Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav nescio » 2020-11-30 15:28:06

RapeRegs skrev:Man kan inte sätta sig i en arbetsintervju och på ett gränslöst sätt hålla en bisarr monolog om att man:

a) Inte klarade av skolan för att man är så duktig i skolan
b) fullständigt saknar intresse för det man utbildade sig till
c) är dålig på att hantera arbetsbelastning och stress
d) är usel på social interaktion, klär sig som ett miffo och ger ett allmänt skumt intryck.
e) Och btw själv anser sig sig vara utbränd och hellre skulle vilja bli sjukskriven.
f) men ändå vill ha jobbet, eftersom man som sagt saknar examen, är ointresserad, inte passar in någonstans och förmodligen kommer kräva mer arbetsledning än en femåring.
Låter ungefär som vad jag skulle vilja säga på en intervju. Jag skulle bara söka jobbet för att få lönen. Det finns ju inget arbete som är så roligt att jag orkar hålla på med det 8 timmar om dan, 5 dar i veckan. Man måste ju vara ärlig. Hellre arbetslös än att ljuga.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav yumxi » 2020-11-30 15:40:11

nescio skrev:
RapeRegs skrev:Man kan inte sätta sig i en arbetsintervju och på ett gränslöst sätt hålla en bisarr monolog om att man:

a) Inte klarade av skolan för att man är så duktig i skolan
b) fullständigt saknar intresse för det man utbildade sig till
c) är dålig på att hantera arbetsbelastning och stress
d) är usel på social interaktion, klär sig som ett miffo och ger ett allmänt skumt intryck.
e) Och btw själv anser sig sig vara utbränd och hellre skulle vilja bli sjukskriven.
f) men ändå vill ha jobbet, eftersom man som sagt saknar examen, är ointresserad, inte passar in någonstans och förmodligen kommer kräva mer arbetsledning än en femåring.
Låter ungefär som vad jag skulle vilja säga på en intervju. Jag skulle bara söka jobbet för att få lönen. Det finns ju inget arbete som är så roligt att jag orkar hålla på med det 8 timmar om dan, 5 dar i veckan. Man måste ju vara ärlig. Hellre arbetslös än att ljuga.


Vem går till en arbetsintervju för att säga allt en är dålig på?
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav slackern » 2020-11-30 15:42:51

yumxi skrev:
nescio skrev:
RapeRegs skrev:Man kan inte sätta sig i en arbetsintervju och på ett gränslöst sätt hålla en bisarr monolog om att man:

a) Inte klarade av skolan för att man är så duktig i skolan
b) fullständigt saknar intresse för det man utbildade sig till
c) är dålig på att hantera arbetsbelastning och stress
d) är usel på social interaktion, klär sig som ett miffo och ger ett allmänt skumt intryck.
e) Och btw själv anser sig sig vara utbränd och hellre skulle vilja bli sjukskriven.
f) men ändå vill ha jobbet, eftersom man som sagt saknar examen, är ointresserad, inte passar in någonstans och förmodligen kommer kräva mer arbetsledning än en femåring.
Låter ungefär som vad jag skulle vilja säga på en intervju. Jag skulle bara söka jobbet för att få lönen. Det finns ju inget arbete som är så roligt att jag orkar hålla på med det 8 timmar om dan, 5 dar i veckan. Man måste ju vara ärlig. Hellre arbetslös än att ljuga.


Vem går till en arbetsintervju för att säga allt en är dålig på?


Kanske en arbetsskygg som tvingas att söka arbete för att uppbära A-kassa eller ekonomisktbistånd från socialen?
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Quagmire » 2020-11-30 15:44:42

Gunshoot skrev:
Quagmire skrev:
Gunshoot skrev:Jag var duktig i skolan, men har svårt att få arbete. En uppsats jag skrev i på gymnasiet i kursen naturkunskap, tycker läraren var den bästa någonsin hon hade läst. Jag fick MVG +++++++, kommer inte riktigt ihåg hur många plus jag fick, men det var många.


Väldigt bra :). Får jag fråga vilket betygssnitt du hade? Jag hade B- i snitt


Jag har inte så bra betygssnitt. Jag var duktig i naturkunskap, men läste ej naturvetenskapsprogrammet, utan samhällsvetenskapsprogrammet. Samt jag var inte så intresserad av studierna, utan bara att inte bli mobbad, då jag hade blivit mobbad innan.


