Boendestödets kvalitet

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Boendestödets kvalitet

Inläggav BellaBelle » 2021-01-22 18:11:38

Er erfarenhet av kvaliteten med boendestöd?

Här finns en kort rapport (ca 20 sidor) om en undersökning i ämnet:

https://nsph.se/wp-content/uploads/2019 ... destod.pdf
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Boendestödets kvalitet

Inläggav BellaBelle » 2021-01-22 18:22:30

Vad är boendestöd med kvalitet?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Boendestödets kvalitet

Inläggav johan88 » 2021-01-22 18:45:59

Väldigt märkligt att de jämför Bostad med särskild service, som ges utifrån LSS, med boendestöd i egen bostad, som ges utifrån SoL.
Skillnaden blir stor utifrån lagarnas olika intentioner.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 379
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Boendestödets kvalitet

Inläggav sussi83 » 2021-01-22 20:24:47

Bajs.
De ställde inte upp när jag behövde dem som mest.

Mina föräldrar har fått göra deras uppgifter, tom när jag varit som sjukast. De har ingen kompetens i psykisk sjukdom så jag litar inte på att de kommer se när man behöver extra hjälp.
Uppslukade i sin LSS-mongo-dimma så ser de inte, eller verkar inte se.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Boendestödets kvalitet

Inläggav Timeless » 2021-02-05 18:45:42

De spenderade mer tid på att försöka övertala en att säga upp boendestödet än att hjälpa en :(
Timeless
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2021-02-05
Ort: Stockholm

Boendestödets kvalitet

Inläggav LordNelson » 2021-02-06 12:25:14

Det tjatas en hel del om att jag borde ha boendestöd men alla trådar här får mig att bli än mer tveksam.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Boendestödets kvalitet

Inläggav Sheyen » 2021-07-19 0:23:48

Jag älskar att ha boendestöd, fast ibland hatar jag det, om jag inte vill träffa folk. Men jag behöver ha boendestöd. Folk som kollar mig och mitt hem, så att jag sköter mig. Har två skitroliga som kommer hit. Brukar få kommentaren "det är så svårt att vara professionell när man träffar dig"; troligen för att jag skämtar så jävla mycket. De har det roligt med mig. Med mig får de skämta om ALLT, prata om ALLT osv. Jag har inga gränser.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Boendestödets kvalitet

Inläggav Gubson » 2021-09-02 12:13:02

Bryter lite ifrån ämnet men.....
Kollade I länken med kvalitetsundersökningen. Varför kallas det för att man är "brukare"?
Visst, förstår att om det hade stått patient så hade det handlat om sjukvård men?
Klient?
Gubson
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2018-01-23

Boendestödets kvalitet

Inläggav Alien » 2021-09-02 12:19:49

Klient får iaf mig att tänka på en misstänkt som sitter i häktet och endast får prata med sin advokat.

Ännu mera off topic:

Spoiler: visa
En advokat hade hästsvans och blev populär bland de häktade. "Jag vill ha han med hästsvansen", sa de. Han hade ett väldigt vanligt namn så det kom ingen ihåg. "Du skulle förlora hälften av dina klienter om du klippte av dig hästsvansen."
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Boendestödets kvalitet

Inläggav Gubson » 2021-09-02 12:43:00

Alien skrev:Klient får iaf mig att tänka på en misstänkt som sitter i häktet och endast får prata med sin advokat.

Ännu mera off topic:

Spoiler: visa
En advokat hade hästsvans och blev populär bland de häktade. "Jag vill ha han med hästsvansen", sa de. Han hade ett väldigt vanligt namn så det kom ingen ihåg. "Du skulle förlora hälften av dina klienter om du klippte av dig hästsvansen."


Om man missar ett möte med bostödet, vad är man då? Missbrukare?
Gubson
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2018-01-23

Boendestödets kvalitet

Inläggav slackern » 2021-09-02 12:59:43

Alien skrev:Klient får iaf mig att tänka på en misstänkt som sitter i häktet och endast får prata med sin advokat.

