”När brukaren inte kommer” - till sitt DV

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

”När brukaren inte kommer” - till sitt DV

Inläggav BellaBelle » 2021-01-23 1:48:17

sussi83 skrev:Ja varför i helvete är inte DV fantastiskt?


Ja, varför funkar inte ”arbetsliknande” verksamheter bättre...
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

”När brukaren inte kommer” - till sitt DV

Inläggav Kidzi » 2021-01-23 1:50:50

Fast konferenser med väldig bredd kan bli lite skumma. Alla vi som har LSS får komma tillsamms till alla brukarkonferenser med inhyrda från företag.

Funderade på att gå en som lät intressant tills jag fick veta att den riktade sig helt till personer med nedsatt intelligens.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

”När brukaren inte kommer” - till sitt DV

Inläggav BellaBelle » 2021-01-23 1:55:03

Kidzi skrev:Fast konferenser med väldig bredd kan bli lite skumma. Alla vi som har LSS får komma tillsamms till alla brukarkonferenser med inhyrda från företag.

Funderade på att gå en som lät intressant tills jag fick veta att den riktade sig helt till personer med nedsatt intelligens.


Den här kostar ju rätt många tusen, vem vill/kan betala det ur egen ficka? Är kanske lite minisemester för anställda? Omväxling fr vanliga arbetsuppgifter. Föredrag, kaffe, lunch. Och kanske bo över på hotell t o m.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

”När brukaren inte kommer” - till sitt DV

Inläggav sussi83 » 2021-01-23 2:00:32

BellaBelle skrev:
Kidzi skrev:Fast konferenser med väldig bredd kan bli lite skumma. Alla vi som har LSS får komma tillsamms till alla brukarkonferenser med inhyrda från företag.

Funderade på att gå en som lät intressant tills jag fick veta att den riktade sig helt till personer med nedsatt intelligens.


Den här kostar ju rätt många tusen, vem vill/kan betala det ur egen ficka? Är kanske lite minisemester för anställda? Omväxling fr vanliga arbetsuppgifter. Föredrag, kaffe, lunch. Och kanske bo över på hotell t o m.

Jag har nedsatt intelligens, men skulle inte se "extra grejer" som något för mig ändå..
Ingen förtjänar min förståelse eller respekt som inte kan visa på samma goda vilja.
Senast redigerad av sussi83 2021-01-23 2:09:40, redigerad totalt 1 gång.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

”När brukaren inte kommer” - till sitt DV

Inläggav Kidzi » 2021-01-23 2:04:16

Hela grejen med dagverksamhet kanske är fel uttänkt.

Man ska gå för att man ska leva ett så normalt liv som möjligt. Och i det normala livet så är folk inte lediga, de måste göra saker de inte vill åtta timmar om dagen.

Eftersom man anser det är positivt så ska man ha det som modell.

Vad man får på ett jobb, pengar, det behövs inte, för det är tydligen inte tillräckligt normalt att ha lön. I Norge verkar man få minns inte men tror ca 1000 extra för man har dagverksamhet. Och i Norge kallas det dessutom arbete! Medan är får det inte normaliseras att kallas arbete. För man ska veta att man är så onormal att så fint ord får du inte använda.

Sedan ska man ha sysslor. Det verkar ju som de kan vara precis vad som helst. Det kan vara ett riktigt jobb, extern DV, eller något som inte alls liknar ett arbete.

Man ska vara där upp till 8 h, finns även kortare men man blir pressad att gå fyra dagar 2 timmar istället för 8 timmar en dag för det är normalt. Bara att får en med lön det valet så tar ingen att gå 4 dagar. Så, nej då blev det onormalt.

Så då istället för att det ska vara som om man vore normal, ska man ha rutiner. För de är bra. Ingen har någonsin ifrågasatt rutiner. Trots man minns hur glad man var när sommarlovet kom. Men glädje är nog farligt.

Sedan ska man ha en social aspekt. Aldrig hört om någon som DV:at ensam trots att det finns arbeten där man är helt ensamma. Så istället för att jämföra med vad arbeten som finns så säger vi att man måste träffa folk.

