Kritik mot flyttning av inlägg till Off-Topic-tråden

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kritik mot flyttning av inlägg till Off-Topic-tråden

Inläggav triggerhappyD » 2021-02-12 18:47:51

Vet inte om jag postar på rätt ställe nu, finns ju 14 trådar för varje ämne numera på det här forumet för att kontrollera och styra samtalen.

Men jag tycker atoms bör avsättas som moderator.
Han är fascistiskt lagd, allmänt dum i huvudet och har dödat fler samtal än SVT.

atoms -

Avdelat från - ny-a-moderator-er-vem-vilka-ar-din-a-kandidat-er-t4512.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
triggerhappyD
 
Inlägg: 4830
Anslöt: 2015-06-01

Kritik mot flyttning av inlägg till Off-Topic-tråden

Inläggav atoms » 2021-02-14 7:55:07

Moderator:

Angående off topic.

Eftersom du har varit medlem i över fem år borde du vid det laget känna till reglerna och då jag inte har någon anledning att tro att du saknar intelligens kan jag bara tolka ditt beteende som trots. Off topic kan passera en eller några gånger beroende på hur allvarlig avdriften från ämnet är, ty vissa utläggningar kan vara bra för att tröska igenom en eller annan detalj bara det inte går för långt. En möjlighet är att ämnet avknoppas i en ny tråd och hellre det än att alltid flytta inlägg till befintliga trådar då det ofta lägger en våt filt över diskussionen, helt i motsats till vad åtgärden borde syfta till.

Det/de inlägg som du syftar till i din kritik kunde ha avdelats till en ny tråd och diskuterats vidare i rätt avdelning, det vill säga Samhälle, religion och politik, men i det här fallet rörde det sig bara om ett par tre inlägg som gick ordentligt utanför ämnet så det är naturligt att de hamnade där de hamnade. Orsaken att det blev som det blev kan bara delvis lastas oss moderatorer. Hade du velat diskutera den aspekt av ämnet som kom upp så hade du kunnat starta en tråd om det, i rätt avdelning.

Forumets syfte är framförallt att vara en plats för autister och de frågor som rör oss i vår verklighet. Det handlar om vad nykomlingar ser när de hittar forumet, och då ska politiskt käbbel inte skymma sikten.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Kritik mot flyttning av inlägg till Off-Topic-tråden

Inläggav Heliora » 2021-02-14 13:11:26

Jag skrev om ansiktsmask vid flygresor och det ansågs off topic i tråden om just ansiktsmask vid flygresor. Jag förstår inte riktigt ... :-)063

Jag kanske också är "trotsig" när jag här uttrycker min förvåning. Men det är okej, jag står för min undran.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Kritik mot flyttning av inlägg till Off-Topic-tråden

Inläggav atoms » 2021-02-15 19:09:38

Heliora skrev:Jag skrev om ansiktsmask vid flygresor och det ansågs off topic i tråden om just ansiktsmask vid flygresor. Jag förstår inte riktigt ... :-)063

Jag kanske också är "trotsig" när jag här uttrycker min förvåning. Men det är okej, jag står för min undran.


Moderator:

Efter en närmare titt på TS och på vad TS efterfrågade eller inte efterfrågade fann jag att många inlägg var mer eller mindre off topic och dina inlägg, som visserligen var seriösa, fick då en underordnad roll. Jag var måhända lite för hård i tolkningen och har därför flyttat tillbaka ett av dina inlägg.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Kritik mot flyttning av inlägg till Off-Topic-tråden

Inläggav Odal_ » 2021-02-15 22:13:12

Dessa "nykomlingar" som tittar runt lite innan de lämnar utan att bidra kommer däremot aldrig få forumet att överleva det är de medlemmar som ni behandlar tämligen illa som hade gjort det men det kommer ni aldrig förstå och forumet kommer tillslut inte heller vara tillgängligt för dessa som är nyfikna på diagnosen men inte forum skrivande.
Tråkigt snart har inte Atoms något utlopp för sin klåfingrighet.
Odal_
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1323
Anslöt: 2019-12-29

Kritik mot flyttning av inlägg till Off-Topic-tråden

Inläggav ufo » 2021-02-17 1:00:25

Som en gammal räv ifrån forntiden(i forumets tidsaxel mätt) vill jag bara lägga ett gott ord om moderatorerna. De gör ett jättejobb som faktiskt räddat forumet flertalet ggr.

