Könsroller

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Könsroller

Inläggav sussi83 » 2021-01-16 21:07:38

Hur kommer det sig att så få män vill försörja kvinnor medan de inte kan acceptera att bli bjudna?
Nu är ju inte världen svart eller vit och beror på situation, men förhållandevis få kan acceptera att kvinnor kan tänka sig att bjuda mest.
Jag förstår inte logiken, jag förstår att man ska bjuda igen.

Är det på grund av artighet, eller tjurskallighet eller vad gör att så många verkar protestera?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Könsroller

Inläggav verbatim » 2021-01-17 0:17:52

sussi83 skrev:Hur kommer det sig att så få män vill försörja kvinnor medan de inte kan acceptera att bli bjudna?
Nu är ju inte världen svart eller vit och beror på situation, men förhållandevis få kan acceptera att kvinnor kan tänka sig att bjuda mest.
Jag förstår inte logiken, jag förstår att man ska bjuda igen.

Är det på grund av artighet, eller tjurskallighet eller vad gör att så många verkar protestera?


Jag gillar inte att bli bjuden på något oavsett kön. Kanske handlar det till viss del om "stolthet". Jag klarar av att betala för mig, annars avstår jag hellre.
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Könsroller

Inläggav Paladinen » 2021-01-17 8:12:22

Vad jag däremot finner är underligt (ur ett teoretiskt perspektiv) är hur kvinnor oftast feminister numera säger att dom är jämställda med en man och klarar av allt en man klarar av och vi skall sudda ut könsnormer osv.

Om en kvinna skall fungera på exakt samma villkor som en man och vi skall sudda ut könsnormer varför har vi då kvinnomisshandel , kvinnofridskränkning . Varför om vi alla skall vara 100% jämställda särställer vi kvinnor i svensk lagstiftning, varför har vi inte bara misshandel och fridskränkning som gäller båda könen utan varför skall kvinnor ha en separat status .
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Könsroller

Inläggav Paladinen » 2021-01-17 8:15:53

sussi83 skrev:Hur kommer det sig att så få män vill försörja kvinnor medan de inte kan acceptera att bli bjudna?
Nu är ju inte världen svart eller vit och beror på situation, men förhållandevis få kan acceptera att kvinnor kan tänka sig att bjuda mest.
Jag förstår inte logiken, jag förstår att man ska bjuda igen.

Är det på grund av artighet, eller tjurskallighet eller vad gör att så många verkar protestera?


För att svara på din fråga det har att göra med uråldriga könsnormer och gentlemannanormen .

En man skall öppna bildörren för en kvinna , dra ut stolen på restaurangen , betala notan på dejten ,vara beskyddare osv . Det har som sagt att göra med uråldriga könsnormer
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Könsroller

Inläggav sussi83 » 2021-01-23 18:38:46

Paladinen skrev:Vad jag däremot finner är underligt (ur ett teoretiskt perspektiv) är hur kvinnor oftast feminister numera säger att dom är jämställda med en man och klarar av allt en man klarar av och vi skall sudda ut könsnormer osv.

Om en kvinna skall fungera på exakt samma villkor som en man och vi skall sudda ut könsnormer varför har vi då kvinnomisshandel , kvinnofridskränkning . Varför om vi alla skall vara 100% jämställda särställer vi kvinnor i svensk lagstiftning, varför har vi inte bara misshandel och fridskränkning som gäller båda könen utan varför skall kvinnor ha en separat status .

Nej, jag menar inte att kvinnor och män ska klara av lika saker, feminism för mig är att man ska kunna välja, det ska inte finnas tvingande normer.

Att man kallar något kvinnomisshandel har väl med historien att göra, och kanske brottsstatistiken precis som att LSS är sprunget ut vanvård om andra missgynnanden.
Det har visat sig att dessa har stuckit ut som offer mellan man och kvinna i misshandels sammanhang, men det är våld mellan män som toppar allt och det är fler som också sitter på kåken som är män. Så sannorlikheten att män inte är våldsammare är svår att motbevisa även om kvinnors våld mot män inte är mindre allvarligt.