Vet en tjej som blev grovt mobbad i gym, men ändå hade högst i allt. Hon gick ekonomi.
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav yumxi » 2020-11-30 15:50:17

slackern skrev:
yumxi skrev:
nescio skrev:Låter ungefär som vad jag skulle vilja säga på en intervju. Jag skulle bara söka jobbet för att få lönen. Det finns ju inget arbete som är så roligt att jag orkar hålla på med det 8 timmar om dan, 5 dar i veckan. Man måste ju vara ärlig. Hellre arbetslös än att ljuga.


Vem går till en arbetsintervju för att säga allt en är dålig på?


Kanske en arbetsskygg som tvingas att söka arbete för att uppbära A-kassa eller ekonomisktbistånd från socialen?


Ja men nu var ju inlägget riktat mot mig och jag har aldrig gått till en arbetsintervju och nämnt alla mina dåliga sidor som han verkar tro :roll:
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav slackern » 2020-11-30 15:54:49

yumxi skrev:
slackern skrev:
yumxi skrev:
Vem går till en arbetsintervju för att säga allt en är dålig på?


Kanske en arbetsskygg som tvingas att söka arbete för att uppbära A-kassa eller ekonomisktbistånd från socialen?


Ja men nu var ju inlägget riktat mot mig och jag har aldrig gått till en arbetsintervju och nämnt alla mina dåliga sidor som han verkar tro :roll:


Aha jag ber om ursäkt jag som missuppfattade, inte menat som att du skulle vara arbetsskygg för det tror jag inte att du är.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav yumxi » 2020-11-30 16:02:15

slackern skrev:
Aha jag ber om ursäkt jag som missuppfattade, inte menat som att du skulle vara arbetsskygg för det tror jag inte att du är.


Det är lugnt :-)Happy
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Fretshi » 2020-12-11 20:21:13

Kanske start eget?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav sussi83 » 2020-12-12 1:01:08

Har man svårigheter pga sin autism så kommer Aldrig ett fejkande göra den största skillnaden, inte en chans, för mig går det helt emot min natur att vara som personer utan diagnos.
Det är som att en person utan konstnärlig förmåga skulle försöka fejka sin talang inför en publik som redan från start känner att varför inte lägga tid på annat?
Det är som att försöka övertyga någon om saker som inte finns, det är utmattande dels för att man får kämpa och att man inte riktigt tror på det man gör.
Fråga någon utan diagnos om de skulle känna sig bekväma att utan säkerhet komma ut som konstnär?
Lars Lerin kan ju, och kan dessutom anpassa livet helt efter sig själv, det är trots allt en möjlighet!
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Lightworker » 2020-12-12 14:18:04

Marjatta skrev:Har du diagnos?

Isåf har Arbetsförmedlingen nåt slags specialstöd till personer med funktionshinder. Minns inte vad det hette men kan, om det är intressant, leta upp.

Det är väl bara upp till en viss ålder? Så är det i Sthlm iaf, vet inte hur det är i övriga landet. Nu vet jag inte hur gammal TS är..
Lightworker
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2020-03-05

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Lightworker » 2020-12-12 14:23:15

Det är mycket riktigt så att många arbetsplatser sätter en stor vikt på "social kompetens".
Det kan till och med vara viktigare än att ha bra betyg eller vara duktig på arbetsuppgifterna.
En kompis till min syster inte fick ett jobb för att den andra sökande upplevdes som "trevligare".


Skrev/sade de "trevligare"?! Behöver ju inte alls vara så allvarligt menat, men hade det gällt mig hade jag tolkat det VÄLDIGT bokstavligt och blivit jätteledsen, typ knäckt! Hur upplevde kompisen det då?
Lightworker
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2020-03-05

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Furienna » 2020-12-31 2:57:51

Lightworker skrev:
Det är mycket riktigt så att många arbetsplatser sätter en stor vikt på "social kompetens".
Det kan till och med vara viktigare än att ha bra betyg eller vara duktig på arbetsuppgifterna.
En kompis till min syster inte fick ett jobb för att den andra sökande upplevdes som "trevligare".


Skrev/sade de "trevligare"?! Behöver ju inte alls vara så allvarligt menat, men hade det gällt mig hade jag tolkat det VÄLDIGT bokstavligt och blivit jätteledsen, typ knäckt! Hur upplevde kompisen det då?

