Är finnar ett asiatiskt folk?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är finnar ett asiatiskt folk?

Inläggav Huggorm » 2021-01-20 17:56:37

Finska och samiska är släkt, men det är mycket längre tillbaka än släktskapet mellan svenska och engelska. Det är bättre att jämföra svenska och latin eller något annat indoeuropeiskt språk.

För att förklara ursprungsfrågan tor jag man kan säga att det finska folket är en blandning av en massa olika folkslag. Bland annat det asiatiska eller sibiriska folkslag som de fick språket från, men det är bara en liten del av blandningen. Ibland talar ett folkslag ett språk som inte avspeglar deras huvudsakliga ursprung. Som turkarna till exempel, de talar ett turkiskt språk men är inte huvudsakligen ett turkfolk. Men de antog språket när de erövrades av en mindre grupp turkfolk.
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Är finnar ett asiatiskt folk?

Inläggav Paladinen » 2021-01-20 17:58:20

Fabela skrev:Invandrad finsktalande helfinne här. Hjälper inte mycket:
Har känt finska samer, kunde lika gärna ha varit bland ett gäng maorier, förstod lika lite av vad de sa. Iofs finns det ju flera olika språk inom samiskan, några kanske är mer lika finskan än den som den släkten pratade.
Svårt att tro att finskan och samiskan är släkt språkvetenskapligt, när man hör dem till vardags.


De asiatiska generna har diskuterats tidigare i tråden. Visst har vi såna i oss, bland mycket annat.


Tat c genen eller haplogrupp c förekommer inte bland finnar i större utsträckning än bland andra västereuropeer , finnar har aldrig varit eller kommer aldrig att vara asiater och har ingenting gemensamt med asiater

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_C-M130
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Är finnar ett asiatiskt folk?

Inläggav Alien » 2021-01-20 18:05:04

Ja, vi kan se likheterna mellan t ex svenska och tyska ord, men vi kan inte förstå tyska om vi inte lärt oss det. Men ester och finnar kan kanske förstå varann.

Huvud på finska, estniska och nordsamiska: pää, pea, -
Hjärta på finska, estniska och nordsamiska: sydän, süda, tšade
Hand på finska, estniska och nordsamiska: käsi, käsi, gietta
Blod på finska, estniska och nordsamiska: veri, veri, varra
Fot, ben på finska, estniska och nordsamiska: jalka, jalg, juolgi
Fisk på finska, estniska och nordsamiska: kala, kala, guolli
Gå på finska, estniska och nordsamiska: mennä, mine, manna
Ett på finska, estniska och nordsamiska: yksi, üks, ok'ta
Två på finska, estniska och nordsamiska: kaksi, kaks, guokte
Tre på finska, estniska och nordsamiska: kolme, kolm, golbma
Från https://sv.wikipedia.org/wiki/Finsk-ugr ... 3%B6relser

När jag läser detta får jag intrycket av att samiskan behållit t ex det ursprungliga g-ljudet, som blivit k-ljud i finskan och estniskan. Sedan tycks orden ha nötts ned i estniskan och blivit kortare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46219
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är finnar ett asiatiskt folk?

Inläggav slackern » 2021-01-20 20:04:24

Både Meyers och Huxley´s tyckte det.

Men med tanke på hur långt DNA-tekniken har kommit är människoraser ett förlegat begrepp. Men vad den moderna DNA-forskningen kan påvisa är att finländare avviker radikalt från resten utav Europa tillsammans med människorna från Toscana i Italien.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mongoloid
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är finnar ett asiatiskt folk?

Inläggav Fabela » 2021-01-20 21:22:51

Alien skrev:Ja, vi kan se likheterna mellan t ex svenska och tyska ord, men vi kan inte förstå tyska om vi inte lärt oss det. Men ester och finnar kan kanske förstå varann.

Huvud på finska, estniska och nordsamiska: pää, pea, -
Hjärta på finska, estniska och nordsamiska: sydän, süda, tšade
Hand på finska, estniska och nordsamiska: käsi, käsi, gietta
Blod på finska, estniska och nordsamiska: veri, veri, varra
Fot, ben på finska, estniska och nordsamiska: jalka, jalg, juolgi
Fisk på finska, estniska och nordsamiska: kala, kala, guolli
Gå på finska, estniska och nordsamiska: mennä, mine, manna
Ett på finska, estniska och nordsamiska: yksi, üks, ok'ta
Två på finska, estniska och nordsamiska: kaksi, kaks, guokte
Tre på finska, estniska och nordsamiska: kolme, kolm, golbma
Från https://sv.wikipedia.org/wiki/Finsk-ugr ... 3%B6relser

När jag läser detta får jag intrycket av att samiskan behållit t ex det ursprungliga g-ljudet, som blivit k-ljud i finskan och estniskan. Sedan tycks orden ha nötts ned i estniskan och blivit kortare.