Sedan kan forumets regler säkert förnyas en smula. Men att gnälla på enskilda moderatorer som följer det regelverk som finns, är inte konstruktivt.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Kritik mot flyttning av inlägg till Off-Topic-tråden

Inläggav triggerhappyD » 2021-02-19 3:13:29

Gör ett undantag från att inte posta eftersom du har skapat en tråd i mitt namn.

Min kritik kanske inte var speciellt välformulerad. Och möjligen onödigt förolämpande.

Men kritiken grundar sig på så mycket mer än mångårigt selektivt bort flyttande av inlägg till off-topic tråden.
Att "menlösa" eller "politiskt följsamma" inlägg sällan flyttas dit medans "fel" tankar och åsikter desto oftare gör det är iof illa nog.

Jag köper ditt argument att forumet primärt är en plats för autister och de frågor som "rör oss i vår verklighet", och att inte "politiskt käbbel" bör skymma sikten.
Men det är ju däremot inte primärt ifrån sådana trådar som mina (och troligen även inte andras) inlägg tagits bort eller flyttats till annan tråd.
Jag har alltid försökt vara noga med att inte skriva "politiskt käbbel" i trådar som rör autism. Och jag tror näst intill aldrig att jag fått några inlägg bortflyttade i sådana trådar.
Men sure, ibland har jag ju helt klart varit off-topic.
Dock så har jag fått uppfattningen av att det just är kritiska inlägg eller "fel" åsikter och tankar som oftast flyttas bort.

Sen rör min kritik även ert konstanta uppdelande av ämnen i ett oändligt antal trådar så man knappt vet vilken man ska välja att skriva i, samt att ni vid flertal tillfällen helt plötsligt valt att låsa populära trådar för att ni personligen tycker att det är färdig diskuterat.

Det är förvisso möjligen en "aspie egenskap" hos vissa att maniskt vilja organisera och sortera, men det blir jobbigt när det går över styr till den mån att diskussioner dödas till följd av det, då det inte längre går att hålla reda på alla olika trådar som inlägg flyttas runt till eller vilken tråd man är tillåten att skriva i.

Jag tycker även att ni moderatorer är mer överseende med politiskt korrekta tankar och åsikter och således blir eran moderering partisk istället för regelrätt.
Regelverk bör följas och appliceras korrekt och likvärdigt oavsett vem det är det gäller och era personliga åsikter om den som skriver eller vad som skrivs bör inte vägas in i bedömningen, vilket det i mitt tycke ibland görs.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4830
Anslöt: 2015-06-01

Kritik mot flyttning av inlägg till Off-Topic-tråden

Inläggav slackern » 2021-02-19 11:37:12

triggerhappyD skrev:
Men kritiken grundar sig på så mycket mer än mångårigt selektivt bort flyttande av inlägg till off-topic tråden.
Att "menlösa" eller "politiskt följsamma" inlägg sällan flyttas dit medans "fel" tankar och åsikter desto oftare gör det är iof illa nog.


Jag tror att det har att göra med att dom inläggen rapporteras oftare utav "PK-maffian" än från folk med "friare" tankegångar.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kritik mot flyttning av inlägg till Off-Topic-tråden

Inläggav ufo » 2021-02-19 23:29:07

triggerhappyD skrev:Sen rör min kritik även ert konstanta uppdelande av ämnen i ett oändligt antal trådar så man knappt vet vilken man ska välja att skriva i, samt att ni vid flertal tillfällen helt plötsligt valt att låsa populära trådar för att ni personligen tycker att det är färdig diskuterat.