På ett jobb kan man t ex bli teamledare. Det är normalt att arbeta sig upp. Kan man få lite extra makt och ansvar på DV? Eh nej.

Så vad handlar det om då? Det handlar ju inte om att det ska likna arbete.

Det handlar om vad som är moral och att man ska leva efter den. Man ska DV:a på tider som är moraliska, med rutiner som är moraliska, en slags urtyp hur en riktigt duktig arbetare från förr ska vara. Så ska DV:aren vara.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

”När brukaren inte kommer” - till sitt DV

Inläggav Kidzi » 2021-01-23 2:14:29

sussi83 skrev:
BellaBelle skrev:
Kidzi skrev:Fast konferenser med väldig bredd kan bli lite skumma. Alla vi som har LSS får komma tillsamms till alla brukarkonferenser med inhyrda från företag.

Funderade på att gå en som lät intressant tills jag fick veta att den riktade sig helt till personer med nedsatt intelligens.


Den här kostar ju rätt många tusen, vem vill/kan betala det ur egen ficka? Är kanske lite minisemester för anställda? Omväxling fr vanliga arbetsuppgifter. Föredrag, kaffe, lunch. Och kanske bo över på hotell t o m.

Jag har nedsatt intelligens, men skulle inte se "extra grejer" som något för mig ändå..


Det ju kommunfolket som skulle få detta. Tror vi skulle få kaffe och bulle.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

”När brukaren inte kommer” - till sitt DV

Inläggav sussi83 » 2021-01-23 2:23:41

Varför ens denna förklaring som ska vara så lång så lång..
Man ska veta att DV kommer ur att föräldrar med förståndshandikappade barn behövde avlastning, när DV inrättades fanns inget som högfungerande autism utan det var svåra personer som vårdades hemma.
Att gå på DV är en del av normalitetsprincipen att man ska få ett erbjudande om att leva som andra, inte ett tvång som vissa fått det till.
Man har enligt då rådande rutiner och anpassning till annat enats om kontorstider för DV,
Nu på senare år har arbetslinjen smugit sig in samt att det inte är terapi verksamhet längre, det fanns väl ingen privat regi förr dessutom?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

”När brukaren inte kommer” - till sitt DV

Inläggav sussi83 » 2021-01-23 2:36:14

Nej vem har ens sagt att de Ska likna arbete?
De flesta går på sjukersättning och då ska det inte vara arbetsliknande förhållanden, för man kan inte arbeta. Smart va.

Vem vill klättra inom DV utan en chans att öka sin lön eller sina förmåner, där är nog alla lika oavsett hur man är skapta. Kan man klättra så kan man eller ska man inte vara på DV.
Men så är det att "vanligt folk" får inte göra si eller så så därför ska vi pina de som inte kan välja eller ens rår för hur de är skapta.
De får betalt av oss och därför ska vi få göra vad vi vill med dessa åbäken.
DV är inte till för deltagarna längre som det var tänkt förr utan nu ska det finnas en förtjänst.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

”När brukaren inte kommer” - till sitt DV

Inläggav sussi83 » 2021-01-23 2:49:00

Det är väl krångligt och kostsamt för kommunen med individuella platser.

Kontentan är kostnadseffektivt, bekvämt och arbetslinjen fast utan att förarga deltagare med FK.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

”När brukaren inte kommer” - till sitt DV

Inläggav sussi83 » 2021-01-23 3:00:25

Jag skulle inte kalla detta som en moralfråga, utan snarare förakt.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

”När brukaren inte kommer” - till sitt DV

Inläggav sussi83 » 2021-01-23 4:24:13

Tvi vale
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

”När brukaren inte kommer” - till sitt DV

Inläggav Heidi79 » 2021-01-23 10:52:13

I Norge kallas VTA jobb eller dagtilbud.. Å det inte samma.

Å når man i VTA ska minst 20 kr timmen extra. fast man kan få mera
Ja får 6000 i månaden extra. E där man jobber bestämmer
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

”När brukaren inte kommer” - till sitt DV

Inläggav Richard » 2021-01-23 13:19:01

Ingen kan väl bli tvingad till DV i Sverige?