Nja, jag har ju bara hört historien i typ tredje hand.
Så det är nog inte så att jag kan svära på exakt vilka ord som användes.
Men det är i alla fall typiskt att arbetsplatser tycker att det är så viktigt att vara social.
Att det är nödvändigt att kunna vara en del av gemenskapen i fikarummet.
Och det har min bror alltid haft problem med sin på alla sina arbetsplatser.
Så gissa vem som blev uppsagd så fort pandemin kom i våras.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav yumxi » 2020-12-31 3:26:02

Furienna skrev:Men det är i alla fall typiskt att arbetsplatser tycker att det är så viktigt att vara social.
Att det är nödvändigt att kunna vara en del av gemenskapen i fikarummet.
Och det har min bror alltid haft problem med sin på alla sina arbetsplatser.
Så gissa vem som blev uppsagd så fort pandemin kom i våras.


Det är riktigt tröttsamt hur stor vikt det läggs på det sociala. Kan inte folk bara få vara introverta ifred..
En av mina f.d. chefer sa till mig en gång: "Du är jätteduktig om du inte vore så blyg!" :-)051
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Furienna » 2020-12-31 13:21:42

yumxi skrev:Det är riktigt tröttsamt hur stor vikt det läggs på det sociala. Kan inte folk bara få vara introverta ifred..
En av mina f.d. chefer sa till mig en gång: "Du är jätteduktig om du inte vore så blyg!" :-)051

För min bror är problemet inte att han är introvert, för det är han nog inte.
Det är nog snarare så att han aldrig har delat arbetskamraternas intressen och värderingar.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Flinta » 2020-12-31 13:57:18

Kan man göra annat än skratta åt det när
kommuner och sjukvården utformar sina platsannonser så att de skriker om dom att här vill vi inte ha några autister??

De radar ofta upp egenskaper på de sökande som går tvärtemot autisters natur. Samtidigt som de i slutet av platsannonserna brukar betona ung. hur öppna de är för mångfalden bland sökanden och att alla ska kunna konkurrera om tjänsterna på lika villkor :lol: :lol: :lol:

De stödjer arbetslinjen för alla med funktionsnedsättningar bara inte här på min arbetsplats, i min organisation
Men alla ska ut, ut , ut och det ska skötas av..ja vem?! Kommuner och sjukvården borde få krav på sig att integrera funktionsnedsatta som vill och kan jobba- och få krav på sig att ett visst antal procent av de anställda ska ha anställningar på t ex halvtid, genom lönebidrag och andra anpassningar.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Paladinen » 2020-12-31 15:47:27

Flinta skrev:Kan man göra annat än skratta åt det när
kommuner och sjukvården utformar sina platsannonser så att de skriker om dom att här vill vi inte ha några autister??

De radar ofta upp egenskaper på de sökande som går tvärtemot autisters natur. Samtidigt som de i slutet av platsannonserna brukar betona ung. hur öppna de är för mångfalden bland sökanden och att alla ska kunna konkurrera om tjänsterna på lika villkor :lol: :lol: :lol:

De stödjer arbetslinjen för alla med funktionsnedsättningar bara inte här på min arbetsplats, i min organisation
Men alla ska ut, ut , ut och det ska skötas av..ja vem?! Kommuner och sjukvården borde få krav på sig att integrera funktionsnedsatta som vill och kan jobba- och få krav på sig att ett visst antal procent av de anställda ska ha anställningar på t ex halvtid, genom lönebidrag och andra anpassningar.


Om man skall försöka se det utifrån ett objektivt perspektiv så är det så konstigt att arbetsgivare listar egenskaper som inte går i linje med autister och aspies när den större delen av befolkningen är neurotypisk .Den kollektiva massan sätter alltid standarden för vilka normer som skall gälla i samhället . Om 3/4 av befolkningen varit autister och aspies så skulle samhället se annorlunda ut och kraven för jobb skulle troligtvis falla i linje med förmågor som autister har .

Sen har kommunen krav på sig att anställa ett visst antal funktionsnedsatta det är därför ställen som Samhall existerar
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Furienna » 2020-12-31 16:32:53

Paladinen skrev:Om man skall försöka se det utifrån ett objektivt perspektiv så är det så konstigt att arbetsgivare listar egenskaper som inte går i linje med autister och aspies när den större delen av befolkningen är neurotypisk .Den kollektiva massan sätter alltid standarden för vilka normer som skall gälla i samhället . Om 3/4 av befolkningen varit autister och aspies så skulle samhället se annorlunda ut och kraven för jobb skulle troligtvis falla i linje med förmågor som autister har .

