Försäkringskassan kan ha varit för hårda

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Försäkringskassan kan ha varit för hårda

Inläggav Paladinen » 2021-01-18 13:27:57

Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Försäkringskassan kan vart för hårda

Inläggav Paladinen » 2021-01-18 13:30:12

Försäkringskassan kan ha varit för hårda i sin tolkning kring lagen om aktivitetsersättning
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Försäkringskassan kan vart för hårda

Inläggav sussi83 » 2021-01-18 15:48:59

Jag har beviljat stöd från Sius så för mig ska det finnas möjligheter att göra det jag kan.
Den målgruppen vi tillhör gör det möjligt dessutom att få flera stödinsatser både från kommunen och från AF.
Bedömer man själv att man skulle kunna göra någon uppgift så ska AF hjälpa en med det, det kan vara jobb och andra insatser som praktik och hemuppgifter.
Bla finns det mycket inom jobb -och utvecklingsgarantin som man kan delta i.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Försäkringskassan kan vart för hårda

Inläggav sussi83 » 2021-01-18 16:13:11

Man fick kämpa på och vänta i några år så jag vet hur det är när man ska kämpa och inte får hjälpen i tid!
Om nu FK är så himla stränga måste det ju finnas insatser från AF att få, eller vad ska man ta sig till?
Att göra någon sysselsättning tycker man ska kunna gå att ordna, ska folk gå hemma innan alla snurrat igenom reglerna, då går det ju inte heller att veta hur man ska hjälpa personen.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Försäkringskassan kan vart för hårda

Inläggav Paladinen » 2021-01-18 16:23:28

Af i dagens samhälle är i min uppfattning helt värdelösa , allt dom gör är att förmedla praktik eller olika arbetsmarknadspolitiska åtgärdsprogram. Dom har inte fungerat som en arbetsförmedling sen 80-talet utan är i dagsläget ett utvärderingsorgan för Försäkringskassan. Dessutom lägger Af ut alla sina ärenden på privata aktörer numera . Alltså dom köper tjänster av privata företag som gör business av arbetslöshet..Man blir satt på söka jobb kurs hos Bengans jobbsök och sedan får Bengan 5000 kr per dag och deltagare så varför skulle Bengan vilja att nån får jobb då förlorar Bengan sin inkomst.

När jag blev arbetslös skulle jag skrivas in på sius osv det tog 6 månader och åtskilliga samtal där jag tillslut fick tag i enhetschefen innan jag fick träffa sius. Jag har på ett års tid bytt handläggare 6 gånger och inte blivit informerad om detta utan fått ringa och jaga rett på vem som är min handläggare varje gång jag vill dom nått .
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Försäkringskassan kan vart för hårda

Inläggav sussi83 » 2021-01-18 16:51:36

Paladinen skrev:Af i dagens samhälle är i min uppfattning helt värdelösa , allt dom gör är att förmedla praktik eller olika arbetsmarknadspolitiska åtgärdsprogram. Dom har inte fungerat som en arbetsförmedling sen 80-talet utan är i dagsläget ett utvärderingsorgan för Försäkringskassan. Dessutom lägger Af ut alla sina ärenden på privata aktörer numera . Alltså dom köper tjänster av privata företag som gör business av arbetslöshet..Man blir satt på söka jobb kurs hos Bengans jobbsök och sedan får Bengan 5000 kr per dag och deltagare så varför skulle Bengan vilja att nån får jobb då förlorar Bengan sin inkomst.

När jag blev arbetslös skulle jag skrivas in på sius osv det tog 6 månader och åtskilliga samtal där jag tillslut fick tag i enhetschefen innan jag fick träffa sius. Jag har på ett års tid bytt handläggare 6 gånger och inte blivit informerad om detta utan fått ringa och jaga rett på vem som är min handläggare varje gång jag vill dom nått .


Jag tycker nog att att de har agerat men att det tar himla tid att hamna rätt.
Det kan vara irriterande att byta handläggare men jag har mailat och sånt.
Jag fick sysselsättning trots sjukdom men kraftigt anpassat då, det var uppgifter man gjorde på DV, mer hade knappast fungerat.
Tycker inte praktikplatser är dåligt alls, jag har inte gett upp om att få ett jobb riktigt än, fast man får nog säga att det ser mörkt ut.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Försäkringskassan kan vart för hårda

Inläggav sussi83 » 2021-01-18 16:55:16

Men det är som min pappa sa "det kommer finnas mycket tid att sörja".
Just nu försöker jag kämpa på.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Försäkringskassan kan vart för hårda

Inläggav Paladinen » 2021-01-18 17:02:31

sussi83 skrev:
Paladinen skrev:Af i dagens samhälle är i min uppfattning helt värdelösa , allt dom gör är att förmedla praktik eller olika arbetsmarknadspolitiska åtgärdsprogram. Dom har inte fungerat som en arbetsförmedling sen 80-talet utan är i dagsläget ett utvärderingsorgan för Försäkringskassan. Dessutom lägger Af ut alla sina ärenden på privata aktörer numera . Alltså dom köper tjänster av privata företag som gör business av arbetslöshet..Man blir satt på söka jobb kurs hos Bengans jobbsök och sedan får Bengan 5000 kr per dag och deltagare så varför skulle Bengan vilja att nån får jobb då förlorar Bengan sin inkomst.

När jag blev arbetslös skulle jag skrivas in på sius osv det tog 6 månader och åtskilliga samtal där jag tillslut fick tag i enhetschefen innan jag fick träffa sius. Jag har på ett års tid bytt handläggare 6 gånger och inte blivit informerad om detta utan fått ringa och jaga rett på vem som är min handläggare varje gång jag vill dom nått .


