”rätt till sin sexualitet och till en sexuell hälsa”

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

”rätt till sin sexualitet och till en sexuell hälsa”

Inläggav BellaBelle » 2021-01-20 6:21:37

Bör man vara oroad om man får för lite 6? Att det kan skada ens sexuella hälsa?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... -av-killar

”Har människor med LSS-beslut rätt att ha sex?”

Eftersom jag tillhör de som råkar ha LSS-beslut vill jag gärna veta mer om mina rättigheter här.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... att-ha-sex

Har jag rätt till assisterad befruktning om någon assistent ställer upp?

Det finns en våt fläck på lakanet. Sorry, felläsning, så här ska det vara:

”Det finns en vit fläck på lss-kartan: kärlek och relationer.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... d-inom-lss

”Vi ser en del strukterella problem också kring hur det bör gå till” (även om det kanske är strukturella problem som avses, eller läser jag fel igen...).

Sexuell hälsa + LSS. Inte sant?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

”rätt till sin sexualitet och till en sexuell hälsa”

Inläggav Paladinen » 2021-01-20 13:42:53

Varför skulle folk med lss inte få ha rätten att ha sex så länge du har en fungerande kognitiv förmåga att fatta egna beslut så borde du även ha rätten att bestämma över ditt sexliv. Har man åldern inne och man inte omyndigförklarad eller bryter mot några lagar så skall andra människor högaktningsfullt skita i vad man gör med sin kropp.

Min kropp ,mitt val
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

”rätt till sin sexualitet och till en sexuell hälsa”

Inläggav Gunshoot » 2021-01-20 16:21:15

Jag förstår inte riktigt frågan. Varför skulle man som aspie inte ha rätt till samtyckande sex? Varför tar de ens upp något så självklart?
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

”rätt till sin sexualitet och till en sexuell hälsa”

Inläggav Eea__ » 2021-01-20 17:15:18

Är rätt glad att aspisar inte diskrimineras systematiskt, i någon större utsträckning. Men att "samhället" ska underlätta vår reproduktion, tror jag inte att "dom" egentligen vill.
Eea__
Bannad
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2020-12-22

”rätt till sin sexualitet och till en sexuell hälsa”

Inläggav sussi83 » 2021-01-20 17:30:05

Detta har varit på tapeten ganska länge om handikappade som känner sig avhumaniserade på grund av olika avvikelser. Den rådande åsikten är att alla ska få leva ett liv som alla andra men så fort det rör sig om saker utanför mat och husrum så blir det en ekonomisk fråga.
Kan man bara få åka till sin särbo två gånger i månaden för att få sex eller ska man få göra det hur många gånger som helst (låt oss säga att andra sambon inte själv kan ta sig från sin bostad)?
Alltså hela livet styrs ju kring dessa saker?

En annan fråga är om assistenter ska assistera vid sexuellt umgänge mellan par i ett förhållande till exempel?
Många skulle nog tycka det blir för privat och skulle inte ställ upp vilket enligt mig är förståeligt, då får man försöka hitta ett annat ställe att bli anställd på, med en annan brukare för assistans.
Annars finns såklart andra sätt som i Tyskland där handikappade får träffa prostituerade, men i Sverige är det olagligt så den frågan faller bort med en gång.

Men så är det att man inte pratar sexualitet på boenden för man är rädd att det ska uppmuntra till saker som man tappar kontrollen på och som blir skadligt för individen som tar emot exempelvis hjälp på ett LSS boende. Jag vet några fall där en person blivit utnyttjad av olika gubbar men personalen kunde inte hjälpa med hänvisning till självbestämmande och sekretess. Det kan ju bli uppståndelse om det senare kommer fram att den boende har utsatts för övergrepp och personalen blir utpekad.
Även om en person har ganska omfattande handikapp så kan man inte förbjuda sexuellt umgänge.

Det har alltid varit en svår fråga med handikapp och sexualitet, vissa brukare får känslan av att inte kunna leva fullt ut och spyr på detta överbeskyddande medan andra kanske tyckt att de skulle skyddats mer mot olämpligt umgänge.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

”rätt till sin sexualitet och till en sexuell hälsa”

Inläggav Alien » 2021-01-20 18:09:27

Gunshoot skrev:Jag förstår inte riktigt frågan. Varför skulle man som aspie inte ha rätt till samtyckande sex? Varför tar de ens upp något så självklart?

Nej, den som har en LSS-åtgärd som daglig verksamhet har det väl som alla andra. Det där med "LSS-beslut" låter väl omfattande.

Antar att de menar dem som bor på gruppboenden och kanske inte kan resa själv el är även fysiskt handikappade. Vet inte hur det är med övernattningar om man bor på gruppboenden. Får man ha en partner som övernattar hur ofta som helst? Får man själv resa bort och övernatta hos en partner hur ofta som helst?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

”rätt till sin sexualitet och till en sexuell hälsa”

Inläggav sussi83 » 2021-01-20 18:14:46

Var på en intressant föreläsning på Habiliteringen om just detta ämne, det är väldigt många handikappade som känner sig könlösa och att det nästan blir provocerande för andra när de har sin egen kåthet eller vad man ska säga. Hela livet har många blivit behandlade som objekt inte subjekt som bestämmer över sin egen kropp.

Men samtidigt accepteras övergrepp på handikappade i större grad än andra, blinda som blir våldtagna av färdtjänstpersonal eller att de utsätts för övergrepp i sina egna hem av anhöriga och assistenter.
För samtidigt behöver man vara tacksam och det sitter i ens mentalitet efter tag och det gör att man som brukare inte säger något eller accepterar att detta får fortsätta.
Man "inbillar sig" bara och hänvisas till att de minsann har det bättre än folk i andra länder som har handikapp, alla får vi tåla lite i livet.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

”rätt till sin sexualitet och till en sexuell hälsa”

Inläggav sussi83 » 2021-01-20 18:23:23

Alien skrev:
Gunshoot skrev:Jag förstår inte riktigt frågan. Varför skulle man som aspie inte ha rätt till samtyckande sex? Varför tar de ens upp något så självklart?

Nej, den som har en LSS-åtgärd som daglig verksamhet har det väl som alla andra. Det där med "LSS-beslut" låter väl omfattande.

Antar att de menar dem som bor på gruppboenden och kanske inte kan resa själv el är även fysiskt handikappade. Vet inte hur det är med övernattningar om man bor på gruppboenden. Får man ha en partner som övernattar hur ofta som helst? Får man själv resa bort och övernatta hos en partner hur ofta som helst?

Det där beror nog på person, ibland kan det ju ifrågasättas hur självständig personen egentligen är?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

”rätt till sin sexualitet och till en sexuell hälsa”

Inläggav Kentarou » 2021-02-05 9:04:57

Ni skrev inte om du menade positiva- eller negativarättheter.

I Danmark så kan man få pengar till en sexarbetare, i Sverige så har man negativarättigheter att ha sex antar jag.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

”rätt till sin sexualitet och till en sexuell hälsa”

Inläggav Jicac » 2021-02-06 17:14:19

Kentarou skrev:an man få pengar till en sexarbetare, i Sverige så har man negativarättigheter att ha sex antar jag.


Funkar det verkligen så fortfarane?
Jicac
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2020-10-01

”rätt till sin sexualitet och till en sexuell hälsa”

Inläggav Kentarou » 2021-02-06 18:00:43

Jicac skrev:
Kentarou skrev:an man få pengar till en sexarbetare, i Sverige så har man negativarättigheter att ha sex antar jag.


Funkar det verkligen så fortfarane?


Jag vet inte, är inte danskt.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Återgå till Aspergare och vården



Logga in