Det var ett år, 2007, som jag bara gick hemma. Gjorde inte mer än drack öl o satt vid datorn. Fy vad dåligt jag mådde då... Men sen fick jag DV, första åren med att typ packa skruvar o sånt trist, men bättre än inget. Nu är jag på hantverksdelen o det är mycket roligare att skapa själv. Vi har konstprojekt o sånt.

Innan jag fick rätt medicin så hade jag en närvaro på ca 50-60%, nu är den på 99%. Men man ringer ju om man inte kommer. Det gör jag alltid o om jag har glömt det så ringer de i.a.f upp en o frågar så allt är ok.

Man måste komma ut lite, träffa folk, vara lite social o ha något att pyssla med. Man går inte dit för de 8 kr i timmen man får. Fast det är ju alltid trevligt med ett par hundra extra i månaden samt den statliga bonusen man får 2 ggr om året på ett par tusen.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

”När brukaren inte kommer” - till sitt DV

Inläggav Chrilleb » 2021-01-23 13:49:54

@Richard


Vad bra att du trivs bättre nuförtiden. Jag känner igen mig i att jag mår bättre av att vara sysselsatt med nåt. Själv går jag även jag på DV med inriktning sång, musik och teater.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

”När brukaren inte kommer” - till sitt DV

Inläggav Alien » 2021-01-23 14:45:23

manne skrev:
BellaBelle skrev:Från en föreläsning på konferens för personal m fl som arbetar inom daglig verksamhet:

”När brukaren inte kommer – hemmasittare inom daglig verksamhet
• Ökad frånvaro – vad kan det bero på?
• Faktorer att ta hänsyn till vid kartläggning samt praktiska arbetssätt när personen inte vill träffa oss
• Metoder som får personen att komma till verksamheten – konkreta tips i en komplex situation”.

https://www.teknologiskinstitut.se/_/cm ... ia_id=9947

Kan det finnas andra orsaker till att brukaren inte vill träffa sin personal? Och inte vill gå på DV?

Om ett DV får för få deltagare riskerar väl det att stänga? Personal kan bli arbetslös? Så kära brukare, gör inte slut med ditt DV... :-)005

---
• Från daglig verksamhet till arbetsmarknaden”


Många privata dvs utnyttjar folk som billig slav arbetskraft.

man får jobba där som något fattig jon utan betalning hela dagarna 6 timmar per dag för lunch och inget mera än det. :cry: :x icon

nej, man har ju aktivitets- el sjukersättning, då kan man ju inte få lön dessutom. Det viktiga är att man trivs på sin DV. Företaget är förstås inte intresserat av att anställa folk med lön om de får utfört arbetet gratis.

Jag undrar över detta:
• Från daglig verksamhet till arbetsmarknaden

Hur fungerar det i praktiken?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

”När brukaren inte kommer” - till sitt DV

Inläggav BellaBelle » 2021-01-23 19:10:24

Richard skrev:Ingen kan väl bli tvingad till DV i Sverige?

Det var ett år, 2007, som jag bara gick hemma. Gjorde inte mer än drack öl o satt vid datorn. Fy vad dåligt jag mådde då... Men sen fick jag DV, första åren med att typ packa skruvar o sånt trist, men bättre än inget. Nu är jag på hantverksdelen o det är mycket roligare att skapa själv. Vi har konstprojekt o sånt.

Innan jag fick rätt medicin så hade jag en närvaro på ca 50-60%, nu är den på 99%. Men man ringer ju om man inte kommer. Det gör jag alltid o om jag har glömt det så ringer de i.a.f upp en o frågar så allt är ok.

Man måste komma ut lite, träffa folk, vara lite social o ha något att pyssla med. Man går inte dit för de 8 kr i timmen man får. Fast det är ju alltid trevligt med ett par hundra extra i månaden samt den statliga bonusen man får 2 ggr om året på ett par tusen.


Vad är det för ”mirakel-medicin” som hjälpt dig såpass? Grattis till det hursomhelst!

