Utmattad trots att jag kopplar bort intryck!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Utmattad trots att jag kopplar bort intryck!

Inläggav Lightworker » 2020-12-13 4:35:51

Jag skulle helst slippa resa kommunalt överhuvudtaget om jag kunde, enda undantaget är flyg som jag tycker är kul att resa med + folktomma bussar på landsbygden är mysigt. Jag blir aptrött av långa resor med mycket folk (mår riktigt dåligt av att tvingas dela mitt personliga space med andra), höga ljud och buller och bång och hålligång hela resan lång :lol: Även att tvingas byta mellan en massa olika moment under kort tid kan göra mig sån här tillslut: :-)Crying :-)Crying (överbelastning i hjärnan)

Men det är ju en sak som är lite konstig ändå..: jag har faktiskt förmågan att kunna stänga av/stänga ute de flesta ljud på ett sätt som många Aspisar beskriver att de inte kan.. Tex om det pågår 527 olika samtal i vagnen eller bussen.. då kan jag antingen fokusera på det samtal jag finner intressantast (tjuvlyssna! :lol: ) eller så stänger jag av helt. Är glad att jag har den förmågan! Alltså, jag HÖR ju, men ändå inte-om ni förstår? (Däremot svårt att inte ta in höga ljud tex ungar som gallskriker eller dörrar som öppnas och stängs med ett förjäkla hemskt ljud! De flesta ljud jag har svårt för är för att de låter så jävla illa, inte hur högt eller för monotont etc. )

Trots att jag kan stänga av så pass bra, blir jag ändå totalt utmattad efteråt, om resan varit lång dessutom..! Förstår inte hur jag kan bli lika trött och slutkörd som någon som verkligen inte kan stänga ute intryck alls!? Förståeligt att den som hör ett stort sorl av babbel och inte kan stänga av detta, samt ser och tar in ALLT- blir halvdöd efter den resan! Men hur kan jag känna mig halvdöd, ibland huvudvärk, ledvärk, och inte orka nåt mer än om ett par dagar senare- jag som stänger av 80-90% av intrycken?? Jag förstår att man tar in allting som händer omkring en utan att vara medveten om det, så funkar vi ju allihop.. Eller blir även NT skittrötta av att resa halva dagen (eller hela) och bombarderas med ziljoner olika intryck??

Eller, kanske jag blir så mör pga min högkänslighet- och inte pga syn-och hörselintrycken (som jag inte ens tänker på!) Är tex jättekänslig emot konstgjord inomhusvärme (VARFÖR envisas alla med att ha så överdrivet hög värme på överallt?! Vad är det för fel med att ha LAGOM värme på istället?! Jag får ALLTID be folk skruva ner värmen i bilen så jag slipper få huvudvärk och börja må illa). Sen är det tortyr för mina stela leder och muskler att sitta stilla så länge! Jag får gå av och stretcha ut kroppen när det är ett snabbt byte av chaufför på långfärdsbussar :-)018 Haha! Plus sitta och stretcha armarna och ryggen så gott det går medan jag sitter på plats. Annars blir jag lika stel som Agda,95- och jag skojar inte!! ONT ONT ONT i hela stackars kroppen! Jaja, nu sist syftade jag på extremt långa resor, första delen gällde i princip tunnelbanan och pendeltåg och bussar i Stockholm.
Lightworker
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2020-03-05

Utmattad trots att jag kopplar bort intryck!

Inläggav Alyana » 2020-12-13 10:53:31

Tror nog du tar in allt ändå.
Bara att du inte fokuserar på det just då.
Jag kan också "inte tänka på" vissa intryck om jag vill, tränat att inte reagera på allt sen jag fick barn, men - blir hjärntrött ändå.
Det blir ändå en överbelastning som gör en enormt trött efteråt.

Behöver inte vara yttre intryck heller.
Jag lagade mer mat än vanligt och ansträngde mig verkligen för bara en person i torsdags, för tre dagar sen.
Är fortfarande trött efter det.
Dagen efter orkade jag knappt fixa mat alls.

(Men jag kan jobba heltid kom ihåg det - enligt Försäkringskassan! Bara nåt som "inte är stressande".)

Andra fattar inte.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Utmattad trots att jag kopplar bort intryck!