Det är förvisso möjligen en "aspie egenskap" hos vissa att maniskt vilja organisera och sortera, men det blir jobbigt när det går över styr till den mån att diskussioner dödas till följd av det, då det inte längre går att hålla reda på alla olika trådar som inlägg flyttas runt till eller vilken tråd man är tillåten att skriva i.
Det här är ett verkligt problem för AF.
Jag känner faktiskt inte till ett enda forum utöver detta som sysslar med split av trådar. Det är så pass att man undrar vad det är för nöt som utvecklade det verktyget i från början.
Slasktrådar som "Inlägg off-topic från andra trådar" är näst intill skrattretande.

triggerhappyD skrev:Jag tycker även att ni moderatorer är mer överseende med politiskt korrekta tankar och åsikter och således blir eran moderering partisk istället för regelrätt.
Regelverk bör följas och appliceras korrekt och likvärdigt oavsett vem det är det gäller och era personliga åsikter om den som skriver eller vad som skrivs bör inte vägas in i bedömningen, vilket det i mitt tycke ibland görs.
Nu vet jag inte vad för åsikter triggerhappyD syftar på. Men det fanns iaff förr i regelverket, att vissa åsikter inte skall avhandlas här. Något som jag stödjer, det är så tråkigt när självutnämnda sanningssägare går bananas i sina missionärskrig på aspiemaneer.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Kritik mot flyttning av inlägg till Off-Topic-tråden

Inläggav nallen » 2021-02-21 19:26:34

Det mesta av det här har diskuterats förr.
triggerhappyD skrev:Sen rör min kritik även ert konstanta uppdelande av ämnen i ett oändligt antal trådar [...]

Ja, det här fullständigt hopplöst diskussionen plötsligt bara bryts och försvinner till en annan tråd som nån fått för sig att dela av. Jag kallar det klåfingrigt men skyller inte bara moderatorerna, hade man använt en vettig forummotor som faktiskt visar inläggen i den trädstruktur som diskussionen naturligt får så hade man inte behövt dela, bara sätta en nu rubrik på subträdet.

triggerhappyD skrev:Regelverk bör följas och appliceras korrekt och likvärdigt [...]

Vilket naturligtvis är omöjligt när regelverket innehåller sånt som skall tolkas "från fall till fall" - det är naturligtvis formulerat så för att forumledningen ska kunna göra lite som dom vill, både med avseende på vad de reagerar på och lika ofta vad de inte reagerar på.

Jag orkar inte leta på gamla trådar i ämnet just nu, men jag är rätt säker på att ordet "gummiparagrafer" har förekommit i mer än en av dem, så det kan vara en användbar inkörsport för den hugades egna sökningar.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Kritik mot flyttning av inlägg till Off-Topic-tråden

Inläggav nallen » 2021-02-21 19:32:37

ufo skrev:Slasktrådar som "Inlägg off-topic från andra trådar" är näst intill skrattretande.

Jag har en känsla av att jag har mer än ett finger med i tillkomsten av den tråden, efter att jag framfört till dåvarande admin att det är skit att bara radera inlägg. särskilt som det (då) inte fanns verktyg att kontrollera huruvida någon länkat till de raderade/flyttade inläggen. Slasktråden blev en usel lösning på det problemet och jag hade inte riktigt utrymmer för mer tjatande ("obstruerande") då.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Kritik mot flyttning av inlägg till Off-Topic-tråden

Inläggav ufo » 2021-02-21 23:54:55

nallen skrev:
ufo skrev:Slasktrådar som "Inlägg off-topic från andra trådar" är näst intill skrattretande.

Jag har en känsla av att jag har mer än ett finger med i tillkomsten av den tråden,
Du av alla, det låter osannolikt. :lol:
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Kritik mot flyttning av inlägg till Off-Topic-tråden

Inläggav nallen » 2021-02-22 18:42:40

Åja, läs resten av inlägget också med mina förklaringar. Jag vill inte ha den tveksamma äran.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Kritik mot flyttning av inlägg till Off-Topic-tråden

Inläggav ufo » 2021-02-23 1:05:23

nallen skrev:Åja, läs resten av inlägget också med mina förklaringar. Jag vill inte ha den tveksamma äran.
Det spelar ingen roll, jag kommer tänka på dig varje gång jag ser "Inlägg off-topic från andra trådar".
Du fick precis vad du inte ville ha. Jag ser framför mig hur frustrerad du måste ha varit.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in