Varför finns särskilda lagar för barn kan vi inte skriva om hela lagboken och kalla allt misshandel?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Könsroller

Inläggav sussi83 » 2021-01-23 18:51:09

Paladinen skrev:
sussi83 skrev:Hur kommer det sig att så få män vill försörja kvinnor medan de inte kan acceptera att bli bjudna?
Nu är ju inte världen svart eller vit och beror på situation, men förhållandevis få kan acceptera att kvinnor kan tänka sig att bjuda mest.
Jag förstår inte logiken, jag förstår att man ska bjuda igen.

Är det på grund av artighet, eller tjurskallighet eller vad gör att så många verkar protestera?


För att svara på din fråga det har att göra med uråldriga könsnormer och gentlemannanormen .

En man skall öppna bildörren för en kvinna , dra ut stolen på restaurangen , betala notan på dejten ,vara beskyddare osv . Det har som sagt att göra med uråldriga könsnormer

Jag förstår men till exempel att bilda familj eller bo och dela ekonomi, i ett sådant sammanhang hade det inte gjort något om jag tjänade mer, det är logiskt att den som jobbar minst osv beroende på situation bidrar med mer hushållsnära grejer.
Så fungerar det nog också för homosexuella par, se på Lars Lerin och Junior.
Det jag tycker är synd är väl att en sådan sak ska skrämma bort personer som man faktiskt kunnat fungera väldigt bra med. Det finns ändå inga garantier för jag kan sedan råka ut för en olycka och rollerna kan kastas om ganska snabbt eller om man väntar barn så sjunker inkomsten drastiskt.
Jag känner att dessa spärrar som sitter i huvudet på folk är önskvärt om det släpper, i min senaste relation så gick jag på CSN men blev ändå den som vart utnyttjad.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Könsroller

Inläggav ufo » 2021-02-06 19:20:21

Paladinen skrev:Varför om vi alla skall vara 100% jämställda särställer vi kvinnor i svensk lagstiftning, varför har vi inte bara misshandel och fridskränkning som gäller båda könen utan varför skall kvinnor ha en separat status .
I lagboken hittar vi begrepp som fridskränkning men inte begreppet kvinnofridskränkning.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Könsroller

Inläggav ufo » 2021-02-06 19:25:58

sussi83 skrev:Är det på grund av artighet, eller tjurskallighet eller vad gör att så många verkar protestera?
I mitt fall är det nog en kombination av stolthet och tjurskallighet.
Att ta emot en gåva sätter en i en emotionell skuld. Då föredrar jag att tacka nej.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Könsroller

Inläggav Kentarou » 2021-02-06 19:37:07

Kvinnor vill ofta ha en man med gott parti, män är mera visuella. Det var en konstnär från Finland som hette Tom som visade detta. Du kanske inte var deras typ Sussi83?
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Könsroller

Inläggav sussi83 » 2021-02-06 19:39:37

ufo skrev:
sussi83 skrev:Är det på grund av artighet, eller tjurskallighet eller vad gör att så många verkar protestera?
I mitt fall är det nog en kombination av stolthet och tjurskallighet.
Att ta emot en gåva sätter en i en emotionell skuld. Då föredrar jag att tacka nej.

Det bästa är väl att ha lika mål och önskningar hur relationen ska vara.
Jag finner relationer mycket svåra speciellt när jag är ganska aspig..och kvinna.
Att hitta en sexpartner kanske män lider mer av, men jag har alltid velat ha en normal ömsesidig relation, och inte alltid haft så tur.
Kan man som ett sidospår få lite tips på hur man gör om någon tycker man är "för tråkig"?

Min könsroll är väl att ha koll på hemmet men jag kan ärligt säga att jag kan ha väldigt dålig koll, man ska fixa bjudningar för vänner och sådant?

Fy man känner världens press..