Jag tycker nog att att de har agerat men att det tar himla tid att hamna rätt.
Det kan vara irriterande att byta handläggare men jag har mailat och sånt.
Jag fick sysselsättning trots sjukdom men kraftigt anpassat då, det var uppgifter man gjorde på DV, mer hade knappast fungerat.
Tycker inte praktikplatser är dåligt alls, jag har inte gett upp om att få ett jobb riktigt än, fast man får nog säga att det ser mörkt ut.


Jag är helt emot praktik då det i min uppfattning utnyttjas av skrupelfria arbetsgivare som låter en agera som gratis arbetskraft och när det är dags för utvärdering så säger dom att det inte finns ekonomi att anställa och så tar dom nästa praktikant och får ny gratis arbetskraft.

En vanlig anställd på öppna arbetsmarknaden har provanställning på 6 månader med 2 veckors uppsägningstid åt båda hållen och så tycker jag det kan vara . Varför skall jag gå och slösa bort ett halvår av mitt liv på praktik ett ställe där jag varken får betalt för arbetet jag gör eller där det endast finns ett vagt löfte om anställning . Nä ge mig lön ifrån dag 1 och funkar det inte så sparka mig med 2 veckors varsel men då får jag iaf lön för tiden jag lagt ned
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Försäkringskassan kan vart för hårda

Inläggav sussi83 » 2021-01-18 17:21:20

Ja det är klart att sådana saker som du beskriver inte är trevliga, men vad är det?
Har man dessa handikapp så har man, då har man det i princip mindre bra än andra. Man biter ihop.
Om inte annat kan man lura sig själv att livet någon gång ordnar sig, det känns iaf som att man är närmre ett mål.

Jag har så svårt att se vem som skulle anställa mig men jag får försöka mig fram och får jag ett ställe att jobba på så blir det ju som du säger, kicken om det inte funkar.
Så hamnar man i en sån där hopplöshet igen som är så jäkla svår att hantera och oftast leder till sjukdom..

Men ja pest eller kolera
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Försäkringskassan kan vart för hårda

Inläggav Paladinen » 2021-01-18 17:37:06

sussi83 skrev:Ja det är klart att sådana saker som du beskriver inte är trevliga, men vad är det?
Har man dessa handikapp så har man, då har man det i princip mindre bra än andra. Man biter ihop.
Om inte annat kan man lura sig själv att livet någon gång ordnar sig, det känns iaf som att man är närmre ett mål.

Jag har så svårt att se vem som skulle anställa mig men jag får försöka mig fram och får jag ett ställe att jobba på så blir det ju som du säger, kicken om det inte funkar.
Så hamnar man i en sån där hopplöshet igen som är så jäkla svår att hantera och oftast leder till sjukdom..

Men ja pest eller kolera


Får jag lov att fråga dig om du har någon yrkeserfarenhet sen tidigare eller nån utbildning att falla tillbaks på och om du i så fall kan tänka dig att jobba inom det fältet om du känner att du klarar av det ?

Jag menar om du tex jobbat som snabbköpskassörska i 15 års tid eller sjuksköterska eller dagisfröken eller nått annat så har du ju en jäkla erfarenhet i bagaget att falla tillbaks på och har du dessutom en bra utbildning till grund så är det lättare att få jobb.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Försäkringskassan kan vart för hårda

Inläggav slackern » 2021-01-18 17:50:07

sussi83 skrev:Ja det är klart att sådana saker som du beskriver inte är trevliga, men vad är det?
Har man dessa handikapp så har man, då har man det i princip mindre bra än andra. Man biter ihop.
Om inte annat kan man lura sig själv att livet någon gång ordnar sig, det känns iaf som att man är närmre ett mål.

Jag har så svårt att se vem som skulle anställa mig men jag får försöka mig fram och får jag ett ställe att jobba på så blir det ju som du säger, kicken om det inte funkar.
Så hamnar man i en sån där hopplöshet igen som är så jäkla svår att hantera och oftast leder till sjukdom..

Men ja pest eller kolera


Kan du inte fixa en anställning via lönebidrag? Då får du ju lön enligt avtal och staten betalar ju en stor del utav lönen till en viss nivå för att du ska få göra arbetet i din egen takt och få det stöd du behöver.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Försäkringskassan kan vart för hårda

Inläggav sussi83 » 2021-01-18 18:09:20

Jag har velat få hjälp av Sius pga det inte funkat super innan, och inte lär det funka bättre nu..
Jag vill inte bli sjuk igen det är fruktansvärt.
Vem ska ta hand om mig då?..

Jag har arbetat senast för ca 6 år sedan och utbildningarna är inaktuella.

Jag får såklart göra vad myndigheterna säger, jag kan inte tvinga dem att ge mig en anpassad anställning, utan jag får väl försöka.
Jag undrar bara vad som händer om jag inte lyckas..?

Jag har mina handikapp det kommer jag inte ifrån, jag hade hoppats på att minska lidandet som kommer med det.
Så jag kan ha en liten trevligare tuva att stå på än vad jag fått göra innan.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Försäkringskassan kan vart för hårda

Inläggav Paladinen » 2021-01-18 18:15:21

sussi83 skrev:Jag har velat få hjälp av Sius pga det inte funkat super innan, och inte lär det funka bättre nu..
Jag vill inte bli sjuk igen det är fruktansvärt.
Vem ska ta hand om mig då?..

Jag har arbetat senast för ca 6 år sedan och utbildningarna är inaktuella.

Jag får såklart göra vad myndigheterna säger, jag kan inte tvinga dem att ge mig en anpassad anställning, utan jag får väl försöka.
Jag undrar bara vad som händer om jag inte lyckas..?


Samhall skulle det kunna vara ett alternativ om du inte bryr dig om det sociala stigmat som kan följa med att jobba där ?
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in