Intyg från FK kan ge förmåner du inte känner till

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Intyg från FK kan ge förmåner du inte känner till

Inläggav Julianus » 2020-03-03 21:56:06

Det står ju på Försäkringskassans hemsida om intyg för förmånstagare.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Intyg från FK kan ge förmåner du inte känner till

Inläggav atoms » 2020-10-26 2:52:26

Julianus skrev:Det står ju på Försäkringskassans hemsida om intyg för förmånstagare.


Menar du det här?

Övriga intyg
Ring till kundcenter på 0771-524 524 om du behöver något av följande intyg:

Intyg för förmånstagare (förmånsintyg) - för dig som har sjukersättning, aktivitetsersättning eller handikappersättning.


Jag hade ett intyg men kom mig aldrig för med att använda det. Dags att skaffa ett nytt.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Intyg från FK kan ge förmåner du inte känner till

Inläggav Teost » 2020-12-14 12:09:56

Bra men
Borde gälla alla inom lss eller på något annat sätt
Fri kollektivtrafik tex,
jag menar såhär, jag har massa extra svårigheter, men inte enligt FK verkar som, jag jobbar deltid, (”Självvalt)
beroende av anhöriga, har låg lön, men får inget sånt intyg om inte får någon av de ersättningarna, eftersom själv behövt lösa det genom att för länge sedan hittade ett jobb som ändå funkar, chef som hjälp mig även före diagnos med arbetstider mm, funkar öht pga mer hjälp från anhöriga, praktiskt och ekonomiskt, osv skulle inte funka annars, min lön är ju som vissas pension men får ju ändå inte köpa billigare biljetter, när inte har det intyget
Teost
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2020-12-11
Ort: Stockholm förort

Intyg från FK kan ge förmåner du inte känner till

Inläggav stridbar » 2021-02-09 16:33:51

Intyget medföljde mitt beslut om hel sjukersättning, som jag fick i höstas.
Jag har bara testat det vid ett tillfälle, på ett café. Det stod 10% för pensionärer på en skylt vid kassan. Jag frågade och fick reda på att det gällde även för sjukpensionärer. Men att man måste visa intyget för att få det.
stridbar
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2021-02-09

Intyg från FK kan ge förmåner du inte känner till

Inläggav sussi83 » 2021-02-09 20:36:52

Man blir deppig av att läsa om detta. :(
Jag vill inte på något sätt se ner på eller verka dryg men vad sorgligt att man ska be om 10% på en bulle och kanske bio (om man inte får biobiljetter när man fyller år som en person i nedre tonåren skulle få).
Ursäkta men jag skulle känna mig totalt omyndigförklarad och behandlad som ett barn när jag läser detta, det sitter för hårt i min hjärna att jobba även om det är svårt att få jobb.
Om man nu inte slår på stort med sin Habersättning, det blir bio för hela familjen.

Menar jag får inte ens göra obetydliga saker utan att få det förstört så jag kämpar i motvind fast jag försöker hitta olika vägar, det konstiga är att systemet är byggt för att inte lyckas.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Intyg från FK kan ge förmåner du inte känner till

Inläggav stridbar » 2021-02-09 21:25:30

sussi83 skrev:Man blir deppig av att läsa om detta. :(
Jag vill inte på något sätt se ner på eller verka dryg men vad sorgligt att man ska be om 10% på en bulle och kanske bio (om man inte får biobiljetter när man fyller år som en person i nedre tonåren skulle få).
Ursäkta men jag skulle känna mig totalt omyndigförklarad och behandlad som ett barn när jag läser detta, det sitter för hårt i min hjärna att jobba även om det är svårt att få jobb.
Om man nu inte slår på stort med sin Habersättning, det blir bio för hela familjen.

Menar jag får inte ens göra obetydliga saker utan att få det förstört så jag kämpar i motvind fast jag försöker hitta olika vägar, det konstiga är att systemet är byggt för att inte lyckas.


