Vad gör ni på dagarna och hur försörjer ni er? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad gör du på dagarna?

Vanligt jobb
11
19%
Jobbar på Samhall
1
2%
Arbetslös
6
10%
Arbetsmarknadsåtgärder via Arbetsförmedlingen (arbetsträning etc.)
2
3%
Studerar
6
10%
Går på dagverksamhet
11
19%
Sjukskriven
4
7%
Sjukpension/förtidspension/motsv.
16
28%
Ålderspension (är över 65)
1
2%
 
Antal röster : 58

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav Kidzi » 2020-12-28 2:44:49

Jag sover på dagarna.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav Marjatta » 2020-12-28 8:45:35

sussi83 skrev:
Marjatta skrev:Jag har hållit föredrag. Inte i jobbet, dock. Ibland gick det bra, ibland dåligt. Jag kan ställa mig på en scen och framföra franska visor för massor av folk. Inget problem. Förstås har jag andra problem. Helt annan sak.

Vilket jobb tillhörde de franska visorna, eller ett intresse typ?
Får man fråga vad du jobbar med?


Inte i jobbet.
Pluggar, med kontorsjobb som mål, för att slippa ifrån äldreomsorgen inkl. jobba kvällar. Drömmer om kontorstider. Jobba skift sabbar min dygnsrytm och min sömn.

I arbetarklass har det väl brukat vara helt okontroversiellt att längta till pensionen. Att göra det om man haft kontorsjobb är väl inte lika vanligt och mer ett tecken på att man fått kämpa väldigt för att klara av något som ev. var lite för mycket, eller iaf på gränsen.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav Marjatta » 2020-12-28 9:01:41

Grejen här är väl snarare att bortsett från skithemska tonår har jag aldrig haft kontakt med psykiatrin. Jag har jobbat och försörjt mig, knappt varit arbetslös heller. Det har hankat sig fram. Sen finns andra problem, dårå, som jag inte tar upp just nu pga fel tråd.

Nu låter det ju som att denna del av tråden baseras på ett rent missförstånd mellan dig sussi och Baba Jaga. Men alltså, alla har ju behov både av vidgade vyer, att få höra om folk vars liv delvis skiljer sig från ens eget, och att träffa folk som man har gemensamma erfarenheter med. Att ha jobb som trots allt funkar eller funkat är erfarenheter som sällan ventileras på det här forumet. Hälsan tiger still, man skriver om det som krånglar. Det är inte så konstigt. Blir ändå ledsen när någons berättelse om trots allt funkande arbetsliv automatiskt tolkas som elakhet mot andra ... för det är sånt jag gärna skulle höra mer om. Både om vad som funkat och vad som varit fruktansvärt svårt.

Ska inte tjata mer om det nu. Antar att missförståndet är utagerat.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav Paladinen » 2020-12-28 13:04:00

Pysslar i min lägenhet och gör sådant som måste göras så som att vattna blommorna ,städa ,diska,tvätta samt spelar tv-spel och kollar en hel del på Netflix eller läser nån bok .
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav sussi83 » 2020-12-28 13:08:06

Marjatta skrev:
sussi83 skrev:
Marjatta skrev:Jag har hållit föredrag. Inte i jobbet, dock. Ibland gick det bra, ibland dåligt. Jag kan ställa mig på en scen och framföra franska visor för massor av folk. Inget problem. Förstås har jag andra problem. Helt annan sak.

Vilket jobb tillhörde de franska visorna, eller ett intresse typ?
Får man fråga vad du jobbar med?


Inte i jobbet.
Pluggar, med kontorsjobb som mål, för att slippa ifrån äldreomsorgen inkl. jobba kvällar. Drömmer om kontorstider. Jobba skift sabbar min dygnsrytm och min sömn.

I arbetarklass har det väl brukat vara helt okontroversiellt att längta till pensionen. Att göra det om man haft kontorsjobb är väl inte lika vanligt och mer ett tecken på att man fått kämpa väldigt för att klara av något som ev. var lite för mycket, eller iaf på gränsen.

Jo jag menar det, jag kommer väl först vara aktuell för förtidspension, vissa vill ju att man lägger av som gamling när man är svår att omplacera. Kanske inte blir så dramatiskt om man inte har en fast anställning men ändå, borde tappat hoppet men man hoppas ju in i det sista. Har man anställning blir man iaf erbjuden avgångsvederlag om arbetsgivaren känner att det är bästa lösningen, i värsta fall får man ingenting.

Men man får ju ingen ersättning om pensionen inte räcker vid förtidspensionering av soc tex, däremot är man ju alltid garanterad en garantipension vid 65.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav sussi83 » 2020-12-28 13:21:04

Marjatta skrev: Att ha jobb som trots allt funkar eller funkat är erfarenheter som sällan ventileras på det här forumet. Hälsan tiger still, man skriver om det som krånglar. Det är inte så konstigt. Blir ändå ledsen när någons berättelse om trots allt funkande arbetsliv automatiskt tolkas som elakhet mot andra ... för det är sånt jag gärna skulle höra mer om. Både om vad som funkat och vad som varit fruktansvärt svårt.

