Hur överkomma känslor med sitt öde?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur överkomma känslor med sitt öde?

Inläggav Kentarou » 2021-02-12 23:50:47

Det är en fråga om ödet och känslor, hur skall man göra så man inte känner känslor över sitt öde.

En som föds som homosexuell måste inte ha känslor över det. Ty är hens öde, idag så finns det ingen behandling. Homosexuella assimilera sig så känner de självförakt. Därför måste de överkomma sina känslor över sitt öde.

Man skall inte känna några känslor för sitt öde, om jag föds som slav så måste jag tänka att jag kommer att dö som slav och inte känna något. Fokusera på saker som man kan ändra på istället.

Jag fokuserar på det kroppsliga och äter och motionera regelbundet. Kör också med meditation. Jag vet inte om jag kan ha vänner och så. Det är viktigt med information om det är sitt öde eller inte.

Jag har fokuserat på saker som jag kan förändra som slutat med narkotika, tobak samt jag gått från fetma till normalviktig. Det är det bästa sättet att leva sitt liv. :-)Hug
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Hur överkomma känslor med sitt öde?

Inläggav sussi83 » 2021-02-13 1:39:55

Vad är det för konstigt förakt du har i tonen?
En homosexuell kan säkert finna mening och mål med sitt liv och inom sin sociala krets och slaveriet hoppas jag är avskaffat.
Att helt släppa drömmar och mål med livet skulle döda en hjälte.

Grattis till dina positiva förändringar i livet, hälsan är ändå det viktigaste vi har. :-)154
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Hur överkomma känslor med sitt öde?

Inläggav Kentarou » 2021-02-13 6:45:41

sussi83 skrev:Vad är det för konstigt förakt du har i tonen?
En homosexuell kan säkert finna mening och mål med sitt liv och inom sin sociala krets och slaveriet hoppas jag är avskaffat.
Att helt släppa drömmar och mål med livet skulle döda en hjälte.

Grattis till dina positiva förändringar i livet, hälsan är ändå det viktigaste vi har. :-)154


Tyvärr så finns det flera antal slavar än någonsin. Jag har handikapp som gör att jag inte kan kommunicera med andra. Det förvärrar min mentaliserningsförmåga. Det var inte min avsikt att visa förakt. Jag skrev att jag har mål, jag har slutat med missbruk som alkohol.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Hur överkomma känslor med sitt öde?

Inläggav ufo » 2021-02-13 16:14:33

Jag skulle vilja säga att man skall och måste känna. Även för det som upplevs som ens öde.
Både positiva som negativa känslor.

De positiva kan man lära sig att förstärka, och de negativa känslorna kan hjälpa en att hitta nya vägar.

Men att cementera sitt liv i en grå smet, är inte så livfullt.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Hur överkomma känslor med sitt öde?

Inläggav RapeRegs » 2021-02-13 16:38:57

Kentarou skrev:Tyvärr så finns det flera antal slavar än någonsin.


Nej.
RapeRegs
 
Inlägg: 1949
Anslöt: 2015-06-19

Hur överkomma känslor med sitt öde?

Inläggav sussi83 » 2021-02-13 16:45:02

Lät mycket som ideologier jag inte vill ha något att göra med.
Ja, jag känner mig som en slav och samhället har tydligt visat att mitt handikapp gör mig mindre värd än andra, mitt värde handlar om att hålla människor som handelsvara.
Jag har hört folk säga de inte bryr sig om var jag blir begravd och andra väldigt grova uttalanden
RapeRegs skrev:
Kentarou skrev:Tyvärr så finns det flera antal slavar än någonsin.


Nej.

Vad definierar en slav?
Slaveri är ett system där människor (slavar) betraktas och behandlas som egendom. Slavägaren låter vanligen slavarna utföra tvångsarbete och kan även sälja slaven vidare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaveri
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Hur överkomma känslor med sitt öde?

Inläggav Kentarou » 2021-02-13 17:36:04

Denna tråden tillhör inte slaveri men

Globally, more than 40 million people are still victims of contemporary slavery, including about 25 million in forced labour and about 15 million in forced marriage, according to UN estimates. One in four victims are children, and women and girls account for 71 per cent of the victims
Förenta nationerna
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Hur överkomma känslor med sitt öde?