Den svenska modellen bygger på att vi ska jobba. Men efter att ha kämpat i flera år för att komma tillbaka, insåg FK och Arbetsförmedlingen att så var inte fallet. Jag har tackat ja till att bli sjukpensionär, utnyttjar självklart intyget även i framtiden. Nu ligger den i plånboken tills den dagen det behövs. :-)Happy
stridbar
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2021-02-09

Intyg från FK kan ge förmåner du inte känner till

Inläggav Timeless » 2021-02-11 13:51:28

Jag har aldrig haft nytta av min och den ligger bara och skräpar. Försökte använda min men blev nekad överallt :( Det finns inte heller information om var man kan använda intyget. När man väl kommer till ett ställe där intyget ska gälla så gäller den inte.
Timeless
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2021-02-05
Ort: Stockholm

Intyg från FK kan ge förmåner du inte känner till

Inläggav Kidzi » 2021-02-11 18:08:05

Det är nog bara på SJ jag missat en del pengar för att jag inte vetat. Där skiljer sig verkligen priserna mellan riktig människa och usel penchis. Fast jag har inte åkt jättemycket tåg. För några år sedan åkte jag till far och styvmor. Jag visste inte när de kunde skjutsa mig till stationen nästa dag så jag hade inte köpt återresa.

Vi sitter vid bordet och det blir bestämt när jag kan åka. Då ser jag stol efter stol försvinna på tåget. Och priset går upp till vansinnig höjd. Precis när jag ska roffa sista stolen på enda tåget med plats kommer styvmor och säger MEN DU MÅSTE ÄTA DINA JORDGUBBAR LÄGG IFRÅN DIG TELEFONEN. Jag säger att jag måste hem i morgon och det var sista platsen. Då försöker hon tvinga på mig jordgubbar så jag ska missa platsen. För då måste jag stanna en dag till och det hade jag vare sig djurpassning eller mediciner för! PANIK. Lyckades roffa sista stolen för typ 700 spänn eller någon. Fy fan. Hennes tjat kostade mig nästan 200 kr.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Intyg från FK kan ge förmåner du inte känner till

Inläggav Chilehead » 2021-02-12 0:00:22

har använt den på bio, MTRexpress Gbg-Sthlm och på hockeybiljetter. På hockeybiljetterna har jag sparat mest pengar.
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Intyg från FK kan ge förmåner du inte känner till

Inläggav sussi83 » 2021-02-12 9:10:42

stridbar skrev:
sussi83 skrev:Man blir deppig av att läsa om detta. :(
Jag vill inte på något sätt se ner på eller verka dryg men vad sorgligt att man ska be om 10% på en bulle och kanske bio (om man inte får biobiljetter när man fyller år som en person i nedre tonåren skulle få).
Ursäkta men jag skulle känna mig totalt omyndigförklarad och behandlad som ett barn när jag läser detta, det sitter för hårt i min hjärna att jobba även om det är svårt att få jobb.
Om man nu inte slår på stort med sin Habersättning, det blir bio för hela familjen.

Menar jag får inte ens göra obetydliga saker utan att få det förstört så jag kämpar i motvind fast jag försöker hitta olika vägar, det konstiga är att systemet är byggt för att inte lyckas.


Den svenska modellen bygger på att vi ska jobba. Men efter att ha kämpat i flera år för att komma tillbaka, insåg FK och Arbetsförmedlingen att så var inte fallet. Jag har tackat ja till att bli sjukpensionär, utnyttjar självklart intyget även i framtiden. Nu ligger den i plånboken tills den dagen det behövs. :-)Happy

Okej ja alla är vi olika.
Känns för jäkligt att slita så hårt och sedan få biobiljetter. Slita sig sönder och samman för att uppfylla alla önskningar och krav.
Fy fan.

Jag är inte intresserad av någon av de där rabatterna. Jag tycker det känns tragiskt bara inte lockande.
Jag skulle nog inte lägga pengar på dessa saker hur som helst. Man jobbar inte så busskort är skit samma. Tågbiljetter förutsätter att man har ett mål när man kommer fram och har man råd med det?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Intyg från FK kan ge förmåner du inte känner till

Inläggav Kidzi » 2021-02-12 16:57:36

sussi83 skrev:Tågbiljetter förutsätter att man har ett mål när man kommer fram och har man råd med det?


Jag har hela min släkt och familj på annat håll. De får ge mig mat när jag hälsar på. Som jordgubbar.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Intyg från FK kan ge förmåner du inte känner till

Inläggav Timeless » 2021-02-13 10:54:43

Chilehead skrev:har använt den på bio, MTRexpress Gbg-Sthlm och på hockeybiljetter. På hockeybiljetterna har jag sparat mest pengar.


