Hacksäkra system, finns dom?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hacksäkra system, finns dom?

Inläggav ufo » 2021-02-14 2:13:05

Jag tänker särskilt på kryptovalutorna, tex: Bitcoin.
Vad kommer hända med världsmarknaden den dag alla nycklar blir offentliga?

Hur kan en entreprenör som Elon Musk, som tror på både AI och kvantdatorer investera miljardbelopp i just Bitcoin?
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Hacksäkra system, finns dom?

Inläggav Vildsvin » 2021-02-14 12:42:14

Det är ju mycket av poängen med kryptovalutor att det genom att betala med datorkraft går att ta fram nya mynt, dvs mining.

I Bitcoin bokförs alla transaktioner, så det går inte att återskapa ett mynt som vars existens någon redan har visat upp online.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Hacksäkra system, finns dom?

Inläggav ufo » 2021-02-14 22:26:01

Jag kanske var otydlig.
Själva miningen är enkel att förstå, men sedan blir det klurigt för mig.

När ett "mynt" har skapats så tillhör den någon. Det ägarskapet lagras i en mängd servrar och ägaren har en nyckel"password" som samtliga servrar kan kontrollera är rätt. Men hur lyckas dom inte att knäcka alla nycklar?
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Hacksäkra system, finns dom?

Inläggav antor » 2021-02-14 23:22:05

Problemet är ju inte knutet till bara kryptovalutor. Mina pengar på SEB finns där bara för att SEB på nåt sätt intygar att de finns. Och för att SEB har godkänts bedriva bankverksamhet osv. För krypto består väl säkerheten i att intygandet är distribuerat till flera aktörer.

Det har hänt att ägarens lösenord hackats och så sett är det inte möjligt att göra det säkrare än vad ägerns lösenord är. Rätt logiskt. Men att hacka ett saldo "inifrån systemet" går inte eftersom som sagt alla transaktioner lagras och kopieras så det skulle ge räknefel när ett system säger att 3 transaktioner hänt och saldot borde därför vara X men det hackade värdet säger Y. Allt är spårbart däri ligger säkerheten i blockchain.
antor
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2018-04-17

Hacksäkra system, finns dom?

Inläggav ufo » 2021-02-14 23:42:06

Skillnaden för SEB är att kontot är kopplat till dig.
Med kryptovalutorna, kopplas pengarna till elektroniska plånböcker utan kännedom om ägaren.

Vidare så kan SEB kontrollera att lösenordet(bankdosan) stämmer med sin egna kopia på lösenordet(om än hashat och saltat).
Men kryptovalutorna har ju ingen referens på den privata nyckeln. Men ändå så klarar alla servrar av att kontrollera dess äkthet, varför är det ingen som lyckats vaska fram en lista med alla privata nycklar?
Värdet på den algoritmen är astronomisk.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Hacksäkra system, finns dom?

Inläggav darju » 2021-02-15 1:27:19

Ja det finns cryptocurrencies som är quantum-resistant.
darju
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2018-11-22

Hacksäkra system, finns dom?

Inläggav notwoodstock » 2021-02-15 8:35:08

notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Återgå till IT-forum



Logga in