Statlig bonus? Jag känner bara till detta med ev hab-ersättning. Jag vet inte om alla verksamheter har hab-ersättning.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

”När brukaren inte kommer” - till sitt DV

Inläggav BellaBelle » 2021-01-23 19:17:02

Alien skrev:
manne skrev:
BellaBelle skrev:Från en föreläsning på konferens för personal m fl som arbetar inom daglig verksamhet:

”När brukaren inte kommer – hemmasittare inom daglig verksamhet
• Ökad frånvaro – vad kan det bero på?
• Faktorer att ta hänsyn till vid kartläggning samt praktiska arbetssätt när personen inte vill träffa oss
• Metoder som får personen att komma till verksamheten – konkreta tips i en komplex situation”.

https://www.teknologiskinstitut.se/_/cm ... ia_id=9947

Kan det finnas andra orsaker till att brukaren inte vill träffa sin personal? Och inte vill gå på DV?

Om ett DV får för få deltagare riskerar väl det att stänga? Personal kan bli arbetslös? Så kära brukare, gör inte slut med ditt DV... :-)005

---
• Från daglig verksamhet till arbetsmarknaden”


Många privata dvs utnyttjar folk som billig slav arbetskraft.

man får jobba där som något fattig jon utan betalning hela dagarna 6 timmar per dag för lunch och inget mera än det. :cry: :x icon

nej, man har ju aktivitets- el sjukersättning, då kan man ju inte få lön dessutom. Det viktiga är att man trivs på sin DV. Företaget är förstås inte intresserat av att anställa folk med lön om de får utfört arbetet gratis.

Jag undrar över detta:
• Från daglig verksamhet till arbetsmarknaden

Hur fungerar det i praktiken?


OM jag fattar det hela rätt så har den tidigare DV-deltagaren - det är hon själv som föreläser - lyckats bli anställd som handledare. Lönebidragsanställning, verkar det som.

”Therese Wappsell gick från daglig verksamhet till ett jobb”

”Betyder mycket att ha fått ett riktigt jobb

Jag har har haft daglig verksamhet förut och jag fick lönebidragsanställning 2016. Och jag jobbar ju fortfarande inom vård och omsorg med inriktning mot daglig verksamhet, men jag gör handledargrejer istället.

Jag tycker att det är viktigt att jag har fått ett riktigt jobb, så att jag har det bättre ekonomiskt. För mig har det betytt väldigt mycket, det har betytt att jag har kunnat haft mat på bordet utan att liksom planera och ställa in saker. Jag har kunnat göra mycket mera grejer.

"Ska inte bli hindrad bara för att man har en diagnos"

Jag vill ju såklart att fler personer med funktionsvariation ska bli anställda. Jag tycker att så länge man kan och så länge man vill så tycker jag att man ska jobba för att få en anställning. Sen kanske inte alla kan få en anställning, men man kan ju i alla fall testa.

För mig känns det viktigt för att man ska inte bli hindrad bara för att man har en diagnos, till att kunna få lönebidragsanställning eller till att få en riktig anställning. Så för mig är det en viktig fråga och jag tycker att det är en viktig fråga som även Sveriges politiker borde arbeta mer kring för att göra det enklare för personer med funktionshinder.”

https://sverigesradio.se/artikel/7508913
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

”När brukaren inte kommer” - till sitt DV

Inläggav BellaBelle » 2021-01-23 19:20:55

sussi83 skrev:Nej vem har ens sagt att de Ska likna arbete?
De flesta går på sjukersättning och då ska det inte vara arbetsliknande förhållanden, för man kan inte arbeta. Smart va.

Vem vill klättra inom DV utan en chans att öka sin lön eller sina förmåner, där är nog alla lika oavsett hur man är skapta. Kan man klättra så kan man eller ska man inte vara på DV.
Men så är det att "vanligt folk" får inte göra si eller så så därför ska vi pina de som inte kan välja eller ens rår för hur de är skapta.
De får betalt av oss och därför ska vi få göra vad vi vill med dessa åbäken.
DV är inte till för deltagarna längre som det var tänkt förr utan nu ska det finnas en förtjänst.


Det här är nog ett ovanligt fall??!?

