Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav Anonymousz » 2021-01-31 1:01:23

Hej allihop! Det här blir mitt första inlägg i forumet så det är väl lika bra att jag presenterar mig lite kort i samma veva! :)

Är en 25-årig man och diagnostiserades med Aspergers när jag var 12 år. Har börjat riva upp gamla jobbiga papper från min utredning och skoltiden på sistone vilket ledde till att jag snöade in mig lite på WISC-III testet jag fick göra när jag var 12.

Sammanfattningen där var "Anonymousz resultat på hela WISC-testet hamnade på en något undergenomsnittlig nivå. Delas testet upp på en verbal respektive performance del (utförande del), så hamnar IK-värdet för den verbala delen på 99 och för performance-delen på 64."

Jag blev lite chockad då jag nu i vuxen ålder har gjort onlinetesterna på Mensa Norge, Sverige och Danmark. Där har jag konsekvent fått 108-109 i IQ. I och med att IQ just är en kvot innebär det att jag får högre poäng där än cirka 70-75% av befolkningen och mindre än cirka 25%. Vad exakt är det testerna på Mensa ska testa som del av WAIS-testet?

Det som sänkte mig totalt på WAIS-III testet var "Perceptuell organisation" där medelvärdet blev ynka 4,75/19 och specifikt "Figursammansättning" landade på 1/19 poäng (!). Alltså verkar jag ha en sinnessjukt skev intelligensfördelning då jag i "Uppmärksamhet och minne" hamnade klart över genomsnittet på 14/19.
Anonymousz
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2021-01-31

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav ufo » 2021-01-31 15:49:41

Välkommen

Intelligens kan mätas i en massa olika parametrar.
Mensa mäter bara i den ena parametern, resten skiter dom högaktningsfullt i.

Ojämn begåvningsprofil(högre än snittet i vissa, och lägre i andra) verkar vanligt bland NPF:are.

Hoppas att någon som kan begreppen bättre, förklarar mer.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav slackern » 2021-01-31 16:29:54

ufo skrev:Välkommen

Intelligens kan mätas i en massa olika parametrar.
Mensa mäter bara i den ena parametern, resten skiter dom högaktningsfullt i.

Ojämn begåvningsprofil(högre än snittet i vissa, och lägre i andra) verkar vanligt bland NPF:are.

Hoppas att någon som kan begreppen bättre, förklarar mer.


Det där tycker jag var en alldeles förträfflig sammanfattning.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav slackern » 2021-01-31 16:31:50

Men hur som helst WISC är ett IQ-test framställt för barn under 16 år, WAIS heter det som är utformat för oss över 16, så du ska jämföra ett WISC med ett WAIS som är utfört utav en neuropsykolog, testerna man gör på nätet brukar ge 10-15 poäng högre än vad du får på ett övervakat WAIS test.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav sussi83 » 2021-01-31 23:36:27

slackern skrev:Men hur som helst WISC är ett IQ-test framställt för barn under 16 år, WAIS heter det som är utformat för oss över 16, så du ska jämföra ett WISC med ett WAIS som är utfört utav en neuropsykolog, testerna man gör på nätet brukar ge 10-15 poäng högre än vad du får på ett övervakat WAIS test.

Ja och sen får man dra av mellan 10-20 % på testet man gör hos psykolog efter som de ska kompensera lite?

Ska man mäta hur funktionell man är så lär ett ganska svårt matteprov på tid vara det bästa eldprovet, testen mäter ju bara hur man tänker med starka och svaga sidor som sedan slås ihop?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav sussi83 » 2021-01-31 23:43:50

Gör högskoleprovet vettja.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav slackern » 2021-02-01 0:07:05

sussi83 skrev:
slackern skrev:Men hur som helst WISC är ett IQ-test framställt för barn under 16 år, WAIS heter det som är utformat för oss över 16, så du ska jämföra ett WISC med ett WAIS som är utfört utav en neuropsykolog, testerna man gör på nätet brukar ge 10-15 poäng högre än vad du får på ett övervakat WAIS test.

Ja och sen får man dra av mellan 10-20 % på testet man gör hos psykolog efter som de ska kompensera lite?

Ska man mäta hur funktionell man är så lär ett ganska svårt matteprov på tid vara det bästa eldprovet, testen mäter ju bara hur man tänker med starka och svaga sidor som sedan slås ihop?