Folk klagar men kan inte ge något konkret tips på hur jag ska göra. :-)063
Så jag fastnar.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Könsroller

Inläggav sussi83 » 2021-02-06 19:42:03

Kentarou skrev:Kvinnor vill ofta ha en man med gott parti, män är mera visuella. Det var en konstnär från Finland som hette Tom som visade detta. Du kanske inte var deras typ Sussi83?

Jasså? Men det var vissa som propsade på relation fast de samtidigt psykade mig.
Om jag inte är typen så borde en person vara förståndig nog att framföra det.
Eller?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Könsroller

Inläggav Kentarou » 2021-02-06 19:46:17

sussi83 skrev:
Kentarou skrev:Kvinnor vill ofta ha en man med gott parti, män är mera visuella. Det var en konstnär från Finland som hette Tom som visade detta. Du kanske inte var deras typ Sussi83?

Jasså? Men det var vissa som propsade på relation fast de samtidigt psykade mig.
Om jag inte är typen så borde en person vara förståndig nog att framföra det.
Eller?


Om du har autism så borde du läsa på om gaslighting, mentalmisshandel är nog lätt att bli offer för. Vi har svårt med att förstå avsikter.

https://utforskasinnet.se/gaslighting-e ... overgrepp/
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Könsroller

Inläggav ufo » 2021-02-06 19:52:06

sussi83 skrev:Det bästa är väl att ha lika mål och önskningar hur relationen ska vara.
Inte lika, de skall vara gemensamma.

sussi83 skrev:Kan man som ett sidospår få lite tips på hur man gör om någon tycker man är "för tråkig"?
Hmm.....
Nu känner jag inte dig, men försöker mig på en generalisering
När ett par upplever varandra som tråkiga så är det ofta: för att dom har skilda intressen/mål i livet.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Könsroller

Inläggav Kentarou » 2021-02-06 19:57:34

sussi83 skrev:Kan man som ett sidospår få lite tips på hur man gör om någon tycker man är "för tråkig"?


Det är inget man kan göra förutom att hitta en annan. En smart person kan hitta intressanta saker att prata med dem flesta. Vissa är endast lata.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Könsroller

Inläggav ufo » 2021-02-06 20:38:03

Kentarou skrev:Om du har autism så borde du läsa på om gaslighting, mentalmisshandel är nog lätt att bli offer för. Vi har svårt med att förstå avsikter.

https://utforskasinnet.se/gaslighting-e ... overgrepp/
Intressant.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Könsroller

Inläggav Odal_ » 2021-02-06 20:41:30

Jag har absolut inget emot att försörja kvinnor eller bli bjuden.
Hur hypotetisk den här frågan är för mig har mig inte med att göra.
Odal_
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1323
Anslöt: 2019-12-29

Könsroller

Inläggav Paladinen » 2021-02-06 20:47:05

ufo skrev:
Paladinen skrev:Varför om vi alla skall vara 100% jämställda särställer vi kvinnor i svensk lagstiftning, varför har vi inte bara misshandel och fridskränkning som gäller båda könen utan varför skall kvinnor ha en separat status .
I lagboken hittar vi begrepp som fridskränkning men inte begreppet kvinnofridskränkning.


Brottet grov kvinnofridskränkning infördes i brottsbalken 1998 som en del av Kvinnofridsreformen. Brottsrubriceringen är unik till sin konstruktion eftersom flera enskilda, i sig straffbara, handlingar tillsammans kan utgöra ett grovt brott

https://nck.uu.se/kunskapsbanken/amnesguider/vald-i-nara-relationer/grov-kvinnofridskrankning/
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Könsroller

Inläggav sussi83 » 2021-02-06 21:09:53

Kentarou skrev:
sussi83 skrev:
Kentarou skrev:Kvinnor vill ofta ha en man med gott parti, män är mera visuella. Det var en konstnär från Finland som hette Tom som visade detta. Du kanske inte var deras typ Sussi83?

