Grannens dag - vem är värsta grannen? (Omröstning)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vem är värsta grannan?

Sura, ljudkänsliga äldre damen
11
20%
Högljutt festande grannar
31
56%
Paret som har ljudligt sex
3
5%
Skrikiga, stojiga barnfamiljen
6
11%
Djurälskaren med flera katter och hundar
0
Inga röster
Stränga, petiga ordföranden i föreningen
4
7%
 
Antal röster : 55

Inläggav DIProgan » 2008-11-01 13:59:01

Ptja det är ju iaf de som för så mycket oväsen så man inte kan sova. I princip det enda grannar kan göra fel om de inte försöker riktigt mycket (så som sura kärringen och det har jag ju lyckosamt aldrig stött på)
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 16:31:26, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav DC » 2008-11-01 22:29:42

Jag vill kryssa för alla men jag valde festprissen eftersom de oftast håller på sent och inte ens öronproppar kan hålla dunkadunka ute.

Som tur är har jag inga festande grannar här. Alla utom en är damer på 68-81 år. Det som stör mest här är ena grannens störda hund som skäller och morrar på allt och alla.

Ordföranden som är synnerligen otrevlig och maktgalen bor lyckligtvis i ett av de andra husen på gården.

Djur har vi bara i form av grannens hund eftersom den skrämde bort min katt.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 16:31:26, redigerad totalt 2 gånger.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav DC » 2008-11-01 22:32:56

Jag kom på en annan sak som är väldigt störande. Grannens toalettbesök.

Det skvalar i hela min lägenhet inklusive köket när grannen ovanför går på toaletten. Inte så trevligt när man sitter och äter.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 16:31:26, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav Alien » 2008-11-07 23:33:32

Jag röstade själv på högljutt festande, det är den enda jag har erfarenhet av. Högljudda barn också förstås, men de brukar iaf sova på natten.

Själv är jag den djurälskande grannen. Just nu har vi bara ett djur, en hund. Men hon skäller varje gång någon går förbi. Dessutom skäller hon upphetsat varje gång vi kommer hem. Hör hon något misstänkt under natten skäller hon då också. Undrar vad grannarna tycker? :roll:
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:31:26, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav missbutterfly » 2008-11-08 0:30:02

Jag har en granne som är det dummaste jag träffat på.
Någon hade stulit hans cykel och då skriver han en lapp i trappuppgången där han anklagar alla i huset för att vara tjuvar.:roll:
En riktig inskränkt nolla är vad han är.

En sådan som säger saker som "Nyköpings kamping är det bästa resmålet i Europa. Det vet jag, för där har jag varit varje sommar sedan 1973.."
*Suck*

Han hunsar sin fru på ett sätt som jag inte klarar att lyssna på.
Det kryper verkligen i hela kroppen när jag ser honom sitta på balkongen brevid och jäsa, med en öl i handen.

Han påminner verkligen om denna man :lol::

:
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 16:31:26, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav KrigarSjäl » 2008-11-08 14:38:58

:lol:
Jag kategoriserar folk på samma sätt!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:31:26, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-05-10 23:40:51

Eehh...jag vet att jag skrev att det var okej med grannar som skrek rakt ut vid älskog. Men nu har jag fått såna som gör det. Flera gånger i veckan, sent, och med långvarigt gnyende innan klimax... :?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:31:26, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Alien » 2009-05-11 0:02:53

Just nu kollar jag på Grannfejden. Där är det bråk mellan festande grannen och sura, ljudkänsliga gubben.

Enklast vore om det fanns bättre ljudisolering. Allt det som stör hör till "livet", sa en i programmet.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:31:26, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav serpentin » 2009-05-11 9:16:15

Jag avskyr grannljud. Alla grannljud. Men jag valde högljutt festande för det är ändå värst eftersom det oftast pågår i timmar och sent på natten.