Sen har kommunen krav på sig att anställa ett visst antal funktionsnedsatta det är därför ställen som Samhall existerar

Fast till och med dagliga verksamheter har för höga krav för mig. :-)006
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Paladinen » 2020-12-31 16:57:38

Furienna skrev:
Paladinen skrev:Om man skall försöka se det utifrån ett objektivt perspektiv så är det så konstigt att arbetsgivare listar egenskaper som inte går i linje med autister och aspies när den större delen av befolkningen är neurotypisk .Den kollektiva massan sätter alltid standarden för vilka normer som skall gälla i samhället . Om 3/4 av befolkningen varit autister och aspies så skulle samhället se annorlunda ut och kraven för jobb skulle troligtvis falla i linje med förmågor som autister har .

Sen har kommunen krav på sig att anställa ett visst antal funktionsnedsatta det är därför ställen som Samhall existerar

Fast till och med dagliga verksamheter har för höga krav för mig. :-)006

Om du inte klarar av ett anpassat jobb inom tex Samhall eller en daglig verksamhet då är du ju inte lämplig att jobba och borde få förtidspension förutsatt att det är något du själv vill förstås .
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav slackern » 2020-12-31 17:26:35

Furienna skrev:
Paladinen skrev:Om man skall försöka se det utifrån ett objektivt perspektiv så är det så konstigt att arbetsgivare listar egenskaper som inte går i linje med autister och aspies när den större delen av befolkningen är neurotypisk .Den kollektiva massan sätter alltid standarden för vilka normer som skall gälla i samhället . Om 3/4 av befolkningen varit autister och aspies så skulle samhället se annorlunda ut och kraven för jobb skulle troligtvis falla i linje med förmågor som autister har .

Sen har kommunen krav på sig att anställa ett visst antal funktionsnedsatta det är därför ställen som Samhall existerar

Fast till och med dagliga verksamheter har för höga krav för mig. :-)006


Fast skrev du inte nyligen att du håller på att skriva en roman? Det är ju ett yrke som är relativt fritt, min förra husläkare jag hade slutade precis att arbeta som läkare för att skriva skönlitteratur på heltid.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Leffe » 2020-12-31 17:58:27

Under pandemin har jag jobbat hemifrån mest så det krävs inte mycket social kompetens på det sättet. Arbetsmiljöer är också ofta bristfälliga på olika sätt... Om arbetsmiljön skulle vara annorlunda skulle det måhända vara en annan sak.
Leffe
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2009-07-07
Ort: Lidingö

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Furienna » 2020-12-31 18:53:55

Paladinen skrev:Om du inte klarar av ett anpassat jobb inom tex Samhall eller en daglig verksamhet då är du ju inte lämplig att jobba och borde få förtidspension förutsatt att det är något du själv vill förstås .

Det är vad jag har också och hade som huvudinkomst även när jag var på daglig verksamhet.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Furienna » 2020-12-31 18:59:38

slackern skrev:Fast skrev du inte nyligen att du håller på att skriva en roman? Det är ju ett yrke som är relativt fritt, min förra husläkare jag hade slutade precis att arbeta som läkare för att skriva skönlitteratur på heltid.

Det som är synd med att vara författare är att man måste kunna sälja sina böcker också.
Det är nog inte alla, som lyckas med att försörja sig på sitt författarskap.
Jag får kanske en roman klar till våren, men det ska bli pirrigt att skicka in den till ett förlag.
:?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav slackern » 2020-12-31 19:48:52

Furienna skrev:
slackern skrev:Fast skrev du inte nyligen att du håller på att skriva en roman? Det är ju ett yrke som är relativt fritt, min förra husläkare jag hade slutade precis att arbeta som läkare för att skriva skönlitteratur på heltid.

Det som är synd med att vara författare är att man måste kunna sälja sina böcker också.
Det är nog inte alla, som lyckas med att försörja sig på sitt författarskap.
Jag får kanske en roman klar till våren, men det ska bli pirrigt att skicka in den till ett förlag.
:?


Du har inte funderat på att publicera den själv via e-bok via Kindel eller någon liknande tjänst? Om du gör det och romanen är något jag verkar tycka är ett ämne jag kan finna intressant så kommer jag att sponsra via en sådan tjänst genom att köpa den. :)

https://kdp.amazon.com/en_US?ref_=kdpgp_p_uk_psg_bt_ad3
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Furienna » 2020-12-31 20:06:56

slackern skrev:Du har inte funderat på att publicera den själv via e-bok via Kindel eller någon liknande tjänst? Om du gör det och romanen är något jag verkar tycka är ett ämne jag kan finna intressant så kommer jag att sponsra via en sådan tjänst genom att köpa den. :)

https://kdp.amazon.com/en_US?ref_=kdpgp_p_uk_psg_bt_ad3

Intressant. Jag kollar upp saken när det är dags. :-)Happy
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in