Tror släkten jag kände måste ha pratat enaresamiska, försökte på skoj hitta översättning mellan det och nordsamiska för de där orden.
Lyckades med bara några:

jalka, jalg, juolgi - jyelgi
kala, kala, guolli - kyeli
mennä, mine, manna - moonnâđ
kaksi, kaks, guokte - kyehti
kolme, kolm, golbma - kulmâ

Det är större skillnad än jag trodde.
Mer k:n i enaresamiskan.
Rätt intressant, det med.
Jag minns att dottern i familjen var så upprörd, för hon skulle få hemspråksundervisning i skolan, men läraren var ju svensk same (minns inte mer exakt) så de förstod knappt varandra.

Sen apropå likheten med finskan: skillnaden är mindre på pappret, för uttalet skiljer så mycket.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Är finnar ett asiatiskt folk?

Inläggav slackern » 2021-01-20 21:47:03

Här kan ni läsa om finnarnas DNA.

Finländarnas arvsmassa skiljer sig så mycket från övriga européers att det är skäl att tala om en separat grupp, visar en analys av över 60 000 människors proteinkodande DNA som publiceras i den vetenskapliga tidskriften Nature.

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/08/ ... annorlunda

Ganska så lustigt att en kosovoalban är närmare släkt med svenskar än en finne. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är finnar ett asiatiskt folk?

Inläggav Huggorm » 2021-01-20 21:57:40

slackern skrev:https://svenska.yle.fi/artikel/2016/08/19/dna-ljuger-inte-finlandarna-ar-annorlunda

Ganska så lustigt att en kosovoalban är närmare släkt med svenskar än en finne. :lol:

Jag tror inte man kan säga att svenskar är närmare släkt med kosovoalbaner än finnar. DNA och värdering av den är avancerat, men även om finnarnas arvsmassa är unik så är det bara en liten del av den. Den absolut största delen är samma som alla andra, och Sverige och Finland har haft kontakter i alla tider. Till exempel så for båda folken fram och tillbaka över Östersjön och tog trälar under järnåldern, och de trälarna har sedan blivit en del av respektive lands samlade arvsmassa. Alla som bor i de båda länderna, och speciellt de som bor nära Östersjön, har det andra folket i sina släkter. Något sådant utbyte har vi inte haft med Kosovo.
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Är finnar ett asiatiskt folk?

Inläggav antonius » 2021-01-21 1:46:41

Finland har tillhört Sverige i 600 år, längre än Skåne alltså, de hade representanter med vid Mora sten 1364 när Sverige bildades som enhetligt land över svear, götar och gutar... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Är finnar ett asiatiskt folk?

Inläggav Odal_ » 2021-01-21 2:25:41

Huggorm skrev:
slackern skrev:https://svenska.yle.fi/artikel/2016/08/19/dna-ljuger-inte-finlandarna-ar-annorlunda

Ganska så lustigt att en kosovoalban är närmare släkt med svenskar än en finne. :lol:

Jag tror inte man kan säga att svenskar är närmare släkt med kosovoalbaner än finnar. DNA och värdering av den är avancerat, men även om finnarnas arvsmassa är unik så är det bara en liten del av den. Den absolut största delen är samma som alla andra, och Sverige och Finland har haft kontakter i alla tider. Till exempel så for båda folken fram och tillbaka över Östersjön och tog trälar under järnåldern, och de trälarna har sedan blivit en del av respektive lands samlade arvsmassa. Alla som bor i de båda länderna, och speciellt de som bor nära Östersjön, har det andra folket i sina släkter. Något sådant utbyte har vi inte haft med Kosovo.

Jag håller med dig.
Man kan se rätt stora genetiska skillnader ursprung i olika delar av Sverige vilka inte motsvaras av några liknade faktiska skillnader i verkligheten.
Odal_
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1323
Anslöt: 2019-12-29

Är finnar ett asiatiskt folk?

Inläggav notwoodstock » 2021-01-21 8:18:03

Hur är det med Ålänningar enligt era källor?
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Är finnar ett asiatiskt folk?

Inläggav Huggorm » 2021-01-21 8:31:49

notwoodstock skrev:Hur är det med Ålänningar enligt era källor?
Jag vet inte vad det är för folk som bor där. Öarna var ju helt tömda på folk när ryssarna härjade som värst under 1700-talet, jag vet inte om det var den gamla befolkningen som reste tillbaka efteråt eller om det är andra? Men jag tror Åland har ännu tätare band med folket i Roslagen (ruserna) än fastlandsfinnarna har.
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Är finnar ett asiatiskt folk?

