”När brukaren inte kommer” - till sitt DV

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

”När brukaren inte kommer” - till sitt DV

Inläggav sussi83 » 2021-01-24 15:23:01

BellaBelle skrev:
sussi83 skrev:Nej vem har ens sagt att de Ska likna arbete?
De flesta går på sjukersättning och då ska det inte vara arbetsliknande förhållanden, för man kan inte arbeta. Smart va.

Vem vill klättra inom DV utan en chans att öka sin lön eller sina förmåner, där är nog alla lika oavsett hur man är skapta. Kan man klättra så kan man eller ska man inte vara på DV.
Men så är det att "vanligt folk" får inte göra si eller så så därför ska vi pina de som inte kan välja eller ens rår för hur de är skapta.
De får betalt av oss och därför ska vi få göra vad vi vill med dessa åbäken.
DV är inte till för deltagarna längre som det var tänkt förr utan nu ska det finnas en förtjänst.


Det här är nog ett ovanligt fall??!?

”Tess heter jag och är en go och glad tjej på 28 år. Jag bor i Uppsala tillsammans med två katter. Jag har jobbat på Radio Fyris sedan 2012. Men 2016 fick jag min anställning. Jag gör olika program om funktionshinder och andra viktiga program. Jag har en föreläsning där jag berättar om hur man kan få jobb via daglig verksamhet. Vägen till jobb via daglig verksamhet heter den. Vill man boka mig som föreläsare är man välkommen att kontakta mig”

http://radiofyris.se/author/theresewappsell/


Ja det får man nog säga, ska man kolla på statistiken så är det bara 1% som övergår från DV till arbete, sedan har man ju den tunga uppgiften att förklara för FK var denna nyvunna kraft kommer ifrån.
Det handlar ju också om varför man hamnat på DV och på vilket sätt man tidigare varit hindrad till att arbeta.
Det finns nog många förklaringar till varför personer som går på DV stannar där, inte för att de behöver vara myglare eller oärliga utan för att systemet gör det så himla svårt för redan handikappade personer.

BellaBelle skrev:
Kidzi skrev:
BellaBelle skrev:Hm, ett så kallat internt DV där man håller på och pysslar, skapande inriktning - syr, målar, hantverkar - är väl som du beskriver arbetsterapin. Finns den typen av arbetsterapi kvar eller har DV tagit över?


Blev förvånad. Men märkt att internt DV ofta har sådant. I andra städer. Trodde innan det var som här. Här är internt DV slavarbete. Man ska tillföra. Vi har inget pyssel.


Vet inte om så kallad daglig sysselsättning via SoL har mer kvalificerat pyssel? De verkar ha studiecirklar. Är det en kurs i keramik så verkar det vara en keramiker som håller i det. Mycket DV-pyssel verkar man inte lära sig nåt på, ledarna har mer allmän utbildning. Inte särskilt djupa ämneskunskaper i nåt kreativt.


Om man ska sitta av livet på ett DV så känner man att det ibland är mer värt att göra något för sin egen skull och för sitt eget välmående.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

”När brukaren inte kommer” - till sitt DV

Inläggav sussi83 » 2021-01-24 15:37:17

Richard skrev:
BellaBelle skrev:
Richard skrev:Ingen kan väl bli tvingad till DV i Sverige?

Det var ett år, 2007, som jag bara gick hemma. Gjorde inte mer än drack öl o satt vid datorn. Fy vad dåligt jag mådde då... Men sen fick jag DV, första åren med att typ packa skruvar o sånt trist, men bättre än inget. Nu är jag på hantverksdelen o det är mycket roligare att skapa själv. Vi har konstprojekt o sånt.

Innan jag fick rätt medicin så hade jag en närvaro på ca 50-60%, nu är den på 99%. Men man ringer ju om man inte kommer. Det gör jag alltid o om jag har glömt det så ringer de i.a.f upp en o frågar så allt är ok.

Man måste komma ut lite, träffa folk, vara lite social o ha något att pyssla med. Man går inte dit för de 8 kr i timmen man får. Fast det är ju alltid trevligt med ett par hundra extra i månaden samt den statliga bonusen man får 2 ggr om året på ett par tusen.


Vad är det för ”mirakel-medicin” som hjälpt dig såpass? Grattis till det hursomhelst!

Statlig bonus? Jag känner bara till detta med ev hab-ersättning. Jag vet inte om alla verksamheter har hab-ersättning.

Tack! Medicinen heter Lyrica, men som jag brukar säga så verkar de flesta psykmediciner väldigt individuellt.

