje dag . Jag vill inte ens tänka på hur mycket pengar han gör av med på ren skit , tänk vad mycket pengar han skulle spara om han lagade mat hemma ist.
Tänk va mycket pengar donken skulle förlora... Man måste tänka på alla, och inte vara egoist.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Paladinen » 2021-02-04 17:20:14

LordNelson skrev:
Paladinen skrev:
Odal_ skrev:Ja precis.
Om du alltid små köper läsk, burgare och till exempel godis dyrt på pressbyrån så blir det riktigt mycket pengar man gör av med.
Jag har känt folk som har druckit 3 cola om dagen och som har handlat den mesta maten på mackar och kiosker.

Känner också sånna personer . Jag har en kompis som köper 1st 1,5 liters Pepsi max och en påse chips varje dag som han har när han sitter och spelar dator.

En Pepsi max 1,5 liter kostar 20 kr och en påse chips 25 kr, det är 45 kr om dagen som han spenderar på igentligen ren skit . Pepsi och chips är inget man behöver för att överleva så han skulle i princip kunna spara 45 kr om dagen eller om han drog ner på det och köpte Pepsi och chips varannan dag så skulle han kunna spara 45 kr varannan dag och det blir stora pengar efter ett tag .

Jag har en annan kompis som använt spisen och ugnen i sin lägenhet 5 gånger sen han flyttade in för 15 år sedan , han käkar pizza och MC Donalds och Subway och snabbmat varje dag . Jag vill inte ens tänka på hur mycket pengar han gör av med på ren skit , tänk vad mycket pengar han skulle spara om han lagade mat hemma ist.
Tänk va mycket pengar donken skulle förlora... Man måste tänka på alla, och inte vara egoist.


Donken.. vad har dom bidragit till i det svenska samhället?

Förslappning och fetma , nä tack det kan vi klara oss utan .
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav earlydayminer » 2021-02-11 0:08:20

Odal_ skrev:De flesta som är fattiga förstår inte att väldigt många små summor tillslut blir en stor.


Min uppväxt var ganska fattig så långt att jag ofta var enda som inte hängde på skolresor tills jag hamnade i optimala högstadieklassen. Det var några få som inte ville och jag som inte kunde p g a annorlunda klirr i kassan. Men helt ärligt - det du påstår är sant. Som fattig lär man sig inte budget och se den stora helheten, man fattar inget om finans alls.

Jag såg ekonomi först när jag såg hur stor skillnad det är på 1 miljon och 1 miljard.
En miljon sekunder är ungefär 11 dagar och 14 timmar. En miljon minuter är ungefär 1 år och 11 månader.
En miljard sekunder är ungefär 31 år och 8 månader. En miljard minuter är ungefär 1 900 år.

Den jämförelsen är välanvänd, med ganska gott skäl varför... Den fick mig att "AAAAH - men shit!" vad gäller hur en summa är i proportion till en annan vad gäller djup, längd, höjd och bredd. Hur massivt något faktiskt är först blir förstådd nääääär maaaaan SER absolut helhet. Först då... "Oj, och jag som trott x,y & z hela livet!"

VÄLDIGT GROV simplifiering.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav earlydayminer » 2021-02-11 0:14:35

Resan till Island och Färöarna 2011 - 3 veckor lång. Den totalsumman fick jag aldrig veta, men ganska mycket kostade det sa min dåvarande sambo.

Min festivalresa till Belgien från ons-sön i slutet av april/början på maj = var ENKELT betald (vad gäller Hotell, entrébiljett, flygbiljett, kollektivtrafik, privattaxi nattetid mellan städer 4 mil isär, mat o dryck plus lokalhandel) med max 6500SEK. Det är 500 / månad i 11 månader...

Vill man resa utomlands och prioriterar det så kan 99,9% av Sveriges befolkning rent tekniskt sett spara till det. Även på existensminimum. Det kan ta tid med resa till andra sidan jorden inkl lyxhotell i 1 månad under högsäsong - men framförhållning/planering kan göras rejält lång tid INNAN. Eller motsätter någon det?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav nescio » 2021-02-18 15:48:02

Paladinen skrev:Man får avgöra att vill man gå på krogen och bränna 500 kr i veckan eller vill man gå ut 2 ggr i månaden och spara 1000 kr varje månad . Skiter man i pizza och godis och öl varje helg så kan man snart sparat ihop till en resa.

Jag hörde ett nytt ord på radion nyss: richsplaining.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Paladinen » 2021-02-18 16:07:57

nescio skrev:
Paladinen skrev:Man får avgöra att vill man gå på krogen och bränna 500 kr i veckan eller vill man gå ut 2 ggr i månaden och spara 1000 kr varje månad . Skiter man i pizza och godis och öl varje helg så kan man snart sparat ihop till en resa.

Jag hörde ett nytt ord på radion nyss: richsplaining.


Vad kul att du lärt dig ett nytt ord :-)Happy
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Greys » 2021-02-18 17:07:59

Paladinen skrev:
nescio skrev:
Paladinen skrev:Man får avgöra att vill man gå på krogen och bränna 500 kr i veckan eller vill man gå ut 2 ggr i månaden och spara 1000 kr varje månad . Skiter man i pizza och godis och öl varje helg så kan man snart sparat ihop till en resa.

Jag hörde ett nytt ord på radion nyss: richsplaining.


Vad kul att du lärt dig ett nytt ord :-)Happy
:lol:
Greys
Bannad
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2021-02-15

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav RapeRegs » 2021-02-18 17:14:51

earlydayminer skrev:Vill man resa utomlands och prioriterar det så kan 99,9% av Sveriges befolkning rent tekniskt sett spara till det. Även på existensminimum. Det kan ta tid med resa till andra sidan jorden inkl lyxhotell i 1 månad under högsäsong - men framförhållning/planering kan göras rejält lång tid INNAN. Eller motsätter någon det?