Hur som helst är jag helt övertygad om att du har åtminstone genomsnittlig IQ så jag skulle inte oroa mig om jag vore du, eller du framstår inte som någon bimbo.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav sussi83 » 2021-02-01 7:55:05

Jag känner mig själv bättre det anses väl vara den största vinsten om man utgår från ett personligt perspektiv.
Man blir lite ledsen emellan åt att man fått uppleva det tidigare, livet hade varit lättare då.
Testen mäter inte lycka, ens färdigheter och andra värden i livet, som man egentligen borde fokusera på, istället drivs man med i strömmen och får trampa vatten.

Men jag förstår för det är jättesvårt att gå emot det man lärt sig från början, av vad som är viktigt och man borde lyckas med och göra.
Den som lyckas blir belönad, inte bara i form av en högre lön, utan man blir uppskattad i så många fler sammanhang.
Har man som mig, och många andra, fått kämpa väldigt mycket så sitter det ibland hårt inne att få sin insikt.
Man får jobba hårt för att gå emot alla ideal, för alla vill vi väl bli uppskattade och respekterade?
Vi alla vet vad vi blir belönade för på olika sätt.

Det är dock först när man inser vem man är som man på allvar kan fatta bra beslut för en själv så lycka kanske kommer tillslut.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav Odal_ » 2021-02-01 16:42:47

Mensas test är till för att folk ska betala medlemsavgiften.
Odal_
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1323
Anslöt: 2019-12-29

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav sussi83 » 2021-02-01 18:44:46

Funderar intelligenta människor på om de är intelligenta? :-)003 :-)063
Skolresultat kan man ju kolla på och har man gjort sitt bästa så är de en ganska bra finger visning.

Klarar man dessutom 2.0 på högskoleprovet så är man en av få om man säger så.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav Odal_ » 2021-02-01 20:02:47

sussi83 skrev:Funderar intelligenta människor på om de är intelligenta? :-)003 :-)063
Skolresultat kan man ju kolla på och har man gjort sitt bästa så är de en ganska bra finger visning.

Klarar man dessutom 2.0 på högskoleprovet så är man en av få om man säger så.

Vad som är svårt att mäta är förmågan att förutse förutsägbara utfall i framtiden.
Odal_
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1323
Anslöt: 2019-12-29

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav atoms » 2021-02-02 0:18:27

sussi83 skrev:Funderar intelligenta människor på om de är intelligenta? :-)003 :-)063


Om de gör det är det ett tecken på att de inte är så intelligenta.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav Odal_ » 2021-02-02 0:32:10

Om man sticker in grejer som "bananen är faktiskt en ört" i diskussioner är det ett tecken på att man är jätteintelligent.
Odal_
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1323
Anslöt: 2019-12-29

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav Paladinen » 2021-02-02 8:28:23

Att ha en sprid begåvningskurva är ju inte alls ovanligt bland folk med NPF. En stor del av detta kan ju komma sig av specialintressen. Tar man en aspie med specialintresse språk så kommer ju den aspisen att få väldigt höga poäng på den eventuella lingvistiska delen av ett intelligenstest jämfört med övriga delar av test medans en NT med en mer jämn begåvningskurva får ett mer jämställt resultat fördelat över testets olika sektioner.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav Anonymousz » 2021-02-02 20:55:57

slackern skrev:Men hur som helst WISC är ett IQ-test framställt för barn under 16 år, WAIS heter det som är utformat för oss över 16, så du ska jämföra ett WISC med ett WAIS som är utfört utav en neuropsykolog, testerna man gör på nätet brukar ge 10-15 poäng högre än vad du får på ett övervakat WAIS test.


Jo visst. Det hade jag gärna gjort men vad jag har förstått så kostar det multum att göra ett ordentligt WAIS-test i vuxen ålder om man inte just utreds för något? Annars hade det helt klart varit intressant.

Att jag är socialt lågbegåvad (precis som alla på spektrumet?) är ju både hela mitt liv och det som står i IQ-testerna ett tydligt kvitto på. Det kan jag acceptera. Det jag gör IQ-tester och gräver i gamla papper för är helt enkelt att ta reda på hur pass normal- eller högbegåvad jag eventuellt är i andra aspekter. Lite egoboost ska väl ärligt sägas...

sussi83 skrev:Funderar intelligenta människor på om de är intelligenta? :-)003 :-)063
Skolresultat kan man ju kolla på och har man gjort sitt bästa så är de en ganska bra finger visning.

Klarar man dessutom 2.0 på högskoleprovet så är man en av få om man säger så.