Inläggav RapeRegs » 2021-02-13 18:51:53

Äktenskap är inte slaveri. Inte heller barnarbete.
RapeRegs
 
Inlägg: 1949
Anslöt: 2015-06-19

Hur överkomma känslor med sitt öde?

Inläggav nescio » 2021-02-13 20:43:00

Shit happens. Det är som det är och blir som det blir. If you're walking through hell, keep walking.
nescio
 
Inlägg: 3831
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hur överkomma känslor med sitt öde?

Inläggav sussi83 » 2021-02-13 20:51:08

RapeRegs skrev:Äktenskap är inte slaveri. Inte heller barnarbete.

Jo det är det i högsta grad, modernt slaveri.
Man är en ägodel utan fri vilja och makt över sin kropp.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Hur överkomma känslor med sitt öde?

Inläggav sussi83 » 2021-02-13 21:01:43

Jag kommer aldrig acceptera något öde där jag far illa då skaffar jag hellre en K-pist. :?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Hur överkomma känslor med sitt öde?

Inläggav Gunshoot » 2021-02-13 21:43:59

sussi83 skrev:
RapeRegs skrev:Äktenskap är inte slaveri. Inte heller barnarbete.

Jo det är det i högsta grad, modernt slaveri.
Man är en ägodel utan fri vilja och makt över sin kropp.


I ett dåligt äktenskap, kanske, men i ett kärleksfullt äktenskap, nej.

Varför tycker du att man inte har fri vilja eller makt över sin kropp i ett äktenskap?
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Hur överkomma känslor med sitt öde?

Inläggav sussi83 » 2021-02-14 0:52:45

Gunshoot skrev:
sussi83 skrev:
RapeRegs skrev:Äktenskap är inte slaveri. Inte heller barnarbete.

Jo det är det i högsta grad, modernt slaveri.
Man är en ägodel utan fri vilja och makt över sin kropp.


I ett dåligt äktenskap, kanske, men i ett kärleksfullt äktenskap, nej.

Varför tycker du att man inte har fri vilja eller makt över sin kropp i ett äktenskap?

Nu tänkte jag på texten som detta refererar till, det handlar om folk som tvingas gifta sig.
Att ha ett förhållande inbegriper också kompromisser som kan kännas som tvång men det kanske folk får tåla om de ska ha en relation?
Hur mycket vet jag inte eller var man egentligen ska dra gränsen.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Hur överkomma känslor med sitt öde?

Inläggav Kentarou » 2021-02-14 21:52:42

RapeRegs skrev:Äktenskap är inte slaveri. Inte heller barnarbete.


Det är inte det FN menar.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Hur överkomma känslor med sitt öde?

Inläggav Liljan » 2021-02-14 22:07:18

Homosexualitet är INTE en sjukdom därför behövs ingen behandling. Du borde jobba på dina fördomar. En som föds homosexuell behöver inte alls må dåligt över det eller ha några särskilda känslor. Vissa har det pga homofobin som finns i samhället men det har inget med den homosexuella att göra, det är omgivningen som behöver ändra på sig. Det är inte konstigare att vara gay än att svara straight, inget är mer rätt än det andra.

Slaveri ska aldrig accepteras och det går att ändra på. Amnesty gör t.ex ett jättebra jobb.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Hur överkomma känslor med sitt öde?

Inläggav Kentarou » 2021-02-15 0:02:54

Liljan skrev:Homosexualitet är INTE en sjukdom därför behövs ingen behandling. Du borde jobba på dina fördomar. En som föds homosexuell behöver inte alls må dåligt över det eller ha några särskilda känslor. Vissa har det pga homofobin som finns i samhället men det har inget med den homosexuella att göra, det är omgivningen som behöver ändra på sig. Det är inte konstigare att vara gay än att svara straight, inget är mer rätt än det andra.

Slaveri ska aldrig accepteras och det går att ändra på. Amnesty gör t.ex ett jättebra jobb.