Okej, jag reagerade väl på grund av att jag ofta hör folk i vissa åldrar klanka på "de som går hemma", då tänkte jag åh nej jag orkar inte höra en till vals om hur "tant Astrid minsann fick sköta sina barn och sin gubbe, hushåll och sköta ett jobb som servitris alla 6 dagar i veckan"
Jag undrar hur många som tog livet av sig i den situationen?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav Heidi79 » 2020-12-28 14:14:17

Kidzi skrev:Jag sover på dagarna.


Ska ja göra å nu..

var så stressad DV tanten sa ja fick i sängen vila rummet
Så i teorin ska sova..å inte med ipad på AF
Sovjobb

Lovat hjälpa med djuren i julen
Så får vara här varje dag därför
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav sussi83 » 2020-12-28 14:39:09

Heidi79 skrev:
Kidzi skrev:Jag sover på dagarna.


Ska ja göra å nu..

var så stressad DV tanten sa ja fick i sängen vila rummet
Så i teorin ska sova..å inte med ipad på AF
Sovjobb

Lovat hjälpa med djuren i julen
Så får vara här varje dag därför

Får sova mycket och ta värkisar.
Kul jobb du har med djur Heidi, önska alla djuren god jul. :-)154
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav Heidi79 » 2020-12-28 19:44:13

sussi83 skrev:Får sova mycket och ta värkisar.
Kul jobb du har med djur Heidi, önska alla djuren god jul. :-)154


Inte vet kan kallas “jobb”..
E en s.k. VTA å ska vara “jobb” å inte “DV”. Så e anställd. Å får en liten bonus lön. :-)Happy
Fast inte e riktig jobb..så får ha kvar min sjuk pension.. :-)063
Känns e lite mindre vuxen dagis när får lite extra lön iaf..men att förstår ju inte e en riktig jobb då

:-)063
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav Heidi79 » 2020-12-28 20:00:12

Heidi79 skrev:
sussi83 skrev:Får sova mycket och ta värkisar.
Kul jobb du har med djur Heidi, önska alla djuren god jul. :-)154


Inte vet kan kallas “jobb”..
E en s.k. VTA å ska vara “jobb” å inte “DV”. Så e anställd. Å får en liten bonus lön. :-)Happy
Fast inte e riktig jobb..så får ha kvar min sjuk pension.. :-)063
Känns e lite mindre vuxen dagis när får lite extra lön iaf..men att förstår ju inte e en riktig jobb då

:-)063


menne.. jag e enda på mitt jobb/DV anställd VTA.. Å enda dom frågad komma i julen hjälpa. Å jag får extra lön för det. :-)005

Å mamma jätte noga inte ja säger dagtilbud, DV, dagis eller nått så där. Får säga ”jobbet”. Kanske tror kan lura mig inte förstå va e eller nått :-)063


:-)063
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav sussi83 » 2020-12-28 21:06:33

Vad är VTA?
Kan ju om inte annat vara trevligt med uppskattning och extra pengar, det sitter ju inte fel oavsett vad det kallas. :D
Nästan så jag skulle hälsat på djuren gratis även om det vore på en julafton.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav RapeRegs » 2020-12-28 21:40:36

sussi83 skrev:Vad är VTA?


Ska vi gissa på Varig Tilrettelagt Arbeid

https://www.nav.no/no/person/arbeid/opp ... agt-arbeid
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav Heidi79 » 2020-12-29 2:04:57

RapeRegs skrev:
sussi83 skrev:Vad är VTA?


Ska vi gissa på Varig Tilrettelagt Arbeid

https://www.nav.no/no/person/arbeid/opp ... agt-arbeid


Japp
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav Baba Jaga » 2020-12-30 19:10:27

Det känns trist när mina inlägg blir lästa som fan läser bibeln.

Jag har inte haft bara ett jobb ända fram till pensionen ( = förtida uttag vid 60).
Akademikerjobbet, som jag har utbildning för, hoppade jag av vid 40. Har sen jobbat "på golvet" i ett par olika yrken. Hela tiden med perioder av deltid eller halvtid för att orka. Gått hos psykoterapeuter privat i långa perioder, vilket jag fått betala själv - inte billigt. Men lyckades på det sättet helt hålla mig undan från psykiatrin, som jag inte har något större förtroende för, tyvärr.

Har alltid levt ensam, inga barn, ingen man. För att jag inte skulle orka ha både ett jobb och familj har alltid stått klart.
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav Huggorm » 2020-12-30 19:12:26

Baba Jaga skrev:Det känns trist när mina inlägg blir lästa som fan läser bibeln.

Jag har inte haft bara ett jobb ända fram till pensionen ( = förtida uttag vid 60).
Akademikerjobbet, som jag har utbildning för, hoppade jag av vid 40. Har sen jobbat "på golvet" i ett par olika yrken. Hela tiden med perioder av deltid eller halvtid för att orka. Gått hos psykoterapeuter privat i långa perioder, vilket jag fått betala själv - inte billigt. Men lyckades på det sättet helt hålla mig undan från psykiatrin, som jag inte har något större förtroende för, tyvärr.