Det är väl inte ett helt fel tips. Saken är bara den att högskoleprovet går att plugga på medans IQ är ens medfödda förmåga att lösa nya problem. Har gått nästan 3 år på högskolan i ett IT-relaterat medelsvårt program (depression satte stopp för examensarbetet...). Med tanke på min studiemotivation skulle jag säga att jag inte fann det nämnvärt svårt men inte heller lätt. Men så var det ju inte civilingenjörsprogrammet vi pratar om :D

Kan i övrigt meddela att jag även hittade ett WISC-IV-test jag gjorde året efter vilket sammanfattas såhär, något förkortat:
"Anonymousz får ett totalt sett genomsnittligt resultat. Funktionen snabbhet ligger dock lågt. Resultaten innebär en viss avvikelse från tidigare bedömning med WISC-III, som beskrev perceptuell organisationsförmåga som mycket låg. Vid prövning av visuell perception (MVPT) och visuomotorisk integration (VMI) får Anonymousz ett resultat som ligger i överkant av det som förväntas för åldern.


Nu står det ingen poäng på den fullskaliga poängen (FSIQ) som berättar exakt hur "genomsnittligt" resultatet var. D.v.s det kan har varit allt mellan 90-110 IQ eller mer beroende på hur man definierar "genomsnittligt". Jaja, det var ju intressant att läsa i alla fall.
Anonymousz
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2021-01-31

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav slackern » 2021-02-02 23:03:01

Anonymousz skrev:
slackern skrev:Men hur som helst WISC är ett IQ-test framställt för barn under 16 år, WAIS heter det som är utformat för oss över 16, så du ska jämföra ett WISC med ett WAIS som är utfört utav en neuropsykolog, testerna man gör på nätet brukar ge 10-15 poäng högre än vad du får på ett övervakat WAIS test.


Jo visst. Det hade jag gärna gjort men vad jag har förstått så kostar det multum att göra ett ordentligt WAIS-test i vuxen ålder om man inte just utreds för något? Annars hade det helt klart varit intressant.

Att jag är socialt lågbegåvad (precis som alla på spektrumet?) är ju både hela mitt liv och det som står i IQ-testerna ett tydligt kvitto på. Det kan jag acceptera. Det jag gör IQ-tester och gräver i gamla papper för är helt enkelt att ta reda på hur pass normal- eller högbegåvad jag eventuellt är i andra aspekter. Lite egoboost ska väl ärligt sägas...


Men som jag skrev du har redan gjort ett test, med största sannolik har du inte blivit smartare eller dummare, jag har fått det förklarat utav en psykolog att ens IQ är rätt så statiskt att genom livet så ändras det inte märkbart om du då inte drabbas utav någon sjukdom som påverkar din hjärna som t.ex Alzheimers eller någon hjärnskada, är med i ett forskningsprojekt om ADHD och fått göra ett gäng IQ-tester genom åren där dom har förklarat det för mig.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav Anonymousz » 2021-02-02 23:12:59

slackern skrev:Men som jag skrev du har redan gjort ett test, med största sannolik har du inte blivit smartare eller dummare, jag har fått det förklarat utav en psykolog att ens IQ är rätt så statiskt att genom livet så ändras det inte märkbart om du då inte drabbas utav någon sjukdom som påverkar din hjärna som t.ex Alzheimers eller någon hjärnskada, är med i ett forskningsprojekt om ADHD och fått göra ett gäng IQ-tester genom åren där dom har förklarat det för mig.


Precis. IQ ska i teorin bara kunna gå neråt i princip vad jag har fått ut av det jag läst och hört. Samtidigt är det ju intressant att mitt test med WISC-III i 12-årsåldern hamnade på "en något undergenomsnittlig nivå" och mitt test ett år senare vid 13 års ålder med WISC-IV hamnade på "ett totalt sett genomsnittligt resultat".

I mitt första test med WISC-III kan jag som sagt tydligt se att jag fick ynka 4,75/19 skalpoäng i perceptuell organisation, "avesvärt undergenomsnittligt" som det uttrycktes. Men i WISC-IV blev resultatet genomsnittligt både över lag och i just den delen. Det ställer ju mig frågande till vad som kan ha gått snett i mitt första test med WISC-III? Så stora skillnader bör det ju inte vara och speciellt inte ett år emellan. :-)063
Anonymousz
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2021-01-31

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav Eea__ » 2021-02-02 23:15:14

Anonymousz skrev:Saken är bara den att högskoleprovet går att plugga på medans IQ är ens medfödda förmåga att lösa nya problem.


Dom har testat detta, och folk som pluggar till högskoleprovet vinner lika mycket/litet som på exempelvis WAIS.