Ännu mera off topic:

Spoiler: visa
En advokat hade hästsvans och blev populär bland de häktade. "Jag vill ha han med hästsvansen", sa de. Han hade ett väldigt vanligt namn så det kom ingen ihåg. "Du skulle förlora hälften av dina klienter om du klippte av dig hästsvansen."


Det här kommer jag ihåg att vi fick lära oss på historialektionerna i skolan att det betyder från början.

I antikens Rom var en klient en person, ofta en plebej, som stod under inflytande av en patronus, ett förhållande där man bytte tjänster och gentjänster. Ju högre uppsatt en persons klienter var, desto mer auctoritas åtnjöt personen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Klient
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Boendestödets kvalitet

Inläggav BellaBelle » 2021-11-05 9:06:27

Gubson skrev:Bryter lite ifrån ämnet men.....
Kollade I länken med kvalitetsundersökningen. Varför kallas det för att man är "brukare"?
Visst, förstår att om det hade stått patient så hade det handlat om sjukvård men?
Klient?


Jag har läst/hört anledningen nånstans, men kommer inte på det. :-)063
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Boendestödets kvalitet

Inläggav Flinta » 2021-11-05 20:42:26

Vad tycker ni om "huvudperson" istället för brukare, klient etc?

Det brukar heta att dessa uttryck inte är tänkta för att användas i direkt kontakt med oss det berör. Men när beteckningen brukare används offentligt så undrar man lite varför det är nödvändigt att fortsätta så..
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Boendestödets kvalitet

Inläggav Dalaberger » 2021-11-09 10:11:18

Huvudperson låter så stelt, som huvudrollfiguren i en bok eller film. Brukare är ett brett ord som menar att du brukar vård eller stöd, det är bättre än många alternativ enligt mig, sämst är kund, då låter det hela som en affär istället.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Boendestödets kvalitet

Inläggav Flinta » 2021-11-09 19:54:49

BellaBelle skrev:Vad är boendestöd med kvalitet?


Intressant fråga med tanke på att man kan ha lite mer ovanliga behov, vanor, sätt att vilja göra saker på o s v vid autism.

Fått intrycket av att olika grupper är olika nöjda med sitt boendestöd men har inget att hänvisa till.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Boendestödets kvalitet

Inläggav mondo beyondo » 2022-05-04 9:29:15

"Boendestöd är träning av färdigheter, där tanken är att man på sikt ska bli självständig i dem."

Så säger min biståndshandläggare, så betyder det att jag är bara otränad och med träning av mina färdigheter så blir jag välfungerande eller självständig? Eller är det här en miss i deras formulering gällande hjälp av autistiska personer? Det är väl ingen på allvar som tror att problemen försvinner med träning? Bokstavstolkar jag och vad är det i såfall de menar?
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Boendestödets kvalitet

Inläggav Sharpshooter » 2022-05-04 11:23:33

mondo beyondo skrev:"Boendestöd är träning av färdigheter, där tanken är att man på sikt ska bli självständig i dem."

Så säger min biståndshandläggare, så betyder det att jag är bara otränad och med träning av mina färdigheter så blir jag välfungerande eller självständig? Eller är det här en miss i deras formulering gällande hjälp av autistiska personer? Det är väl ingen på allvar som tror att problemen försvinner med träning? Bokstavstolkar jag och vad är det i såfall de menar?


Nu har jag förvisso inte boendestöd eller andra insatser, men håller med. Jag tror inte att man kan träna sig att det drar mindre energi, lika lite som man kan träna sig att bli lika bra på det sociala som vanliga människor.
Sharpshooter
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2022-04-27

Boendestödets kvalitet

Inläggav ShakeItOut » 2022-05-04 13:30:42

Det är en väldigt felaktig formulering som jag tyvärr sett liknande förut. Att man ska klara mer bara man tränar... Boendestöd kan man ha även om man faktiskt vet och kan göra en sak men ändå behöver stöd för att t.ex starta. Eller att vissa saker tar för mycket energi att göra själv.