Har alltid levt ensam, inga barn, ingen man. För att jag inte skulle orka ha både ett jobb och familj har alltid stått klart.
Stor igenkänningsfaktor på det där, även om jag bara klarat av halva den yrkesverksamma tiden ännu.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav antonius » 2020-12-30 19:19:21

Huggorm skrev:
Baba Jaga skrev:Det känns trist när mina inlägg blir lästa som fan läser bibeln.

Jag har inte haft bara ett jobb ända fram till pensionen ( = förtida uttag vid 60).
Akademikerjobbet, som jag har utbildning för, hoppade jag av vid 40. Har sen jobbat "på golvet" i ett par olika yrken. Hela tiden med perioder av deltid eller halvtid för att orka. Gått hos psykoterapeuter privat i långa perioder, vilket jag fått betala själv - inte billigt. Men lyckades på det sättet helt hålla mig undan från psykiatrin, som jag inte har något större förtroende för, tyvärr.

Har alltid levt ensam, inga barn, ingen man. För att jag inte skulle orka ha både ett jobb och familj har alltid stått klart.
Stor igenkänningsfaktor på det där, även om jag bara klarat av halva den yrkesverksamma tiden ännu.


1+
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav Furienna » 2020-12-30 19:35:22

sussi83 skrev:Okej, jag reagerade väl på grund av att jag ofta hör folk i vissa åldrar klanka på "de som går hemma", då tänkte jag åh nej jag orkar inte höra en till vals om hur "tant Astrid minsann fick sköta sina barn och sin gubbe, hushåll och sköta ett jobb som servitris alla 6 dagar i veckan"
Jag undrar hur många som tog livet av sig i den situationen?

Usch, jag känner ju igen det där.
Jag har ibland försökt förklara för folk att jag lider av kronisk värk och flera sjukdomar.
Och då kommer de med en lista på bekanta, som minsann har jobbat trots alla krämpor.
Det är dock anmärkningsvärt att ingen har haft alla mina problem på samma gång.
Men ändå tycks det vara helt okej att spy ut hat mot oss förtidspensionärer.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav Flinta » 2020-12-30 21:25:18

Furienna skrev:Jag har ibland försökt förklara för folk att jag lider av kronisk värk och flera sjukdomar.
Och då kommer de med en lista på bekanta, som minsann har jobbat trots alla krämpor.
Det är dock anmärkningsvärt att ingen har haft alla mina problem på samma gång.
Men ändå tycks det vara helt okej att spy ut hat mot oss förtidspensionärer.


Jag tror att det ibland kan handla om att folk har svårt att kännas vid och ta in andras brister, andras elände och hur det slår i vardagen. Kanhända har man svårt att förhålla sig till sin egen och andras maktlöshet och då är det lättare att dra till med något hurtigt som blir jäkligt fel för mottagaren? Den som spyr upp sånt där kan ha fullt sjå med att hålla kontrollen på sina egna känslor (så att man inte får för mkt obehag själv att hantera)!

Med ovanstående i åtanke kan det kanske på sikt gå lättare att skaka av sig deras skit/spyor?
Jag har varit belastad med liknande.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav Paladinen » 2020-12-31 20:12:43

Baba Jaga skrev:Det känns trist när mina inlägg blir lästa som fan läser bibeln.

Jag har inte haft bara ett jobb ända fram till pensionen ( = förtida uttag vid 60).
Akademikerjobbet, som jag har utbildning för, hoppade jag av vid 40. Har sen jobbat "på golvet" i ett par olika yrken. Hela tiden med perioder av deltid eller halvtid för att orka. Gått hos psykoterapeuter privat i långa perioder, vilket jag fått betala själv - inte billigt. Men lyckades på det sättet helt hålla mig undan från psykiatrin, som jag inte har något större förtroende för, tyvärr.

Har alltid levt ensam, inga barn, ingen man. För att jag inte skulle orka ha både ett jobb och familj har alltid stått klart.

Du är medveten om vilket forum du är inne och skriver på va? Isf borde du kanske inte bli förvånad att folk kommer misstolka dig och bokstavstolka allt du säger .
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav Baba Jaga » 2021-01-01 19:09:41

Blir inte förvånad men naturligtvis ledsen, om någon tror att jag skriver saker av elakhet och för att mobba.
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav antonius » 2021-01-01 19:28:20

Baba Jaga skrev:Blir inte förvånad men naturligtvis ledsen, om någon tror att jag skriver saker av elakhet och för att mobba.


Jag blir missförstådd ibland, mest för att jag är klantig på att uttrycka mig, och sen finns såklart de som hatar det mesta, kanske för att de mår dåligt själva och då är det förstås lättare att det blir så, men man kan bara strunta i det och gå vidare, missförstånd eller ej... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav Tulson74 » 2021-01-01 20:15:53

Sitter i karantän just nu starkt begränsad
Tulson74
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2020-03-04

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav antonius » 2021-01-01 20:58:18

Tulson74 skrev:Sitter i karantän just nu starkt begränsad


Usch då, var någonstans?
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav yumxi » 2021-01-01 22:46:04

På måndag ska jag börja plugga matematik.
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in