Inläggav Micke » 2020-12-13 12:17:17

Jag tänker att även om du kopplar bort vissa intryck så tar troligtvis dina sinnen inklusive hjärnan ändå emot informationen, bara att det inte når ditt medvetande i lika hög grad som vanligt. Och att du därför inte undkommer att det ändå har en utmattande effekt på dig.
(edit: pucktvåa på den)

Men jag tänker också att utmattningen kan ha med ditt energifält alltså din "aura" att göra. Jag tänker att det sker ett energiutbyte mellan människors energifält när vi befinner oss nära varandra så att dessa sammanblandas, och att man som högkänslig med en känslig aura tenderar att tappa energi på det sättet.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Utmattad trots att jag kopplar bort intryck!

Inläggav Chrilleb » 2020-12-13 12:39:49

Hej, känner igen det där att bli matt efter intryck. T.ex när jag träffar mina föräldrar ute, och går och äter, sen när jag kommer hem måste jag vila, blir liksom trött psykiskt av intrycken som varit under dagen. Men men...jo...just d, undrar om jag inte är HSP. ( High Sensitive Person ) , det verkar stämma in på mig.
Chrilleb
 
Inlägg: 6393
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Utmattad trots att jag kopplar bort intryck!

Inläggav Lightworker » 2020-12-23 1:34:46

Micke skrev:Jag tänker att även om du kopplar bort vissa intryck så tar troligtvis dina sinnen inklusive hjärnan ändå emot informationen, bara att det inte når ditt medvetande i lika hög grad som vanligt. Och att du därför inte undkommer att det ändå har en utmattande effekt på dig.
(edit: pucktvåa på den)

Men jag tänker också att utmattningen kan ha med ditt energifält alltså din "aura" att göra. Jag tänker att det sker ett energiutbyte mellan människors energifält när vi befinner oss nära varandra så att dessa sammanblandas, och att man som högkänslig med en känslig aura tenderar att tappa energi på det sättet.


Ja det måste vara så! Men då borde ju ALLA människor bli lika trötta- eller? Eftersom våra hjärnor registrerar allt!! Vad är skillnaden mellan en HSP/AS/ADHD/whatever och en normalfungerande i denna situation?? Eller är det som jag misstänker; NT är känslolösa och omedvetna ROBOtAR, och blir därför inte trötta av nånting?! En robots hjärna registrerar enbart det den har nytta av?

Ja, och jag har tyvärr en känslig aura, och blir tappad på energi av andra människors blotta närvaro. Fy fan, jag som är misantrop! Mår illa av att ofrivilligt "ge bort energi" till en massa främlingar! :evil: :-)Crying :-)Raging
Jag känner av andra människors energier, och på tunnelbanan i Stockholm tvingas man känna av alla möjliga sorts hemska auror..! Många har en iskall, död aura! Jag mår jättedåligt av det!! :-)Crying
Skönt att slippa allt som har med Stockholm och alla iskalla människor att göra nu! :mrgreen: Bor i Härjedalen nu, och här är folk så fina och trevliga, de SER en, och de har hjärta och själ i behåll! Tar de min energi så är det OK, jag ger hellre bort den till dem som iaf HAR :-)154 och själ!
(Nu kanske jag blir varnad för hat mot Stockholmare, men vadå jag är själv född stockholmare, så jag dissar lika mycket mig själv!)
Lightworker
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2020-03-05

Utmattad trots att jag kopplar bort intryck!

Inläggav Micke » 2020-12-24 9:47:02

Lightworker skrev:
Ja det måste vara så! Men då borde ju ALLA människor bli lika trötta- eller? Eftersom våra hjärnor registrerar allt!! Vad är skillnaden mellan en HSP/AS/ADHD/whatever och en normalfungerande i denna situation??


Man kan registrera olika mycket beroende på hur känsliga sinnen man har. Men sen behöver kanske inte den medvetna upplevelsen nödvändigtvis skilja sig så mycket åt ändå.

Själv vet jag genom test hos psykolog att jag kan uppfatta bilder som snabbt blinkar till vilka mer normala människor inte hinner uppfatta något utav. Det tror jag hänger ihop med min ljuskänslighet, och jag använder ofta solglasögon när jag inte är hemma för att minska på ljusintrycket och för att minska risken för att bli "hjärntrött".

Det är likadant med min hörsel, och därför har jag alltid bomull i öronen för att få en mer normal "filtrerad" hörsel. Det finns väl inget som är mer tröttande än att höra "för mycket".
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in