Vill börja studera för eget intresse...

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vill börja studera för eget intresse...

Inläggav Richard » 2021-01-06 19:27:55

Jag går på daglig verksamhet ca 12 timmar i veckan. Man måste komma ut o träffa folk o vara lite social, o jag har det tryggt ekonomiskt (sjukpension).

För ca 2 månader sen gick jag med i kommunens studiegrupp, med att läsa in matematiken från gymnasiet. Men jag har inte anmält mig till någon kurs eller så. Utan studerar "på skoj", 5 timmar i veckan (som jag drar av från min DV). Tycker det är helt ok. Har kvar mina matteböcker sen gymnasiet, men har glömt det mesta. Matte har jag det lite svårt för men man måste kunna det för att kunna fysik o kemi som jag är intresserad av.

För det är kemi eller fysik som jag vill läsa. Köpte ett par moderna kemiböcker o lyckades plöja igenom halva Kemi 1 på två dagar.

Nu till problemet...
Det ska bli lite striktare i kommunens studiegrupp. Ev. måste man gå kurs på riktigt. Alltså anmäla sig på Komvux. Men jag vill bara studera av eget intresse. Jag kommer aldrig att komma ut i arbetslivet igen, jag är 40 år o 12 timmar DV eller studier är max vad jag klarar.

O ska man studera får man ta CSN-lån istället för sjukersättning. Jag får studera 12,5% nu, för jag fick min sjukersättning 2011, men har man fått den före 2006 (tror jag), så får man ägna sig lite mer åt studier eller smått arbete. Så vad ska man göra? Jag har svårt med att hålla ett visst tempo, t.ex har jag bara kommit igenom 3 kapitel i Matte 1, eller A som det hette när jag gick i gymnasiet, på 2 månader, medans kemin går som sagt jättelätt.

Vad tror ni är bästa planen? Det kanske ser lite olika ut i olika kommuner. Jag vet inte... Alla tips är välkomna!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vill börja studera för eget intresse...

Inläggav Paladinen » 2021-01-06 19:36:58

Richard skrev:Jag går på daglig verksamhet ca 12 timmar i veckan. Man måste komma ut o träffa folk o vara lite social, o jag har det tryggt ekonomiskt (sjukpension).

För ca 2 månader sen gick jag med i kommunens studiegrupp, med att läsa in matematiken från gymnasiet. Men jag har inte anmält mig till någon kurs eller så. Utan studerar "på skoj", 5 timmar i veckan (som jag drar av från min DV). Tycker det är helt ok. Har kvar mina matteböcker sen gymnasiet, men har glömt det mesta. Matte har jag det lite svårt för men man måste kunna det för att kunna fysik o kemi som jag är intresserad av.

För det är kemi eller fysik som jag vill läsa. Köpte ett par moderna kemiböcker o lyckades plöja igenom halva Kemi 1 på två dagar.

Nu till problemet...
Det ska bli lite striktare i kommunens studiegrupp. Ev. måste man gå kurs på riktigt. Alltså anmäla sig på Komvux. Men jag vill bara studera av eget intresse. Jag kommer aldrig att komma ut i arbetslivet igen, jag är 40 år o 12 timmar DV eller studier är max vad jag klarar.

O ska man studera får man ta CSN-lån istället för sjukersättning. Jag får studera 12,5% nu, för jag fick min sjukersättning 2011, men har man fått den före 2006 (tror jag), så får man ägna sig lite mer åt studier eller smått arbete. Så vad ska man göra? Jag har svårt med att hålla ett visst tempo, t.ex har jag bara kommit igenom 3 kapitel i Matte 1, eller A som det hette när jag gick i gymnasiet, på 2 månader, medans kemin går som sagt jättelätt.

Vad tror ni är bästa planen? Det kanske ser lite olika ut i olika kommuner. Jag vet inte... Alla tips är välkomna!

Kan du inte bara välja att studera ensam hemma på din fritid då behöver du inte vara med i nån studiegrupp och du behöver inte ta Csn-lån och det påverkar inte din sjukpenning ...

Annars finns det ju privata studiecirklar och studiegrupper och kurser man kan delta i men man får bekosta dom själv . Min far studerade tyska en gång i veckan fram tills dom stängde ner kursen på grund av Corona . Han fick iofs betala kursen själv med egna pengar
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Vill börja studera för eget intresse...

Inläggav Richard » 2021-01-06 20:25:37

Jo, det är klart man kan göra så, men jag skulle vilja vara kvar i kommunens studiegrupp, då vi bl.a hjälper varandra. T.ex en som är väldigt duktig i matte som man kan fråga. Jag tycker det sociala är viktigt också.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vill börja studera för eget intresse...

Inläggav RapeRegs » 2021-01-07 14:11:17

Jag tror inte försäkringskassan har något emot att du testar att studera lite på deltid, särskilt inte om du kan få din DV-handledare eller någon på din vårdmottagning att lägga in det i planeringen (som skickas till försäkringskassan). Jag känner till flera som läser komvux samtidigt som de får pengar från försäkringskassan. Däremot kan det vara lite kinkigare att finansiera högskolestudier på det sättet, men det är ju ett senare problem :-)Happy

Du bör alltså inte behöva byta till CSN oavsett om du anmäler dig till komvux "på riktigt".

Det som däremot kan bli problem är om det råder platsbrist i kommunens studiegrupper, då kommer man naturligtvis prioritera det som ger mest bang for the buck, dvs folk som eventuellt kan omsätta sina kunskaper till fortbildning och arbete.

Det är dock högst osannolikt att det skulle råda sådan platsbrist att man inte kan klämma in dig.

Så jag tycker att du ska sondera terrängen och förutsätta att det går att lösa på något sätt, klart du ska få läsa matte, fysik och kemi om du tycker det är kul!
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Vill börja studera för eget intresse...

Inläggav Richard » 2021-01-07 14:46:55

Fint! Det låter bra!
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vill börja studera för eget intresse...

Inläggav sussi83 » 2021-01-07 17:16:26

40 bast, ja då har du 10 år på dig om du ska ha CSN lån.
Skulle nog betala för en kurs än att sätta griller i huvet på myndigheter, hamnar du på AF kommer chansen till jobb vara på promillen.
Det finns säkert kurser i matte där man går privat också.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in