Inläggav notwoodstock » 2021-01-21 8:57:18

Huggorm skrev:
notwoodstock skrev:Hur är det med Ålänningar enligt era källor?
Jag vet inte vad det är för folk som bor där. Öarna var ju helt tömda på folk när ryssarna härjade som värst under 1700-talet, jag vet inte om det var den gamla befolkningen som reste tillbaka efteråt eller om det är andra? Men jag tror Åland har ännu tätare band med folket i Roslagen (ruserna) än fastlandsfinnarna har.


Postgången över Åland har funnits mer än 350 år. Frimärke finns.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Är finnar ett asiatiskt folk?

Inläggav Huggorm » 2021-01-21 10:07:14

notwoodstock skrev:
Huggorm skrev:
notwoodstock skrev:Hur är det med Ålänningar enligt era källor?
Jag vet inte vad det är för folk som bor där. Öarna var ju helt tömda på folk när ryssarna härjade som värst under 1700-talet, jag vet inte om det var den gamla befolkningen som reste tillbaka efteråt eller om det är andra? Men jag tror Åland har ännu tätare band med folket i Roslagen (ruserna) än fastlandsfinnarna har.


Postgången över Åland har funnits mer än 350 år. Frimärke finns.
Kanske, men med ett och annat avbrott i såna fall. Under det stora nordiska kriget under början av 1700-talet var öarna ockuperade av ryssarna och då lär ingen post ha gått. Periodvis huserade tsaren själv på Åland.
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Är finnar ett asiatiskt folk?

Inläggav notwoodstock » 2021-01-21 10:18:18

Jag hittade, med en del om tidig historia:

https://www.wikiwand.com/sv/%C3%85lands_historia
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Är finnar ett asiatiskt folk?

Inläggav slackern » 2021-01-21 18:29:07

Odal_ skrev:
Huggorm skrev:
slackern skrev:https://svenska.yle.fi/artikel/2016/08/19/dna-ljuger-inte-finlandarna-ar-annorlunda

Ganska så lustigt att en kosovoalban är närmare släkt med svenskar än en finne. :lol:

Jag tror inte man kan säga att svenskar är närmare släkt med kosovoalbaner än finnar. DNA och värdering av den är avancerat, men även om finnarnas arvsmassa är unik så är det bara en liten del av den. Den absolut största delen är samma som alla andra, och Sverige och Finland har haft kontakter i alla tider. Till exempel så for båda folken fram och tillbaka över Östersjön och tog trälar under järnåldern, och de trälarna har sedan blivit en del av respektive lands samlade arvsmassa. Alla som bor i de båda länderna, och speciellt de som bor nära Östersjön, har det andra folket i sina släkter. Något sådant utbyte har vi inte haft med Kosovo.

Jag håller med dig.
Man kan se rätt stora genetiska skillnader urprung i olika delar av Sverige vilka inte motsvaras av några liknade faktiska skillnader i verkligheten.


Fast finländare är väl en relativt ny befolkningsgrupp i Finland? Har för mig att dom började att invandra 500 e.Kr?
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är finnar ett asiatiskt folk?

Inläggav Alien » 2021-01-21 19:18:14

notwoodstock skrev:Jag hittade, med en del om tidig historia:

https://www.wikiwand.com/sv/%C3%85lands_historia

Det verkar som ålänningarna har skandinaviskt ursprung:

Mot slutet av stenåldern kom invandrare ur den skandinaviska gropkeramiska kulturen från väster. Befolkningen försörjde sig i huvudsak på säl, främst grönlandssäl, och fiske.
---
Cirka 500 e.Kr. blev kontakterna västerut livligare igen. Bebyggelse av svenskt ursprung etableras som kan vara resultatet av en omfattande kolonisation från Mellansverige. Fynd av arabiska mynt antyder att Ålands befolkning deltagit i vikingafärderna i österled. De yngsta förkristna gravarna är från 1000-talets första hälft, vilket tyder på att Åland kristnats tidigt

Och mycket oroligheter. Även på Åland brändes häxor:
På Åland dömdes åren 1666-70 nio kvinnor till döden i häxprocesser

Krig och ockupation:
Åland var ockuperat av ryska trupper från 1714 till 1721 och under den tiden flydde en majoritet av befolkningen till Sverige. --- 1721, efter fredsslutet i Nystad återvände ålänningarna.

Undrar om några kvinnor i rätt ålder fanns kvar på Åland under den sjuåriga ockupationen. I så fall kan det ha tillkommit en del ryska gener.