”Tess heter jag och är en go och glad tjej på 28 år. Jag bor i Uppsala tillsammans med två katter. Jag har jobbat på Radio Fyris sedan 2012. Men 2016 fick jag min anställning. Jag gör olika program om funktionshinder och andra viktiga program. Jag har en föreläsning där jag berättar om hur man kan få jobb via daglig verksamhet. Vägen till jobb via daglig verksamhet heter den. Vill man boka mig som föreläsare är man välkommen att kontakta mig”

http://radiofyris.se/author/theresewappsell/
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

”När brukaren inte kommer” - till sitt DV

Inläggav BellaBelle » 2021-01-23 19:25:10

Chrilleb skrev:@Richard


Vad bra att du trivs bättre nuförtiden. Jag känner igen mig i att jag mår bättre av att vara sysselsatt med nåt. Själv går jag även jag på DV med inriktning sång, musik och teater.


Jag blir lite avis, jag skulle tyvärr inte orka med nåt DV nu, mår för dåligt för sånt.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

”När brukaren inte kommer” - till sitt DV

Inläggav BellaBelle » 2021-01-23 19:56:39

Kidzi skrev:Aspergare säljer redan kurser riktade till olika organisationer av NT-folk.

Man undrar ju lite varför man inte hellre anlitar folk som vet än folk som gissar.


Det har gjorts en del så kallade brukarrevisioner. Tror det är gjorda av folk som själva är eller varit psykiskt sjuka.

Här är några av frågor till ”brukarna” i en daglig sysselsättning:

”Bilaga C
Frågor Brukarrevision Västerorts Aktivitetscenter
Bakgrundsfakta:
1 Hur gammal är du?
2 Vilket kön har du?
3 Hur länge har du gått på Västerorts Aktivitetscenter?
4 Hur hördes du först du talas om VA? Hur fick du information om verksamheten?
5 Hur många pass och vilka aktiviteter går du på?
Personalens bemötande och kompetens
6 Hur behandlar personalen dig? Ge exempel!
7 Vad gör personalen som är bra?
8 Vad gör personalen som är dåligt?
9 Hur upplever du att personalen förstår din problematik?
10 Hur fungerar samarbetet med din kontaktperson? Ge exempel!
11 Om det uppstår problem och konflikter, hur löser personalen det då? Händer det att
du löser konflikter själv?
Aktiviteterna
12 Är du motiverad att gå till aktiviteterna på VA. Om så, berätta på vilket sätt?
13 Känner du dig delaktig i aktiviteten/aktiviteterna du utövar på VA? Om så på vilket
sätt, berätta?
14 Tycker du att du får ta ansvar i takt med att du klarar av aktiviteten/aktiviteterna?
Utveckla.
15 Upplever du att personalen ger hjälp och stöd till dig eller andra deltagare? Om så på
vilket sätt, ge gärna exempel?
16 Upplever du att personalen tar tillvara på dina egna inneboende kunskaper och
resurser? I så fall hur?
17 Vad anser du om personalens kompetens att driva aktiviteten/aktiviteterna?
Utveckla!”

http://www.nsph.se/wp-content/uploads/2 ... r-2015.pdf
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

”När brukaren inte kommer” - till sitt DV

Inläggav BellaBelle » 2021-01-23 20:00:43

Kidzi skrev:
BellaBelle skrev:Hm, ett så kallat internt DV där man håller på och pysslar, skapande inriktning - syr, målar, hantverkar - är väl som du beskriver arbetsterapin. Finns den typen av arbetsterapi kvar eller har DV tagit över?


Blev förvånad. Men märkt att internt DV ofta har sådant. I andra städer. Trodde innan det var som här. Här är internt DV slavarbete. Man ska tillföra. Vi har inget pyssel.