Jag har inga grannar av den typen här. Däremot finns det väldigt mycket annat som stör. För mycket. Jag blir sjuk av stressen. Jobbar på att få flytta härifrån innan jag blir tokig på riktigt.

Jag är säker på att grannen snett ovanför har en elefant i lägenheten. Jag hör den flera timmar varje kväll. Ibland tänker jag att taket snart rasar ner. Men jag ser bara grannen och hennes treåriga dotter komma och gå så den där elefanten får tydligen aldrig komma ut.

Ensamstående tanten i lägenheten ovanför har manligt besök som inte heller syns. Jag hör honom när han går på toaletten. Det skvalar och skvalar och skvalar... Inte så kul att höra när man sitter i köket och äter.

Dessutom är det någon som bankar och stökar och flyttar möbler för jämnan. Väldigt tröttsamt. Radion är på hela dagen hos mig för att dämpa grannljuden något. Jag längtar efter tystnad.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 16:31:26, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav serpentin » 2009-05-11 10:26:55

Alien skrev:Just nu kollar jag på Grannfejden. Där är det bråk mellan festande grannen och sura, ljudkänsliga gubben.

Enklast vore om det fanns bättre ljudisolering. Allt det som stör hör till "livet", sa en i programmet.


Jag såg också det programmet. Tycker Aschberg var lite nonchalant mot "gubben" emellanåt. Lite nedlåtande samtidigt som han förvisso ville hjälpa till att lösa problemen.

Man ska inte använda öronproppar för mycket för då förvärras problemen om man är ljudöverkänslig. Man kan dessutom få svamp i öronen eftersom det blir för tätt.

De där ljudabsorbenterna blev jag nyfiken på. Men jag antar att de är väldigt dyra.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 16:31:26, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Apophis » 2009-05-11 13:49:48

Jag valde alternativet Högljutt festande grannar. Jag är ingen volymfascist, men jag tycker att det är obehagligt med grannar som festar utan någon hänsyn, utan helt ogenererat kan hålla på till klockan 3 på morgonen, och utan någon ironi blir överraskade när man ringer på och ber dem sänka volymen en aning.

Sexgalna grannar har jag haft en del, men dem stör jag mig åtminstone inte på. Det enda man kan känna med såna grannar är väl en lätt avundssjuka, då jag skulle kunna skriva en hel bok om att vara sexuellt frustrerad... :lol:

En kategori som jag saknade var personer som inte kan titta på Tv med en normal volym. För ett tag sen hade jag en A-lagare som granne, som kunde ha på Tv:n med en sån hög volym att jag kunde hållas vaken till klockan 4 en vardagsmorgon. Inte så kul när man var tvungen att gå upp klockan 6 och åka till en praktikplats.
Senast redigerad av Apophis 2011-05-04 16:31:26, redigerad totalt 1 gång.
Apophis
 
Inlägg: 171
Anslöt: 2008-05-15

Inläggav Kikarn » 2009-05-15 11:35:27

Efter att ha haft världens hemskaste grannuplevelse, som jag aldrig någonsin hoppas att jag kommer i närheten utav igen, så har jag idag inte många grannar alls, vi flyttade till sist, helt övertygade om att han skulle slå ihjäl mina ungar en efter en och ta mig och min sambo sist. Han slog sönder vår bilruta, ringde och hotade mitt i nätterna, ville byta flickvän med min sambo så han kunde sitta i soffan och "gosa med mig" och "ge mig en örfil när jag hade förtjänat det" och en gång fick vi kasta oss iväg mitt i natten när han var manisk. Han hade dubbel, nej, det räcker inte, trippelproblematik samt mycket svår aggressionsproblematik. Vi åkte ner till polisstationen den natten och pratade med dem, och de ville inte rekommendera oss att göra en polisanmälan varken för olaga hot, trakasseri, sönderskurna däck, sönderslagen bilruta, mordhot, sexuellt ofredande eller annat för att de redan från början uttalade att de inte kunde garantera vår säkerhet om vi inte ville medverka till att leva i flykt.