År 1809 blev ju hela Finland inkl Åland ryskt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46219
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är finnar ett asiatiskt folk?

Inläggav Odal_ » 2021-01-22 6:03:25

slackern skrev:Den abs

Du menar svenskar?
Eller vaa?
Odal_
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1323
Anslöt: 2019-12-29

Är finnar ett asiatiskt folk?

Inläggav slackern » 2021-01-22 11:55:45

Odal_ skrev:
slackern skrev:Den abs

Du menar svenskar?
Eller vaa?


Skicka gärna med hela meningen eller referens till vad du citerade är du snäll.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är finnar ett asiatiskt folk?

Inläggav slackern » 2021-11-02 16:51:37

Det här var intressant tycker jag.

A 2019 study based on genetics, archaeology and linguistics suggested that Uralic-speakers arrived in the Baltic region from the East, specifically from Siberia, at the beginning of the Iron Age some 2,500 years ago.[6]


The Uralic languages with the most native speakers are Hungarian, Finnish, and Estonian; while other significant languages are Erzya, Moksha, Mari, Udmurt, Sami, and Komi, spoken in northern regions of Scandinavia and the Russian Federation.


https://en.wikipedia.org/wiki/Uralic_languages

Sibirien ligger till största delen i Asien så vitt jag vet.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är finnar ett asiatiskt folk?

Inläggav Riksamiralen » 2021-11-02 19:09:52

Jag tror inte de ugriska folken härstammar från Fjärran Östern det vill säga Asien, eller att de skulle räknas som ''asiatiska''. Ta exemplet Ryssland som ligger både i Asien och Europa men vi förknippar knappast ryssar med Asien, utan snarare i så fall minoriteter som lever inom Rysslands gränser. Idag finns det tre länder med ugrisk majoritetsbefolkning, Finland, Ungern och Estland, min egen uppfattning är väl att de ugriska folken härstammar ifrån steppfolket hunnerna från Uralbergen som drog väster ut på hästar och som notoriskt plundrade romarriket och därefter slog sig ner i Ungern, det finns även ett samband mellan turkiska folken och hunnerna enligt källorna, därav kanske då spekulationer om att det rör sig om ett asiatiskt folk?

Sen har vi ju samerna också, de verkar ju ha funnits mycket längre i Finland än vad de har gjort i Sverige, såg jag på ett program på SVT 2, är inte så värst beläst på deras historia men jag har för mig om att även de kom öster ifrån (Ryssland) och kom upp genom östra Skandinavien och slog sig ner i det området. Begreppet eurasiskt från ordet Eurasien kanske är en bättre beskrivning på de ugriska folken eftersom de slog sig ner i Europa långt ifrån sina ursprungliga hem och har inte lika stark anknytning längre till Ural området? :-)063
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Är finnar ett asiatiskt folk?

Inläggav slackern » 2021-11-02 19:23:30

Riksamiralen skrev:Jag tror inte de ugriska folken härstammar från Fjärran Östern det vill säga Asien, eller att de skulle räknas som ''asiatiska''. Ta exemplet Ryssland som ligger både i Asien och Europa men vi förknippar knappast ryssar med Asien, utan snarare i så fall minoriteter som lever inom Rysslands gränser. Idag finns det två länder med ugrisk majoritetsbefolkning, Finland och Ungern, min egen uppfattning är väl att de ugriska folken härstammar ifrån steppfolket hunnerna från Uralbergen som drog väster ut på hästar och som notoriskt plundrade romarriket och därefter slog sig ner i Ungern, det finns även ett samband mellan turkiska folken och hunnerna enligt källorna, därav kanske då spekulationer om att det rör sig om ett asiatiskt folk?

Sen har vi ju samerna också, de verkar ju ha funnits mycket längre i Finland än vad de har gjort i Sverige, såg jag på ett program på SVT 2, är inte så värst beläst på deras historia men jag har för mig om att även de kom öster ifrån (Ryssland) och kom upp genom östra Skandinavien och slog sig ner i det området. Begreppet eurasiskt från ordet Eurasien kanske är en bättre beskrivning på de ugriska folken eftersom de slog sig ner i Europa långt ifrån sina ursprungliga hem och har inte lika stark anknytning längre till Ural området? :-)063


Hunnerna har jag för mig har mongoliskt eller turkiskt ursprung. :lol: Bägge folkslagen är ju värsta asiatiska folkslagen, turkisk minoritet tänk dig typ krimtatarer. Själva Ryssland är ju en smältdegel utav en massa olika folkslag tänk på att Ryssland var en lydstat under mongolhorden.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in