Alla kan förbättras i livet på något plan men boendestödet ska inte träna upp utan stötta upp.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Boendestödets kvalitet

Inläggav Chrilleb » 2022-05-04 14:29:18

Hade boendestöd i min förra lägenhet, två gånger i veckan. Fick hjälp med att handla samt tvätta. Trivdes med de flesta, så kemin funkade bra. Fick en favorit som jag gick och fikade med, som var väldigt trevlig. (Hoppas hon jobbar kvar). Kommer tyvärr inte ihåg hur många timmar jag var berättigad. Men typ två till tre timmar per gång? Nåt sånt kke.
Nuförtiden har jag stöd i min servicelägenhet en gång i veckan. Får hjälp med att städa, tvätta samt gå ut med sopor om jag behöver. Är mycket nöjd med personalen. Hoppas alla stannar kvar länge...
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Boendestödets kvalitet

Inläggav Sharpshooter » 2022-05-04 15:04:00

Har alla i den här tråden boendestöd?
Sharpshooter
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2022-04-27

Boendestödets kvalitet

Inläggav Richard » 2022-05-04 15:33:10

Har boendestöd varannan vecka, 1-2 timmar. De brukar peppa mig till att städa o sånt, ibland hjälper dom till. Men det inte alltid jag är på humör för städning, då tar vi en promenad istället.

När det gäller städning kan jag få, lite för sällan dock, en form av städmani o hålla på o städa i flera dagar.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Boendestödets kvalitet

Inläggav Liljan » 2022-05-04 16:53:41

mondo beyondo skrev:"Boendestöd är träning av färdigheter, där tanken är att man på sikt ska bli självständig i dem."

Så säger min biståndshandläggare, så betyder det att jag är bara otränad och med träning av mina färdigheter så blir jag välfungerande eller självständig? Eller är det här en miss i deras formulering gällande hjälp av autistiska personer? Det är väl ingen på allvar som tror att problemen försvinner med träning? Bokstavstolkar jag och vad är det i såfall de menar?

Varför skulle inte problemen kunna försvinna av träning? För vissa fungerar det bara de får träna och bli mer säkra på vad som ska göras medan andra behöver samma hjälp hela livet. Jag tycker det är bra att ha som målsättning att bli så självständig så möjligt istället för att direkt bestämma sig för att det inte går.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Boendestödets kvalitet

Inläggav ShakeItOut » 2022-05-04 18:17:24

Liljan skrev:
mondo beyondo skrev:"Boendestöd är träning av färdigheter, där tanken är att man på sikt ska bli självständig i dem."

Så säger min biståndshandläggare, så betyder det att jag är bara otränad och med träning av mina färdigheter så blir jag välfungerande eller självständig? Eller är det här en miss i deras formulering gällande hjälp av autistiska personer? Det är väl ingen på allvar som tror att problemen försvinner med träning? Bokstavstolkar jag och vad är det i såfall de menar?

Varför skulle inte problemen kunna försvinna av träning? För vissa fungerar det bara de får träna och bli mer säkra på vad som ska göras medan andra behöver samma hjälp hela livet. Jag tycker det är bra att ha som målsättning att bli så självständig så möjligt istället för att direkt bestämma sig för att det inte går.


Fast varför ska boendestöd utgå från det? Som att det sedan ska gå att avsluta...
Hade mitt boendestöd behandlat någon av mina svårigheter som något att träna på hade jag blivit galen då det inte handlar om det, alls. Det har faktiskt hänt en gång och var vidrigt...så nedlåtande. Som om jag inte redan visste hur man gjorde. Att bara lära sig stegen till att göra något är inte vad som brukar felas.

Blir det lättare med vissa sysslor är det en bonus istället för ett mål. Det är inte som att vi går i skolan och har hemkunskap precis.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Boendestödets kvalitet

Inläggav Sharpshooter » 2022-05-04 18:39:12

Tror jag behöver boendestöd, soppåsarna på balkongen har stått där ett bra tag nu...
Sharpshooter
 
Inlägg: 220
Anslöt: 2022-04-27

Återgå till Aspergare och vården



Logga in