Oj du förstod inte vad jag skrev. Läs om tack.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Hur överkomma känslor med sitt öde?

Inläggav Kidzi » 2021-02-17 3:00:00

Handlar det om acceptans?

Jag blir knäpp för jag har flera saker som drar åt samma håll. Har aspergers. Blir man trött av. Har ADD, blir man omotiverad av. Jag har ibland depression. Blir man trött av. Har flera sjukdomar som man blir trött av.

Jag har ju så många idéer. Men tack vare detta så har jag aldrig orkat utveckla projekten så mycket som jag vill.

Jag kommer aldrig acceptera det. Om jag accepterar det så har inte mitt liv någon mening mer.

Jag hade hellre velat att jag bara ville slacka och göra inget. Detta vill jag ibland men inte alltid.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur överkomma känslor med sitt öde?

Inläggav nescio » 2021-02-17 15:28:59

Kentarou skrev:En som föds som homosexuell måste inte ha känslor över det. Ty är hens öde, idag så finns det ingen behandling.
Liljan skrev:Homosexualitet är INTE en sjukdom därför behövs ingen behandling.
Kentarou skrev:Oj du förstod inte vad jag skrev. Läs om tack.

Vad är det som ska behandlas då?
nescio
 
Inlägg: 3831
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hur överkomma känslor med sitt öde?

Inläggav sussi83 » 2021-02-17 21:28:15

nescio skrev:
Kentarou skrev:En som föds som homosexuell måste inte ha känslor över det. Ty är hens öde, idag så finns det ingen behandling.
Liljan skrev:Homosexualitet är INTE en sjukdom därför behövs ingen behandling.
Kentarou skrev:Oj du förstod inte vad jag skrev. Läs om tack.

Vad är det som ska behandlas då?

Personen menar nog att vad man än tycker om sin läggning så går det inte att göra något åt den vare sig man vill eller inte då det är medfött.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Hur överkomma känslor med sitt öde?

Inläggav sussi83 » 2021-02-17 21:30:59

Kidzi skrev:Handlar det om acceptans?

Jag blir knäpp för jag har flera saker som drar åt samma håll. Har aspergers. Blir man trött av. Har ADD, blir man omotiverad av. Jag har ibland depression. Blir man trött av. Har flera sjukdomar som man blir trött av.

Jag har ju så många idéer. Men tack vare detta så har jag aldrig orkat utveckla projekten så mycket som jag vill.

Jag kommer aldrig acceptera det. Om jag accepterar det så har inte mitt liv någon mening mer.

Jag hade hellre velat att jag bara ville slacka och göra inget. Detta vill jag ibland men inte alltid.

Ja det hade varit så mycket bättre att vara en latmask och skita i allt, bara sätta sig ploff rakt ner. Det är skit tråkigt att inte kunna styra vad man vill utmana sig i, där mister ju livet halva meningen direkt aka Maslows behovstrappa.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Hur överkomma känslor med sitt öde?

Inläggav sussi83 » 2021-02-18 0:56:18

Vem avgör vad som är ett öde då?
Finns det ett förutbestämt öde för alla?

(bara en filosofisk fråga)
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Hur överkomma känslor med sitt öde?

Inläggav Kentarou » 2021-02-19 16:36:31

sussi83 skrev:Vem avgör vad som är ett öde då?
Finns det ett förutbestämt öde för alla?

(bara en filosofisk fråga)


Öde är något som man är kan förändra. Ofta har handikapp låg status så man har få vänner men man måste overcome.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Hur överkomma känslor med sitt öde?

Inläggav antonius » 2021-02-19 18:59:46

bygger en bomb, t ex en glassbomb, verkar tröstande, åtm för stunden... :-)003
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur överkomma känslor med sitt öde?

Inläggav slackern » 2021-02-19 19:07:52

Kentarou skrev:
sussi83 skrev:Vem avgör vad som är ett öde då?
Finns det ett förutbestämt öde för alla?

(bara en filosofisk fråga)


Öde är något som man är kan förändra. Ofta har handikapp låg status så man har få vänner men man måste overcome.


Kuljul att tro på inshallah eller inte, själv tror jag att jag hoppar över det.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in