Furthermore, the SAT is largely a measure of general intelligence. Scores on the SAT correlate very highly with scores on standardized tests of intelligence, and like IQ scores, are stable across time and not easily increased through training, coaching or practice. SAT preparation courses appear to work, but the gains are small — on average, no more than about 20 points per section.
https://www.nytimes.com/roomfordebate/2 ... gence-test

Dom första IQ-testen var ju tänkt att mäta studieförmåga (identifiera elever med särskilda behov). Det är ingen skillnad mellan ett skolastiskt test och ett IQ-test.
Eea__
Bannad
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2020-12-22

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav slackern » 2021-02-03 0:36:37

Anonymousz skrev:
slackern skrev:Men som jag skrev du har redan gjort ett test, med största sannolik har du inte blivit smartare eller dummare, jag har fått det förklarat utav en psykolog att ens IQ är rätt så statiskt att genom livet så ändras det inte märkbart om du då inte drabbas utav någon sjukdom som påverkar din hjärna som t.ex Alzheimers eller någon hjärnskada, är med i ett forskningsprojekt om ADHD och fått göra ett gäng IQ-tester genom åren där dom har förklarat det för mig.


Precis. IQ ska i teorin bara kunna gå neråt i princip vad jag har fått ut av det jag läst och hört. Samtidigt är det ju intressant att mitt test med WISC-III i 12-årsåldern hamnade på "en något undergenomsnittlig nivå" och mitt test ett år senare vid 13 års ålder med WISC-IV hamnade på "ett totalt sett genomsnittligt resultat".

I mitt första test med WISC-III kan jag som sagt tydligt se att jag fick ynka 4,75/19 skalpoäng i perceptuell organisation, "avesvärt undergenomsnittligt" som det uttrycktes. Men i WISC-IV blev resultatet genomsnittligt både över lag och i just den delen. Det ställer ju mig frågande till vad som kan ha gått snett i mitt första test med WISC-III? Så stora skillnader bör det ju inte vara och speciellt inte ett år emellan. :-)063


Här har du en rapport som tar upp WISC-III och WISC-IV hos autistiska ungar.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4686055/

Lustigt i dom testen får barn med AS sämre resultat än barn utan diagnos.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav slackern » 2021-02-03 0:55:32

Anonymousz skrev: Det ställer ju mig frågande till vad som kan ha gått snett i mitt första test med WISC-III? Så stora skillnader bör det ju inte vara och speciellt inte ett år emellan. :-)063


Stället jag går på och deltar i ADHD-forskningen ska vi vänta 4 år mellan IQ-testerna för att få ett rättvist resultat så att du inte kommer ihåg testerna eller hur dom ska lösas eller hur du ska tänka kring att lösa uppgifterna, så då är det ju inte särskilt konstigt om du får bättre resultat efter bara 1 år har förflutit, finns alltid logiska förklaringar till saker.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav Vildsvin » 2021-02-03 1:16:18

Anonymousz skrev:
slackern skrev:Men som jag skrev du har redan gjort ett test, med största sannolik har du inte blivit smartare eller dummare, jag har fått det förklarat utav en psykolog att ens IQ är rätt så statiskt att genom livet så ändras det inte märkbart om du då inte drabbas utav någon sjukdom som påverkar din hjärna som t.ex Alzheimers eller någon hjärnskada, är med i ett forskningsprojekt om ADHD och fått göra ett gäng IQ-tester genom åren där dom har förklarat det för mig.


Precis. IQ ska i teorin bara kunna gå neråt i princip vad jag har fått ut av det jag läst och hört.

Nej, IQ-tester är ålderskorrigerade. Självklart är man inte lika mentalt spänstig vid 80 som man var vid 20, men då jämförs ens resultat med andra 80-åringar och inte med 20-åringar.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav Eea__ » 2021-02-03 11:57:53

slackern skrev:Lustigt i dom testen får barn med AS sämre resultat än barn utan diagnos.


Känns rätt rimligt. Asperger är väl nedsättningar?
Eea__
Bannad
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2020-12-22

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav slackern » 2021-02-03 17:04:00

Eea__ skrev:
slackern skrev:Lustigt i dom testen får barn med AS sämre resultat än barn utan diagnos.


Känns rätt rimligt. Asperger är väl nedsättningar?


Jo men många här på forumet kommer ju med påståenden att vi med AS är så himla smarta och "NT" så himla korkade, vilket den där rapporten motbevisar.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav Eea__ » 2021-02-03 17:15:42

slackern skrev:
Eea__ skrev:
slackern skrev:Lustigt i dom testen får barn med AS sämre resultat än barn utan diagnos.


Känns rätt rimligt. Asperger är väl nedsättningar?


Jo men många här på forumet kommer ju med påståenden att vi med AS är så himla smarta och "NT" så himla korkade, vilket den där rapporten motbevisar.


Man kan inbilla sig mycket, men det är ju klart att en nedsättning innebär svårigheter.
Eea__
Bannad
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2020-12-22

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in