Jasså? Men det var vissa som propsade på relation fast de samtidigt psykade mig.
Om jag inte är typen så borde en person vara förståndig nog att framföra det.
Eller?


Om du har autism så borde du läsa på om gaslighting, mentalmisshandel är nog lätt att bli offer för. Vi har svårt med att förstå avsikter.

https://utforskasinnet.se/gaslighting-e ... overgrepp/

Har man autism så är man aldrig skyddad från andras attacker hur mycket man än läser.
Jag har hört om det där förut men ens sensorer för avsikter är inte lika vakna som hos andra.
Hade jag varit en mästare på detta så hade jag inte haft autism.

Uppenbarligen så dras trasiga personer till en och de förstör, inte bara tilliten till dem själva utan resten av mina kontakter med andra.
Min första snubbe hade varit placerad av Soc och han fattade inte att det var fel metod att sopa till en när man skulle ta körkort och övningskörde. Han kunde slita av hår i nacken på mig om jag gjorde fel och när han hade en dålig dag sprack ådrorna på min högra arm så jag var helt lila.
Jag fick göra uppehåll några år innan jag försökte igen, tyvärr då förlorat pengar på mitt tidigare försök men det gick till sist.
Senast redigerad av sussi83 2021-02-06 21:24:23, redigerad totalt 1 gång.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Könsroller

Inläggav sussi83 » 2021-02-06 21:14:24

Kentarou skrev:
sussi83 skrev:Kan man som ett sidospår få lite tips på hur man gör om någon tycker man är "för tråkig"?


Det är inget man kan göra förutom att hitta en annan. En smart person kan hitta intressanta saker att prata med dem flesta. Vissa är endast lata.

Okej de är väl mer omständigheter som att jag vill hålla på med mitt och behöver återhämtning och kanske lägre ställda krav när det gäller frekvens i sociala situationer.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Könsroller

Inläggav ufo » 2021-02-06 21:18:31

Paladinen skrev:
ufo skrev:
Paladinen skrev:Varför om vi alla skall vara 100% jämställda särställer vi kvinnor i svensk lagstiftning, varför har vi inte bara misshandel och fridskränkning som gäller båda könen utan varför skall kvinnor ha en separat status .
I lagboken hittar vi begrepp som fridskränkning men inte begreppet kvinnofridskränkning.


Brottet grov kvinnofridskränkning infördes i brottsbalken 1998 som en del av Kvinnofridsreformen. Brottsrubriceringen är unik till sin konstruktion eftersom flera enskilda, i sig straffbara, handlingar tillsammans kan utgöra ett grovt brott

https://nck.uu.se/kunskapsbanken/amnesguider/vald-i-nara-relationer/grov-kvinnofridskrankning/
Ojdå, där ser man.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Könsroller

Inläggav sussi83 » 2021-02-06 21:31:03

Det är många som kommit undan med dessa saker.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Könsroller

Inläggav Paladinen » 2021-02-06 21:35:45

sussi83 skrev:Det är många som kommit undan med dessa saker.


Kommit undan med vad , menar du kvinnofridskränkning ?

Isf ja ungefär lika många som blivit oskyldigt dömda och utpekade
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Könsroller

Inläggav nallen » 2021-02-07 11:06:07

ufo skrev:
sussi83 skrev:Det bästa är väl att ha lika mål och önskningar hur relationen ska vara.
Inte lika, de skall vara gemensamma.

Det är omöjligt, fruntimmer behöver ha det städat och vill inte ha sex.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Könsroller

Inläggav Paladinen » 2021-02-07 11:38:10

nallen skrev:
ufo skrev:
sussi83 skrev:Det bästa är väl att ha lika mål och önskningar hur relationen ska vara.
Inte lika, de skall vara gemensamma.

Det är omöjligt, fruntimmer behöver ha det städat och vill inte ha sex.


Vad har du träffat för frigida frireligiösa fruntimmer i dina dagar ?
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in