Men va? Hur lyckas ni använda intyget på bio? :( När jag försökt har de nekat mig.
Timeless
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2021-02-05
Ort: Stockholm

Intyg från FK kan ge förmåner du inte känner till

Inläggav Chrilleb » 2021-02-13 14:11:15

Hej, jag klipper mig billigare om jag har intyget, det är bra. :)
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Intyg från FK kan ge förmåner du inte känner till

Inläggav Chilehead » 2021-02-14 0:06:35

Timeless skrev:
Chilehead skrev:har använt den på bio, MTRexpress Gbg-Sthlm och på hockeybiljetter. På hockeybiljetterna har jag sparat mest pengar.


Men va? Hur lyckas ni använda intyget på bio? :( När jag försökt har de nekat mig.

Varför har de nekat?
Jag har dock alltid köpt biljett via app o hämtat i maskinen. I och för sig har jag inte vart på bio sen SFbio blev Filmstaden men tror inte att det skulle tagit bort den förmånen.
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Intyg från FK kan ge förmåner du inte känner till

Inläggav Timeless » 2021-02-15 10:45:23

Chilehead skrev:
Timeless skrev:
Chilehead skrev:har använt den på bio, MTRexpress Gbg-Sthlm och på hockeybiljetter. På hockeybiljetterna har jag sparat mest pengar.


Men va? Hur lyckas ni använda intyget på bio? :( När jag försökt har de nekat mig.

Varför har de nekat?
Jag har dock alltid köpt biljett via app o hämtat i maskinen. I och för sig har jag inte vart på bio sen SFbio blev Filmstaden men tror inte att det skulle tagit bort den förmånen.


Det vet jag inte. De bara sa att den inte gick att användas där. Det har varit så vart jag än gått t.e.x zoo, frisör, bio osv.
Timeless
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2021-02-05
Ort: Stockholm

Intyg från FK kan ge förmåner du inte känner till

Inläggav Greys » 2021-02-15 13:09:28

Jag har ansökt om sjukersättning.
Greys
Bannad
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2021-02-15

Intyg från FK kan ge förmåner du inte känner till

Inläggav Chilehead » 2021-02-15 22:46:03

Timeless skrev:
Chilehead skrev:
Timeless skrev:
Men va? Hur lyckas ni använda intyget på bio? :( När jag försökt har de nekat mig.

Varför har de nekat?
Jag har dock alltid köpt biljett via app o hämtat i maskinen. I och för sig har jag inte vart på bio sen SFbio blev Filmstaden men tror inte att det skulle tagit bort den förmånen.


Det vet jag inte. De bara sa att den inte gick att användas där. Det har varit så vart jag än gått t.e.x zoo, frisör, bio osv.

Troligtvis okunskap då.
Jag brukar fråga om det står typ Priser: Barn/Ungdom Vuxen Pensionär om Pensionärpriset är ålderspension eller alla, och om de säger alla så säger jag Att då vill jag ha en pensionärsbiljett. Givet att jag har intyget från FK med mig.Inte föratt jag använt det så ofta men aldrig behövt visa kortet.
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Intyg från FK kan ge förmåner du inte känner till

Inläggav Paladinen » 2021-02-16 7:53:22

jag i skulle aldrig vilja använda mig av ett sådant intyg, aldrig i livet.

Fy fan så stigmattiserande det skulle vara.

Är det verkligen värt att få 10% rabatt på en bulle eller 20% rabatt på en biobiljett eller bussbiljett att vifta med ett intyg ifrån Försäkringskassan som låter hela Sverige se att jag är NPF nä då betalar jag hellre 20 kr ist för 19 kr för bullen .

Jag kan nästan se framför mig hur NT i kassan skrattar bak ryggen på en när man går därifrån för att man visat upp sitt "MONGO" intyg.

På samma sätt jag aldrig skulle vilja jobba på typ Samhall , att dra på sig en jacka med Logan ifrån. Samhall är att signalera till NT att jag är "MONGO".
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Intyg från FK kan ge förmåner du inte känner till

Inläggav Flia » 2021-02-16 13:48:52

Paladinen skrev:jag i skulle aldrig vilja använda mig av ett sådant intyg, aldrig i livet.

Fy fan så stigmattiserande det skulle vara.