Vet inte om så kallad daglig sysselsättning via SoL har mer kvalificerat pyssel? De verkar ha studiecirklar. Är det en kurs i keramik så verkar det vara en keramiker som håller i det. Mycket DV-pyssel verkar man inte lära sig nåt på, ledarna har mer allmän utbildning. Inte särskilt djupa ämneskunskaper i nåt kreativt.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

”När brukaren inte kommer” - till sitt DV

Inläggav manne » 2021-01-23 20:10:22

BellaBelle skrev:
Kidzi skrev:
BellaBelle skrev:Hm, ett så kallat internt DV där man håller på och pysslar, skapande inriktning - syr, målar, hantverkar - är väl som du beskriver arbetsterapin. Finns den typen av arbetsterapi kvar eller har DV tagit över?


Blev förvånad. Men märkt att internt DV ofta har sådant. I andra städer. Trodde innan det var som här. Här är internt DV slavarbete. Man ska tillföra. Vi har inget pyssel.


Vet inte om så kallad daglig sysselsättning via SoL har mer kvalificerat pyssel? De verkar ha studiecirklar. Är det en kurs i keramik så verkar det vara en keramiker som håller i det. Mycket DV-pyssel verkar man inte lära sig nåt på, ledarna har mer allmän utbildning. Inte särskilt djupa ämneskunskaper i nåt kreativt.


jag jobbar gärna på kommunala dvs men eller hunddagis eller något sådant.

men aldrig mera på privata företags dvs som bara är ute efter att kamma in pengar på brukaren. :!:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

”När brukaren inte kommer” - till sitt DV

Inläggav manne » 2021-01-23 20:29:25

BellaBelle skrev:
Kidzi skrev:
BellaBelle skrev:Hm, ett så kallat internt DV där man håller på och pysslar, skapande inriktning - syr, målar, hantverkar - är väl som du beskriver arbetsterapin. Finns den typen av arbetsterapi kvar eller har DV tagit över?


Blev förvånad. Men märkt att internt DV ofta har sådant. I andra städer. Trodde innan det var som här. Här är internt DV slavarbete. Man ska tillföra. Vi har inget pyssel.


Vet inte om så kallad daglig sysselsättning via SoL har mer kvalificerat pyssel? De verkar ha studiecirklar. Är det en kurs i keramik så verkar det vara en keramiker som håller i det. Mycket DV-pyssel verkar man inte lära sig nåt på, ledarna har mer allmän utbildning. Inte särskilt djupa ämneskunskaper i nåt kreativt.


MEn om det är ett stort företag så som Nytida eller Frösunda som driver dvn och jobbar man där 6
timmar per dag hela veckan lång varje dag under flera års tid så skall man väl ha betalt också om man är där.?
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

”När brukaren inte kommer” - till sitt DV

Inläggav Richard » 2021-01-24 11:52:23

BellaBelle skrev:
Richard skrev:Ingen kan väl bli tvingad till DV i Sverige?

Det var ett år, 2007, som jag bara gick hemma. Gjorde inte mer än drack öl o satt vid datorn. Fy vad dåligt jag mådde då... Men sen fick jag DV, första åren med att typ packa skruvar o sånt trist, men bättre än inget. Nu är jag på hantverksdelen o det är mycket roligare att skapa själv. Vi har konstprojekt o sånt.

Innan jag fick rätt medicin så hade jag en närvaro på ca 50-60%, nu är den på 99%. Men man ringer ju om man inte kommer. Det gör jag alltid o om jag har glömt det så ringer de i.a.f upp en o frågar så allt är ok.

Man måste komma ut lite, träffa folk, vara lite social o ha något att pyssla med. Man går inte dit för de 8 kr i timmen man får. Fast det är ju alltid trevligt med ett par hundra extra i månaden samt den statliga bonusen man får 2 ggr om året på ett par tusen.


Vad är det för ”mirakel-medicin” som hjälpt dig såpass? Grattis till det hursomhelst!

Statlig bonus? Jag känner bara till detta med ev hab-ersättning. Jag vet inte om alla verksamheter har hab-ersättning.

Tack! Medicinen heter Lyrica, men som jag brukar säga så verkar de flesta psykmediciner väldigt individuellt.

Men den där statliga bonusen borde väl alla i hela Sverige få som går på daglig verksamhet? Kan kolla upp närmare vad det är för nått. Den baseras på hur mycket man varit där o vi får den 2 gg per år. Utöver hab-ersättningen alltid.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in