Sedan dess älskar jag alla andra störande grannar, de får både bråka och klaga, så länge de inte öppnar vår post!
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 16:31:26, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav serpentin » 2009-05-15 11:56:18

Kikarn, en sådan person som din fd granne borde sitta inlåst på livstid eller förvisas till en öde ö.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 16:31:26, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Kikarn » 2009-05-15 12:11:24

serpentin skrev:Kikarn, en sådan person som din fd granne borde sitta inlåst på livstid eller förvisas till en öde ö.


När vi flyttade blev det liv i luckan efter att han en helg utsatt fyra familjer för terror, mordhot, sönderslagna rutor och även tillfogade ett litet barn skada (invandrarrelaterat våld) så blev han anmäld och halva styrelsen backade upp och vittnade och det var läkarintyg och skadeanmälan etc, etc, etc. Med tanke på att han hade suttit inne tidigare -innan han flyttade till området- för en likartad händelse 10 månader så hade man ju kunnat förvänta sig något liknande? Han fick skyddstillsyn och villlkorligt straff. :( Men blev i varje fall uppsagd med anmodan om att sälja sin lägenhet för att undslippa vräkning....
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 16:31:26, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav treeman » 2009-05-15 12:28:15

"Högljutt festande grannar"

Har nyinflyttade grannar. Ett par i yngre 20-årsåldern. De har haft 10-15 högljudda fester sen i November. Ut på nätterna. Sagt till dom flera gånger. Och lämnat lappar.
Förra helgen skällde jag ut dom så "killen" nästan kissa på sig.
Röjer de i helgen blir det "Securitas".
Ingen lust med handgemäng.
Senast redigerad av treeman 2011-05-04 16:31:26, redigerad totalt 1 gång.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav Proffe Slimp » 2009-05-16 16:52:15

Jag röstade på alternativ två då det var närmast "miffona som spelar gammal skitmusik som var dålig redan då på småtimmarna".

Och så ett tips: Att smälla på någons dörr med handflatan låter värre än vad man kan tro. (Otestad) överkurs är att hålla en tjock telefonkatalog mot dörren och slå på den med en hammare.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:31:26, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav regnif » 2009-05-24 4:46:24

Savanten Svante skrev:Finns skojiga grannar oxå!

http://www.argalappen.se/imgs/lappar/08 ... 0Danne.jpg


Hehehe
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 16:31:26, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav regnif » 2009-05-24 4:58:37

serpentin skrev:
Alien skrev:Just nu kollar jag på Grannfejden. Där är det bråk mellan festande grannen och sura, ljudkänsliga gubben.

Enklast vore om det fanns bättre ljudisolering. Allt det som stör hör till "livet", sa en i programmet.


Jag såg också det programmet. Tycker Aschberg var lite nonchalant mot "gubben" emellanåt. Lite nedlåtande samtidigt som han förvisso ville hjälpa till att lösa problemen.

Man ska inte använda öronproppar för mycket för då förvärras problemen om man är ljudöverkänslig. Man kan dessutom få svamp i öronen eftersom det blir för tätt.

De där ljudabsorbenterna blev jag nyfiken på. Men jag antar att de är väldigt dyra.


Ja, jag vet..lite jobbigt när man är ljudkänslig att använda skydd jämt (eller för den delen hörlurar som jag fått tipset om..).
Men andra hörselskydd kanske går bra lite oftare?
Tex. som Parvlons..undrar om det har en minskad ljudkänslighets-biverkan?

Ja, det hör nog till livet, men man borde använda bättre material i huset eller åtgärda på nåt sätt. Jag vågade inte ens spela gitarr utan stärkare i mitt hus, då vart det grannens borrstraff igen (att man var trött på dem). Försökte va tuff med sin borr ca. 5 på natten en gång också..jeez. En dag så fruktansvärt högt spikande och borrande. ANtar de hade fåt tnog av mig, men vilket sätt..