Nej, Du får inte spara pengar på existensminimum. Det är inte så det yttersta skyddsnätet är tänkt att fungera och det är inte så SOL är utformad.

Soc kommer sluta skyffla över pengar från skattebetalarna till ditt bankkonto långt innan du har sparat ihop tillräckligt mycket pengar för att resa jorden runt och bo på lyxhotell.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav sussi83 » 2021-02-18 17:59:18

RapeRegs skrev:
earlydayminer skrev:Vill man resa utomlands och prioriterar det så kan 99,9% av Sveriges befolkning rent tekniskt sett spara till det. Även på existensminimum. Det kan ta tid med resa till andra sidan jorden inkl lyxhotell i 1 månad under högsäsong - men framförhållning/planering kan göras rejält lång tid INNAN. Eller motsätter någon det?


Nej, Du får inte spara pengar på existensminimum. Det är inte så det yttersta skyddsnätet är tänkt att fungera och det är inte så SOL är utformad.

Soc kommer sluta skyffla över pengar från skattebetalarna till ditt bankkonto långt innan du har sparat ihop tillräckligt mycket pengar för att resa jorden runt och bo på lyxhotell.

Menar ni Soc nu eller?
Spelar ingen roll jag kommer inte ha ett jävla öre.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Kidzi » 2021-02-19 0:19:07

Förr hade jag haft det. Med samma inkomst. Men allt har blivit så dyrt och inte en chans att sjukpensionen hängt med. Vissa månader kunde jag spara 2000. Nu kan jag i bästa fall spara 300. De tar jag hellre som en nödkassa till de månader då det inte alls går ihop.

Jag vill jättegärna resa till 2 resmål, ett lite dyrare och ett billigt men har inte råd med det billiga ens.

Man får väl sitta på balkongen om man har någon. Eller kanske på en sjöstrand. Det är väl ungefär det man har råd med.

Många har inte ens sjukpeng utan lever på soc, då har man inte ens råd att äta nyttigt.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Kidzi » 2021-02-19 0:21:07

Krogen? Pizza? Seriöst?

Någon gång ibland har jag köpt 2 öl på systemet ifall min kompis ska dit. Kanske 4 ggr per år. Pizza köper vi var tredje månad och då betalar min kompis.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Paladinen » 2021-02-19 9:20:47

RapeRegs skrev:
earlydayminer skrev:Vill man resa utomlands och prioriterar det så kan 99,9% av Sveriges befolkning rent tekniskt sett spara till det. Även på existensminimum. Det kan ta tid med resa till andra sidan jorden inkl lyxhotell i 1 månad under högsäsong - men framförhållning/planering kan göras rejält lång tid INNAN. Eller motsätter någon det?


Nej, Du får inte spara pengar på existensminimum. Det är inte så det yttersta skyddsnätet är tänkt att fungera och det är inte så SOL är utformad.

Soc kommer sluta skyffla över pengar från skattebetalarna till ditt bankkonto långt innan du har sparat ihop tillräckligt mycket pengar för att resa jorden runt och bo på lyxhotell.

Det stämmer att man inte får lov att spara pengar när man går på Soc , har man pengar kvar på kontot ifrån månaden innan så räknas det som budget överskott inför nästkommande månad och man får mindre pengar i försörjningsstöd.

Men och ett stort MEN , du är medveten om att man kan ta ut pengarna ifrån sitt bankkonto. om jag skulle få tex 4000kr i försörjningsstöd varje månad så kan jag gå till en bankomat samma dag som pengarna kommer in på kontot och ta ut varenda öre och sen kan jag använda 3000 kr till att köpa mat och annat för och spara 1000 kr i en låda hemma i lägenheten . Soc har ingen aning om vad man gör med pengarna när man tagit ut dom ifrån banken.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Paladinen » 2021-02-19 9:34:35

På Soc idag i Sverige får man hyra + räkningar betalda + akut tandvård/läkarvård+ mediciner samt att man även kan få pengar för speciella utlägg som glasögon eller som att man behöver busskort för att åka till praktik eller DV eller om man har familj/vänner på annan ort som kräver mycket resande, man kan även få sjukgymnastik, rehab betald av Soc.

Utöver detta då får man även så kallat försörjningsstöd som uppgår till "runt" 4000 kr netto som skall räcka till mat och nöjen och kläder varje månad.


Om man använder 3000 kr av dom 4000 och sparar 1000 kr varje månad under ett år så har man i december 12:000 kr och kan åka på en ganska ok all inclusive charter semester.

Att detta går att genomföra vet jag av erfarenhet då en av mina kompisar går på Soc och han åker utomlands 1 gång per år.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav slackern » 2021-02-19 11:42:49

Kidzi skrev:Förr hade jag haft det. Med samma inkomst. Men allt har blivit så dyrt och inte en chans att sjukpensionen hängt med.


Sjukersättningen och bostadstillägget följer väl konsumentprisindex? I varje fall höjs mina ersättningar varje är baserat på det har jag för mig.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Kidzi » 2021-02-19 22:01:55

slackern skrev:
Kidzi skrev:Förr hade jag haft det. Med samma inkomst. Men allt har blivit så dyrt och inte en chans att sjukpensionen hängt med.


Sjukersättningen och bostadstillägget följer väl konsumentprisindex? I varje fall höjs mina ersättningar varje är baserat på det har jag för mig.


Jag har mest baserat mina uträkningar på korv. Och den är procentuelly dyrare än höjningen. :mrgreen:
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in