Är det verkligen värt att få 10% rabatt på en bulle eller 20% rabatt på en biobiljett eller bussbiljett att vifta med ett intyg ifrån Försäkringskassan som låter hela Sverige se att jag är NPF nä då betalar jag hellre 20 kr ist för 19 kr för bullen .

Jag kan nästan se framför mig hur NT i kassan skrattar bak ryggen på en när man går därifrån för att man visat upp sitt "MONGO" intyg.

På samma sätt jag aldrig skulle vilja jobba på typ Samhall , att dra på sig en jacka med Logan ifrån. Samhall är att signalera till NT att jag är "MONGO".


Ingen får reda på varför du har rabatten. Intyget säger bara att du är berättigad till pensionärsrabatt hos de företag som erbjuder det.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Intyg från FK kan ge förmåner du inte känner till

Inläggav Paladinen » 2021-02-16 14:24:31

Flia skrev:
Paladinen skrev:jag i skulle aldrig vilja använda mig av ett sådant intyg, aldrig i livet.

Fy fan så stigmattiserande det skulle vara.

Är det verkligen värt att få 10% rabatt på en bulle eller 20% rabatt på en biobiljett eller bussbiljett att vifta med ett intyg ifrån Försäkringskassan som låter hela Sverige se att jag är NPF nä då betalar jag hellre 20 kr ist för 19 kr för bullen .

Jag kan nästan se framför mig hur NT i kassan skrattar bak ryggen på en när man går därifrån för att man visat upp sitt "MONGO" intyg.

På samma sätt jag aldrig skulle vilja jobba på typ Samhall , att dra på sig en jacka med Logan ifrån. Samhall är att signalera till NT att jag är "MONGO".


Ingen får reda på varför du har rabatten. Intyget säger bara att du är berättigad till pensionärsrabatt hos de företag som erbjuder det.


Om en person som är i 30 års åldern utan synliga krämpor eller fysiska funktionsnedsättningar kommer med ett sådant intyg vad tror du då att folk kommer förutsätta ligger bakom att hen är pensionär i 30 års åldern ?

Troligtvis kommer dom att att förutsätta att det beror på en bakomliggande mental funktionsnedsättning och det är ett stigma jag klarar mig utan .
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Intyg från FK kan ge förmåner du inte känner till

Inläggav Alien » 2021-02-16 14:40:58

Konstigt sätt att resonera tycker jag.

1. Det finns fysiska sjukdomar som inte syns utanpå men är så handikappande att man inte kan jobba

2. Varför är det så skamligt att ha en psykiskt sjukdom el ett neuropsykiatriskt funktionshinder?

3. Det är ju inte som att man måste annonsera det för hela världen, vad gör det om en konduktör/busschaufför etc ser det. Tror du att han bryr sig?

4. Det beror på vad man har för ekonomi. Du har jobbat och kommer troligen att jobba igen; du har alltså råd att avstå från lägre priser. Men det låter som du tycker ditt sätt att resonera skulle gälla för alla.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Intyg från FK kan ge förmåner du inte känner till

Inläggav Paladinen » 2021-02-16 15:41:13

Alien skrev:Konstigt sätt att resonera tycker jag.

1. Det finns fysiska sjukdomar som inte syns utanpå men är så handikappande att man inte kan jobba

2. Varför är det så skamligt att ha en psykiskt sjukdom el ett neuropsykiatriskt funktionshinder?

3. Det är ju inte som att man måste annonsera det för hela världen, vad gör det om en konduktör/busschaufför etc ser det. Tror du att han bryr sig?

4. Det beror på vad man har för ekonomi. Du har jobbat och kommer troligen att jobba igen; du har alltså råd att avstå från lägre priser. Men det låter som du tycker ditt sätt att resonera skulle gälla för alla.


Jag tycker absolut inte det är ett konstigt sätt att resonera. Något som jag tror att aspisar och NPF:are måste förstå är att dom är annorlunda och udda och precis som folk en gång i tiden skrattade och pekade på elefantmannen så pekar och skrattar NT åt funktionsnedsatta och i mitt fall vill jag gärna undvika NT's spott och spe.

1:ja det gör det men det är lättare när man kan se handikappet. Om man ser att nån sitter i rullstol så förstår man att den personen inte kan gå men om jag var busschsffis och någon kom med ett intyg ifrån FK och jag inte såg några fysiska åkommor skulle jag direkt resonera att personen har en mental funktionsnedsättning och så resonerar merparten av NT oavsett vad folk här inne vill tro eller ej .