Så jag är inte där längre. Kan ju inte spela musik eller nåt, och då dör ju livet om man skall sluta med det. Så lgh kan suga rejält..det lät ju fasen bara högre därinne när man gick längre ifrån sina egna högtalare (till annat rum). Onödigt tycker jag, om folk skall trivas alltså. Men jag spelade iaf inte sent in på nätterna, ock ganska högt varje dag i flera timmar. Kan inte leva utan musik och om jag skall sänka till så de inte hör så är det ingen vits. Musik är inte för mig att höra på på en fredag/lördagkväll och stänga av annars. Tråkigt.
Jag undrar ibland om folk gör ljud åt mig för att retas med mig eller om de liksom "inte tänker på" när de smäller i dörren högt varannan morgon/timme, etc. Jag brukar iaf tänka på att inte smälla i allt, men det är tydligen fel att göra så, vet ej.

Och som sagt, hörlurar varje dag, nä det går inte...skärper man bara öronen för mycket.

Haha, jag använde en gång trummor (dessutom av väldigt ekande slag) i en annan lägenhet när jag vart arg på mina grannar, men det verkade ju inte bita på dem. Nog har någon klagat på mig också men jag vågade inte öppna dörren, haha. *konflikträdd etc*
Men de hade kunnat stoppa i en trevlig lapp tycker jag om de blev mer irri.

Sedan så satte jag på radion jättehögt (antar jag) och gick ut för dagen och lät den stå på några gånger. Synd var kanske att andra fick bli störda av det då, men som de där andra dunkade sig, så fick de minsann också störas tänkte jag. Slängt väl lite grejer också. Tänkte att nu skall de också få känna på lite psykiska problem. En SÅN bor ju bredvid alla normalingar *jag är lite sjuk*

Jag kunde inte välja nån i den där listan, kandidaterna var för många som passade *fniss*

Och varför finns inte följande kategori med: folk-som-tror-de-är-skittuffa som-ritar-nazisttecken-i-trappen ?

Att jag skämdes.

Eller: Folk som snackar skit bakom din dörr, men vågar fan inte säga det rakt ut till dig. Folk som ser namnet på dörren som nåt slags hot.
Och kallar folk för häxor. Eller vars barn verkar uttala det som att man är vissa saker.

Mhm. Det finns många som "borde få käftsmäll".
Långt, jag vet. *passande ämne?*

Jag vet inte, men kanske ändå någon som gillar att borra/spika varje dag, gärna jättehögt (sedan lite till aggression där på småtimmen). En sån borde lätt få avskrivet kontrakt tycker man. När det ändå inte är "obligatorisk renovering för alla" på gång.
Folk utan folkvett eller nåt.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 16:31:26, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav regnif » 2009-05-24 5:19:28

serpentin skrev:Jag avskyr grannljud. Alla grannljud. Men jag valde högljutt festande för det är ändå värst eftersom det oftast pågår i timmar och sent på natten.

Jag har inga grannar av den typen här. Däremot finns det väldigt mycket annat som stör. För mycket. Jag blir sjuk av stressen. Jobbar på att få flytta härifrån innan jag blir tokig på riktigt.

Jag är säker på att grannen snett ovanför har en elefant i lägenheten. Jag hör den flera timmar varje kväll. Ibland tänker jag att taket snart rasar ner. Men jag ser bara grannen och hennes treåriga dotter komma och gå så den där elefanten får tydligen aldrig komma ut.

Ensamstående tanten i lägenheten ovanför har manligt besök som inte heller syns. Jag hör honom när han går på toaletten. Det skvalar och skvalar och skvalar... Inte så kul att höra när man sitter i köket och äter.

Dessutom är det någon som bankar och stökar och flyttar möbler för jämnan. Väldigt tröttsamt. Radion är på hela dagen hos mig för att dämpa grannljuden något. Jag längtar efter tystnad.


Hehe, kul inlägg. Liknande här :)
Folk skall få göra ljud, men inte om jag bor där *typ*
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in