Men den där statliga bonusen borde väl alla i hela Sverige få som går på daglig verksamhet? Kan kolla upp närmare vad det är för nått. Den baseras på hur mycket man varit där o vi får den 2 gg per år. Utöver hab-ersättningen alltid.

Det är många kommuner som kör 12 kr om dagen i HAB ersättning, vissa söker inte ens det statliga bidraget efter som det inte är obligatoriskt. Jag vet heller inte om ersättningen omfattar alla DV:n i en kommun eller om den bara gäller de sjukaste.
Vissa kommuner ger en extra slant innan jul och sommar kanske?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

”När brukaren inte kommer” - till sitt DV

Inläggav slackern » 2021-01-24 16:00:31

sussi83 skrev:
Richard skrev:
BellaBelle skrev:
Vad är det för ”mirakel-medicin” som hjälpt dig såpass? Grattis till det hursomhelst!

Statlig bonus? Jag känner bara till detta med ev hab-ersättning. Jag vet inte om alla verksamheter har hab-ersättning.

Tack! Medicinen heter Lyrica, men som jag brukar säga så verkar de flesta psykmediciner väldigt individuellt.

Men den där statliga bonusen borde väl alla i hela Sverige få som går på daglig verksamhet? Kan kolla upp närmare vad det är för nått. Den baseras på hur mycket man varit där o vi får den 2 gg per år. Utöver hab-ersättningen alltid.

Det är många kommuner som kör 12 kr om dagen i HAB ersättning, vissa söker inte ens det statliga bidraget efter som det inte är obligatoriskt. Jag vet heller inte om ersättningen omfattar alla DV:n i en kommun eller om den bara gäller de sjukaste.
Vissa kommuner ger en extra slant innan jul och sommar kanske?


WOW vad generöst det täcker väl typ vad en kanelbulle kostar på Coop, har man ju råd att delta under dagens fikarast och kallprata med resten utav gänget. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

”När brukaren inte kommer” - till sitt DV

Inläggav Richard » 2021-01-24 16:30:16

slackern skrev:WOW vad generöst det täcker väl typ vad en kanelbulle kostar på Coop, har man ju råd att delta under dagens fikarast och kallprata med resten utav gänget. :lol:

Jo, men det blir 2-300 extra varje månad, det täcker en pizza i veckan... :D

Vi får 8 kr i timmen, nyss höjt från 6 kr. Men det är ju inte därför man går dit. Jag hade gått dit även om jag inte fått något. När jag gick på psykiatrins arbetsterapi fick jag t.o.m betala för att vara där...

Man går dit för att komma ut o träffa lite folk, vara social o ha något att pyssla med. Att bara vara hemma tär ganska mycket på en, i.a.f på mig.

EDIT: Vi får 8 kr i timmen, inte om dagen. O vi har gratis kaffe, ibland även fikabröd.
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

”När brukaren inte kommer” - till sitt DV

Inläggav sussi83 » 2021-01-24 16:34:30

slackern skrev:
sussi83 skrev:
Richard skrev:Tack! Medicinen heter Lyrica, men som jag brukar säga så verkar de flesta psykmediciner väldigt individuellt.

Men den där statliga bonusen borde väl alla i hela Sverige få som går på daglig verksamhet? Kan kolla upp närmare vad det är för nått. Den baseras på hur mycket man varit där o vi får den 2 gg per år. Utöver hab-ersättningen alltid.

Det är många kommuner som kör 12 kr om dagen i HAB ersättning, vissa söker inte ens det statliga bidraget efter som det inte är obligatoriskt. Jag vet heller inte om ersättningen omfattar alla DV:n i en kommun eller om den bara gäller de sjukaste.
Vissa kommuner ger en extra slant innan jul och sommar kanske?


WOW vad generöst det täcker väl typ vad en kanelbulle kostar på Coop, har man ju råd att delta under dagens fikarast och kallprata med resten utav gänget. :lol:

Exakt. :lol:
Inget att slita häcken av sig för mao, daglig verksamhet är bra om man själv tycker det är trivsamt.
Jag kan liksom inte komma på något annat motiv för varför man annars ska gå dit, det är ens eget liv det handlar om, ingen annans.

Jag tycker snarare att samhällets ovilja och bekvämlighet att inte se till att folk kommer ut i jobb är det viktigaste att diskutera. Jag hade grejat senaste jobbet jag var på men istället väljer man att banka och slå på de saker jag INTE kan påverka, som att jag har en diagnos jag är född med och inte kan ta tillbaka.
Det är för sjutton bättre än att sätta folk på DV och sedan kanske personen kommer ut i jobb.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in