2:Det är inte skamligt men det finns tyvärr en negativ syn på dom som har NPF ifrån NT ute i samhället . Jag har fått höra att aspergare är inte det typ sånna där som sitter och drägglar på Samhall. I samhället där jag växte upp fanns en kille med NPF tror du folk var snälla mot han nädu det var dom verkligen inte , han fick tillmälet Mongo-Mats av NT på grund av sin NPF.. NT är väldigt snabba att döma alla som är annorlunda.

3:Ingen aning om vad busschsffisen tror eller ej det handlar om att JAG inte vill skylta med min NPF inför folk och deras EVENTUELLA fördommar.

4:Om man nu får 10% på en kanelbulle med sitt aspie-intyg och kanebullen kostar 25 kr så är det alltså 2,50 man får i rabatt. Är verkligen någon så fattig så 2,50 är värt att dra på sig eventuella fördommar för att spara ?

Jag har ju som jag sagt innan sämre ekonomi än somliga hät inne har på sin sjukersättning , det har ju framkommit att folk här inne har 12:000 kr eller mer i sjukersättning+ bostadstillägg . Jag har mellan 9:700-10:300 och jag får inga bostadstillägg eller andra bidrag så jag har nog mindre pengar än merparten här . Jag sätter dock min värdighet högre än 10% rabatt på en kanelbulle och därför skulle jag aldrig vilja utnyttja ett sånt intyg .

Jag säger inte heller att folk skall resonera som mig utan jag säger att JAG aldrig skulle utnyttja ett sådant intyg , vad andra gör är upp till dom.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Intyg från FK kan ge förmåner du inte känner till

Inläggav sussi83 » 2021-02-16 16:13:08

Paladinen skrev:jag i skulle aldrig vilja använda mig av ett sådant intyg, aldrig i livet.

Fy fan så stigmattiserande det skulle vara.

Är det verkligen värt att få 10% rabatt på en bulle eller 20% rabatt på en biobiljett eller bussbiljett att vifta med ett intyg ifrån Försäkringskassan som låter hela Sverige se att jag är NPF nä då betalar jag hellre 20 kr ist för 19 kr för bullen .

Jag kan nästan se framför mig hur NT i kassan skrattar bak ryggen på en när man går därifrån för att man visat upp sitt "MONGO" intyg.

På samma sätt jag aldrig skulle vilja jobba på typ Samhall , att dra på sig en jacka med Logan ifrån. Samhall är att signalera till NT att jag är "MONGO".

Jag skulle lätt skylta med Samhall framför ett intyg, ett jobb är ett jobb och det blir betydligt lättare att förklara.
Om inte annat så ger det självkänsla till skillnad från ett intyg som ger andra rätt att döma mig, då har man sålt sig till djävulen efter som inget vad jag känner till är gratis.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Intyg från FK kan ge förmåner du inte känner till

Inläggav Paladinen » 2021-02-16 16:25:02

sussi83 skrev:
Paladinen skrev:jag i skulle aldrig vilja använda mig av ett sådant intyg, aldrig i livet.

Fy fan så stigmattiserande det skulle vara.

Är det verkligen värt att få 10% rabatt på en bulle eller 20% rabatt på en biobiljett eller bussbiljett att vifta med ett intyg ifrån Försäkringskassan som låter hela Sverige se att jag är NPF nä då betalar jag hellre 20 kr ist för 19 kr för bullen .

Jag kan nästan se framför mig hur NT i kassan skrattar bak ryggen på en när man går därifrån för att man visat upp sitt "MONGO" intyg.

På samma sätt jag aldrig skulle vilja jobba på typ Samhall , att dra på sig en jacka med Logan ifrån. Samhall är att signalera till NT att jag är "MONGO".

Jag skulle lätt skylta med Samhall framför ett intyg, ett jobb är ett jobb och det blir betydligt lättare att förklara.
Om inte annat så ger det självkänsla till skillnad från ett intyg som ger andra rätt att döma mig.


Jag vet inte om det skulle ge mig självkänsla att jobba på Samhall . Samhall känns som en slutstation ,här har jag hamnat för att jag är för värdelös för att klara av ett jobb på öppna arbetsmarknaden.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in